3-vuotiaan kanssa gambiaan?

Lapsi mukana

Moi!

Suunnitelmissa olisi lähteä helmikuussa gambiaan, 2 aikuista ja 3-vuotias. Aikaisemmin ollaan käyty phuketissa (jossa jokainen meistä sai vatsavaivoja), lapsi oli tuolloin 1,5-vuotias. Euroopassa olemme metkailleet ilman minkäänlaisia ongelmia lapsen kanssa.

Mutta - uskallanko lähteä 3,5-vuotiaan kanssa gambiaan? Minkälainen hygieniataso siellä on verrattuna esim. thaimaahan? En pelkää lentoja tai odotteluja kentällä, lähinnä tuo sairastelun mahdollisuus mietityttää, samoin hyttyset. Osaisiko joku suositella jotain hotellia, juuri lapsen takia?

Olisi kiva kuulla juttuja ja kokemuksia pienten lasten (alle 5v.) kanssa matkustaneilta. :)

Toinen vaihtoehtomaa on intia (goa). Jos pystyt vertailemaan näitä maita, niin aina parempi. :)

Ja sit vielä - minkälainen hintataso gambiassa on, just vaikka thaimaahan verrattuna?

Niin, ja ollaan pakettimatkalle lähdössä, oli matkakohde mikä tahansa.

Kaunis kiitos! :)

16

2151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmissa käyneet

jos me saisimme päättää, niin ehdottomasti Goaan.Siellä on pienelle lapselle huomattavasti enemmän tekemistä/näkemistä,saa olla "rauhassa" yli-innokkailta paikallisilta paremmin,lapsi saa kavereita, sillä Goassa on enemmän lapsituristeja.Vatsataudin voi saada molemmissa jos on sen saadakseen (intialaiset lääkärit hyvin koulutettuja).Molemmissa käyneinä pidämme enemmän Goasta, on värikkäämpi paikka, nähtävää enemmän ja mikä tärkeää, rahaa menee vähemmän vaikka ostettavaa on paljon enemmän.

• Jackman

Moi,

Olin viime huhtikuussa Gambiassa tuttavaperheen kanssa joilla oli tasan kolmevuotias lapsi. Kaikki sujui hyvin, eikä juurikaan mitään ongelmia ollut. Emme istuneet koko aikaa hotellilla vaan reissasimme ympäriinsä.

Söimme enimmäkseen länsimaisissa paikoissa turistialueilla juuri lapsen takia, ruoka oli hyvää ja länsimaista tasoa. Hotellissa (Sunbeach Hotel) oli hyvä länsimainen aamiainen joista löytyi ehkä ruisleipää lukuunottamatta kaikkea mitä suomestakin hotelliaamiaiselta.

Nähtävää lapselle oli, ehkä eniten mieleen jäivät (jos lapsi myöhemmin mitään muistaa) apinat, krokotiilit ja ihmisten vilinä, puheliaisuus ja ystävällisyys. Lapsi oppi äitinsä mukaan reissussa paljon uusia sanoja.

Toki ihmiset ja lapset ovat yksilöllisiä, mutta tämä lapsi jaksoi pirteästi aamusta iltaan (ei malttanut nukkua edes päikkäreitä) ja kävipä melkein niinpäin, että kun 8 h reissattuamme saavuimme hotellille, aikuiset oli poikki, mutta tämä kolmevuotias juoksenteli täysillä uima-altailla...

Mukana oli myös pienet rattaat joilla oli hyvä työntää lasta jos tämä väsyi, turistialueella tämä onnistui hyvin ja takseihinkin sai aina rattaat otettua takakonttiin mukaan.

Turistikaupoista löytyi myös lastenruokapurkkeja ja vaippojakin. Kaikkea länsimaalaista tavaraa.

Gambialaiset tykkäsivät kovasti lapsista ja tykkäsivät leikkiä tämän kanssa. Turistien joukossa pieniä lapsia oli kuitenkin melko vähän, ehkä monet pitävät tätä lapselle vaikeana maana, mutta minusta se on vain ennakkoluuloa. Toki jos on kovasti kiukutteleva lapsi, niin sitten ei ehkä ole niin helppoa.

Tämä siis mitä itse näin sivusta katsojana (itselläni ei ole lapsia), lapsen vanhemmat ehkä osaisivat kertoa omasta puolestaan enemmän, mutta koin ettei heillä valvonnan lisäksi (ihmisvilinää) tainnut olla mitään suurempia ongelmia. Välillä lapsi puettiin valjaisiin, että oli helpompi valvoa ettei se katoa mihinkään ihmisvilinässä.

Rokotukset huolella kuntoon, malarialääkitys, sekä huolehdittava auringosta ja riittävästä nesteestä, mutta tämän kai jokainen vanhempi osaa tehdä ilman eri neuvojakin...

• Lapsen kanssa

Hyvin kattavasti kirjotit! Olin viimeksi 2v. lapsen kanssa Gambiassa. Reissu oli mahtava, lapsi myös kulki hyvin mukana, kierreltiin ympäriinsä melkein joka päivä.

Meillä ei ollut rattaita mukana,tarvittaessa kannoin lasta selässä. Se olikin ainoa keino nukkua päikkärit, ei myöskään muuten malttanut! Kyllä siellä turistialueilla ja Banjulissa voi liikkua rattaidenkin kera, jos ne kulkee helposti mukana myös kasattuna. Seuraavalle reissulle en myöskään ota rattaita mukaan kun eipä tuo lapsi niissä täälläkään viihdy, kävellään, mennään paikallisbusseilla ja katotaan jos vielä jaksan kantaa 3 vuotiasta selässä!

Meillä myös lapsi oli innoissaan eri eläinpuistoissa käymisistä, rakasti rannalla leikkimistä ja ennen kaikkea oli aivan innoissaan kun paikalliset aina huomioi hänet ja halusivat leikittää missä vain. Parin päivän päästä jo parivuotias huuteli "hellooooo, houu juuu...jesjesjes! " Pitkät matkat sujui ihan helposti paikallisbusseilla, lapsi syliin vaan ja muistaa,että lapsesta ei sitten mene maksua. ;)

Ruokaa on kaikenlaista, me söimme lähinnä riisiruokia paikallisissa, lapsen herkkua. Aamiaiseksi kelpasi puuro ja leipä. Pikkubanaanit oli suurta herkkua ja vesi kelpasi miloin vaan (aiemmin ronkeli veden suhteen). Vatsavaivoista ei kärsitty. Rokotukset oli kunnossa,mutta emme syöneet malarianestolääkkeitä. Vauvojen kosteuspyyhkeet ovat todella käteviä ja tarvittavia kantaa mukana!

Kaupoista tosiaan saa lapsille kaikkea,mitä nyt voisi kuvitella tarvitsevansa. Moskiittoja ei pahemmin ollut. Iltaisin nilkkoihin ja niskaan laitettiin hyttyssuihketta tms. Jos arveluttaa, moskiittoverkko sängyn päälle ei paljoa tilaa laukusta vie ja sieltäkin niitä saa, jos majapaikassanne öisin ötökät häiritsee.

Matkakohdetta valittaessa kannattaa ennen kaikkea miettiä, kumpi teitä kiehtoo enemmän. Meillä Afrikka vie ehdottomasti voiton!! Gambiassa ne ystävälliset ihmiset, rauhallinen elämän meno, turvallista ja helppoa liikkua, sopivan lämmin ilma, hyvää ja halpaa ruokaa jne.

• mielipide tämäkin

Moi,

itse en lasta Gambiaan veisi. Hygieniasta ei tietoakaan ja ihmiset tulevat vähän turhankin iholle. Jos sairastuu joutuu maksamaan lääkäristä todella suolaisen hinnan enkä ihan menisi luottamaan lääkärien ammattitaitoon... Lisäksi en löytänyt Gambiasta mitään sellaista, mikä lasta voisi oikeasti kiinnostaa ja viihdyttää.

Tuossa edellä on kuitenkin kirjoitettu vakuuttavasti onnistuneista lomista lapsen kanssa Gambiassa, joten ihan tuurista ja omasta harkinnasta on kaikki kiinni.

Hintataso on kova turistialueilla. Helposti sama tai kalliimpi kuin Suomessa.

Älkäähän nyt sitten taas ymmärtäkö väärin ja vetäkö herneitä nenukkaan; itse nautimme Gambian matkasta kahden aikuisen voimin ja kokemus oli ikimuistoinen, vaikka emme todennäköisesti sinne enää palaa. Kommentoin ja kerroin mielipiteeni vain siksi, että oikeasti kauhulla seurasin paria pikkulasta, jotka pääsivät Gambian pöpöjä maistelemaan...!

• Kale

Myöskään minä en veisi lasta kumpaankaan kohteeseen (gambia/goa) Aikuisille mielenkiintoisia mutta lapsille turvattomia.

• nenukkaan

mutta ihan oikeasti huvitti tämä kommentti :

"Lisäksi en löytänyt Gambiasta mitään sellaista, mikä lasta voisi oikeasti kiinnostaa ja viihdyttää."

Olisi mielenkiintoista tietää,mikä sitten on tarpeeksi viihdyttävää ja mielenkiinotista esim 3 vuotiaalle?!?

"Hintataso on kova turistialueilla. Helposti sama tai kalliimpi kuin Suomessa."

Turistialue on pienen pieni pläntti rannalla, totta kai siellä vedetään "korkeaa" hintaa. Ihan kävelemällä pääsee tavallisen elämän sekaan.

Ja ketjun aloittaja on nähtävästi kokenut matkailija lapsen kanssa,joten varmasti osaavat huolehtia kaikesta tarvittavasta, minne sitten päättävätkään matkustaa. Harvalle ne lapset ovat rasite matkalla, päin vastoin!

• kommentoida

lääkäri asiaa. Gambiassa lääkärit eivät ole kalliita. Heidän tulotasohan on hyvin alhainen.
        Lapseni jouduttiin operoimaan Gambiassa; lääkärin ja hoitajan palkkio tikkaus injektio pistos antibiootit jälkitarkastus kaikki yhteensä n.15€.
        Älkää antako huijata itseänne...tosin ymmärrän jos on kipeä eikä jaksa taistella raha-asioista mutta myös vakuutusyhtiöt voivat antaa hylkäävän päätösen jos kokevat että on liikaa rahastettu!

• alkuperäinen kirjoittaja
        kommentoida kirjoitti:

lääkäri asiaa. Gambiassa lääkärit eivät ole kalliita. Heidän tulotasohan on hyvin alhainen.
        Lapseni jouduttiin operoimaan Gambiassa; lääkärin ja hoitajan palkkio tikkaus injektio pistos antibiootit jälkitarkastus kaikki yhteensä n.15€.
        Älkää antako huijata itseänne...tosin ymmärrän jos on kipeä eikä jaksa taistella raha-asioista mutta myös vakuutusyhtiöt voivat antaa hylkäävän päätösen jos kokevat että on liikaa rahastettu!

... kaikille kommenteista! Erityisesti mieltä lämmitti lukea "lapsekkaiden" kommentit. Tuli tunne, että kyllähän sinne voi mennä lapsen kanssa ja selvitä hengissä... ;)
        Olemme vielä mietinnässä kohdemaan suhteen, ja en osaa oikein päättää, kumpi maa olisi mukavampi/parempi tms.
        Kertoilen matkakuulumisia sitten ensi keväänä... ;)

• Gambiaanko mekin
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

... kaikille kommenteista! Erityisesti mieltä lämmitti lukea "lapsekkaiden" kommentit. Tuli tunne, että kyllähän sinne voi mennä lapsen kanssa ja selvitä hengissä... ;)
        Olemme vielä mietinnässä kohdemaan suhteen, ja en osaa oikein päättää, kumpi maa olisi mukavampi/parempi tms.
        Kertoilen matkakuulumisia sitten ensi keväänä... ;)

Hei. Kiva lueskella teidän kokemuksianne lasten kanssa reissaamisesta. Gambia kiinnostaa, mutta emme tahtoisi syödä malarianestolääkitystä. Mikä on suositus nykyisin? Joku kirjoitti että matkusti ilman, puhuitteko esim. neuvolassa asiasta, vai päätitte itse olla syömättä? Me emme missään nimessä tahdo lääkitystä syödä ja olen ollut käsityksessä että Gambiaan sitä suositeltaisi.

Ystäväperhe on kaksi kertaa käynyt Pohjois-Goalla, lapset eka reissussa 1.5 ja 2.5v, toinen reissu vuotta myöhemmin. Ovat tykästyneet kovin paikkaan, tehneet retkiä ympäri Goan aluetta. Ilman vatsavaivoja ovat olleet lapset, aikuisilla jotain pientä. Eivät myöskään syöneet malarialääkitystä vaikka ktl vissiin sitä nykyään suosittelee. Mutta kyllä siellä Goalla lapsiperheitä paljon käy, ja monet rakastuvat paikkaan.

Olisi kiva kuulla lisää Gambiasta juuri lapsiperheen kannalta. Meitä kiinnostaisi rento meno, hyvä ruoka ja leppoisa rauhaisa lomailu perheen kesken.

• matkalla...
        Gambiaanko mekin kirjoitti:

Hei. Kiva lueskella teidän kokemuksianne lasten kanssa reissaamisesta. Gambia kiinnostaa, mutta emme tahtoisi syödä malarianestolääkitystä. Mikä on suositus nykyisin? Joku kirjoitti että matkusti ilman, puhuitteko esim. neuvolassa asiasta, vai päätitte itse olla syömättä? Me emme missään nimessä tahdo lääkitystä syödä ja olen ollut käsityksessä että Gambiaan sitä suositeltaisi.

Ystäväperhe on kaksi kertaa käynyt Pohjois-Goalla, lapset eka reissussa 1.5 ja 2.5v, toinen reissu vuotta myöhemmin. Ovat tykästyneet kovin paikkaan, tehneet retkiä ympäri Goan aluetta. Ilman vatsavaivoja ovat olleet lapset, aikuisilla jotain pientä. Eivät myöskään syöneet malarialääkitystä vaikka ktl vissiin sitä nykyään suosittelee. Mutta kyllä siellä Goalla lapsiperheitä paljon käy, ja monet rakastuvat paikkaan.

Olisi kiva kuulla lisää Gambiasta juuri lapsiperheen kannalta. Meitä kiinnostaisi rento meno, hyvä ruoka ja leppoisa rauhaisa lomailu perheen kesken.

En ole koskaan ottanut malarianestolääkitystä, eivätkä lapsenikaan ja olemme matkustelleet muuallakin Afrikassa. Minulle ja esikoiselle malaria on tuttu,mutta muuten oltu aina ihan terveitä matkoilla. Emme aio jatkossakaan syödä lääkkeitä etukäteen, sitähän saisi koko ajan olla vetämässä jotain myrkkyä...Tunnen monia muitakin Gambiassa ( ja Afrikassa) useasti (ja pitkään) kävijöitä, jotka eivät lääkkeitä syö.

• lääke
        Gambiaanko mekin kirjoitti:

Kyllä mielestäni malaria on yhä riski Gambiassa. Tietysti vuodenaika vaikuttaa miten paljon sääskiä on ilmassa (sadekauden jälkeen enemmän kuin kuivan kauden loppupuolella). Tiedän kuitenkin ihmisen joka malariaan on sairastunut Gambiassa, hän toki asui siellä pidempään. Mutta tauti vei kuitenkin sairaalaan ja oli kuulemma todella rankkaa aikaa, joten mistään flunssasta ei ole kysymys.

Ihmettelen miksi ette halua lääkitystä syödä, koska lääkkeistä tulee harvoin mitään sivuoireita. Esim. omassa seurueessani syötiin kahta erilaista malarialääkettä eikä kenelläkään mitään oireita. Sääskiä näkyi jonkun verran myös kuivan kauden lopussa ja itsekin sain monia pistoja. Ainakin oman mielenrauhan vuoksi koin malarialääkityksen paremmaksi, joskin melko kallis se kuuri oli, noin sata euroa.

Vaikka jokainen toki saa itse päättää ottaako lääkityksen, suosittelisin ainakin lapsille lääkitystä koska he eivät itse voi asiasta päättää, en ainakaan itse haluaisi saattaa lapsia turhaan vaaraan oman päätökseni vuoksi. Meillä oli seurueessa myös lapsi ja hänelle oli myös lääkitys.

• matkalla...
        lääke kirjoitti:

Kyllä mielestäni malaria on yhä riski Gambiassa. Tietysti vuodenaika vaikuttaa miten paljon sääskiä on ilmassa (sadekauden jälkeen enemmän kuin kuivan kauden loppupuolella). Tiedän kuitenkin ihmisen joka malariaan on sairastunut Gambiassa, hän toki asui siellä pidempään. Mutta tauti vei kuitenkin sairaalaan ja oli kuulemma todella rankkaa aikaa, joten mistään flunssasta ei ole kysymys.

Ihmettelen miksi ette halua lääkitystä syödä, koska lääkkeistä tulee harvoin mitään sivuoireita. Esim. omassa seurueessani syötiin kahta erilaista malarialääkettä eikä kenelläkään mitään oireita. Sääskiä näkyi jonkun verran myös kuivan kauden lopussa ja itsekin sain monia pistoja. Ainakin oman mielenrauhan vuoksi koin malarialääkityksen paremmaksi, joskin melko kallis se kuuri oli, noin sata euroa.

Vaikka jokainen toki saa itse päättää ottaako lääkityksen, suosittelisin ainakin lapsille lääkitystä koska he eivät itse voi asiasta päättää, en ainakaan itse haluaisi saattaa lapsia turhaan vaaraan oman päätökseni vuoksi. Meillä oli seurueessa myös lapsi ja hänelle oli myös lääkitys.

lapsille en niitä myrkkyjä "turhaan" anna, niin kauheita sivuoireita just lariamista nähnyt, en lapsiani sellaiselle altista, varsinkin kun ei se ole mikään 100% suoja. Jokainen tavallaan..

• tavallaan...
        matkalla... kirjoitti:

lapsille en niitä myrkkyjä "turhaan" anna, niin kauheita sivuoireita just lariamista nähnyt, en lapsiani sellaiselle altista, varsinkin kun ei se ole mikään 100% suoja. Jokainen tavallaan..

Afrikassa kuolee malariaan miljoonia lapsia mutta saavatpahan olla ilman niitä kauheita lääkemyrkkyjä.

• niin..
        tavallaan... kirjoitti:

Afrikassa kuolee malariaan miljoonia lapsia mutta saavatpahan olla ilman niitä kauheita lääkemyrkkyjä.

ja täällä ihmetellään ylipainoisia hampurilaisia mussuttavia kultanuppuja kun Afrikassa lapsia nääntyy nälkään....Aloittaako loputon keskustelu vai ei....Ei kiitos, koe ja näe itse.

• tavallaan..
        niin.. kirjoitti:

ja täällä ihmetellään ylipainoisia hampurilaisia mussuttavia kultanuppuja kun Afrikassa lapsia nääntyy nälkään....Aloittaako loputon keskustelu vai ei....Ei kiitos, koe ja näe itse.

Kiitos. Olen jo kokenut ja nähnyt muutakin Afrikkaa kuin paikat jonne pääsee charter-lennoilla. Kukin tietysti näkee maailman erilaisena.

• ...

Goalla esiintyy sitä ikävää falciparum-malariaa siinä missä Gambiassakin, ja tuskinpa se hygieniatasoltaankaan on mitenkään parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6698
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5759
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4911
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3915
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3081
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2976
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2290
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe