Voisiko saada apua

Kristalmiina

sillä en ole ollut aikaisemmin naimisissa ja olen nyt menossa naimisiin ja avioehtosopims pitäisi tehdä, mutta en oikein tiedä minkälainen. Tilanne on tämä: Minulla 1 lapsi, miehellä 3 lasta, ei yhteisiä lapsia. Omaisuutemme on suhtkoht sama ennen avioliiton solmimista, mutta minulle on tulevaisuudessa tulossa enemmän perintöä kuin miehelle. Mitä tulisi kirjata sopimukseen, onko kellään hyviä ehdotuksia?

4

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Riippuu ihan siitä, millaisia oikeusvaikutuksia haluatte sopimuksella olevan. Miettikää nekin nyt ensin.

Ja toiseksi: Kannattaa teettää sopimus juristilla.

• Näin meillä

Hei, minäkin olen "uusioliitossa", molemmilla lapsia, ei yhteisiä. Miehelleni ei ole tulossa mitään perintöä kun ei ole vanhempiakaan. Minulle on tulossa perintöä joskus ja vanhempani ovat tehneet paperit jossa perintö on poissuljettu minun (heidän ainoan lapsensa) puolisolta se pois. Eli voit pyytää että vanhempasi tekevät samoin. Ei se ole mikään epäluottamuslause miestäsi kohtaan vaan sitten kun sinä joskus sen perinnön saat päätät sen kohtalosta vaikkapa miehesi kanssa yhdessä.
      Avioehto kannattaa tehdä joka tapauksessa missä kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen.
      Kerran eronneena en itse ainakaan luota täysin mihinkään tässä maailmassa vaikka haluaisin.

• susanh

Tuo oli hyvä neuvo, että kannattaa turvautua juristiin,jos ei itse tiedä, mitä tehdä. Tai voi googlettaa ohjeita, niitä varmasti löytyy.

Huomioi myös, että avioehto ei ole lain edessä pätevä, jollei sitä ole maistraatissa rekisteröity, vaikka siinä todistajat olisikin.

Vielä lopuksi, avioehto tosiaan kannattaa tehdä. Ei ainakaan niistä asioista stressaaminen sitten kaada sitä liittoa :-)

• nix nax

Suppeimmasta laajimpaan:

1) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta toisen osapuolen perintönä, testamentilla tai lahjana saamaan omaisuuteen (eikä tällaisen omaisuuden tuottoon)."

2) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta toisen osapuolen avioliiton solmimisajankohtana omistamaan omaisuuteen eikä perintönä, testamentilla tai lahjana saamaan omaisuuteen (eikä edellä mainitun omaisuuden tuottoon)."

3) "Meillä kumpaisellakaan ei ole avio-oikeutta mihinkään toisen osapuolen nyt omistamaan tai myöhemmin saamaan omaisuuteen."

Avio-oikeus on lain nojalla suljettu pois, paitsi sopimuksessa mainitusta omaisuudesta, myös sen sijaan tulleesta omaisuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      21
      6190
    2. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      91
      5826
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      99
      3819
    4. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      126
      3792
    5. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      128
      1575
    6. Paras muistosi

kaivatustasi?
      Ikävä
      57
      1487
    7. Miksi miehen on hankala ymmärtää

Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.
      Ikävä
      130
      1402
    8. Hei kuule nainen

Seuraavan kerran kun nähdään, puhu minulle jooko! Näin toivoo mies
      Ikävä
      38
      1209
    9. Mitä puuhailet nyt ystävänpäivänä

nainen, kun et ole mun kanssa?
      Ikävä
      45