Aloittelija: ei suju: huono laite?

Aloittelija_

Sain lainaan GPS-laitteen, Garmin etrex Legend innokkaasti aika tarkkaan ensin opiskeltuani geokätkennän periaatteita. Syötin sinne lähellä olevan kätkön koordinaatit ja lähdin matkaan. Siis eihän nämä laitteet voi yleisesti olla näin surkeita? 10 metriä polkua pitkin metsään ja satelliitit katoaa. Ei mitään toivoa etsiä mitään. Onkohan tuo rikki? Kyllä se aukealla paikalla ja huoneen ikkunallalaudallakin toimii, että ei se ainakaan kokonaan ole rikki. Miten tuollainen edes voisi mennä tuolla tavalla epäkuntoon?

5

4137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutteita

      Noitten jo " vanhanmallisten " laitteiden luonteeseen kuuluu epäherkkyys.
      Kaupungissa kerrostalojen välissä ja tiheässä metsässä laitteet kadottaa satelliittiyhteyden, eli menevät tolloksi.

      Toimi näin.
      Palaa takaisin paikkaan, jossa laite toimi.
      Katso suunta ja matka kohteeseen ja siirryt tuota kohden avoimempaa kohtaan, jossa laite taas pelittää.
      Jatka kohteen etsimistä..

      UUdemmat gepsit on herkempia ja jos oikein muistan niin niiden vastaanottimien tyyppi on Sirf Staar lll.

    • beobolding

      Minulla on ollut nyt 4kk aktiivisessa käytössä eTrex Legend HCx- malli ja hyvin tyytyväinen olen ollut.2Gt muistikorttiin mahtuu hyvin helposti kaikki tarvitsemani vapaa-ajan kartat.Herkkyys on mielestäni hyvä, vaikkakin vertailtavaa kohdetta ei ole saatavilla.Kätköille olen löytänyt sillä ilman erikoisempaa kikkailua eli ei moitteen sijaa.Sinulla on ilmeisesti jokin maanantaimalli tms.

      • Varsinkin ensimmäisillä kerroilla(v. 2003) kätköillessäni hämmästelin juuri vaihtelevaa mittaustarkkuutta laitteessani. No, noista ajoista on alun toista tuhatta kätköä ja kolmas käsigepsi menossa ja nyt alkaa tämän gps-vastaanoton merkillisyydet hiljalleen avautua.

        Taivaalla olevat satelliitit kulkevat ratojaan siten, että tietyllä ajan hetkellä Suomessakin horisontin yläpuolella on näistä vain muutamia. Täällä pohjolassa 60 asteen rajapyykin huonommalla puolella parhaatkin satelliitit käyvät vain suhteellisen matalan lakipisteen kautta ja tämä vaihtelu yhdistettynä sääoloista ja ympäristön tekijöistä johtuviin tekijöihin aiheuttavat ns. gepsikelin.

        Hyvällä kelillä päästään SirfStar III -piirisellä laitteella 5 - 7m tarkkuuteen ja aiemmalla piirisarjalla vastaavasti 8 - 12m lukemiin. Huonolla kelillä tarkkuudet saattavat olla pitkälti yli 20m tasoa ja silloin kätköily alkaa olla jo varsin haastavaa.

        Kannattaa muistaa, että koordinaatit tuovat vain yleisesti ottaen etsintäalueelle ja purkin löytö perustuu usein loogiseen päättelyyn ja/tai mahdollisuuksien systemaattiseen eliminointiin.

        Ehkäpä yrität uudemman kerran johonkin toiseen kelloinaikaan ja katsot onko vika laitteessa vai gepsikelissä.


    • ;) ;)

      Itsellä on n. 5 vuotta vanha LG:n autonavigaattori ainoana välineenä ja
      silläkin useimmiten pääsee 2-4 metrin tarkkuudella kohteeseen.
      Joskus jopa kohdilleen ja joskus vähän kauemmas, mutta muuta vehjettä
      en ole edes harkinnut....

      • Minä itse ostin Erätukku liikkeestä tämmösen: http://www.eratukku.fi/ulkoilu/maasto-gps-garmin-dakota-20-p-1264.html

        Siihen pakettiin tuli ladattavat akut, ja ilmainen kartta mukana. Tarkkuus on tosi hyvä, ja muutenkin sen kosketusnäyttöä on helppo käyttää.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe