3G-motukka Linuxissa

Mr. Jalkasieni

Nappasin linux.fi:stä ohjeet siitä miten (Elisan) mokkula saadaan toimimaan Linuxissa. Kaikki toimii niinkuin ohjeissa kerrotaan; ensin välähtää valo kerran, sen jälkeen jatkuvasti kaksi kertaa peräkkäin. Seuraavaksi pitäisi soittaa, mutta kun konsolissa yritän käynnistää wvdialin (mikä on saman linux.fi:n ohjeiden mukaan konffattu), tulee seuraava virheilmoitus:
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
Johtuuko tämä nyt sitten siitä että käytän usb-hubia, jossa on mokkulan lisäksi hiiri ja scanneri kiinni? Mitä tälle voi tehdä?

11

689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • portti?

Onko se mokkula tosiaankin /dev/ttyUSB0:ssa?
      Virheilmoituksen mukaan ei.

Minulla ei ole mokkulaa mutta puhelimen 3g-motukka on ihan vastaavanlainen ja kun kytken Nokian E90:n USB-kaapelin koneeseen niin se ilmoittaa olevansa ttyACM0: USB ACM device.

Kokeile siis sanoa sille wvdialille että motukka on portissa (modem device) /dev/ttyACM0.

• Mr. Jalkasieni

Löytyykin siis toinen joka käyttää Nokian Kommaria. Oikein hyvä. Minulla tosin on vanha 9210 vielä. 9110:iin verrattuna vähän epäonnistuneempi tuotanto, joten en ihan heti ole valmis ostamaan uuden. Miten yleisesti ottaen olet saanut omasi toimimaan Linuxissa, muutenkin kun modeemina? Käytätkö softia Winen kautta vai mitä?
        Linux.fi:n mukaan oikea portti on /dev/ttyUSB0, mutta myöskään sinun antama /dev/ttyACM0 ei toiminut.

• jartsuli

kun kytket mollukan, ni mitä sanoo dmesg

• Mr. Jalkasieni

Oletan nyt että kyseessä on komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu. En siis "viitsi" suoraan kopsata sitä tänne. Mistä kohtaa pitäisi katsoa?
        Luin vielä yhden mielenkiintoisen asian. Mokkulan kuuluisi toimia liki automaattisesti kernelin versiolla 2.6.20 tai uudemmalla. Minulla kun taitaa olla 2.6.18, uusin mitä Etch vakion tarjoaa. Mistä saisin uudemman?

• kohtaa
        Mr. Jalkasieni kirjoitti:

Oletan nyt että kyseessä on komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu. En siis "viitsi" suoraan kopsata sitä tänne. Mistä kohtaa pitäisi katsoa?
        Luin vielä yhden mielenkiintoisen asian. Mokkulan kuuluisi toimia liki automaattisesti kernelin versiolla 2.6.20 tai uudemmalla. Minulla kun taitaa olla 2.6.18, uusin mitä Etch vakion tarjoaa. Mistä saisin uudemman?

>...komento joka kertoo suurinpiirtein kaiken mitä portteihin on laitettu.

Kertoo vain tapahtuman kerrallaan. Minulla tulee noin kymmenkunta riviä lisää kun tökkää usb-kaapelin paikalleen.

Jos haluat pelkästään sen rivin mikä tässä on kiinnostuksen kohteena niin anna konsolissa komento:

dmesg|grep tty

Minulla tuo rivi on:

cdc_acm 1-1:1.10: ttyACM0: USB ACM device

• käytät sen SIM-kortin normi luurissa JA otat sen PIN kyselyn pois päältä, siitä se tupla vilkku!

• Mr. Jalkasieni

Tuplavilkusta olen päässyt eroon, ja PIN-kysely on poissa päältä. Tyyliin ensimmäinen toimenpide minkä suoritin.

• Mr. Jalkasieni kirjoitti:

Tuplavilkusta olen päässyt eroon, ja PIN-kysely on poissa päältä. Tyyliin ensimmäinen toimenpide minkä suoritin.

hyvä jatkaa vaikka tähän suuntaan ==> Tuolta https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12&release_id=19
        versio 1.99.17 (mulla EI se uusin pelittänyt, vaan googlettamalla selvis, et porukka suositteli tuota ja toimii nyt kuin ajatus!)

• Mr. Jalkasieni
        djmosse kirjoitti:

hyvä jatkaa vaikka tähän suuntaan ==> Tuolta https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12&release_id=19
        versio 1.99.17 (mulla EI se uusin pelittänyt, vaan googlettamalla selvis, et porukka suositteli tuota ja toimii nyt kuin ajatus!)

Paitsi että pitäisi Python olla uudempi kun vakio-debianissa on tarjolla. Joko odotan Lennyä tai selvitän mihin porttiin mokkula tulee. Koska olen lähdössä matkalle... ylihuomenna niin taitaa olla parempi selvittää portti.

• Mr. Jalkasieni kirjoitti:

Paitsi että pitäisi Python olla uudempi kun vakio-debianissa on tarjolla. Joko odotan Lennyä tai selvitän mihin porttiin mokkula tulee. Koska olen lähdössä matkalle... ylihuomenna niin taitaa olla parempi selvittää portti.

.deb pakettin, niin uskoakseni tarpeelliset riippuvuudet tulee kuntoon...
        Itsellä oli kubuntu 8.04 ja meni suoraan sillä...
        Ja omasta mielestä EN OLE asentanut mitään ylimääräisiä repoja mitä synaptic antaa suoraan...

• rekisteröimätön nimimerkki

Wanha kernel ei tunnista korttia oikein. Siihen on toki ratkaisuja, mutta helpommalla pääset asentamalla uuden kernelin. Uusi kernel on kannatettava, koska omien kokemusten mukaan se myös nopeuttaa yhteyttä. Homma hoituu perinteisesti kääntämällä itse tai helpommin lataamalla sopiva paketti suoraan Backportsista:

http://packages.debian.org/search?keywords= linux-image-2.6&searchon=names§ion=all&suite=etch-backports

Uudella kernelillä mokkula tottelee vwdialin Betavinen tai vaikkapa Umtsmon:in http://umtsmon.sourceforge.net/ käskyjä.

Niin ja /dev/ttyUSB0 on täsmälleen oikea portti. Se tulee kyllä automaattisesti 2.6.20 -kernelistä eteenpäin.

Voit tarkastella tapahtumia myös vaihtamalla tekstitilaan Ctrl Alt F1 ja kytkemällä mokkulan kiinni. Ruutuun tulostuu, kuinka järjestelmä tunnistaa laitteen. Takaisin GUI:hin pääset Ctrl Alt F7 -yhdistelmällä.

Tässä vaiheessa on varminta liittää mokkula suoraan koneeseen eikä hubilla. Kun kaikki toimii sitten katsoo vieläkö toimii hubin kauttakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3402
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1476
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe