Pääsin opiskelemaan (valitettavasti) Vaasaan, ja sieltä tuotantotalous puolelle. Mitä mieltä olette tästä linjasta? Onko kokemuksia? Kannattaako hyväksyä paikka? Voiko siirtyä opiskelemaan perus kauppiksen puolelle?
Vituttaa!! Vaasasta tulee lähinnä mieleen se, että siellä opiskelee ne kaikki luuserit jotka ei päässy parempaan mestaan. Ei millään pahalla siis, itsekin olen kai tulossa näitten luusereitten joukkoon.
Vaasa - tuotatotalous
5
3334
Vastaukset
- hjkl6789
kaikki luuserit. Itte oisin päässyt pisteilläni hesaanki. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Taidat itte olla vaan vähän tyhmä ;-)
- aliarvoi itseäsi
Muista nyt kuitenkin, että samat asiat opetetaan jokaisessa kauppakorkeakoulussa, poikkeuksena tietysti painotukset eri pääaineissa. Se on pohjimmiltaan ihan sama, missä opinosi suoritat, sitä paitsi paljon on sinusta itsestäsi kiinni. Vaasa on kuitenkin varsinainen monitieteellinen yliopisto, toisin kuin esim. HSE, joten sinulla on mahdollisuus koota tutkinnostasi ainutlaatuinen.
Toki opetukseen ja laajempiin kurssivalikoimiin panostetaan näissä ns. "tasokkaimmissa" kauppakorkeissa enemmän, mutta moniko tosiasiassa ottaa hyödyn irti laadukkaammasta opetuksesta. Kauppakorkeassa on yleisesti ottaen vähän sellainen mentaliteetti, että kunhan saadaan KTM:n paperin mahdollisimman nopeasti kasaan, arvosanoista viis. Joten mikäli tosissaan haluat ryhtyä oman alasi asiantuntijaksi, ei oppilaitoksella ole väliä, vaan sillä, kuinnka itset paneudut paitsi opiskeluun, myös varsinaisen opetettavan asian ulkopuoliseen materiaaliin ja alalla vallitseviin keskusteluihin.
Pidä mielessä myös se, että loppupeleissä olet samoilla työmarkkinoilla kuin Helsingistä, Turusta taikka Tampereelta valmistuneet, niinpä omalla aktiivisuudella voit vaikuttaa työllistymiseesi enemmän kuin oppilatoksen statuksella, josta valmistut. Kukaan ei myöskään estä sinua hakemasta ensi vuonna johonkin toiseen kauppatieteelliseen eri paikkakunnalle. Vaikka opiskelisit vuoden Vaasassa, ei siirtyminen vaikkapa nyt Helsinkiin ole mikään suuri ongelma, sillä kauppatieteissä eri oppilaitosten profiloituminen suhteessa toisiin on vähäistä.
Hieman asennetta peliin, ketä kiinnostaa 10 vuoden kuluttua, mistä olet tutkintosi kasaan vääntänyt.- tekstiä =)
Olipas kerrankin fiksua tekstiä tällä foorumilla!
- vastaa
Ensinnäkin onnittelut! :) Opiskelen siellä tuotantotalous pääaineena, joten tämä keskustelu osui nyt sen verran lähelle, että päätin ruveta vastailemaan, jotta saat yhden näkökulman lisää. Vaasasta on nyt pari vuotta kertynyt kokemusta, joten kirjoitan siitä ja lopussa vielä tuotantotaloudesta.
Vaasa on kiva kaupunki, jossa asuu tosi paljon opiskelijoita, ympäri Suomea, jopa huomattavan paljon pääkaupunkiseudulta. Suurimmalla osalla on ollut Helsinki tai Turku ensisijaisena vaihtoehtona, mutta tunnen moniakin, jotka pisteillään olisivat ko. kouluihin päässeet, mutta Vaasaan halusivat. Ilmapiiri on rento ja kaupungissa kaikki mitä tarvita voi on lähellä. Meri tuo sitä paitsi tietyn idyllisyyden. Itse kampusaluekin on yksi hienoimpia, joita olen nähnyt.
Kannattaa hyväksyä paikka ja tulla edes muutamaksi kuukaudeksi tarkastamaan opiskelijameno. ;) Luulen, että yllätys on positiivinen. Siitä huolimatta, että tuotantotalouden opiskelijana olet teknisesti kirjoilla teknillisessä tiedekunnassa, ei vaikuta opiskeluun mitenkään. Ekana vuonna suoritat aivan samat jutut kuin ”peruskauppislaiset”.
Tuotantotalous pääaineena antaa mahdollisuuden erityiseen tutkintoon. Vaasa on ainoa paikka, jossa tuotantotalous pääaineena voi valmistua kauppatieteiden maisteriksi; yhdistää talouden ja tekniikan osaaminen. TKK:lla tuta on yksi suosituimpia, mutta mikä kauppiksessa eroaa on, että tekniikasta käydään pintapuoliset seikat läpi, perehtymättä varsinaisesti matematiikkaan tai fysiikkaan. Pääpaino on talousasioissa, joten ylimääräistä matikkaakaan ei tarvitse (jos ei halua) ottaa verrattuna "peruskauppislaisiin". Jos sivuaineeksi ottaa jonkun rahoituksen, kansiksen, markkinoinnin tms. on se sellainen yhdistelmä, jonka kuvittelisi olevan varsin hyvä työmarkkinoita ajatellen. Mikäli tekniikkaa ei tulevaisuuden työssä halua katsella, niin sitten vain painottamaan sitä ktm-osaamista.
Opiskelupaikka kannattaa ottaa vastaan senkin takia, että seuraavana vuonna mahdollisesti muualle hakiessasi osaat jo valtaosan pääsykoekirjallisuuden faktoista. Hakemisesta ja sisäänpääsystä tulee paljon helpompaa. Suoritetut kurssit voi sitten hyväksilukea oppilaitoksesta riippuen. Vaasassa peruskauppiksen puolelle voi siirtyä opiskelemaan joko tekemällä seuraavana vuonna pääsykokeen uudelleen tai kandin suoritettuaan (siis tehdä maisterin gradu toisesta pääaineesta).
Jos tulee lisää kysymyksiä Vaasasta tai tutasta, niin tämän keskustelun jatkoksi vain.
Niin ja vielä korjaus tuolla aikaisemmin esiintyneeseen vastaukseen. Tutan ktm-opiskelijaksi on sama pääsykoe kuin ”peruskauppikseenkin”.- peruskauppislainen
Turhaan murehdit tuollaista. Kannattaa tulla Vaasaan ainakin kokeilemaan vuodeksi miltä meno ja opiskelu maistuu.Tuolla asenteella et tule ainakaan elämässä pitkälle pääsemään vaikka mistä saisit tutkintosi.Itse olen käsittänyt että Turun ja Helsingin jälkeen Vaasa on usemmille mieluisin paikka ktm-tutkinnon suorittamiseen.
Vaasassa itse opiskelevana voin sanoa,että opetuksen taso on hyvää ja monet valmistuneista ystävistä ovat päässeet erittäin hyviin töihin.Vaasassa opiskelu ei myöskään tarkoita sitä että jäisit koko loppuelämäksesi Pohjanmaalle-valtaosa hakeutuu töihin pk-seudulle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883