3G-motukka Linuxissa

Mr. Jalkasieni

Nappasin linux.fi:stä ohjeet siitä miten (Elisan) mokkula saadaan toimimaan Linuxissa. Kaikki toimii niinkuin ohjeissa kerrotaan; ensin välähtää valo kerran, sen jälkeen jatkuvasti kaksi kertaa peräkkäin. Seuraavaksi pitäisi soittaa, mutta kun konsolissa yritän käynnistää wvdialin (mikä on saman linux.fi:n ohjeiden mukaan konffattu), tulee seuraava virheilmoitus:
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
Johtuuko tämä nyt sitten siitä että käytän usb-hubia, jossa on mokkulan lisäksi hiiri ja scanneri kiinni? Mitä tälle voi tehdä?

11

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • portti?

      Onko se mokkula tosiaankin /dev/ttyUSB0:ssa?
      Virheilmoituksen mukaan ei.

      Minulla ei ole mokkulaa mutta puhelimen 3g-motukka on ihan vastaavanlainen ja kun kytken Nokian E90:n USB-kaapelin koneeseen niin se ilmoittaa olevansa ttyACM0: USB ACM device.

      Kokeile siis sanoa sille wvdialille että motukka on portissa (modem device) /dev/ttyACM0.

      • Mr. Jalkasieni

        Löytyykin siis toinen joka käyttää Nokian Kommaria. Oikein hyvä. Minulla tosin on vanha 9210 vielä. 9110:iin verrattuna vähän epäonnistuneempi tuotanto, joten en ihan heti ole valmis ostamaan uuden. Miten yleisesti ottaen olet saanut omasi toimimaan Linuxissa, muutenkin kun modeemina? Käytätkö softia Winen kautta vai mitä?
        Linux.fi:n mukaan oikea portti on /dev/ttyUSB0, mutta myöskään sinun antama /dev/ttyACM0 ei toiminut.


    • jartsuli

      kun kytket mollukan, ni mitä sanoo dmesg

      • Mr. Jalkasieni

        Oletan nyt että kyseessä on komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu. En siis "viitsi" suoraan kopsata sitä tänne. Mistä kohtaa pitäisi katsoa?
        Luin vielä yhden mielenkiintoisen asian. Mokkulan kuuluisi toimia liki automaattisesti kernelin versiolla 2.6.20 tai uudemmalla. Minulla kun taitaa olla 2.6.18, uusin mitä Etch vakion tarjoaa. Mistä saisin uudemman?


      • kohtaa
        Mr. Jalkasieni kirjoitti:

        Oletan nyt että kyseessä on komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu. En siis "viitsi" suoraan kopsata sitä tänne. Mistä kohtaa pitäisi katsoa?
        Luin vielä yhden mielenkiintoisen asian. Mokkulan kuuluisi toimia liki automaattisesti kernelin versiolla 2.6.20 tai uudemmalla. Minulla kun taitaa olla 2.6.18, uusin mitä Etch vakion tarjoaa. Mistä saisin uudemman?

        >...komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu.

        Kertoo vain tapahtuman kerrallaan. Minulla tulee noin kymmenkunta riviä lisää kun tökkää usb-kaapelin paikalleen.

        Jos haluat pelkästään sen rivin mikä tässä on kiinnostuksen kohteena niin anna konsolissa komento:

        dmesg|grep tty

        Minulla tuo rivi on:

        cdc_acm 1-1:1.10: ttyACM0: USB ACM device


    • käytät sen SIM-kortin normi luurissa JA otat sen PIN kyselyn pois päältä, siitä se tupla vilkku!

      • Mr. Jalkasieni

        Tuplavilkusta olen päässyt eroon, ja PIN-kysely on poissa päältä. Tyyliin ensimmäinen toimenpide minkä suoritin.


      • Mr. Jalkasieni kirjoitti:

        Tuplavilkusta olen päässyt eroon, ja PIN-kysely on poissa päältä. Tyyliin ensimmäinen toimenpide minkä suoritin.

        hyvä jatkaa vaikka tähän suuntaan ==> Tuolta https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12&release_id=19
        versio 1.99.17 (mulla EI se uusin pelittänyt, vaan googlettamalla selvis, et porukka suositteli tuota ja toimii nyt kuin ajatus!)


      • Mr. Jalkasieni
        djmosse kirjoitti:

        hyvä jatkaa vaikka tähän suuntaan ==> Tuolta https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12&release_id=19
        versio 1.99.17 (mulla EI se uusin pelittänyt, vaan googlettamalla selvis, et porukka suositteli tuota ja toimii nyt kuin ajatus!)

        Paitsi että pitäisi Python olla uudempi kun vakio-debianissa on tarjolla. Joko odotan Lennyä tai selvitän mihin porttiin mokkula tulee. Koska olen lähdössä matkalle... ylihuomenna niin taitaa olla parempi selvittää portti.


      • Mr. Jalkasieni kirjoitti:

        Paitsi että pitäisi Python olla uudempi kun vakio-debianissa on tarjolla. Joko odotan Lennyä tai selvitän mihin porttiin mokkula tulee. Koska olen lähdössä matkalle... ylihuomenna niin taitaa olla parempi selvittää portti.

        .deb pakettin, niin uskoakseni tarpeelliset riippuvuudet tulee kuntoon...
        Itsellä oli kubuntu 8.04 ja meni suoraan sillä...
        Ja omasta mielestä EN OLE asentanut mitään ylimääräisiä repoja mitä synaptic antaa suoraan...


    • rekisteröimätön nimimerkki

      Wanha kernel ei tunnista korttia oikein. Siihen on toki ratkaisuja, mutta helpommalla pääset asentamalla uuden kernelin. Uusi kernel on kannatettava, koska omien kokemusten mukaan se myös nopeuttaa yhteyttä. Homma hoituu perinteisesti kääntämällä itse tai helpommin lataamalla sopiva paketti suoraan Backportsista:

      http://packages.debian.org/search?keywords= linux-image-2.6&searchon=names§ion=all&suite=etch-backports

      Uudella kernelillä mokkula tottelee vwdialin Betavinen tai vaikkapa Umtsmon:in http://umtsmon.sourceforge.net/ käskyjä.

      Niin ja /dev/ttyUSB0 on täsmälleen oikea portti. Se tulee kyllä automaattisesti 2.6.20 -kernelistä eteenpäin.

      Voit tarkastella tapahtumia myös vaihtamalla tekstitilaan Ctrl Alt F1 ja kytkemällä mokkulan kiinni. Ruutuun tulostuu, kuinka järjestelmä tunnistaa laitteen. Takaisin GUI:hin pääset Ctrl Alt F7 -yhdistelmällä.

      Tässä vaiheessa on varminta liittää mokkula suoraan koneeseen eikä hubilla. Kun kaikki toimii sitten katsoo vieläkö toimii hubin kauttakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe