tulevaisuuden alat

anaahh

keillä on parhaat tulevaisuuden näkymät? miten tuotantotalouden kanssa?

9

2469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfgtgv

      Hyvillä miehillä on aina menekkiä alasta riippumatta.

      luuserit kuvittelevat, että oikea ala on tie menestykseen ja ihmettelevät surkeaa kohtaloaan oikeasta alasta huolimatta... :D

    • eläköityminen

      Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan aloilta jää tolkuttomasti porukkaa eläkkeelle ihan lähivuosina. Ei tosin kannata opiskella mitään ympäristösöpöilyä, vaan kunnon suunnittelupainotteista perusasiaa.

    • Yksi teekkari TKK:lta

      En itse ko. osastolla opiskele mutta nuo konelaisest näyttäisivät työllistyvän parhaiten. Saattaa aluksi vaikuttaa hemmetin kuivalta mutta kun alun yli pääsee niin kyllä se siitä.

      Myös (teollisuus/prosessi)automaatioalan ammattilaiset tykittelevät hyvin.

      Kadun etten pyrkinyt kumpaankaan edellä mainituista, tuotantotaloutta opiskelen ja sivuaine sähköltä eikä töitä näy.

      • totuuden rovi

        JOs todella luet polin tutalla, eikä töitä näy, niin katso peiliin ( tai edes tilastoihin, jos ei peiliin uskalla katsoa). Monesko vsk on menossa? Mitkä ovat nimikirjaimesi?


      • Yksi teekkari
        totuuden rovi kirjoitti:

        JOs todella luet polin tutalla, eikä töitä näy, niin katso peiliin ( tai edes tilastoihin, jos ei peiliin uskalla katsoa). Monesko vsk on menossa? Mitkä ovat nimikirjaimesi?

        DI:n tutkintoa vastaavaa työssä kyllä olen, mutta se ei liity mitenkään tuotantotalouteen. Olen diplomityötä vajaa ja työkokemusta on jokaiselta kesältä ja osa-aikaisenakin olen ollut joka vuosi opintojen ohella.

        En muuten suinkaan ole ainoa tutalainen, jolle ei ole alan töitä herunut vaikka opinnot itse ovat sujuneet hyvin. Tutalaiset pääsevät töihin kyllä, mutta tilasto huijaakin siinä, onko se alan hommaa vai ei. Kaikilla ei katsos ole sellaista vaikutusvaltaista tuttava-/perhepiiriä jonka kautta pääsisi heti johtajaa tmv. leikkimään.

        Ja kaiken lisäksi kun työttömysstilastot suhteuttaa osastojen sisäänottokiintiöihin niin ei tutalla kovin hyvin mene. Ja juuri nyt tilastoa katsoessani, huomaan että vastavalmistuneista tutalaiset ovat enemmän työttömänä (v. 2007) kuin esim. konelaiset ja ilmeisesti myös automaatiolaiset jotka lienee laitettu ryhmään "muu". Sen sijaan prosessiteollisuudesta olin ihan väärässä ja hyvin yllättynt olenkin koska kaikki tuttavani siltä puolelta ovat olleet töissä alalla hyvällä palkalla jo pitkään.

        Ja nimikirjaimenihan eivät sinulle kuulu.


      • eräs vaan
        Yksi teekkari kirjoitti:

        DI:n tutkintoa vastaavaa työssä kyllä olen, mutta se ei liity mitenkään tuotantotalouteen. Olen diplomityötä vajaa ja työkokemusta on jokaiselta kesältä ja osa-aikaisenakin olen ollut joka vuosi opintojen ohella.

        En muuten suinkaan ole ainoa tutalainen, jolle ei ole alan töitä herunut vaikka opinnot itse ovat sujuneet hyvin. Tutalaiset pääsevät töihin kyllä, mutta tilasto huijaakin siinä, onko se alan hommaa vai ei. Kaikilla ei katsos ole sellaista vaikutusvaltaista tuttava-/perhepiiriä jonka kautta pääsisi heti johtajaa tmv. leikkimään.

        Ja kaiken lisäksi kun työttömysstilastot suhteuttaa osastojen sisäänottokiintiöihin niin ei tutalla kovin hyvin mene. Ja juuri nyt tilastoa katsoessani, huomaan että vastavalmistuneista tutalaiset ovat enemmän työttömänä (v. 2007) kuin esim. konelaiset ja ilmeisesti myös automaatiolaiset jotka lienee laitettu ryhmään "muu". Sen sijaan prosessiteollisuudesta olin ihan väärässä ja hyvin yllättynt olenkin koska kaikki tuttavani siltä puolelta ovat olleet töissä alalla hyvällä palkalla jo pitkään.

        Ja nimikirjaimenihan eivät sinulle kuulu.

        Hieman kommentteja tutalaisia sivusta seuranneelta. TEK:n tilastojen mukaan Tutalla on korkein mediaanipalkka kaikista DI-ohjelmista, eli toisinsanoen sieltä linjan keksivertokaveri pääsee parempipalkkaiseen hommaan. Toiseksi tutan oppeja voi soveltaa millä tahansa toimialalla. En näe perusteita yleistää omaa tilannettasi koko koulutusohjelmaan, sillä itse ainakin tunnen erittäin pätevää väkeä sieltä, ja tilastot puhuvat aivan toista kuin sinä väität.


      • Yksi teekkari
        eräs vaan kirjoitti:

        Hieman kommentteja tutalaisia sivusta seuranneelta. TEK:n tilastojen mukaan Tutalla on korkein mediaanipalkka kaikista DI-ohjelmista, eli toisinsanoen sieltä linjan keksivertokaveri pääsee parempipalkkaiseen hommaan. Toiseksi tutan oppeja voi soveltaa millä tahansa toimialalla. En näe perusteita yleistää omaa tilannettasi koko koulutusohjelmaan, sillä itse ainakin tunnen erittäin pätevää väkeä sieltä, ja tilastot puhuvat aivan toista kuin sinä väität.

        En kiellä, etteikö juttu ollut hieman huonosti ilmaistu. En ole väittänyt etteivätkö tutalaiset työllistyisi, todellakaan, vaan pointtina oli nimenomaan se että esim. koneella on huutava pula osaavasta työvoimasta tietyillä osa-alueilla ja nämä ihmiset takuulla pääsevät tekemään työtä johon ovat opiskelleet. Eli muilla osaamisalueilla on vielä paremmat mahdollisuudet edetä.

        Ja kuten sanoin, olen vakuuttunut siitä että tuo tilasto väärentää todellisuutta jonkin verran: töihin pääsee varmasti mutta onko se kuinka lähellä omaa alaa, on eri asia. Itseäni ei yhtään haittaa, että teen muita töitä vaikka pätevyyttä muuhunkin olisi.
        Tilastojen sokea kyttääminen se vasta tyhmää onkin. Itse en ole ikinä törmännyt työttömään diplomi-insinööriin.

        Ja kuten on ennenkin mainittu, tuta vaatii teitynlaisen persoonallisuuden. Niitä sisäänpäin kääntyneitä, hiljaisia ihmisiä tulee kyllä tutallekin! Tällaiset ihmiset pärjäisivät paljon paremmin esim. tutkijoina/suunnittelijoina tmv.


      • Terveisiä raksalta
        totuuden rovi kirjoitti:

        JOs todella luet polin tutalla, eikä töitä näy, niin katso peiliin ( tai edes tilastoihin, jos ei peiliin uskalla katsoa). Monesko vsk on menossa? Mitkä ovat nimikirjaimesi?

        Mieheni opiskelee tutalla neljättä vuotta ja aloittaan nyt viidennen vuoden. Tilanne melkein sama kun edellisellä kirjoittajalla. Ehkä hänenkin siis pitäisi katsoa peiliin ja syyttää itseään kaikesta. Töissä hän käy mutta oman alan työtä tämä ei ole.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle sellaisia terveisiä että raksalta työllistyy melko hyvin jos ympäristöpuoli jätetään huomioimatta.


      • kkkkkkk
        Terveisiä raksalta kirjoitti:

        Mieheni opiskelee tutalla neljättä vuotta ja aloittaan nyt viidennen vuoden. Tilanne melkein sama kun edellisellä kirjoittajalla. Ehkä hänenkin siis pitäisi katsoa peiliin ja syyttää itseään kaikesta. Töissä hän käy mutta oman alan työtä tämä ei ole.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle sellaisia terveisiä että raksalta työllistyy melko hyvin jos ympäristöpuoli jätetään huomioimatta.

        "Eli muilla osaamisalueilla on vielä paremmat mahdollisuudet edetä."

        Tulevaisuudesta on vaikea sanoa, mutta tutalaiset nyt vaan etenevät (ainakin palkan mukaan) parhaiten koko porukasta. Sitten on tietysti nämä lappeenrannat sun muut, joista en yhtään ihmettele jos ei töitä löydy koska siellä sisäänottokin on paljon suurempi ja väki huonompaa. Tietysti raksalta työllistyy hyvin, mutta onko siitä sitten apua jos etenemismahdollisuudet ovat paljon huonommat ja tutaltakin saa yhtä hyvät tienestit kun tekee muita kuin "oman alan" hommia. Aloittajalle sanoisin että kannattaa vaan hakea sinne TKK:n tutalle jos rahkeet riittää ja haluaa tähdätä korkealle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe