acer aspire 3100 formatointi?

kintze

terve!

olis pieni ongelma kun tämä koneeni acer aspire 3100 on alkanut nykiä hyvin paljon ja hidastunut todenteolla.

nyt haluisin formatoida koneen, mutta minulla ei ole tätä kyseistä recovery cd tai mitään muutakaan cdtä.
koneessa on ohjelma jolla voisi tehdä backuppeja mutta kun en aikoinani tehnyt sitä tyhmyyttäni niin nyt olen pulassa, eli miten voin formatoida tämän koneen.

jos joku jaksaa laittaa tarkat ohjeet muutenkin tuohon formatointiin niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

13

9862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaisversio

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Teet ohjeiden mukaan käynnistyslevykkeen. Käynnistät koneen sillä levykkeellä ja pyyhit kiintolevyn tyhjäksi. On formatointia tehokkaampi tapa tyhjentää kiintolevy, tiedot eivät ole palautettavissa.

P.S. Formatointi = levyn alustus. Tyhjentää levyn varaustaulukon vapauttaen varatun tilan. Selkokielellä: levy tyhjenee; käyttöjärjestelmä, asennetut ohjelmat, valokuvat, omat tiedostot yms. katoavat taivaan tuuliin.

• kintze

tiedän kyllä että formatointi tyhjentää kaiken mutta luulen et se auttaisi tässä tapauksessa koneen hitautta ja muita ongelmia vastaan

mutta en oo kuulllu tosta ennen... oks se turvallinen? eiks normi tapaa oo formatoida?

• formatointi
        kintze kirjoitti:

tiedän kyllä että formatointi tyhjentää kaiken mutta luulen et se auttaisi tässä tapauksessa koneen hitautta ja muita ongelmia vastaan

mutta en oo kuulllu tosta ennen... oks se turvallinen? eiks normi tapaa oo formatoida?

Konetta myydessä kannattaa tehdä tuo puhdistus. Lopputulos näyttää kuitenkin ihan samalta.

Huomioi seuraavaa: jos tarvitsee ohjeet formatointia varten, ei käyttöjärjestelmänkään uudelleenasennus onnistu ilman ulkopuolista apua. Formatoinnin pystyy suorittamaan Windowsin (95-Vista) asennuslevyllä. Kone käynnistetään levykkeeltä/CD:ltä/DVD:ltä ja valitaan uusi asennus. Sieltä jostain löytyy mahdollisuus formatoida levy ennen käyttöjärjestelmän asennusta.

Aloittelija merkkikone, niin ehdottomasti paras tapa toimia: Koneen mukana tulleella Recovery CD(DVD?):llä käynnistetään kone ja seurataan ohjeita. Kone palautuu tilaan jossa se oli kaupasta ostettaessa. Jos levyjä ei ole ollutkaan, ne pitää tehdä itse. Ohjeet löytyvät koneen manuaalista. Mikäli levyt ovat hukkuneet, pitää tilata valmistajalta uudet.

• Densa
        kintze kirjoitti:

meinaat asentaa käyttöjärjestelmän jos sulla ei ole asennuslevyä?

• kintze
        formatointi kirjoitti:

Konetta myydessä kannattaa tehdä tuo puhdistus. Lopputulos näyttää kuitenkin ihan samalta.

Huomioi seuraavaa: jos tarvitsee ohjeet formatointia varten, ei käyttöjärjestelmänkään uudelleenasennus onnistu ilman ulkopuolista apua. Formatoinnin pystyy suorittamaan Windowsin (95-Vista) asennuslevyllä. Kone käynnistetään levykkeeltä/CD:ltä/DVD:ltä ja valitaan uusi asennus. Sieltä jostain löytyy mahdollisuus formatoida levy ennen käyttöjärjestelmän asennusta.

Aloittelija merkkikone, niin ehdottomasti paras tapa toimia: Koneen mukana tulleella Recovery CD(DVD?):llä käynnistetään kone ja seurataan ohjeita. Kone palautuu tilaan jossa se oli kaupasta ostettaessa. Jos levyjä ei ole ollutkaan, ne pitää tehdä itse. Ohjeet löytyvät koneen manuaalista. Mikäli levyt ovat hukkuneet, pitää tilata valmistajalta uudet.

mutta entäs jos koneeseen ei tullut recovery cdtä enkä muistanut sitä silloin alussa tehdä?

• enää pysty
        kintze kirjoitti:

mutta entäs jos koneeseen ei tullut recovery cdtä enkä muistanut sitä silloin alussa tehdä?

tekemään: tilaa valmistajalta.

Muita vaihtoehtoja:
        - asenna joku Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä
        - putsaa se Windows; ohjeita saa tältäkin palstalta
        - hommaa jostain Windowsin asennuslevy ja asenna se, lisenssitarrasta löytyy asennuskoodi

Kyllähän se pelkkä formatointikin nopeuttaa konetta: muutama sekunti käynnistyksestä ja kone ilmoittaa "Insert boot disk". Mitään muuta se sitten teekään.

• oikolukea
        enää pysty kirjoitti:

tekemään: tilaa valmistajalta.

Muita vaihtoehtoja:
        - asenna joku Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä
        - putsaa se Windows; ohjeita saa tältäkin palstalta
        - hommaa jostain Windowsin asennuslevy ja asenna se, lisenssitarrasta löytyy asennuskoodi

Kyllähän se pelkkä formatointikin nopeuttaa konetta: muutama sekunti käynnistyksestä ja kone ilmoittaa "Insert boot disk". Mitään muuta se sitten teekään.

Viimeinen lause pitäisi olla näin:
        Mitään muuta se EI sitten teekään.

• asennat Ubuntun tai Susen niin kone on taas nopea. Ehkä jopa nopeampi kuin se alun perin olikaan.

Levyt saat ladattua netistä täysin ilmaiseksi, jos se winukanpaskasi vielä sen verran suostuu yhteistyöhön.

• vinski60

Tämä on Acerin ohjekirjasta. Omassa Vista koneessa toimii. Eli mediaa ei tarvita lainkaan, vaan se löytyy kovolta piilotetulta osiolta.

Voit palauttaa tietokoneen kiintolevyn siihen tilaan, jossa se oli, kun ostit
      tietokoneesi. Palauttaminen tehdään seuraavassa annettujen ohjeiden mukaan.
      (Kiintolevysi C: formatoidaan, ja kaikki sillä oleva tieto katoaa.) On tärkeää, että
      varmuuskopioit kiintolevyn ennen palautuksen tekemistä.
      Tarkista BIOS-asetukset ennen palautuksen tekemistä.
      1 Varmista, onko kohta Acer disk-to-disk recovery valittuna.
      2 Varmista, että asetuksen D2D Recovery -asetus kohdassa Main on
      Enabled-tilassa.
      3 Poistu BIOS-asetussovelluksesta ja tallenna muutokset. Tietokone
      käynnistyy uudelleen.
      Ohje: BIOS-asetussovellus avataan painamalla POST-testin
      aikana
      Suomi
      Palauttamisprosessin aloittaminen:
      1 Käynnistä tietokone uudelleen.
      2 Acer-logon näkyessä paina samaan aikaan päästäksesi
      palautustoimintoon.
      3 Katso ruudulta ohjeita järjestelmän palauttamisesta.

• MPAT

Kiitos vinkistä! Oma Acer Aspire 9300 meni jumiin Vistan Service Packin jälkeen, mutta toi alt f10 ratkaisi ongelman.

Tuota neuvoa ei Acerin teknisentuen neitokainen osannut antaa...olisi vain pitänyt tilailla uusia asennuslevykkeitä.. Kiitos hyvästä neuvosta!

• Que?
        MPAT kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Oma Acer Aspire 9300 meni jumiin Vistan Service Packin jälkeen, mutta toi alt f10 ratkaisi ongelman.

Tuota neuvoa ei Acerin teknisentuen neitokainen osannut antaa...olisi vain pitänyt tilailla uusia asennuslevykkeitä.. Kiitos hyvästä neuvosta!

Mitäs suosittelette kun Acer pyytää Empowering Technology-salasanaa, jotta voin alustaa koneen uudelleen, mutta minulla ei sitä ole? Kone on myös päättänyt sulkea DVD-aseman, joten CD:ltä buuttaaminen ei onnistu. Alkaa vähän ideat loppua tässä vaiheessa multa.

• Jeeeeeep.
        Que? kirjoitti:

Mitäs suosittelette kun Acer pyytää Empowering Technology-salasanaa, jotta voin alustaa koneen uudelleen, mutta minulla ei sitä ole? Kone on myös päättänyt sulkea DVD-aseman, joten CD:ltä buuttaaminen ei onnistu. Alkaa vähän ideat loppua tässä vaiheessa multa.

Oma Acer Aspire 3100 kanssa pitäisi tyhjentää kokonaan jos rupeis vaikka pelittään nopeemmin, mut kun on päässy siihen tilaan ku piti painaa alt f10 niin tulee 3 tai 4 vaihtoehtoa mitä painaa jos haluaa pelkästään putsata koneen? Ja tarviiko sen jälkeen asentaa käyttöjärjestelmä uudestaan asennuslevyllä?

• nekkutikkuuu

Alustaminen

^^mulla sama ongelma,potuttaa.. en mä tiiä mitää mun Empowering Technology-salasanaa..huoh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe