sillä en ole ollut aikaisemmin naimisissa ja olen nyt menossa naimisiin ja avioehtosopims pitäisi tehdä, mutta en oikein tiedä minkälainen. Tilanne on tämä: Minulla 1 lapsi, miehellä 3 lasta, ei yhteisiä lapsia. Omaisuutemme on suhtkoht sama ennen avioliiton solmimista, mutta minulle on tulevaisuudessa tulossa enemmän perintöä kuin miehelle. Mitä tulisi kirjata sopimukseen, onko kellään hyviä ehdotuksia?
Voisiko saada apua
4
778
Vastaukset
- ----
Riippuu ihan siitä, millaisia oikeusvaikutuksia haluatte sopimuksella olevan. Miettikää nekin nyt ensin.
Ja toiseksi: Kannattaa teettää sopimus juristilla. - Näin meillä
Hei, minäkin olen "uusioliitossa", molemmilla lapsia, ei yhteisiä. Miehelleni ei ole tulossa mitään perintöä kun ei ole vanhempiakaan. Minulle on tulossa perintöä joskus ja vanhempani ovat tehneet paperit jossa perintö on poissuljettu minun (heidän ainoan lapsensa) puolisolta se pois. Eli voit pyytää että vanhempasi tekevät samoin. Ei se ole mikään epäluottamuslause miestäsi kohtaan vaan sitten kun sinä joskus sen perinnön saat päätät sen kohtalosta vaikkapa miehesi kanssa yhdessä.
Avioehto kannattaa tehdä joka tapauksessa missä kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen.
Kerran eronneena en itse ainakaan luota täysin mihinkään tässä maailmassa vaikka haluaisin. - susanh
Tuo oli hyvä neuvo, että kannattaa turvautua juristiin,jos ei itse tiedä, mitä tehdä. Tai voi googlettaa ohjeita, niitä varmasti löytyy.
Huomioi myös, että avioehto ei ole lain edessä pätevä, jollei sitä ole maistraatissa rekisteröity, vaikka siinä todistajat olisikin.
Vielä lopuksi, avioehto tosiaan kannattaa tehdä. Ei ainakaan niistä asioista stressaaminen sitten kaada sitä liittoa :-) - nix nax
Suppeimmasta laajimpaan:
1) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta toisen osapuolen perintönä, testamentilla tai lahjana saamaan omaisuuteen (eikä tällaisen omaisuuden tuottoon)."
2) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta toisen osapuolen avioliiton solmimisajankohtana omistamaan omaisuuteen eikä perintönä, testamentilla tai lahjana saamaan omaisuuteen (eikä edellä mainitun omaisuuden tuottoon)."
3) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta mihinkään toisen osapuolen nyt omistamaan tai myöhemmin saamaan omaisuuteen."
Avio-oikeus on lain nojalla suljettu pois, paitsi sopimuksessa mainitusta omaisuudesta, myös sen sijaan tulleesta omaisuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482752Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3622005- 401727
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351638Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281370Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110928Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782