Kieliriidat ja......kampeavat Bekgiaa kahtia

F & W

Belgian kieliryhmien perinteet ovat pitkät. Aikoinaan Flaamit olivat vähemmistössä ja taloudellisissa vaikeuksissa, jolloin Wallonia oli heidän apunaan. Nyt tilanne on suunnilleen päinvastainen.

Toivottavasti kuitenkin saavat asiat pysymään kasassa ja ennenkaikkea rauhaisat olosuhteet maassa. Rauhan todellisen arvon ymmärtänee vasta kun se on liian myöhäistä.


"Belgian koossapysyminen näyttää päivä päivältä huterammalta, koska maan hallitus ei ole saanut ratkaistua hollannin- ja ranskankielisten kieliriitoja. Samalla kieliryhmien asenteet toisiaan kohtaan muuttuvat yhä vihamielisemmiksi.

Pääministeri Yves Leterme on jo varoittanut omaa konservatiivipuoluettaan siitä, että koko maan tulevaisuus on vaakalaudalla. Jos riitoja ei ratkaista lähipäivinä, hallitus kaatuu, eikä kukaan tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu.

- Elintärkeät päivät Belgialle, uutisoi maan suurin lehti Het Laatste Nieuws eilen".

Ohessa linkki koko artikkeliin:


- http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/07/670135

.

9

1163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakoon vaan

      13 vuoden asumiskokemuksella olen sitä mieltä, että järkevintä on jakaa maa kahtia, ja liittää Vallonia Ranskaan ja Flanderi Hollantiin.

      Belgia on täysin keinotekoinen rakennelma ilman historiaa ja kansan yhtenäisyyden tunnetta.

      Brysselin alue on toki ongelma. Siitä voisi tehdä jonkinlaisen autonomisen alueen, jota EU hallinnoisi.

      • F & W

        Mikäli Wallonia liitettäisiin Ranskaan olisi se adieu Belgian tietyjen pääomatulotyyppien verottomuudelle.

        Siis: Absolutely NO!

        ;D


      • täällä ainakaan
        F & W kirjoitti:

        Mikäli Wallonia liitettäisiin Ranskaan olisi se adieu Belgian tietyjen pääomatulotyyppien verottomuudelle.

        Siis: Absolutely NO!

        ;D

        Meillä on ystäviä Belgiassa, eivät silti ole asiasta varsinaisesti yhtään mitään mieltä, vaikka jako todennäköisesti vaikuttaisi heidän päivittäiseen elämäänsä.


      • sanoa...

        ...ulkomaalaisena mielipiteitaan asioista. Itse en tunne ainuttakaan belgialaista, joka olisi maan jakamisen kannalla. Ja belgialaisia tunnen vaikka kuinka paljon asuttuani taalla vuosia. Flaaminkieliset eivat missaan tapauksessa halua olla hollantilaisia, ja ranskankieliset eivat missaan tapauksessa halua olla ranskalaisia. Kaytannon esimerkkina, etta hyvin usein, lahes poikkeuksetta, ranskalaisten ja vallonien kohdatessa puhutaan kulttuurien ja kielien (tai murteiden) eroista ja erilaisuuksista.

        Myos ranskankielinen/kansainvalinen mutta Flanderin ymparoima Bryssel olisi mahdotonta osoittaa kuuluvaksi kumpaankaan noista alueista. Bryssel on myos paljon muuta kuin "EU:n paamaja", eli myoskaan siksi en nakisi sen siirtamista EU:n hallinnoimaksi autonomiseksi alueeksi kovin realistisena.


      • F & W
        sanoa... kirjoitti:

        ...ulkomaalaisena mielipiteitaan asioista. Itse en tunne ainuttakaan belgialaista, joka olisi maan jakamisen kannalla. Ja belgialaisia tunnen vaikka kuinka paljon asuttuani taalla vuosia. Flaaminkieliset eivat missaan tapauksessa halua olla hollantilaisia, ja ranskankieliset eivat missaan tapauksessa halua olla ranskalaisia. Kaytannon esimerkkina, etta hyvin usein, lahes poikkeuksetta, ranskalaisten ja vallonien kohdatessa puhutaan kulttuurien ja kielien (tai murteiden) eroista ja erilaisuuksista.

        Myos ranskankielinen/kansainvalinen mutta Flanderin ymparoima Bryssel olisi mahdotonta osoittaa kuuluvaksi kumpaankaan noista alueista. Bryssel on myos paljon muuta kuin "EU:n paamaja", eli myoskaan siksi en nakisi sen siirtamista EU:n hallinnoimaksi autonomiseksi alueeksi kovin realistisena.

        Olen asiassa samoilla linjoilla. Ylipäätänsäkin tämän kaltaisia asoita kommentoidessa pidättyvyys ja harkitsevaisuus on paikallaan. Tuo allaoleva kommentti osoittaa melkoista kevytmielisyyttä.

        "Belgia on täysin keinotekoinen rakennelma ilman historiaa ja kansan yhtenäisyyden tunnetta".

        Belgian alueen asukkaat mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 56 eaa.

        Ohessa tiivistelmä Belgian erityisen monivaiheisesta historiasta, jossa Belgian alueen asukkaat mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 56 eaa:

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Belgia#Historia


        Ps. Tuo mainitsemasi valloonien ja ranskalaisten erilaisuus. Millä tavoin valloonit tuovat keskusteluissa / mielipiteissään esiin tuon erilaisuuden? Millainen on mentaliteetin eroavuus?

        PsPs. Tulee hyvin läheltä mieleen ranskalaisten ja kanadan ranskankielisten eroavuus. Toisinaan jotkut ranskalaiset menevät Quebeciin kuin "provinssia vallottamaan", mutta toteavat siellä todellisuudessa olevan aivan erilainen mentaliteetti. Monilla on suuriakin vaikeuksia sopeutua yhteisestä kielestä huolimatta.


      • edellinen
        F & W kirjoitti:

        Olen asiassa samoilla linjoilla. Ylipäätänsäkin tämän kaltaisia asoita kommentoidessa pidättyvyys ja harkitsevaisuus on paikallaan. Tuo allaoleva kommentti osoittaa melkoista kevytmielisyyttä.

        "Belgia on täysin keinotekoinen rakennelma ilman historiaa ja kansan yhtenäisyyden tunnetta".

        Belgian alueen asukkaat mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 56 eaa.

        Ohessa tiivistelmä Belgian erityisen monivaiheisesta historiasta, jossa Belgian alueen asukkaat mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 56 eaa:

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Belgia#Historia


        Ps. Tuo mainitsemasi valloonien ja ranskalaisten erilaisuus. Millä tavoin valloonit tuovat keskusteluissa / mielipiteissään esiin tuon erilaisuuden? Millainen on mentaliteetin eroavuus?

        PsPs. Tulee hyvin läheltä mieleen ranskalaisten ja kanadan ranskankielisten eroavuus. Toisinaan jotkut ranskalaiset menevät Quebeciin kuin "provinssia vallottamaan", mutta toteavat siellä todellisuudessa olevan aivan erilainen mentaliteetti. Monilla on suuriakin vaikeuksia sopeutua yhteisestä kielestä huolimatta.

        ...tulevat vallonien ja ranskalaisten valisissa keskusteluissa esiin kielen eroavaisuudet, jotka etenkin ranskalaisten mielesta ovat varsin huvittavia. Toinen suosikkiaihe ovat tietenkin erilaiset ruokaan liittyvat tavat, ja pienet erot kayttaytymisessa tai arkipaivan asioissa. Ja nama tulevat tosiaan kokemukseni mukaan esiin lahes joka kerta kun valloneita ja ranskalaisia sattuu samaan illallispoytaan tai tapaamiseen.

        Kovin poliittisia tai syvallisia aiheita ei ainakaan minun tuntemieni vallonien/ranskalaisten piirissa yleensa kasitella, ehka juuri sen takia, ettei haluta "astua toisten varpaille".


      • F & W
        edellinen kirjoitti:

        ...tulevat vallonien ja ranskalaisten valisissa keskusteluissa esiin kielen eroavaisuudet, jotka etenkin ranskalaisten mielesta ovat varsin huvittavia. Toinen suosikkiaihe ovat tietenkin erilaiset ruokaan liittyvat tavat, ja pienet erot kayttaytymisessa tai arkipaivan asioissa. Ja nama tulevat tosiaan kokemukseni mukaan esiin lahes joka kerta kun valloneita ja ranskalaisia sattuu samaan illallispoytaan tai tapaamiseen.

        Kovin poliittisia tai syvallisia aiheita ei ainakaan minun tuntemieni vallonien/ranskalaisten piirissa yleensa kasitella, ehka juuri sen takia, ettei haluta "astua toisten varpaille".

        Ellen kovasti erehdy, niin ilmeisesti itse mentaliteetin puolesta ero ei ole kovin radikaali (pohjois) ranskalaisten ja valloonien kesken.

        Toisaalta Ranskan sisällä on varsin merkittävä ero mentaliteetissä esim. pohjoisen ja etelän, bretagnelaisten ja välimereläisten kesken.

        Pelkistäen. Pohjoisen väkeä pidetään usein varsin joviaalina, maltillisempana, siistimpänä ja paremmin organisoituneena ja heillä on enemmän "respectiä" asenteessa asioihin ja kanssaihmisiin. Elelän väkeä puolestaan pidetään varsin paljon edellämainitun vastakkaisia ominaisuuksia omaavina. Pariisin autoilijat ovat sitten oma lukunsa ;-)


      • Maisteri

        Itse olen ihmetellyt Belgian olemassaoloa jo vuosia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe