Kävin vastikään katsastamassa corollani vuosimallia 99, 1.3 koneella. Muut testit menivät kirkkaasti läpi paitsi pakokaasutestin HC-arvot ja ne sitten ylittyivätkin melkein kolminkertaisesti sallitusta.
Onko katti nyt varmasti sökö vai voisiko syy löytyä jostain muualta. En haluaisi laittaa kahtasataa kattiin jos vanhassakaan ei ollu mitään vikaa.
HC-arvot melkein kolminkertaset
10
6212
Vastaukset
- katti
Itselläni oli aikanaan eräässä autossa kuusinkertaiset HC-päästöt. Syy oli palanut venttiili, katissa ei ollut mitään vikaa.
Kannattaa mittauttaa puristuspaineet.- Jepuliste
Onko puristuspaineiden mittaus kuinka tyyristä touhua? Oliko sinullakin HC-arvot korkealla pelkästään tyhjäkäynnillä?
- Saku_XX
Ei älä ryntää kattia vaihtaan, älä ainakaan vielä.
Mulla -98 1.3 Corolla ja siinä korkeisiin HC:n oli syynä katin katin vieressä oleva lambda-anturi joka vuoti liitoksestaan.
Mulla oli kierroksilla HC yli 700ppm.
Tuon lambda-anturin vaihdon jälkeen auto meni rimaa hipoen katsastuksesta läpi, mutta tänä vuonna (vuosi tapahtuman jälkeen) auto meni hyvillä HC arvosanoilla läpi.
Mun teoria on että katti oli rikkaasta seoksesta nokeentunut ja putsaantui nyt oikeilla seoksilla vuoden ajojen aikana. Myös auton kulku parani ja kulutus tippui lähes 1litran/100km.
Tsekkaa se ensin tuo anturi ja kerro olinko oikeessa:)- Jepuliste
Tuo lambda-anturi maksaa 50euroa joten voiko sen toimivuuden testata jotenkin muuten jos käsikopelolla ei vuotoja löydy?
- Jepuliste
Jepuliste kirjoitti:
Tuo lambda-anturi maksaa 50euroa joten voiko sen toimivuuden testata jotenkin muuten jos käsikopelolla ei vuotoja löydy?
Ja tosiaan unohtuis tuossa aiemmin mainita, että HC-arvot ylittyvät vain tyhjäkäynnillä. Antamalla reippaasti kierroksia jonkin aikaa HC-arvot tyhjäkäynnilläkin laskevat hetkeksi.
- yleensä auttaa
ei se pelkkä öljynvaihto takapihalla pidä autoa kunnossa.
- Kerropa tyhmälle
Kuinka sitä autoa pitää normaalien öljyn-, suodattimien- ja tulpanvaihtojen lisäksi huoltaa, jotta päästörajat eivät ylity?
Jos katti tai lambda-anturi hajoaa tai venttiili palaa, on kyseessä ihan oikea ja ennakoimaton vika, jota ei normaalilla huollolla oikein mitenkään pysty etukäteen estämään. - takia
öljynvaihto voi juuri auttaa, koska öljyn joukossa voi olla polttoainetta. Toyotalla ensimäinen toimenpide on juuri öljynvaihto.
- ilman syytä
Kerropa tyhmälle kirjoitti:
Kuinka sitä autoa pitää normaalien öljyn-, suodattimien- ja tulpanvaihtojen lisäksi huoltaa, jotta päästörajat eivät ylity?
Jos katti tai lambda-anturi hajoaa tai venttiili palaa, on kyseessä ihan oikea ja ennakoimaton vika, jota ei normaalilla huollolla oikein mitenkään pysty etukäteen estämään.eli vika on yleensä valtava öljynkulutus tai liian rikas/laiha polttoaineseos. Kyllä huollolla on suuri vaikutus vaurioita ennalta ehkäisevänä. Turha itkeä jälkikäteen jos ei vikaa ajoissa huomattu ja korjattu
- samoja ongelmia
Corolla 1,6 -99 n. 200tkm ja ongelmana oli korkea HC-arvo. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla arvo vaihteli 130-180 välissä. Aluksi vaihdettiin öljyt koneeseen, tulpat ja ilmansuodatin, ilman vaikutusta. Paineet mitattiin ja kaikissa 15%:n luokkaa.
Lambdan vaihdolla arvo korjaantui vähän mutta vasta katin uusimisen jälkeen kiesi tuli katsastettavaan kuntoon. HC on vieläkin 60-70 nurkilla eli ei hyvä mutta sallitun rajoissa. Tarvikekattia en suosittele Toyotaan. Omaan Corollaan vaihdettiin aluksi tarvikeosa jolla arvot vain huonontuivat. Mikäli HC ei korjaannu katin vaihdolla kannattaa tarkistuttaan jakopään ajoitus ja ilmamittarin toiminta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829