Hei!
Tänä vuonna kävi niin onnellisesti (ja hankalasti), että yliopiston ovet avautuivat minulle sekä luokanopettajan koulutukseen että lastentarhanopettajan koulutukseen. Molemmat vaihtoehdot ovat olleet kovin tasapuolisia jo reilut kymmenisen vuotta, joten edessä on vaikea valinta.
Nyt kiinnostaisikin kuulla teidän mielipiteitänne lastentarhanopettajan ja luokanopettajan työstä, niiden hyvistä ja huonoista puolista. Olisi myös kiva kuulla, jos joku on valinnut noista toisen, mutta myöhemmin alkanutkin haikailla toisen perään. Kaikenlaiset mielipiteet ovat tervetulleita. En siis kuitenkaan etsi valmiita ratkaisuja, vaan pientä mietintäapua, jos esille tulisi sellaisia asioita, joita en vielä ole tullut ajatelleeksi.
Kiitos kaikille auttavaisille ihmisille jo valmiiksi!
LTO vai LO?
7
1572
Vastaukset
- opex
Pienten lasten kanssa häärääminen saattaa tuntua kivalta ajatukselta - ja varmaan se kivaa ainakin jonkin aikaa onkin. Moni kuitenkin turhautuu työhön viimeistään siinä vaiheessa, kun on omia pieniä kotona. Onko järkeä viedä omat hoitoon ja lähteä hoitamaan toisten lapsia? Ja vaikka työ toki on muutakin kuin pyllynpyyhintää niin...
Ammattia miettivä nuori ihminen (ainakin nainen) ajattelee usein, että rahalla ei ole niin väliä. Totuus on, että kyllä sillä alkaa olla väliä, kun on perhe ja asuntolaina. Vaikka opekaan ei tienaa päätä huimaavasti, niin silti kuitenkin selvästi enemmän kuin LTO.
Perheelliselle pitkät kesälomat ovat myös valtava etu. Ne eivät ole vain oma ilo, vaan takaavat sen, ettei tarvitse vaivata päätään sillä, miten omat yli 7-vuotiaat kesän ajan hoidetaan. Lukuvuoden aikana opettaja voi viedä osan töistä kotiin ja olla kotona aikaisemmin tilanteen sitä vaatiessa. LTOlla ei ole kotihommia, mutta toisaalta työpaikalla on oltava pidempi aika ja lomat ovat lyhyemmät.
Open työ on itsenäistä, ehkä yksinäistäkin, mutta se etu siinä on, ettei ole yleensä pakko olla koko päivää tyypin kanssa, jonka kanssa kemiat ja arvomaailma eivät kohtaa. Tarhassa LTO on pääsemättömissä työparistaan. Vapaudessa on puolensa, ja opettaja saa hoitaa hommansa pitkälle niin kuin itse näkee parhaaksi. Työ on myös monipuolista; ope voi leikkiä ja leikittää, vähän hoivatakin, mutta sitten on sitä vakavampaakin puuhaa. Ja vitos- ja kutosluokkalaisten kanssa taas tutustuu jo ihan eri maailmaan.
Kummallakin alalla riittää töitä nyt ja tulevaisuudessa, joten sen kannalta ei ole ongelmaa. Opinnoissa pääset helpommalla, jos ryhdyt LTOksi. Toisaalta eivät ne LO:n opinnotkaan mitään rakettitiedettä ole, siksihän sieltä ennätysajassa valmistutaankin.
Loppukaneetiksi voisin sanoa tähän asenteellisen:) juttuni loppuun, että jos kaksi vaihtoehtoa ovat muuten tasavahvat, kannattaa tehdä valinta käytännön realiteettien mukaan. Eri asia sitten on, jos sydän vahvasti muuta halajaa...- sdkljdjsfadf
Olipa harvinaisen ytimekkäästi ja fiksusti kirjoitettu vastaus.
- Minä vain
sdkljdjsfadf kirjoitti:
Olipa harvinaisen ytimekkäästi ja fiksusti kirjoitettu vastaus.
Toisaalta jos nyt valitsetkin lastentarhanopettajan opinnot, voit suorittaa ne ja hakea vielä myöhemmin luokanopettajaksi. Itse tekisin ehkä niin, jos tulisikin katumapäälle. Mieti nyt järjellä ja sydämellä oikeaa päätöstä.
- Muusa...
Hei!
Kiitos todella paljon monipuolisesta vastauksestasi Opex.
Haluaisin vielä kertoa hieman lisäinfoa tästä asiasta omalta kannaltani. Opintojen rankkuus ei missään tapauksessa ole mikään kynnyskysymys valinnassani, koska olen valmis tekemään töitä asian eteen ja pidän opiskelusta. Koulutukset ovat minulle myös saman pituiset, koska aion varhaiskasvatuksessakin lukea itseni maisteriksi , jos päätän sille tielle lähteä.
Olen ollut työharjottelussa päiväkodissa, joten se on tutumpi paikka ja on helpompi ajatella mitä se työ siellä tulee olemaan. Opettajana olosta minulla taas ei ole kokemusta. Toisaalta uskon, että pärjäisin opettajana hyvin, mutta juuri tuon kokemuksen puutteen takia mietin, että tiedänkö mihin olen oikeasti lähdössä.
Olen itsekin miettinyt tuota kysymystä siitä, miltä tuntuu lähteä hoitamaan toisten lapsia, jos kotona on omiakin. Myös tuota kysymystä opettajan työn itsenäisyydestä olen miettinyt. Olen itse aina ollut kovin itsenäinen ihminen, joka haluaa itse päättää tekemisistään, joten siltä kantilta katsottuna opettajan työ voisi olla mielekkäämpää. Toisaalta olen todella sosiaalinen ja työharjoittelussa oli mukavaa , kun vastuuta pystyi jakamaan ja asioista helpommin keskustelemaan muiden kanssa.
Jos ajatellaan töiden muita hyviä puolia niin päiväkodissa lapsille on enemmän aikaa ja tunnelma vapaampi, tavallaan tasa-arvoisempi, kun saa olla lasten keskellä. Siellä on enemmän sellaista läheisyyttä ja tyurvallisuutta. Opettajan työn suuria plussia on juuri tuo opettaminen ja se, että saa opettaa niin erilaisia asioita lukemisen opettamisesta kuudesluokkalaisten biologiaan. Eli opetuksen monipuolisuutta tarkoitan. Onhan päiväkodissakin monipuolisuutta, mutta ehkä enemmän muualla kuin opettamisessa.
Joten hyvin ristiriitaisia ajatuksia minulla on tämän asian suhteen. Toisaalta joku juttu on hyvä ja toisaalta sen vastakohtakin on. :) Tämä on myös minulle melko outo tilanne, koska yleensä tiedän tarkkaan mitä haluan ja nyt olen täysin hakoteillä näiden kahden, hyvin erilaisen, vaihtoehdon välillä. - ei itsenäistä.
Muusa... kirjoitti:
Hei!
Kiitos todella paljon monipuolisesta vastauksestasi Opex.
Haluaisin vielä kertoa hieman lisäinfoa tästä asiasta omalta kannaltani. Opintojen rankkuus ei missään tapauksessa ole mikään kynnyskysymys valinnassani, koska olen valmis tekemään töitä asian eteen ja pidän opiskelusta. Koulutukset ovat minulle myös saman pituiset, koska aion varhaiskasvatuksessakin lukea itseni maisteriksi , jos päätän sille tielle lähteä.
Olen ollut työharjottelussa päiväkodissa, joten se on tutumpi paikka ja on helpompi ajatella mitä se työ siellä tulee olemaan. Opettajana olosta minulla taas ei ole kokemusta. Toisaalta uskon, että pärjäisin opettajana hyvin, mutta juuri tuon kokemuksen puutteen takia mietin, että tiedänkö mihin olen oikeasti lähdössä.
Olen itsekin miettinyt tuota kysymystä siitä, miltä tuntuu lähteä hoitamaan toisten lapsia, jos kotona on omiakin. Myös tuota kysymystä opettajan työn itsenäisyydestä olen miettinyt. Olen itse aina ollut kovin itsenäinen ihminen, joka haluaa itse päättää tekemisistään, joten siltä kantilta katsottuna opettajan työ voisi olla mielekkäämpää. Toisaalta olen todella sosiaalinen ja työharjoittelussa oli mukavaa , kun vastuuta pystyi jakamaan ja asioista helpommin keskustelemaan muiden kanssa.
Jos ajatellaan töiden muita hyviä puolia niin päiväkodissa lapsille on enemmän aikaa ja tunnelma vapaampi, tavallaan tasa-arvoisempi, kun saa olla lasten keskellä. Siellä on enemmän sellaista läheisyyttä ja tyurvallisuutta. Opettajan työn suuria plussia on juuri tuo opettaminen ja se, että saa opettaa niin erilaisia asioita lukemisen opettamisesta kuudesluokkalaisten biologiaan. Eli opetuksen monipuolisuutta tarkoitan. Onhan päiväkodissakin monipuolisuutta, mutta ehkä enemmän muualla kuin opettamisessa.
Joten hyvin ristiriitaisia ajatuksia minulla on tämän asian suhteen. Toisaalta joku juttu on hyvä ja toisaalta sen vastakohtakin on. :) Tämä on myös minulle melko outo tilanne, koska yleensä tiedän tarkkaan mitä haluan ja nyt olen täysin hakoteillä näiden kahden, hyvin erilaisen, vaihtoehdon välillä.Hei,
haluaisin kommentoida tuota "opettajan työ on itsenäistä" -väittämää vielä. Lastentarhanopettajan työstä minulla ei ole kokemusta, joten töitä en osaa vertailla keskenään - voi siis hyvinkin olla, että open työ on paljon itsenäisempää.
Jottei kuitenkaan synny vääriä mielikuvia, niin muistutan, että vaikka opella onkin jossain määrin mahdollisuus muotoilla opetuksesta omannäköistään, niin silti toteuttamisessa on hyvin riippuvainen opetussuunnitelmista, kollegoista ja oppilaiden vanhemmista jne.
Nykyään on yhä enemmän siirrytti esim. sellaiseen käytäntöön, että erityisopetusta tarvitsevat oppilaat intregroidaan tavalliseen luokkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tunneilla on usein mukana erityisopettaja, jonka kanssa opettaja työskentelee työparina.
Samoin monissa kouluissa yhteistyötä kollegoiden kanssa on hyvinkin paljon: sovitaan siitä, mitä asioita käydään minkäkin luokan kanssa, missä tahdissa jne.
Jos jonkinmoisia palavereja, kokouksia jne. on kollegoiden kanssa jatkuvasti. Ja etenkin alaluokkia opetettaessa korostuu yhteydenpito vanhempiin; hankalia vanhempia tulee jokainen opettaja taatusti kohtaamaan.
Eli tässä vähän valaistusta siihen, että opettajan työn itsenäisyys on _osaksi_ pelkkä myytti.
- Sivusta seurannut
Olen itse luokanopettaja ja opiskellessani kurssillani oli useampi LTO. Nyt opiskelukaverini ansaitsee 1000 euroa enemmän erityisluokanopettajana kuin lastentarhanopettajana.
Lomat ovat myös luokanopettajilla erinomaiset, joten ehdottomasti kallistuisin koulun puolelle. Myös työaika on luokanopettajilla inhimillisempi. - Vaan....
LOL!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019