miltä silmän laser-leikkaus tuntuu?

heini......

Kysyn kokemuksia laser-leikkauksessa käyneiltä, miltä toimenpide tuntui..sattuuko se ja kestääkö se miten kauan se toimenpide?

Entäpä muuten kokemuksianne leikkauksesta ja siitä toipumisesta..saako muuten sairaslomaa miten paljon siitä?

10

5234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmät ok

      Mulle tehtiin n. 8 v sitten oikean silmän laser leikkaus ja sen jälkeen en ole laseja liiemmälti tarvinnut. Leikkaus operaatio oli tosi nopea ja kivuton, mitä nyt hieman ilkeää "käryä" haistoi mutta leikkaukesta ei tuntenut mitään. Leikkauksen jälkeen silmä oli muutamia päiviä hieman kipeä ja auringon valoa piti varoa n. ½ vuotta. Muulloin en enää tarvitse laseja kuin "niinä päivinä" eli jotenkin kk-kierron ja hormoonitoiminnan mukaan on pientä silmien väsymistä, jolloin on hyvä pitää vähän aikaa laseja.Myös alkoholin ottaminen vaikuttaa silmiin eli, kun otan alkomahoolia niin elimistö ja samalla myös silmäni hieman kuivuvat. Tämä on kuitenkin ohi menevä ilmiö ja täysin itse aiheutettu;( Sairasloma aikaa en muista, koska siitä on jo useampi vuosi, taisin tähdätä leikkauksen vuosiloma ajalle? S-loma on kuitenin ilm n. 1kk? Tsemppiä sulle leikkaukseen :) Elämä ilman laseja on kyllä ihan jees :)

      • heini........

        Jossain leikkauksessa ainakin nostetaan silmän painetta niin että näkökenttä hämärtyy niin tuntuuko se sitten miten ikävältä?


      • 3 v. sitten
        heini........ kirjoitti:

        Jossain leikkauksessa ainakin nostetaan silmän painetta niin että näkökenttä hämärtyy niin tuntuuko se sitten miten ikävältä?

        Et sä leikkauksen aikana näe juuri mitään. Läppä nostetaan pois. Itse "näin" lähinnä värejä. Miinuksia noin seitsemän. Laaserointiaika per silmä oli 25 sekunttia eli ei kestä kauaa ja ei ota kipeaa. Tottakai jänskäs. Pelkäsin liikuttavani silmiä ja että laaserointi menisi pieleen. -Liikautinkin ja silloin koneet sammui eli sekin pelko oli turha.

        Silmät vuotivat leikkauksen jälkeisen illan. Seuraavana aamuna menin töihin ilman laseja. (Olisi saanut viikon saikkua, mutta meillä oli töissä liian kiire).

        Tippoja piti tiputella hetken ja öisin pitää silmäsuojia.

        Ongelmia ei ole ollut ja näkö on pysynyt hyvänä.


      • Perjantaina

        Ei tunnu mitenkään pahalta. Näkee vihreitä ja punaisia valoja sumun takaa, läpäntekovaiheessa imukuppi tosin tuntui oudolta, kun ei nähnyt mitään pariin sekuntiin.
        Leikkauspäivän iltana näkökyky toimii jo hyvin. Valot näyttävät pehmeiltä, muistaakseni appelsiinitkin näyttivät kaupassa kirkkaan oransseilta.
        Lääkäri antaa ennen leikkausta rauhoittavan lääkkeen, jotta silmät eivät turhaan liiku hermostuneisuuden vuoksi. Pahin jännitys poistui.

        Uusintaleikkaus sujuu vielä helpommin, kun lääkäri vain nostaa läpän eli ei tarvi käyttää sitä imukuppia (ja siis höylää).

        Vielä tuosta "kärystä", josta joku toinen tuossa kirjoittaa: kyseessä ei ole käry vaan se, että vesimolekyylit poistuvat äärimmäisellä vauhdilla ilmakehään ja palavat. Laseroinnissa ei siis käytetä kuumaa sädettä.


    • ihanata

      1 kk sitte leikattu ja kivuton toimenpide oli kesti molemmat silmät yhteensä ehkä 10 minuuttia ja siihen sisälty kaikki valmistelut jne.eihän se tunnu yhtään missään ja näin jo heti toimenpiteen jälkeen ilman laseja.eka ilta oli kyllä vähän sumuinen mutta näin silti.seuraava päivä ja leikkaus päivä tuli sairaslomaa eikä enempää oilisi tarvinnutkaan.harmittaa vaan kun en aiemmin mennyt kun oli niin simppeli juttu.mulla ei edes tuo kostutus tippojen laittaminen harmita niinkuin jotkut valittaa tuota kuivumisen tunnetta kun on aina ollut kuivat silmät ja olen aina käyttänyt niitä niin ei paljon muutosta elämään siltäosin.vaan onhan se ihanaa olla ilman lasi tai piilari huolia:)

    • toisenlainen kokemus

      Multa leikattiin femtolasikilla kummatkin silmat kaksi viikkoa sitten, minusta oli 10 ja 8. Nyt parjaan hyvin ilman laseja, mutta nako on ajoittain viela hieman "hakusessaan". Laakarin mukaan nain voi menna useampikin viikko, vaikka moni nakee hyvin heti. Toinen silma naki hyvin n. 10h leikkauksen jalkeen, toinen vasta kolmen paivan paasta (kylla muuten jannitti miten kay). Sairasloma olisi kai ollut yhden paivan, mutta itse en olisi silla selvinnyt. Nakemisongelmien lisaksi toista silmaa myos sarki muutaman paivan (sarkylaake auttoi), vaikka leikkaus laakarin mukaan meni erittain hyvin, ja luomet olivat erittain turvoksissa viitisen paivaa. Suojusten ihoteipista tuli lisaksi punaiset laikat poskille ja otsaan (ja joka yo eri kohtaan kun vaihtelin teippauskohtaa), jotka tosin parani heti kun suojusten kaytto loppui.

      Leikkaus sinallaan ei sattunut, mutta laite painoi kivuliaasti silmakuoppia ja paineistusvaihe oli aika tuskainen, onneksi kuitenkin varsin lyhyt. Muu operointi ei juuri tuntunut. Kipuherkka kun olen, myos loppuhuuhtelu jossain maarin kirpaisi samoin kuin luomenlevittimien poistaminen.

      Tassa vaiheessa ole kuitenkin tyytyvainen etta tuli tehtya. Kuivuus ei juuri vaivaa mutta toisaalta olen toistaiseksi lahes kylpenyt kostutustipoissa. Jos uusintaa tarvitaan, uskaltanen siihenkin lahtea, vaikka kaikkea sattumista aina kovasti pelkaankin.

    • N

      Kävin itse tänään Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa femtolasik-leikkauksessa ja jännitin - IHAN TURHAAN! :)
      Oli uskomattoman helppo homma ja ohi jossain 10 minuutissa.
      Minä en ainakaan tuntenut yhtään mitään. Hoitaja sanoi, että luomenlevitin voi vähän tuntua ja leikkaava lääkärikin sanoi sitä laittaessaan, että nyt tuntuu vähän vetoa, hah, ei todellakaan tuntunut missään. Samoin läpäntekovaiheessa lääkäri sanoi, että nyt voi tuntua vähän painetta, kun imukuppi imaisee silmää, en oikeasti silloinkaan tuntenut mitään. Loistavia nuo puudutustipat :)

      Jos olisin tiennut, että operaatio on todella noin kivuton/ei tuntunut ollenkaan, olisin tehnyt sen jo ajat sitten.

      Leikkauksen jälkeen silmät tuntuivat vähän aroilta ja pitelinkin niitä mieluummin kiinni. Lepäilin leikkauksen jälkeen puolisen tuntia, jonka jälkeen lääkäri vielä tarkisti silmät ja sitten pääsin kotiin. Kotimatkalla silmät tuntuivat aroilta ja vähän ihan kuin kirveli ja teki mieli pitää niitä vain kiinni. Kotiin päästyäni nukuin 3 tuntia ja herättyäni silmien arkuus oli hävinnyt.

      Nyt leikkauksesta on 8 tuntia aikaa ja näkö on jo yllätävän hyvä! Kauas näen jo tosi hyvin. Kun siirrän katseen tähän koneelle, menee tarkennuksessa hetki ja silloin näkö on hieman sameaa. Jotenkin luulin, että silmät olisivat arat ja näkö paljon huonompi vielä tänään.

      Lääkäri olisi tarvittaessa kirjoittanut 2 päivää sairaslomaa, mutta olen lomalla, joten en sitä tarvinnut :) Sairasloman pituus riippuu kuulemma vähän työstä.

    • S.T

      Onko leikkauksen hinnoissa eroa? Mikä on hintahaarukka?

    • dflfjh

      Onko näissä leikkauksissa pahan komplikaation riskiä? Esim. sokeutuminen?

      Käsittääkseni ainakin se riski on olemassa, ettei näkö korjaannu täydelliseksi, varsinkin jos on kovin likinäköinen.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe