Jäykkyys liikkeellelähdöissä??

Johnny Utah

Moi!

Meillä on 8kk nöffipoika Boris, jonka kasvuennustetta tuossa aiemmin kyselinkin. Kyseessä on hyvälonkkaisten vanhempien pentu, joten perimän pitäisi olla jotakuinkin ok (ymmärrän, ettei takuita silti ole). Mitään loukkaantumisia ei koirallemme ole tietääkseni sattunut (toki menee osan aikaa omia menojaan).
Ylipainoa ei ole ollut, eikä ole. Lihaskunto on hyvä (viettää aikansa vapaana).

Olen jo pidempään ihmetellyt koiran jäykkyyttä ylösnoustessa ja liikkeellelähdöissä.
Maattuaan hetken Boris on todella jäykkä ja välillä ylöspääsykin tuntuu vaivalloiselta. Ylösnousun jälkeen ensimmäiset liikkeet ja askeleet ovat kuin vanhuksen. Jalat näyttävät puupökkelöiltä ja toimivat huonosti. Vaiva kuitenkin menee todella pian (20-30sek) ohi ja koira alkaa liikkua normaalisti. Kivuliaisuutta ei ole ja mielestäni nivelten asennot ja liikelaajuudet ovat ok.

Näin ihmislääkärinä ajatellen tilanne muistuttaa reumaattista jäykkyyttä, mutta menee (reumaattiseksi jäykkyydeksi) aivan liian nopeasti ohi ja kipuja ei ole.

Kommentteja? Kokemuksia?

Kiitos!

27

10113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilona2

      Harmin paikka, jos se on od:tä (osteokondroosi), eli luun kasvuhäiriötä. Mun ensimmäinen noutajani oli juuri semmoinen, mutta toivottavasti olisi jotakin aivan harmitonta. Mutta, valitettavasti, kipin kapin lääkäriin.

      • Johnny Utah

        Jep. Huomenna lääkäriin...
        Saapa nähdä miten käy.


      • nöffisti myös

        Oma koirani alkoi oirehtia aivan samoin 1,5-vuotiaana. Arvostettu eläinlääkäri diagnosoi koiralle nivelrikon alun. Nivelrikko pahenee iän myötä. Periaatteessa nivelrikko ei parane koskaan, mutta oireita voi lievittää ravintolisillä ja kipulääkkeellä.

        Koira on nyt 5-vuotias ja viettää normaalia elämää. Saa säännöllisti ravintolisiä ja Rimadylia silloin tällöin.

        Itselläni on fibro, joka on kaiketi ulkoisesti aika lailla reumaa muistuttava sairaus. Liikun samalla lailla kuin nöffikin oireaikoina...


      • Ilona2
        Johnny Utah kirjoitti:

        Jep. Huomenna lääkäriin...
        Saapa nähdä miten käy.

        Toivottavasti teillä on vakuutus...
        Mun eka labradorini alkoi ontua puoli vuotiaana, ja siltä löytyi sitten od:t pahimmista mahdollista paikoista, eli polvista. Molemmat takapolvet leikattiin, eikä se tosiaan ollut mitään halpaa hommaa..Mutta, tosiaan, esim olkanivelen od:lla on huomattavasti paremmat ennusteet. Ja toivotaan, ettei se edes ole sitä!!
        Onnea matkaan!!


      • reilu puoli vuotias
        nöffisti myös kirjoitti:

        Oma koirani alkoi oirehtia aivan samoin 1,5-vuotiaana. Arvostettu eläinlääkäri diagnosoi koiralle nivelrikon alun. Nivelrikko pahenee iän myötä. Periaatteessa nivelrikko ei parane koskaan, mutta oireita voi lievittää ravintolisillä ja kipulääkkeellä.

        Koira on nyt 5-vuotias ja viettää normaalia elämää. Saa säännöllisti ravintolisiä ja Rimadylia silloin tällöin.

        Itselläni on fibro, joka on kaiketi ulkoisesti aika lailla reumaa muistuttava sairaus. Liikun samalla lailla kuin nöffikin oireaikoina...

        poika on kanssa aamuisin hetken aikaa jäykkä ja kävelee ensimmäiset askeleet kuin puujaloilla, mutta vetreytyy kuitenkin hetkessä.
        Itse olen kyllä ajatellut sen johtuvan ihan siitä, että se makaa niin pitkään paikallaan (suunnilleen koko yön). Kun ei kuitenkaan vastaavaa jäykkyyttä esiinny päivän aikana ylösnousuissa.
        Voin melkein verrata poikaa itseeni, olen myös ihan jumissa aamulla herättyäni, ennenkun pääsen liikkeelle, ja ihan terve(?) mielestäni kuitenkin:)


      • Ilona2
        reilu puoli vuotias kirjoitti:

        poika on kanssa aamuisin hetken aikaa jäykkä ja kävelee ensimmäiset askeleet kuin puujaloilla, mutta vetreytyy kuitenkin hetkessä.
        Itse olen kyllä ajatellut sen johtuvan ihan siitä, että se makaa niin pitkään paikallaan (suunnilleen koko yön). Kun ei kuitenkaan vastaavaa jäykkyyttä esiinny päivän aikana ylösnousuissa.
        Voin melkein verrata poikaa itseeni, olen myös ihan jumissa aamulla herättyäni, ennenkun pääsen liikkeelle, ja ihan terve(?) mielestäni kuitenkin:)

        Voi kääk sentään, eka oire on just hetken/pitemmän hetken jälkeen liikkeellelähtö ja silloin ontuminen tai tosi kankea liikkuminen.
        Mutta meillä oli varmaan se kaikken vaikein hoidettava vaurio, toivottavasti muut selviää ruokavaliolla/kipulääkkeillä tms.. Mutta kannattaa ehdottomasti seurata tilannetta.
        En todellakaan toivoisi kenellekään vastaavaa tilannetta kuin meillä oli!
        Vakuutusyhtiön ovi tuli tosi tutuksi; myös virkailija kysyi jo heti ovella, miten teillä tänään voidaan...


      • on sitten
        Ilona2 kirjoitti:

        Voi kääk sentään, eka oire on just hetken/pitemmän hetken jälkeen liikkeellelähtö ja silloin ontuminen tai tosi kankea liikkuminen.
        Mutta meillä oli varmaan se kaikken vaikein hoidettava vaurio, toivottavasti muut selviää ruokavaliolla/kipulääkkeillä tms.. Mutta kannattaa ehdottomasti seurata tilannetta.
        En todellakaan toivoisi kenellekään vastaavaa tilannetta kuin meillä oli!
        Vakuutusyhtiön ovi tuli tosi tutuksi; myös virkailija kysyi jo heti ovella, miten teillä tänään voidaan...

        ollut koko pienen ikänsä nivelrikkoinen/alkava nivelrikkoinen koira, koska tuo aamuisin ylösnousu on ollu pojalla koko ajan laiskaa/hidasta/hankalaa/kankeaa...millä sanalla sitä nyt sitten haluaa kuvailla.
        Kyllä tuo ihan näin maalaisen silmään näyttäis ihan joltain muulta (lorvikatarrilta..:D) kuin siltä että koira on kipeä.
        Kyllä minäkin vastuullisena koiran omistajana heti veisin tutkimuksiin, jos olis pienikin epäily sen olevan jotain vakavaa, ja näin en epäile koska tuo käyttäytyminen on jatkunu monia kuukausia, siis pienestä asti. Eikä mitään muita "oireita" ole. Poika on elämän iloinen, ketterä ja leikkii/riehuu paljon vapaana ulkona, eikä minkäänlaisia ontumisia/jäykkyyksiä ole havaittavissa missään vaiheessa aamua/päivää/iltaa ylösnousuissa eikä muutenkaan, ainoastaan aikaisin aamulla kun unikeko herätetään ylös ja ulos.


    • jiop

      ¨se on paha juttu.eläinlääkärille mars mars

      • Johnny Utah

        Boris kävi tänään eläinlääkärissä. Todettiin nestettä kyynärnivelissä. Asumme pienellä paikkakunnalla, joten kuvaus on isomman kaupungin klinikalla 22.7.

        Ajattelin omatoimisesti aloittaa glukosamiinin (Cartivet tms.), koska siitä ei ainakaan haittaa ole.
        Ainakin ihmisille sitä määrätessäni se on tehonnut(nivelrikossa) varsin hyvin kun tilanne on ollut lievä/keskivaikea.


      • Ilona2
        Johnny Utah kirjoitti:

        Boris kävi tänään eläinlääkärissä. Todettiin nestettä kyynärnivelissä. Asumme pienellä paikkakunnalla, joten kuvaus on isomman kaupungin klinikalla 22.7.

        Ajattelin omatoimisesti aloittaa glukosamiinin (Cartivet tms.), koska siitä ei ainakaan haittaa ole.
        Ainakin ihmisille sitä määrätessäni se on tehonnut(nivelrikossa) varsin hyvin kun tilanne on ollut lievä/keskivaikea.

        Mutta, tosiaan Cartivet on lääke, jota käytetään koirillekin tässä tapauksessa. Tosi harmi joka tapauksessa..
        Minulla on ollut nyt neljän noutaja, ja nämä kaksi viimeistä ovat olleet täysin terveitä. Vanhempi on jo yli 10 v, eikä ikinä ole syönyt esim antibiootteja, ei iho-ongelmia, ei mitään.. No, ehkä vaikeudet tulee sitten "rysäyksellä" joskus.
        Olen siirtynyt melkein kokonaan Yrjölän puuroon (hirssi, tattari, kokonainen ohra, kokonainen kaurasuurimo), siihen lisäksi kalaa tai esim raakaa naudanmahaa tai jauhelihaa. Sitten illalla A-piimää ja kourallinen nappuloita. Voi olla ihan sattumaa, että toimii, mutta meillä toimii kuitenkin. Mutta, tosiaan, tämä on ihan "mututuntumaa", koirat voivat kuitenkin erittäin hyvin!!
        Nyt teille tsemppiä ja toivotaan, ettei löydy mitään lievää nivelrikkoa pahempaa!!


      • nöffisti myös
        Ilona2 kirjoitti:

        Mutta, tosiaan Cartivet on lääke, jota käytetään koirillekin tässä tapauksessa. Tosi harmi joka tapauksessa..
        Minulla on ollut nyt neljän noutaja, ja nämä kaksi viimeistä ovat olleet täysin terveitä. Vanhempi on jo yli 10 v, eikä ikinä ole syönyt esim antibiootteja, ei iho-ongelmia, ei mitään.. No, ehkä vaikeudet tulee sitten "rysäyksellä" joskus.
        Olen siirtynyt melkein kokonaan Yrjölän puuroon (hirssi, tattari, kokonainen ohra, kokonainen kaurasuurimo), siihen lisäksi kalaa tai esim raakaa naudanmahaa tai jauhelihaa. Sitten illalla A-piimää ja kourallinen nappuloita. Voi olla ihan sattumaa, että toimii, mutta meillä toimii kuitenkin. Mutta, tosiaan, tämä on ihan "mututuntumaa", koirat voivat kuitenkin erittäin hyvin!!
        Nyt teille tsemppiä ja toivotaan, ettei löydy mitään lievää nivelrikkoa pahempaa!!

        Kun kerroin tuosta alkavasta nivelrikosta/nivelrikosta, niin Cartivetia siihen käytetään ja hyvin tuntuu auttavan.

        Syötän nykyään broiskuja ja lihaisia luita, joten glu tulee niistä. Nuorelle koiralle tosin kannattaa syöttää kasvattajan ohjeiden mukaista ruokaa ja antaa ravinnelisät sitten purkista.

        Toivottavasti vika löytyy ja ihan normaalilta nöffivaivalta kuullostaa.


    • pacemaker05

      Mulla on 3,5 vuotias nöffiuros, jolla on tuo ylösnouseminen ollut pennusta asti jotenkin hidasta ja kömpelöä. Leevillä on E/E-lonkat ja nivelrikkoa. Muuten siitä ei päällepäin huomaa, että lonkat ovat huonot, ainut on just tuo ylösnouseminen. Muuten se kyllä juoksee, hyppii ja tekee kaikkea mitä tervekin koira.

    • Ilona2

      Hei!
      Olette mielessä: onko hoito tehonnut yhtään? Kohtahan pääsette sinne tarkempiin tutkimuksiin.
      Lämmöllä...
      meikäläisen koirat ja ihmiset

      • Johnny Utah

        Olen syöttänyt Borikselle myös meloksikaamia kuurina(koirille ja ihmisille käytetty tulehduskipulääke) Cartivetin ohella. Uskoisin, että lähinnä tulehduskipulääkkeen vaikutuksesta tilanne on parempi. Ainakin ihmisillä glukosamiinin vaikutuksia on turha odotella alle 1-2kk kuluessa.
        Edellisten toimien ohella järjestin Borikselle pehmeämmän makuupaikan, koska kuulemma jo pitkään kovalla makaaminen voi aiheuttaa nesteilyä painavan koiran kyynärnivelissä.
        Suurin projekti on ollut saada koira makaamaan sille annetun maton päällä, mieluummin kun makaisi kivilattialla tai kivisillä portailla viileyden vuoksi ; ). Eli ei täällä tällä erää kummempaa, ensi viikolla selvinnee lisää. Kiitokset tuesta ja mielenkiinnosta.


      • Ilona2
        Johnny Utah kirjoitti:

        Olen syöttänyt Borikselle myös meloksikaamia kuurina(koirille ja ihmisille käytetty tulehduskipulääke) Cartivetin ohella. Uskoisin, että lähinnä tulehduskipulääkkeen vaikutuksesta tilanne on parempi. Ainakin ihmisillä glukosamiinin vaikutuksia on turha odotella alle 1-2kk kuluessa.
        Edellisten toimien ohella järjestin Borikselle pehmeämmän makuupaikan, koska kuulemma jo pitkään kovalla makaaminen voi aiheuttaa nesteilyä painavan koiran kyynärnivelissä.
        Suurin projekti on ollut saada koira makaamaan sille annetun maton päällä, mieluummin kun makaisi kivilattialla tai kivisillä portailla viileyden vuoksi ; ). Eli ei täällä tällä erää kummempaa, ensi viikolla selvinnee lisää. Kiitokset tuesta ja mielenkiinnosta.

        ...toivon totisesti, ettei löytyisi mitään kovin vakavaa..Tai siis en haluaisi kenellekään samaa kokemusta, mikä meillä oli ensimmäisen labradorin kanssa. Polvileikkausten jälkeen se reppana hajosi etutassujen nuljuluista, kun koko paino oli koiran etupäässä. Mutta sitten kun löydettiin jonkinlainen "tasapaino" lääkityksen kanssa, koira eli kymmenvuotiaaksi, tosin koko ajan jonkin verran liikuntarajoitteisena.
        Koiran krooninen sairaus on vain niin voimille ottavaa, kun eläin ei pysty sanomaan, onko kipuja vai ei.
        Nyt kun nykyiset noutajat ovat olleet täysin terveitä, tajuaa, kuinka paljon oikeesti kuluu energiaa kroonikkokoiran kanssa, ja rahaakin, jos ei ole vakuutusta! En totisesti uskaltaisi enää olla ottamatta vakuutusta koiralleni, vaikka esim meidän 10v noutaja ei koskaan ole sitä tarvinnut, ja ilmeisesti vakuutus meneekin nyt pois voimasta ihan lähikuukausina ...
        Mutta, menkäähän onnella huomenna!


    • Johnny Utah

      Eli osteokondroosia oli molemmissa kyynärnivelissä ja myös toisessa olkanivelessä mahdollinen muutos. Lonkat kunnossa.
      Kyynärnivelissä oli jo luukertymää, ja eläinlääkärin reaktioista päätellen löydökset olivat koiran ikään nähden graavit.
      Kuvat menevät erikoislääkärille arvioon, joka ottaa kantaa sitten leikkaushoidon mahdollisuuksista/kannattavuudesta. Paska juttu!!

      No, meidän ainoa toive on ollut koko ajan, että Boris voisi elää onnellisen elämän kotikoirana. Mitään suunnitelmia näyttelyurasta ja siitoksesta ei ole meillä ollutkaan.

      Tällä erää hoitona ovat Cartrofen-piikit viikon välein. Aika siis näyttää kuinka käy...

      • Ilona2

        ..ei siinä nyt noin olisi pitänyt käydä..Mun labradorini kuvat lähti myös aikanaan Helsinkiin arvioitaviksi, ja sitten lähikaupungin hyvin arvostettu ja kokenut eläinlääkäri leikkasi polvet. Niitä ei tietenkään voinut leikata yhtä aikaa, joten toipumisaika koko jutusta oli pari vuotta. Emmää tiedä, mitä sanoa, muuta kun tosi
        paska juttu..
        No, te saatte kuitenkin koko arvion kohtapuoleen, ja pääasiahan on, että koiralla ei tule olemaan kipuja jatkossa.
        Mutta, olen tosiaan hyvin pahoillani teidän puolestanne.


      • Ilta-aurinko..

        Mistä kennelistä koirasi on? Vaivahan on perinnöllinen ja voi hypätä sukupolven yli. Oma koirani leikattiin kyynärpään nestekertymän vuoksi. Pitkä ja ikävä hoidettava. 3kk fistelin tyhjennystä, siteen vaihtoja, lääkkeitä jne.. Nyt kunnossa ja voi hyvin. Tsemppiä!


      • Ilta-aurinko..
        Ilta-aurinko.. kirjoitti:

        Mistä kennelistä koirasi on? Vaivahan on perinnöllinen ja voi hypätä sukupolven yli. Oma koirani leikattiin kyynärpään nestekertymän vuoksi. Pitkä ja ikävä hoidettava. 3kk fistelin tyhjennystä, siteen vaihtoja, lääkkeitä jne.. Nyt kunnossa ja voi hyvin. Tsemppiä!

        Huomasinkin tuolta aikaisemmasta viestistäsi kennelin. Sama meillä.. :(


      • kasvatti ja omistaja
        Ilta-aurinko.. kirjoitti:

        Huomasinkin tuolta aikaisemmasta viestistäsi kennelin. Sama meillä.. :(

        Hei!
        Minulla on myös knl Larinkalliosta,Pertti Hartmannilta,Kiljavalta nöffi.Hieno,upea tyttö.
        Valioiksin asti palkittu. Hyvin terve on ollut. Ja niinkuin tuolla aiemmin on kirjoitettu niin ei kasvattajat osaa pennusta sanoa tuleeko sille mahdollisesti kasvuhäiriöitä ym. rotuun liittyviä vikoja. Noita kasvuhäiriöitä on isoilla roduilla ja tulee olemaankin.(Ja tosiaan jos mahdollisemman terveen, ei niin kasvuhäiriöistä mahdollisesti kärsivää rotua haluaa niin kannattaa sitten hankkia jokin alkukantainen rotu.)
        Pertti on pitkän linjan ja rupeaman tehnyt kasvatustyötä tämän upean rodun parissa joten tietää kyllä jottamoisen paljon roduista ja eri linjoista. Minä ainakin muuten soitan/sähköpostaan kasvattajalle aina jos haluan kysellä ja vaikka kertoa koirani kuulumisia. Hän on kuitenkin se henkilö joka parhaiten osaa neuvoa jos eteen tulee kinkkinen tilanne tai asia. Ja kasvattajallehan on asiallista kertoa niin iloiset kuin surullisetkin kasvattiin liittyvät asiat. Eikös niin??


    • Johnny Utah

      Jep siis tuohon edelliseen viestiin viitaten kennel on Larinkallion kennel ja koira haettiin Hartmanilta Kiljavalta. Oli pentueen viimeinen, hieman jo luovutusikää vanhempi.
      Emä: TIPTOP'S JENNA AT RIESRAND
      isä: KLOOFBEAR'S LAURI TORN BERNOBAN
      Ja Boriksen virallinen nimi on LARINKALLION LURPSIS (Ymmärtänette nimenvaihdon ;) ).
      Syntymäaika 30.11.07.

      Boris menee ylihuomenna molempien kyynärnivelten tähystysleikkaukseen ja Cartrofen-piikkejä saanee loppuikänsä. Leikkaava lääkäri sanoi leikkaustulosten olevan parempia kuin mitä kirjallisuus yleensä lupaa. Oli myös sitä mieltä, että asiallisesti hoidettuna nykyaikana koiraa ei yleensä joudu lopettamaan nivelrikon vuoksi (aika näyttää...).

      Itse olen miettinyt miksi boris jäi viimeiseksi pentueestaan. Oliko jotain merkkejä nähtävissä jo 8-10vkon iässä? Eläinlääkäreiden mukaan todennäköisesti ei...
      Liekö muilla saman pentueen koirilla samaa vaivaa..
      Eli tällaista tänne. Elämme toivossa, että Boris voi elää täysipainoisen lemmikin elämään, muusta ei ole niin väliäkään.

      • neppari

        Meillä on samanlaisia oireita havaittavissa kuin alottajan viestissä mainittiin. Ensi tiistaille saatiin aika lääkärille. Koirani on nyt 6,5kk ja sillä on jo diagnisoitu löysät polvet ja nyt etupäässsä on ongelmia, jotenka lääkärit eivät olleet kauhean toivekkaita, mutta mennään nyt kuitenkin kuvauttamaan nuo etujalat, jos se ei olisikaan mitään kauhean vakavaa, mutta huonolta vaikuttaa. Koirani on Juno-Juhekinin kennelistä.


      • Ilona2

        Teillä varmaan toipuillaan par'aikaa..
        Väkisinkin tulee mieleen omat kokemukset silloisen noutajani kanssa. Leikkaava eläinlääkäri sanoi minulle, "ettei näin pahasti od-koiraa voi saada aikaan omilla esim ruokintavirheillä, vaan kyllä sen täytyy olla geeneissä". Ja tietenkin isokokoisella koiralla aina suurempi taipumus, jossei linjoja haeta riittävän kaukaa. Enivei, en tiedä nöffeistä tämän enempää, olisin vaan totisesti toivonut teille jotakin muuta..Mutta, voihan olla, että nyt korjaava hoito auttaa Borista elämään ihan normaalia kotikoiraelämää..

        rapsutuksia meidän sakilta ..!


      • 3 kpl

        Ikävä että erittäin hyvämaineisen kennelin nimi on esillä näin surullisen muotoisessa viestiketjussa.
        Utahin mietteisiin.
        -miksiköhän pentu oli viimeinen.
        jokaisessa pentueessa on se 1 viimeinen.
        syyt ovat monet yksi hakee urosta toinen narttua
        kolmas eurooppalaista päätä neljäs jenkkipäätä.
        Kasvattaja eikä el.lääkäri näe 8 viikkoisesta
        pennusta OD:tä HD:tä tai muutakaan tulevaksi
        puuttuvaa hammas P:tä.
        Siis kasvattaja ei ole ollut tietoinen asiasta.

        Itselläni on Kennel Larinkalliosta Pertti Hartmanilta Kiljavalta 3 nöffiä.
        Upealuonteisia, kansainvälisestikin kaikki menestyneitä EIKÄ TIETENKÄÄN kaikki "terveitä".
        Koska jos ne sitä olisivat joka kuvatusta kohdastaan, lisäten kystinuriat, doblerit, silmät,hot spotit,ym. ym. ne olisivat suomen pystykorvia, EIVÄTKÄ NÖFFEJÄ.
        Tässä rodussa on sairauksia. Aina niitä on ollut ja vielä enemmän niitä tulee mitä enemmän uusia tutkimuksia keksitään.Senhän me jokainen nöffinomistaja olemme jo tutustuessamme tähän rotuun hyväksyneet.
        Suomalaiset nöffikasvattajat tekevät uutterasti töitä tämän rodun eteen muistaen terveystilanteen,
        luonteen ja ulkomuodon.
        Sen takiahan suomalaiset nöffit menestyvät kansainvälisillä areenoilla. Ja edustavat takuuvarmaa lempeää luonnetta.
        Kaikki kunnia Kennel Larinkallioon ja voimia tämän haastavan rodun kanssa


      • Tassuterapeuttimme

        Johnny, minulla on koirasi siskopuoli, sama isä. :) Nyt 6kk ikäisenä ontuu ja ylösnousu vaikeaa. Muistakaahan ajella nöffienne tassunpohjakarvat, nekin aiheuttaa ylös noustessa ongelmia jos liukkaat lattiat tai tassunpohjat. Usean jättirodun omistajana en heti olisi viemässä koiraa lääkärille jos ontuu tms KUN kyseessä on jättirotu. Kasvukivut on enemminkin sääntö kuin poikkeus ko roduilla. Usein selvitty pahimman yli kipulääkityksellä ja levolla. Tietysti kuvaaminen on hyvä asia, mutta kaikki ontuminen ei tarkoita maailmanloppua. Hyvää aurinkoista syksyä nallejen omistajille!


      • jj
        Tassuterapeuttimme kirjoitti:

        Johnny, minulla on koirasi siskopuoli, sama isä. :) Nyt 6kk ikäisenä ontuu ja ylösnousu vaikeaa. Muistakaahan ajella nöffienne tassunpohjakarvat, nekin aiheuttaa ylös noustessa ongelmia jos liukkaat lattiat tai tassunpohjat. Usean jättirodun omistajana en heti olisi viemässä koiraa lääkärille jos ontuu tms KUN kyseessä on jättirotu. Kasvukivut on enemminkin sääntö kuin poikkeus ko roduilla. Usein selvitty pahimman yli kipulääkityksellä ja levolla. Tietysti kuvaaminen on hyvä asia, mutta kaikki ontuminen ei tarkoita maailmanloppua. Hyvää aurinkoista syksyä nallejen omistajille!

        Olen "vääräoppisesti" käyttänyt hevosille tehtyä Suomen Rehun Racing joint control/care sarjaa, hinta halpa verrattuna apteekin tai lääkärin mömmöihin.
        Samat tehoavat ainesosat; kondroitiinisulfaatti ja glukosamiini, käyvät oikeastaan kaikkien elollisten nivelille.
        Samaa ainetta on ihmisenkin nivelissä jo luonnostaan.
        Aikaisemmin linkuttava nöffini menee nyt ryhdikkäästi ja lujaa:) Eilenkin pihalla hyppi pystysuoraan ylöspäin:)
        Ikää pojalla toistakymmentä v.
        Vinkiksi kaikille voin kertoa, että seuraava koirani tuon jälkeen tulee saamaan em. "nivelllisää" jo pennusta, ei kannata jäädä odottelemaan oireita. Ainetta ei voi käyttää "turhaan", eikä "yliannostus" ole vaarallista.
        Muutkin ovat saaneet loistavia tuloksia.
        Em jauhe 1,2 kg purkissa maksaa jotain kolmenkympin päälle ja riittää n. vuoden.
        Samat teho-aineet sisältävä Arthroflex maksaa 30-50e/kk???


      • jj kirjoitti:

        Olen "vääräoppisesti" käyttänyt hevosille tehtyä Suomen Rehun Racing joint control/care sarjaa, hinta halpa verrattuna apteekin tai lääkärin mömmöihin.
        Samat tehoavat ainesosat; kondroitiinisulfaatti ja glukosamiini, käyvät oikeastaan kaikkien elollisten nivelille.
        Samaa ainetta on ihmisenkin nivelissä jo luonnostaan.
        Aikaisemmin linkuttava nöffini menee nyt ryhdikkäästi ja lujaa:) Eilenkin pihalla hyppi pystysuoraan ylöspäin:)
        Ikää pojalla toistakymmentä v.
        Vinkiksi kaikille voin kertoa, että seuraava koirani tuon jälkeen tulee saamaan em. "nivelllisää" jo pennusta, ei kannata jäädä odottelemaan oireita. Ainetta ei voi käyttää "turhaan", eikä "yliannostus" ole vaarallista.
        Muutkin ovat saaneet loistavia tuloksia.
        Em jauhe 1,2 kg purkissa maksaa jotain kolmenkympin päälle ja riittää n. vuoden.
        Samat teho-aineet sisältävä Arthroflex maksaa 30-50e/kk???

        Millaisella annostelulla olet käyttänyt tuota racing..? Meillä kultsutyttö 35kg ja bernityttö 40 kg. Bernillä c-c lonkat mut ei toistaiseksi oireile. Kultsulla alkanut olemaan jäykkyyttä nousussa pitemmän levon jälkeen. Kiitos kauheasti, jos viitsit vastata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1676
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1315
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1176
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1173
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      977
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      854
    Aihe