loppuuko koskaan?

äittyli85

heippa kaikille!
Sellasta aattelin kysellä ja kokemuksia kerätä.Meidän neiti nyt 9 kk ja kuukauden ikäisenä alkoi vatsavaivat jotka myöh sanottiin olevan koliikkia.
Vielä nykyisinkin itketää useasti kovaa kipu itkua pari tuntia ruokailun jälkeen ja mahassa purisee kovasti vaikka käytössä disflatyl ja masu hieronnat.
En voi antaa mango sosetta vahvempaa ilman että kivut yltyvät todella koviksi.Masu on kovalla joka päivä vaikka annan luumua päivittäin ja mallas uutetta maidon seassa muutaman kerran viikossa.
Voiko tää nyt olla vielä koliikkia?Tuntuu tosi kurjalta että tyttö tykkää maistella uusia makuja ja pitää vielä niistä ja sitten kärsii loppu päivän.Pitäisi kuitenkin antaa jo vaikka mitä mut tuntuu vaan niin vaikealta kun aina saa pelätä että mitähän tämäkin nyt aiheuttaa.Olen yrittäny pysyä mahd paljon samoissa aineksissa ettei tulisi liikaa ärsytystä sitten taas jostain muusta.

18

3396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiopå

      eihän kiliikki nyt noin kauan vói kestää??onko tutkittu maito, jos allerginen?toi ei todellakaan kuulosta normaalilta, kohtahan voisitte siirtyä norm ruokaan mut eihän se onnistu jos edes hed soseiden opettelu tökkii!!

      • äittyli85

        eipä ole tutkittu kun eivät suostu..ei ole kuulemma mitään syytä,ei oksenna ei tule ihottumaa joten sanovat vaan että menee ohi ajallaan.


      • ei välttämättä tarvi olla m...
        äittyli85 kirjoitti:

        eipä ole tutkittu kun eivät suostu..ei ole kuulemma mitään syytä,ei oksenna ei tule ihottumaa joten sanovat vaan että menee ohi ajallaan.

        Jos maito allergia ei välttämättä ole ku massu oireet.


      • äittyli85
        ei välttämättä tarvi olla m... kirjoitti:

        Jos maito allergia ei välttämättä ole ku massu oireet.

        niinpä mut eivät suostu tekemään testejä kun ei ole heidän mielestään muuta kuin koliikkia.. jos tämä ei tästä kohta mene ohi niin sitten on jo tehtävä jotain,vaikka sitten yksityiselle,maksoi mitä maksoi.Vyöhyketerapeutti sanoi että hänen pojallaan on aikoinaan ollut 9 kk koliikki että kai se on mahdollista sitten.


      • juupajoo...
        äittyli85 kirjoitti:

        niinpä mut eivät suostu tekemään testejä kun ei ole heidän mielestään muuta kuin koliikkia.. jos tämä ei tästä kohta mene ohi niin sitten on jo tehtävä jotain,vaikka sitten yksityiselle,maksoi mitä maksoi.Vyöhyketerapeutti sanoi että hänen pojallaan on aikoinaan ollut 9 kk koliikki että kai se on mahdollista sitten.

        Koliikki ei ole sairaus, vaan suolistonkehittymättömyys tila ja korjaantuu itsestään 3kk mennessä.

        Jos sen jälkeen ongelmat jatkuu niin kyseessä tod.näk allergia, koska koliikkia se ei enää silloin todellakaan ole!!

        On teilläkin neuvola, kun eivät edes tiedä mitä koliikki on... Huhhuh!


    • Äiskä07

      Mene uudestaan lääkäriin ja vaadi tutkimuksia!! Ei ole kyllä normaalia tuollaiset vatsavaivat tuossa iässä. Allergioilta kuulostaa. Meillä maitoallergia oireili vain vatsavaivana, ei ollut oksentelua/ripulia eikä ihottumaa. Onko teillä vakuutusta, jotta voisitte mennä yksityiselle? Todella piittaamatonta, että neuvola ei ota enempää kantaa...Mielestäni on väärin, että lapsi joutuu noin kärsimään, eikä syy selviä. Sinuna veisin lapsen uudelleen lääkäriin ja sanoisin, etten sieltä lähde ennenkuin suostuvat tutkimaan tai sitten yksityiselle, siellä varmasti puuttuvat heti tilanteeseen. Pidä lapsesi puolia, se on meidän vanhempien tehtävä.

    • TuttiSucks

      Maha meni kovalle meidänkin pojalla heti sen jälkeen, kun neuvola käski ruveta syömään puuroja. Mallasuute, Duphalac ja luumusose olivat ainoa ratkaisu ongelmaan heidän mielestään, käskivätpä vähentämään imetystäkin.

      Koliikkiakin poika kuulemma sairasti ensikuukautensa. Kaikki oireet poistuivat, kun sekä minun että pojan ruoasta poistettiin maitotuotteet, lisäksi pojalta kotimaiset viljat.

      Liian pitkästä tarinasta lyhyempi: poika todettiin lopulta sekä maito- että vilja-allergikoksi. Yksityisellä puolella piti ensin käydä vaivoja valittamassa että saatiin lähete sairaalaan lastenpolille lisätutkimuksiin. Ei niitä neuvolassa paljon nämä asiat kiinnosta!

    • allergialta!

      Meillä maitoallergia oireili niin, että pojalla oli vaan kovat mahakivut ja maha kovalla. Itkeskeli kipujaan jatkuvati, etenkin öisin. Tilanne parani heti, kun saatiin käyttöö erityiskorvike!

      Meilläkään ei neuvola suostunut mihinkään tutkimuksiin, yksityisen lastenlääkärin luota saatiin erityiskorvike resepti.

      Allergiatestejä ei tehdä kovin pienenä, eivätkä ne välttämättä anna oikeaa tulostakaan, joten niihin on ehkä turha lähteä. Kun teillä on jo noinkin iso lapsi, voisit kokeilla jättää lehmänmaidon kokonaan pois ruokavaliosta, ja korvata se riisi-, soija- tai kauramaidolla. Jo parin viikon sisällä pitäisi muutosta näkyä, jos kyse on maitoallergiasta. Voi olla allerginen myös luumulle, joten pidä siinä taukoa, ja anna mallasuutetta useammin.

      Olisi kuitenkin hyvä jos kävisitte lastenlääkärillä, niin hän voisi ottaa kantaa tilanteeseen!

      • allerginen hyvinkin!

        Lisäys edelliseen:

        Mitä luultavimmin juuri on allerginen sille maidolle. Ehkä luumullekin. Mutta saattaa olla myös sille mallasuutteelle! Lisäksi maitoallerginen on kuulemma todella useassa tapauksessa vielä allergisempi soijalle.

        Minä suosittelisin käyntiä siellä yksityisellä ja sitä kautta käskee varmaan jättämään kaikki noista pois. Kokeilette sitten yksi kerrallaan kunkin aineen sopivuuden. Mutta näitä juttuja ei saa tehdä ilman osaavan terveydenhuoltoalan henkilön valvontaa! Kyse kun on pienestä kasvavasta lapsesta. Toki sen maltaan ja luumun voit jättää hetikin.


      • äittyli85
        allerginen hyvinkin! kirjoitti:

        Lisäys edelliseen:

        Mitä luultavimmin juuri on allerginen sille maidolle. Ehkä luumullekin. Mutta saattaa olla myös sille mallasuutteelle! Lisäksi maitoallerginen on kuulemma todella useassa tapauksessa vielä allergisempi soijalle.

        Minä suosittelisin käyntiä siellä yksityisellä ja sitä kautta käskee varmaan jättämään kaikki noista pois. Kokeilette sitten yksi kerrallaan kunkin aineen sopivuuden. Mutta näitä juttuja ei saa tehdä ilman osaavan terveydenhuoltoalan henkilön valvontaa! Kyse kun on pienestä kasvavasta lapsesta. Toki sen maltaan ja luumun voit jättää hetikin.

        kiitos vastauksista!Taidanpa alkaa selvittää asiaa nyt ihan tosissaan.Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille!=))


      • +++

        Nuo kaopan kasvismaidot eitä ole riittävän ravintorikkaita alle 1 vuotiaalle ainoaksi maidoksi. Yli 1 vuotiaallakin pitää olla monipuolinen ruokavalio, jotta ne riittäisivät ainoaksi maidoksi. Joten en ihan ominpäin 9 kk ikäistä siirtäisi kaupan kasvismaidoilla.

        Apteekista saa erikoiskorviketta ilman reseptiäkin, eikä maksa juuri sen enmpää kuin reseptillä ilman Kelakorvausta. Ja kelakorvauksen saa vasta sitten kun erikoislääkäri ontodennut maitoallergian ja siitä on todistus toimitettu Kelaan. Kun päätös Kelasta tulee, saa korvaukset takautuvasti siitä päivästä alkaen kun se erikoislääkärin todistus on toimitettu Kelaan. Korvauksen saa siihen asti kunnes lapsi täyttää 2v.

        Eli suosittelen hakemaan apteekista esim. Almiron Pepti-nimistä korviketta. Jos sinulla on seuraavaa lääkärikäyntiä varten osoittaa että lapsesi voi erikoiskorvikkeella paremmin kuin tavallisella korvikkeella, on lääkärin pakko ottaa teidät tosissaan.


    • Schicksal

      Tuo ei ole enää normaalia. Vaadi jatkotutkimuksiin lapsesi, koska lapsesi ei osaa itse sitä pyytää! OLE LUJANA LÄÄKÄREILLE!!!!

    • äiti85

      miten olet antanu sen jatkua noin pitkään..eihän ton ikänen saa ravintoa pelkästä maidosta,vellistä (jos velliä syötät)ja hedelmäsosesta luumusta puhumattakaan...onko lapsen paino noussut normaalisti?
      ihmettelen kyllä todellakin että olet antanut mennä näin pitkälle...
      tosiaan voi myös olla alleginen luumulle...
      Koliikkihan voi kestää yli vuodenkin...

      • oletko varma..

        että on kipu itkua,ettei vaan itkisi nälkäänsä..ku eikös ton ikänen syö jo kumminkin paljon kiinteää ruokaa..
        ja mitä lääkäreihin tulee..ole tiukkana..ja VAADI testit..vaikka olen sitä mieltä että lapsi tarvitsee vaan totuttelua uusiin ruokiin...eihän se totu jos ei anna..vai häiritseekö huuto sinua niin paljon ettet raaski antaa muuta..


    • omia kokemuksia

      Heippa!! Meillä poika nyt 9kk ja vauvana oli todella paha koliikki...Koetin kaikkia maitoja,myös hain apteekista maitoallergia jauhetta ja kaikista koettamista maidoista vain Tutteli Omneo jauhe sopi....Myös vaihdoin d-vitamiinin luontaistuote kalaöljyyn Vitamin D3 10ug.Sitten tietty Biolatte BB maitohappojauhetta ja Biolatte Ladyzym kapseleita ja näillä vatsa rauhottui ja kakkakin tulee joka aamu ja ei ole pahemmin ollut kovalla!!! En tiedä onko apua,mutta itse meillä auttoi ;-))

      • äittyli85

        soitin neuvolaan ja käskivät kokeilla apteekin soijamaitoa 2 viikkoa ja jos ei ole apua niin sitten laittavat tutkimuksiin.Pierut ovat vähentyneet aika hyvin tässä muutaman päivän aikana mutta maha menee edelleen kovaksi soseista.Olen kyllä soseita antanut pitkän aikaa mutta en osannut epäillä allergiaa kun väittivät että koliikki voi tosiaan jatkua aika pitkään.Mallasuutteella mennään nyt etiäpäin noiden soseiden syönnin kanssa.Ja on paino noussut ihan normaalisti,jopa yläkäyrillä mennään:)


      • ex-koliikin äippä
        äittyli85 kirjoitti:

        soitin neuvolaan ja käskivät kokeilla apteekin soijamaitoa 2 viikkoa ja jos ei ole apua niin sitten laittavat tutkimuksiin.Pierut ovat vähentyneet aika hyvin tässä muutaman päivän aikana mutta maha menee edelleen kovaksi soseista.Olen kyllä soseita antanut pitkän aikaa mutta en osannut epäillä allergiaa kun väittivät että koliikki voi tosiaan jatkua aika pitkään.Mallasuutteella mennään nyt etiäpäin noiden soseiden syönnin kanssa.Ja on paino noussut ihan normaalisti,jopa yläkäyrillä mennään:)

        JUu heippa!! Joo,ei kait näissä asioissa koeta kuin kokeilu ;-)).....Meillä tosiaan poika siis 9kk ja on edelleen masuvaivoja...ilmaa niin että öisin heräilee.....tähän hain kanssa luontaistuotekaupasta homeopaattisia lääkkeitä...nimeä en ikävä kyllä nyt muista ja purkki loppui ja taas on ilmavaivat alkaneet herätellä....Täytyy hakea uusi...En ole siis ikinä itse ollut mikään luontaistuote ihminen ja uskonut niihin,mutta silloin kun pahin koliikki oli,niin olin tosiaan valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa....ja tuntui että näistä oli apua vai oliko sattumaa.....Niin ja ne Ladyzymit ovat tosiaan olleet hyviä tähän ummetukseen...ei ole ummetusta ollut kun niitä olen antanut,vain yksi kapseli päivässä jaettuna päivän aterioihin ;-))....Mutta hei kärsivällisyyttä ja jaksamista...kait ne masut alkaa iän myötä tottua kaikenlaisiin ruokiin ..... toivottavasti ;-))...mutta hei kesän jatkoa ja toivpottavasti pikkuisen masu rauhoittuu.... ai niin....neuvolassa eivät puolla näitä luontaistuotteita,kun niitä ei ole tutkittu,mutta minä olin valmis kokeilemaan ja olikin apua...onneksi ;-))


      • suosittelen!
        ex-koliikin äippä kirjoitti:

        JUu heippa!! Joo,ei kait näissä asioissa koeta kuin kokeilu ;-)).....Meillä tosiaan poika siis 9kk ja on edelleen masuvaivoja...ilmaa niin että öisin heräilee.....tähän hain kanssa luontaistuotekaupasta homeopaattisia lääkkeitä...nimeä en ikävä kyllä nyt muista ja purkki loppui ja taas on ilmavaivat alkaneet herätellä....Täytyy hakea uusi...En ole siis ikinä itse ollut mikään luontaistuote ihminen ja uskonut niihin,mutta silloin kun pahin koliikki oli,niin olin tosiaan valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa....ja tuntui että näistä oli apua vai oliko sattumaa.....Niin ja ne Ladyzymit ovat tosiaan olleet hyviä tähän ummetukseen...ei ole ummetusta ollut kun niitä olen antanut,vain yksi kapseli päivässä jaettuna päivän aterioihin ;-))....Mutta hei kärsivällisyyttä ja jaksamista...kait ne masut alkaa iän myötä tottua kaikenlaisiin ruokiin ..... toivottavasti ;-))...mutta hei kesän jatkoa ja toivpottavasti pikkuisen masu rauhoittuu.... ai niin....neuvolassa eivät puolla näitä luontaistuotteita,kun niitä ei ole tutkittu,mutta minä olin valmis kokeilemaan ja olikin apua...onneksi ;-))

        Meillä neuvolantäti vinkkasi homeopatian kokeilemiseen sen jälkeen kun terveyskeskuslääkärin antama vuöhyketerapia ei tuntunut auttavan.

        Mentiin sitten ihan homeopaatin vastaanotolle (Klassisen!) ja saatiin yksi annos lääkettä sekä vauvalle että äidille (väsymykseen).

        Vauva itki oikein helkutisti tunnin sinä iltana (normaalisti vähintään kolme), nukahti, ja sen koommin koliikki-itkua ei ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe