Voiko isä jotenkin kieltää lapsensa isyyden? Olen raskaana, viimeisillä viikoilla menossa jo, ja haluan lapsen synnyttyä selvittää isyyden. Siis tiedän kyllä kuka lapsen isä on, seurusteltiin siihen asti kunnes tulin raskaaksi, mutta pitääkö mun jotenkin "todistaa" se lastenvalvojalle? Voiko isä esimerkiksi kieltää ikinä edes tunteneensa minua? Ei meinaa ole mitään valokuvia todisteena yhdessaolostamme... Mitä sille lastenvalvojalle pitää noin niinkun käytönnössä selvittää lapsen isästä, nimi nyt ainakin mutta mitä muuta? Ei mulla ole tiedossa esim. hänen sotuaan, syntymäajan tiedän kyllä.
Ahdistaa kun "paremmin tietävät" pelottelevat että vaikeaa tulee olemaan mikäli isä ei vapaaehtoisesti tunnusta isyyttään.
En tiedä aikooko vastustella, en yhtään tiedä mitä sen jätkän päässä liikkuu, tuleva vauva nyt ei ainakaan ole häntä kiinnostanut, mutta ei myöskään ikinä aborttiin painostanut, vaikka sanoin heti aluksi että vastuun hän joutuu kantamaan, vaikka lähtisikin, sen verran pitää aikuisen ihmisen tajuta. Mulle se on pääasia, ja tietty että lapsella on virallinen isä, oli mukana lapsen elämässä tai ei.
Isyystestistä kieltäytyminen
9
6360
Vastaukset
- tarvittaessa
poliisi hakee isyystestiin. Mieti kuitenkin kannattaako tapauksessanne isyyden selvittäminen. Pakolla isäksi joutunut voi nimittäin aiheuttaa monenlaisia rettelöitä esim rettelöidä tapaamisista, vaatia huoltajuutta siirrettäväksi itselleen, jättää elatusavun maksamatta jne. >Kaikki tämä ihan vain kiusan vuoksi.
Jos isyyttä ei selvitetä, saat kunnallisen elatustuen, joka on pieni, mutta tulee säännöllisesti. "Paperi-isällä" lapsi ei tee yhtään mitään. Eikä au-lapsi tule sillä aviolapseksi, että isyys selvitetään.
Lapsi voi aikuisena itse nostaa kanteen isäänsä vastaan ja isyys voidaan selvittää, jos isä on silloin vielä elossa. - samaa, mut ei kannata...
En todellakaan suosittele "pakolla" lapselle isää. Siitä ei tulevaisuudessa tule kuin harmia, tiedän sen itse nuoruudestani.
- ex-tiukkis
Ed. vastauksissa lähtökohdat olivat tasoa "äidin tarve". Isyysasiassa kyse kuitenkin on vain lapsen tarpeesta ja edusta, selvityksellä on myös hyviä puolia :)
Ilmoitat vain lastenvalvojalle isä"ehdokkaan" nimen, syntymäajan ja osoitteen tai puhelinnumeron. Toki fiksuna voisit ilmoittaa ensin isälle, että menepä tekemään tunnustus vapaaehtoisesti. Lastenvalvoja hoitaa asian eteenpäin yrittämällä kutsua isän tunnustukseen. Sekä lastenvalvoja voi sitten vaatia isyystestausta (dna) tai isäkin voi sitä vaatia tarkistettavaksi. Jos testiin ei tule vapaaehtoisesti, todellakin siihen voidaan oikeuden kautta määrätä ja jopa poliisin kanssa hakea. Joka tapauksessa testi tehdään.
Lapsella on oikeus kumpaankin vanhempaan ja lapsi tulee aikanaan perimään kummankin vanhemman vähintään lakiosuutensa. Perinnöllisten sairauksien hoidossa tai esim elin/kudossiirteitä tarvittaessa voi isän henkilöllisyys olla kultaakin arvokkaampaa.
Isä saa myös mahdollisuuden (toki voi sanoa oikeuden....) tavata lastaan ja hänet velvoitetaan osallistumaan elatukseen. Automaattisesti sinulla on yksinhuoltajuus, mutta voitte yhteisymmärryksessä muuttaa sen yhteishuoltajuudeksi. Isä voi yhteishuoltoa vaatia ja joskus uhkaakin vaatia, mutta voipi olla tällaisissa tapauksissa vaikeaa saada vaikka oikeutta kävisi.
Olet täysin oikeassa, että aikuisen ihmisen on vastuunsa kannettava ja velvollisuutensa hoidettava. Te molemmat olette vastuussa yhteisestä lapsestanne ja häntä ei ole tarkoitettu lyömäaseeksi puolin eikä toisin! - sanooooo
Jos isä ei halua tulla oikeaksi isäksi, niin kuvittele mikä helvetti sua seuraa seuraavat 18v. Mieti kaksi kertaa, ennenkuin teet päätöksen.
- mieltä
Minunkin mielestä, ei ole mitään järkeä ketään pakottaa isäksi. Se ei voi olla hyväksi lapselle ja ei varmaan äidillekkään. Saa vaan turhaa vihaa niskaan.
- on puolensa
Eräs tuttavani pakotti isän isyystestiin. Tulosten julkaisun jälkeen isyys vahvistettiin, mutta sitten se kurjuus vasta alkoikin. Isä odotti aina hyvää mahdollisuutta tehdä ilmoitusta lastensuojeluun lapsen huonon kohtelun takia, vaikka lasta ei kohdeltu mitenkään erityisen huonosti. Se mikä tässä on kaikkein huvittavinta, on se että lapsi otettiin huostaan. Ja isä nyt tietenkin tyytyväinen, sai koston aikaiseksi.
- yhäääääää
Itse monta vuotta sitten painiskelin saman asian kanssa kuin sinä nyt. Tulin raskaaksi ja asfalttiin vaan jäi kiihdytysjäljet kun tuleva "isä" pakeni paikalta. Ei vastannu puheluihin ja ilkkui että milläs todistat...
Lapsi synty ja tuli kutsu lastenvalvojalle. Alkoi painostus: "lapsella on oikeus, onko oikein että pääsee kuin koira veräjästä...". Lastenvalvoja tulee tod.näk. ajamaan voimakkaasti tuota selvitystä. Mitään valokuvia tai todistajia ei tarvitse esittää. Lastenvalvoja vain kysyy että onko tämä mies ainoa kenen kanssa on ollut siittämisen aikoihin. Ekalla käynnillä lv sanoi myös ettei minun tarvitse olla yhteydessä siittäjään ja hoitaa asioita. Kaikki haukku-puhelut yms. purkaukset voi ohjata soittamaan hänelle.
Lopulta kerroin nimen ja isukki sai postia lastenvalvojalta. Ja voi sitä stooria mitä kertoili sielä. En tiedä itkeäkkö vai nauraa. Siittäjä vaati verikoetta johon menoa minä vitkastelin 5kk. En ollut varma halusinko virallistaa asiaa. Selvää oli että siittäjästä tulee isä vain paperilla. Lopulta mentiin ja tulos oli sitä mitä ennakoinkin. Vaikeinta oli nähdä tämä siittäjä lastenvalvojan toimistolla ja allekirjoittaa paperit. Samalla sovittiin elarista ja siinä asiassa minua uunotettiin mennen tullen. Siittäjä valehteli työkuvionsa yms. ja kaikki meni täydestä. No, virallinen osuus ohi. Mainittakoot, että isukki ei halunnut tehdä minkäänlaista tapaamissopimusta. "Eipä taida kiinnostaa...", totesi muistaakseni.
Tänäkään päivänä siittäjä ei ole tavannut lastaan. Isyyden tunnustamisen paperin allekirjoitus ei siis tee kenestäkään isää. Lapsellani on vain siittäjä ja minä saan elaria lapseni siittäjältä. Lapsi kuitenkin tietää "isänsä" nimen ja se tuntuu olevan tärkeää. Toisinaan kyselee paljonkin siitä ja ihmettelee miksei nää koskaan. Tähän saakka olen valehdellut että asuu niin kaukana. Sinänsä valehtelu on väärin mutta mikä olisi vaihtoehto? Sanoa ettei isä halua nähdä? Se särkisi lapsen sydämen.
Sinä ap varmasti tunnet lapsesi siittäjän. Onko odotettavissa ongelmia jos vedät hänet vastuuseen tekemisistään? Itse uskalsin viedä tuon selvitysasian loppuun, koska tiesin siittäjän muuten kunnolliseksi (ei alko-ongelmaa, ei väkivaltaista taustaa, mielenterveydeltään terveiden kirjoissa). Siis muuten normaali kunnon mies, mitä nyt vaan kykenee hylkäämään lapsen joka on hänen lihaa ja vertaan. Jos ap pelkäät että on mahdollisuus että ex alkaa vaikeaksi niin jätä isyys selvittämättä. Tuo elarin maksaminen kuukausittain 18vuoden ajan tuntuu olevan niin kovin vaikeaa noille siittäjille. Pahaa oloa halutaan ehkä purkaa lapsen äitiin ja monenlaista kiusaa on tosiaan mahdollisuus tehdä. Itse uskon ettei se nimi paperissa ole sen kaiken sonnan arvoinen jota voisit saada niskaasi jos ex on luonteeltaan sellainen.
Sitä en vielä tiedä teinkö oikein kun vein tuon selvitysprosessin loppuun. Aika varmaan kertoo sen. Yksi asia on kuitenkin varmaa. Sitten isompana minulla ja lapsella tulee olemaan paljonkin selvimistä tässä kuviossa. Ainakaan lapsi ei voi väittää että minä olisin kieltänyt häneltä isän. Olen tehnyt sen minkä voinkin ja enempää en voi. Minä en voi pakottaa toista kantamaan vastuuta lapsestaan. Niin joo, paitsi tuo elari.- alkup.
Näitä kauhukertomuksia olen kuullut, ja välillä mietin, että onko viisasta vaatia isyydentunnustusta. Mutta tunnen itseni ja tiedän, etten ikinä antaisi anteeksi itselleni, jos jättäisin asian sikseen.
Ei musta ole siihen, että antaisin miehen vaan jatkaa elämäänsä ilman mitään vastuunkantoa, kun itse hoidan ja huolehdin lapsestamme ja mietin että miten aikanani kerron hänelle isästä, jota ei ole edes paperilla. Tiedän ettei "paperi-isä" ole oikea isä, enkä yritä miestä pakottaa olemaan läsnä lapsensa elämässä, mutta mun periaate vaan on se, että vastuu on jokaisen kannettava.
Tällä miehellä kun on lapsi jo ennestään, siis ennen tätä meidän vauvaa, joten luulisi herran jo tässä vaiheessa tajuavan nämä asiat. Tosin en oikein ole selvillä että kuinka paljon ovat tekemisissä, mies ainakin puhui "omasta lapsestaan" ja kuinka tärkeää hänelle on, että lapsella on isä.
Mies kuitenkin on tuollainen vätys, että tiedä sitten, mitä se isyys hänelle käytännössä merkitsee. Tämän lapsen kohdalla ei ainakaan paljoakaan, kun ei ole koko raskausaikana ollut kiinnostunut. Enkä jaksa uskoa että se kovasti syntymän jälkeenkään muuttuu.
Mielestäni kukaan, joka pystyy oman lapsensa hylkäämään, ei ole täysjärkinen, joten kai voi sanoa ettei tämä mieskään. Muuten kyllä vaikutti ihan normaalilta mieheltä. Vaikea uskoa että hän tekisi elämästämme helvettiä vaatimuksillaan tms. mutta eihän sitä tiedä. Otan sen riskin, koska muuten katuisin aina, etten tehnyt kaikkea puolustaakseni lapseni oikeuksia. - Idiootti, asiat paperille
alkup. kirjoitti:
Näitä kauhukertomuksia olen kuullut, ja välillä mietin, että onko viisasta vaatia isyydentunnustusta. Mutta tunnen itseni ja tiedän, etten ikinä antaisi anteeksi itselleni, jos jättäisin asian sikseen.
Ei musta ole siihen, että antaisin miehen vaan jatkaa elämäänsä ilman mitään vastuunkantoa, kun itse hoidan ja huolehdin lapsestamme ja mietin että miten aikanani kerron hänelle isästä, jota ei ole edes paperilla. Tiedän ettei "paperi-isä" ole oikea isä, enkä yritä miestä pakottaa olemaan läsnä lapsensa elämässä, mutta mun periaate vaan on se, että vastuu on jokaisen kannettava.
Tällä miehellä kun on lapsi jo ennestään, siis ennen tätä meidän vauvaa, joten luulisi herran jo tässä vaiheessa tajuavan nämä asiat. Tosin en oikein ole selvillä että kuinka paljon ovat tekemisissä, mies ainakin puhui "omasta lapsestaan" ja kuinka tärkeää hänelle on, että lapsella on isä.
Mies kuitenkin on tuollainen vätys, että tiedä sitten, mitä se isyys hänelle käytännössä merkitsee. Tämän lapsen kohdalla ei ainakaan paljoakaan, kun ei ole koko raskausaikana ollut kiinnostunut. Enkä jaksa uskoa että se kovasti syntymän jälkeenkään muuttuu.
Mielestäni kukaan, joka pystyy oman lapsensa hylkäämään, ei ole täysjärkinen, joten kai voi sanoa ettei tämä mieskään. Muuten kyllä vaikutti ihan normaalilta mieheltä. Vaikea uskoa että hän tekisi elämästämme helvettiä vaatimuksillaan tms. mutta eihän sitä tiedä. Otan sen riskin, koska muuten katuisin aina, etten tehnyt kaikkea puolustaakseni lapseni oikeuksia."Mielestäni kukaan, joka pystyy oman lapsensa hylkäämään, ei ole täysjärkinen, joten kai voi sanoa ettei tämä mieskään. Muuten kyllä vaikutti ihan normaalilta mieheltä. Vaikea uskoa että hän tekisi elämästämme helvettiä vaatimuksillaan tms. mutta eihän sitä tiedä. Otan sen riskin, koska muuten katuisin aina, etten tehnyt kaikkea puolustaakseni lapseni oikeuksia."
Mutta täysjärkinen pakoittaa lapsen isäksi, vaikka isä on monta kertaa selkeästi ilmoittanut, että ei ole valmis isyyteen? Että parisuhteessa yksissä tuumin harrastetaan seksiä ilman suojausta, ja jos vahinko tulee, niin mies ei voi kuin syyttää itseään, jos nainen tulee raskaaksi. Mies toki ymmärtää mahdolliset seuraukset, ja sen takia selkästi tuo esille abortin mahdollisuuden. Niin tällaisessa tilanteessa mies on ainoa joka on vähäjärkinen?
Mitä nainen mahdollisesti miettii, kun harrastaa seksiä ilman suojausta ihmisen kanssa, joka ei ole valmis isäksi, mutta ei ole valmis abortiin, vaikkei lasta olisikaan "suunnitelllut". Tämä vaikea asia osittain siitä syystä että parisuhde perustuu luottamukseen ja toisen tuntemiseen. Mies on voinut olettaa, että hän on kantansa sanonut ja että toinen ymmärtää, että jos lapsi hankitaan hankitaan se yksissä tuumin.
Mitä tällaisen jälkeen jää lapselle tarjottavaksi, jos jo etukäteen on epäillyt onko mahdollisuutta kasvattaa lasta. Onko mies todellakin itsekäs jos kieltäytyy isyydestä?
Itse olen mies, ja tätä tilannetta joutunut läpikäymään. En pyri mitenkään puolustelemaan tekojani, tehty mikä tehty. Ja siksi olikin valmis ottamaan huoltajuuden itselleni. Huolimatta siitä, että vastustin lapsen hankkimista erittäin kovasti, isäksi tullessani olisin oikeusteitse hakenut lapsen huoltajuutta. En kostaakseni, vaan koska itse pidin itseäni kykyneväisempänä kasvattamaan lapsen (vakituinen työpaikka ja vuokra-asunto(jo valmiina siis)). Toki muut asiat ovat tärkeitä kun päätetään lapsen elämästä, mutta niitä en halua tai voi nyt tässä spekuloida. En pitänyt itseäni kypsänä, mutta kysempänä. Fakta kuitenkin on että jos joskus haluan lapsen, minun tulee yrittää kaikkeni tarjota lapselle mahdollisimman hyvä kasvuympäristö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232916- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707