Rikosilmoitus

Pers-aukinen

Jos on tehnyt rikosilmoituksen eikä haluakkaan alkaa käymään oikeutta onko pakko jos syyttäjä päättää lähteä syyttämään eli voiko perääntyä ja kuka maksaa jos syyttäjä häviää ?

12

2296

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • §§§

Riippuu siitä, mikä rikosnimike kyseessä.

Jos kyseessä asianomistajarikos, eikä syytettä ole vielä nostettu = voit peruuttaa syyttämispyyntösi.

Jos virallisen syytteen alainen rikos = syyttäjällä on syyttämispyynnön peruuttamisesta huolimatta oikeus (ja velvollisuus) ajaa syytettä.

"kuka maksaa jos syyttäjä häviää ? "

Valtio maksaa.

• jos...

Jos olet tehnyt rikosilmoituksen virallisen syytteen alaisesta rikoksesta, niin sitä ei voi perua. Jos syyttäjä kerran nostaa syytteen, niin haasteesta ilmenee, onko käräjille mentävä vai ei? Käräjillä ei ole pakko syyttää tai vaatia mitään, syyttäjä syyttää.
      Jos juttu hävitään, niin asianomistaja maksaa itse omat kulunsa, mutta syytetyn kulut maksetaan veronmaksajan piikistä.

• Pers-aukinen

En todella ymmärrä lainkiemuroista mitään ! Ilmoituksen tein petosnimikkeellä eli mitä vaihtoehtoja tässä olisi tarjolla joutumatta itse korvauksiin ( oikeudenkäyntikulut) Kun tuo likviditeetti puoli on aika heikko ja muutenkin helposti "vietävissä" tällä alueella...

• olet asianomainen
        Pers-aukinen kirjoitti:

En todella ymmärrä lainkiemuroista mitään ! Ilmoituksen tein petosnimikkeellä eli mitä vaihtoehtoja tässä olisi tarjolla joutumatta itse korvauksiin ( oikeudenkäyntikulut) Kun tuo likviditeetti puoli on aika heikko ja muutenkin helposti "vietävissä" tällä alueella...

Asianomainen (rikoksen uhri) ei tarvitse asianajajaa. Sellaisen saa kyllä hankkia.

Rikosprosessi menee ns. valtion piikkiin.

Asianomistaja voi vaatia vahingonkorvauksen. Sitäkin ajaa virallinen syyttäjä virkansa puolesta. Et välttämättä tarvitse tässäkään asiassa asianajajaa.

Miten luulet joutuvasi maksumieheksi?

• pers-aukinen
        olet asianomainen kirjoitti:

Asianomainen (rikoksen uhri) ei tarvitse asianajajaa. Sellaisen saa kyllä hankkia.

Rikosprosessi menee ns. valtion piikkiin.

Asianomistaja voi vaatia vahingonkorvauksen. Sitäkin ajaa virallinen syyttäjä virkansa puolesta. Et välttämättä tarvitse tässäkään asiassa asianajajaa.

Miten luulet joutuvasi maksumieheksi?

No..Josko syyttäjä ei pystykkään toteennäyttämään rikosta tapahtuneeksi ja meikäläinen asianomaisena maksamaan oikeudenkäyntikulut Ja kuten sanoin olen todella ulkona näistä lakikuvioista..Joo "uhrihan" minä jälleen kerran hyväuskoisuuttani.

• §§§
        pers-aukinen kirjoitti:

No..Josko syyttäjä ei pystykkään toteennäyttämään rikosta tapahtuneeksi ja meikäläinen asianomaisena maksamaan oikeudenkäyntikulut Ja kuten sanoin olen todella ulkona näistä lakikuvioista..Joo "uhrihan" minä jälleen kerran hyväuskoisuuttani.

Mikäli syyte menee nurin ja syytettyä on siis "syyttömästi syytetty", asianomistaja eli väitetyn rikoksen uhri ei voi koskaan joutua maksamaan tämän vastapuolen eli syyttömästi syytetyn oikeudenkäyntikuluja. Ne menee valtion piikistä. Jos asianomistajalla on oma avustaja, asianajaja, oman avustajansa palkkion voi joutua maksamaan (riippuu mm. siitä, onko kotivakuutuksen yhteydessä oikeusturvavakuutus, onko myönnetty oikeusapua jne.). Jos olet todellakin nimimerkkisi mukaan persaukinen, sinulla voi olla oikeus saada omakin asianajaja valtion varoista. Tämän saat selville menemällä oman kuntasi oikeusaputoimistoon. Siellä kertovat.

• pers-aukinen
        §§§ kirjoitti:

Mikäli syyte menee nurin ja syytettyä on siis "syyttömästi syytetty", asianomistaja eli väitetyn rikoksen uhri ei voi koskaan joutua maksamaan tämän vastapuolen eli syyttömästi syytetyn oikeudenkäyntikuluja. Ne menee valtion piikistä. Jos asianomistajalla on oma avustaja, asianajaja, oman avustajansa palkkion voi joutua maksamaan (riippuu mm. siitä, onko kotivakuutuksen yhteydessä oikeusturvavakuutus, onko myönnetty oikeusapua jne.). Jos olet todellakin nimimerkkisi mukaan persaukinen, sinulla voi olla oikeus saada omakin asianajaja valtion varoista. Tämän saat selville menemällä oman kuntasi oikeusaputoimistoon. Siellä kertovat.

Kiitos asiallisista neuvoista tästä on hyvä jatkaa !

• tarkkana

taisit ryssiä pahemman kerran....kannattaa miettiä asioita tarkemmin.

• hävitessä

Valtio maksaa voittajan oikeudenkäyntikulut.

Jos rikos on yleisen syytteen alainen niin syyttäjän on käytännössä pakko viedä asia oikeuteen jos on perusteltua syytä epäillä, että rikos on tehty.

• Laiska.
        hävitessä kirjoitti:

Valtio maksaa voittajan oikeudenkäyntikulut.

Jos rikos on yleisen syytteen alainen niin syyttäjän on käytännössä pakko viedä asia oikeuteen jos on perusteltua syytä epäillä, että rikos on tehty.

Niin ja onko asianomaisen pakko mennä jos kiinnostusta ei ole eikä vaatimuksia vai viedäänkö väkisin ( jos esim matka 800km eikä mainittavaa sanottavaa )

• pakko mennä
        Laiska. kirjoitti:

Niin ja onko asianomaisen pakko mennä jos kiinnostusta ei ole eikä vaatimuksia vai viedäänkö väkisin ( jos esim matka 800km eikä mainittavaa sanottavaa )

ellei asianomistajaa haluta oikeudessa kuulla esimerkiksi todistelutarkoituksessa.

Selvissä tapauksissa, kuten vastapuolen törkeä ratti, en ole viitsinyt vaivautua. Oikeuden kanssa olen hoitanut tuollaiset läpihuutojutut sähköpostitse. Hyvin on toiminut.

Oikeuden puheenjohtajalta voi puhelimitse kysyä, mitä hän haluaa. Aika usein tuomaritkin ovat inhimillisiä ihmisiä.

• miettiä

Joo, moni on saattanut itsensä pahaan liemeen, kun ei ole miettinyt asioita etukäteen, vaan on törmännyt heti tekemään rikosilmoitusta.
        Jos ei laeista mitään ymmärrä, niin aina kannattaa kysellä muilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      177
      6502
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1784
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1568
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      982
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      946
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      913
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      238
      820
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe