Sterilisaation purku Virossa

jesniina

Ketkä ovat käyneet Virossa sterilisaation purussa, voisivat kirjoitella tänne kokemuksiaan ja yhteystietoja ko. paikkoihin...

Googlettamalla ei löydy purku paikkoja ja tiedän, että suomalaisiakin siellä on käynyt...
Sama hioito ja maksaa vain murto-osan kotimaan kiskuri hinnoista...

14

3039

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitsyt nainen

      Hei- kohtalotoverit!
      "Kävin" elokuun puolessa välissä sterilisaation purku leikkauksessa Virossa. Tarton yliopistollisessa sairaalassa, naistenklinikalla.Kolme päivää olin osastolla, yhden ennen toimenpidettä, ja toisen leikkauspäivän, ja kolmantena aamuna sain lähteä Suomeen.
      Vaikeuksia oli sopia tämä toimenpide kohteeseen ja todella toteuttaa se siellä. Tarton sairaalassa ei juurikaan suomea puhuvia työntekijöitä ole, eikä ollut silloinkaan paikalla kun olin siellä. Joten kommunikaatiossa oli hieman ongelmia, englantiakaan he eivät oikein osanneet.

      Rohkeutta todella vaatii mennä Tarttoon teettämään tämä toimenpide. Sairaala on karu ja "palvelu" hyvin erilaista kuin Suomessa.Nukutettaessa olin lähes varma, etten enää herää..mutta silti palasin jopa kotiin asti kunnossa! Nyt sitten tavoitteena olisi saada raskaus alkuun.

      Mukanani vein useita tutkimustuloksia Suomesta (ekg, verikoe, hiv-testi,papa, röntgen, verenluovutus lupa..) ja hintaa toimenpiteelle tuli 1 300 eur.
      Hinta vaihtelee leikkauksen sujuvuuden mukaan.
      Maksoin vasta leikkauksen jälkeen, jolloin koko hinta tiedettiin.

      Onnea matkaan sinullekin, vielä kun saisimme nyt raskauden alkamaan!

      • vauvakuume

        Heips! Minäkin suunnittelen Viron reissua. Minulla kolme lasta, sterilisaatiosta kolme ja puoli vuotta. Ikä painaa päälle, täytin vastikään 40-v. Haluaisin kysyä miten ihan käytännössä kaikki meni, ilmeiseti kävit ensin Suomessa lääkärissä, joka kirjoitti lähetteet kokeisiin. Eihän niihinkään pääse ilman lähetettä. Sitten vain varasit ajan ja matkustit Viroon? Miten pärjäsit kielen kanssa, olisiko hyötyä jos ottaisi mukaan eestin kielen taitoisen ihmisen, jos jostakin löytyisi joku puolituttu..Suunnittelen reissua alkukesään 2009, miten pitkään tarvii jonottaa leikkaukseen? Tehtiinkö leikkaus tähystyksessä vai avoleikkauksena? Mihin kohtaan leikkaushaava tulee? Olisi mukava saada vastaus näihin kysymyksiin.


      • katuva nainen
        vauvakuume kirjoitti:

        Heips! Minäkin suunnittelen Viron reissua. Minulla kolme lasta, sterilisaatiosta kolme ja puoli vuotta. Ikä painaa päälle, täytin vastikään 40-v. Haluaisin kysyä miten ihan käytännössä kaikki meni, ilmeiseti kävit ensin Suomessa lääkärissä, joka kirjoitti lähetteet kokeisiin. Eihän niihinkään pääse ilman lähetettä. Sitten vain varasit ajan ja matkustit Viroon? Miten pärjäsit kielen kanssa, olisiko hyötyä jos ottaisi mukaan eestin kielen taitoisen ihmisen, jos jostakin löytyisi joku puolituttu..Suunnittelen reissua alkukesään 2009, miten pitkään tarvii jonottaa leikkaukseen? Tehtiinkö leikkaus tähystyksessä vai avoleikkauksena? Mihin kohtaan leikkaushaava tulee? Olisi mukava saada vastaus näihin kysymyksiin.

        Hei, lisää kokemuksia, ja miten tilanne nyt, alkoiko raskaus? Toivon onnea teille.


      • 7 kertaa epäonnistunut äiti
        katuva nainen kirjoitti:

        Hei, lisää kokemuksia, ja miten tilanne nyt, alkoiko raskaus? Toivon onnea teille.

        TÄÄ O LAPSETTOMUUS PALSTA!! tääl itketää vituiks menneitä hoitoja!!?? tää ei oo teille jotka vaa leikitte saatana omalla hedelmällisyyellä. miksi ootte noi julmia? ettekö tajua miten teiän viestit pahottaa mielen? tuo ei ole normaalia.heitätte tahallaan vettä kehiin!


      • hössis77
        7 kertaa epäonnistunut äiti kirjoitti:

        TÄÄ O LAPSETTOMUUS PALSTA!! tääl itketää vituiks menneitä hoitoja!!?? tää ei oo teille jotka vaa leikitte saatana omalla hedelmällisyyellä. miksi ootte noi julmia? ettekö tajua miten teiän viestit pahottaa mielen? tuo ei ole normaalia.heitätte tahallaan vettä kehiin!

        ei kannata tulla tänne yöllä kännissä tuomitsemaan toisia, antaa kaikkien ihmisten elää.
        Ehkä et itse saa lapsia juuri siksi että tuomitsisit heidätkin aina kuolemaan kaikista pienistä virheistä,
        ehkä me sterilisaatiota katuvat olemme parempia ihmisiä kaikkine virheinemme.
        Osaamme ainakin erehtyä, katua, ymmärtää ja antaa anteeksi : itsellemme ja muille.
        Hyvää päivänjatkoa kaikille, syyllisille ja syyttömille lapsettomille.
        Vauvat ovat ihania!


      • katuva nainen
        hössis77 kirjoitti:

        ei kannata tulla tänne yöllä kännissä tuomitsemaan toisia, antaa kaikkien ihmisten elää.
        Ehkä et itse saa lapsia juuri siksi että tuomitsisit heidätkin aina kuolemaan kaikista pienistä virheistä,
        ehkä me sterilisaatiota katuvat olemme parempia ihmisiä kaikkine virheinemme.
        Osaamme ainakin erehtyä, katua, ymmärtää ja antaa anteeksi : itsellemme ja muille.
        Hyvää päivänjatkoa kaikille, syyllisille ja syyttömille lapsettomille.
        Vauvat ovat ihania!

        Onko muita kokemuksia, lisää infoa ?
        Yhteistä meille kaikille on saada vauva, tai halu saada vauva,
        jospa jätettäisiin toistemme kadehtiminen ja moralisointi ja
        ilkeily ja yritettäisiin ymmärtää ja auttaa ja neuvoa kaikki jotka kaipaavat
        omaa lasta, ensimmäistä tai toista.
        kiitos.


      • Toinen Katuva
        katuva nainen kirjoitti:

        Onko muita kokemuksia, lisää infoa ?
        Yhteistä meille kaikille on saada vauva, tai halu saada vauva,
        jospa jätettäisiin toistemme kadehtiminen ja moralisointi ja
        ilkeily ja yritettäisiin ymmärtää ja auttaa ja neuvoa kaikki jotka kaipaavat
        omaa lasta, ensimmäistä tai toista.
        kiitos.

        Pyysin Suomessa sterilisaation purkuleikkausta 42 v. Ei kuulemma kannattanut enää, kun sterilisaation teosta niin pitkä aika (=14 vuotta). Lääkäri painosti kolmannen lapsen jälkeen ko. operaatioon, ei edes miestä kuultu. Niin, että harkitkaa aina kunnolla. No sain IVF-hoidolla ihanat kaksospojat. Maksoi vain kauheasti, kun hoitoa ei Kela korvaa, jos sterilisaatio tehty.


      • no justiinsa
        Toinen Katuva kirjoitti:

        Pyysin Suomessa sterilisaation purkuleikkausta 42 v. Ei kuulemma kannattanut enää, kun sterilisaation teosta niin pitkä aika (=14 vuotta). Lääkäri painosti kolmannen lapsen jälkeen ko. operaatioon, ei edes miestä kuultu. Niin, että harkitkaa aina kunnolla. No sain IVF-hoidolla ihanat kaksospojat. Maksoi vain kauheasti, kun hoitoa ei Kela korvaa, jos sterilisaatio tehty.

        No voi kauheeta kun ei saa ilmaiseksi kaikkea.


      • tytskaksi
        no justiinsa kirjoitti:

        No voi kauheeta kun ei saa ilmaiseksi kaikkea.

        Millä matkustit sinne Tarttoon? Bussilla Tallinnasta? Kerro vähän yksityiskohtia, kiitos.
        Maksettiinko siellä käteisellä....jne......entä nyt onko vauvaa kuulunut?


    • w.a

      Ollaanpas täällä kärkkäitä kommentoimaan "omaehtoista" sterilisaatiota,itse olin 19v kun minulle tehtiin sterilisaatio äitini pakottamana ja haluan ehdottomasti lisää lapsia niin että pistäkääs lisää tietoja sterilisaation purkuleikkaus paikoista ym... Ja tähän on turha kommentoida mitään asiatonta.

      • vauvakone

        Itsekin olen pakotettuna joutunut poydalle ja sterilisaatioon. Nyt tapellut 4.v purusta ja lopulta myos paatynyt matkustamaan Tartoon tekemaan tama kyseinen toimenpide. Olen kuullut nyt toiselta taholta etta on ihan luotettava paikka ja sinne vain jos haluaa toimenpiteen "edullisemmalla". Nyt un se ehka viela on mahdollista ennenkuin siellakin siirrytaan euroaikaan ja hinnat pomppaa kattoon :(


    • Elovena+

      Mitähän mahtaa purkuleikkuun kokeneille nykyään kuulua? Toivottavasti pienokaiset ovat ilmoittaneet tulostaan. :)


      Kysyisin teiltä, joilla kokemusta operaatiosta Virossa. Tarvitaanko sinne mieheltä myös sperma-analyysi? Kuten Suomessa tarvitaan ennen leikkausta.
      Itse kun tahtoisin purkuun, mutta miestä minulla ei tällä hetkellä ole, mutta haluan silti "itseni takaisin" ja asia on minulle henkisesti tärkeä. Olen nuori ja oletan, että 10 vuoden sisällä saattaisin tavata miehen kenen kanssa haluaisin lapsia, enkä tahdo silloin minkään olevan onneni tiellä. Leikkaus myös onnistuu todennäköisesti paremmin mitä vähemmän on itse sterilisaatiosta kerinnyt kulumaan aikaa.

    • onnel.äiti kahdelle

      "Kuten Suomessa tarvitaan ennen leikkausta." Tämä ehkä julkisella sektorilla, ei yksityisellä. Eihän kaikilla purkuun menijöillä ole suhdetta.

      Kävin yksityisellä purkuleikkauksessa kolme vuotta sitten, ihan olin ja olin yksineläjä.
      Tosin kävin Suomessa, en lähtisi minnekään muualle moiseen operaatioon, jos vaikka jtkn tulee jälkikäteen.


      Miten kauan sinulla on sterilisaatiosta aikaa ja miten se tehtiin? Minkä ikäinen olet nyt? Onko sinulla lapsia?

      Raskauduin viisi kuukautta purun jälkeen.

      Tsemppiä!

    • itsekin käynyt

      Virossa voi tehdä kyseisen operaation myös yksityisillä klinikoilla. Esim Tartossa (jonne pääsee nykyään myös lentokoneella alle tunnissa Helsingistä) on Elite-klinikka, sivut suomeksi, vastaa sähköposteihin myös suomeksi, hinnat about samat kuin yliopistollisessa sairaalassa mutta noh.. yksityisklinikka on aina yksityinen ja näyttääkin vähän erilaiselta, enemmän joltain hotellilta. Virossa on se hyvä puoli, että siellä lääkäreillä ei ole niin kiire kuin Suomessa. Hoitajiakin tuntuu olevan enemmän. Mä en oikeen tajua mihin niillä on Suomessa niin kiire.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe