Miehen sormuskammo

jexxx

Mitäköhän tässä pitäisi oikein ajatella?

Olin jo useamman vuoden ottanut kihlausasian puheeksi ja... no ehkäpä painostanutkin. Mies ei ole halunnut kihlautua. Vähän aikaa sitten otin asian puheeksi. Mies sanoi, että sormuksen pitäminen ahdistaa, kihlausta ja naimisiin menoa vastaan hänellä ei ole mitään. Päädyimme umpikujaan, sillä olin sitä mieltä, etten aio yksin sormusta pitää ja mies sitä mieltä ettei missään tapauksessa aio käyttää sormusta loppuikäänsä.

Mitään muuta estettä sormukselle ei ole, paitsi se, ettei mies tahdo käyttää mitään ylimääräistä (koruja, kelloa tms). Teimme kuitenkin kompromissin: kihlasormuksia pidetään häihin asti, vihkisormuksia ei osteta eikä mitään sormuksia avioliiton solmimisen jälkeen pidetä. Molemmat olivat tyytyväisiä.

Nyt kuitenkin mietityttää teenkö oikein kun "vaadin" toista pitämään kihlasormusta. Ei se ainakaan maailman romanttisimmalta tunnu.

165

38804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei totta totisesti !

      Aika mahdottomalta yhtältöltä kuullostaa sekin, että miestä pitää pitkän aikaa "kosia". Eipä taida ihan parilla olla ihan yhteneväinen näkemys tulevaisuudesta!
      Etsi itsellesi mies joka haluaa kosia sinua, mennä kihloihin ja naimisiin kanssasi kaikkine häähörhellyksineen....niin, ja sormuksineen.... ehkäpä myös käsirautoineen...
      Ehkäpä kysymyksessä ei olekaan sormuskammo vaan väärä kumppani?

      • samaa mieltä

        oikealta. Elämässä on muitakin murheita kuin se, haluaako mies pitää sormusta tai olla ilman. Jos saat päänsärkyä näin pienestä. niin mitä sitten isommasta. Eihän sormus miestä tee... toisaalta miksi hän ei pitäisi, jos haluaa oikeasti sitoutua.- Joten laitapa mies mäkeen... ja etsi toinen...


      • Jos normaali korusormus ahdistaa, ehdota miehellesi, että tatuoisitte sormukset... Ei tunnu ahdistusta sormen ympärillä, mutta kaikki näkee, että varattua tavaraa on ;-) Se, jos mikä on "ikuista"... Ja eihän se rakkaus oikeasti ole sormuksista kiinni - jos itse olet vain sinut asian kanssa! Niin, ja jos puolisosikin on tosiaan vain sormusta vastaan, ei itse sitoutumista.


      • tziisös
        samaa mieltä kirjoitti:

        oikealta. Elämässä on muitakin murheita kuin se, haluaako mies pitää sormusta tai olla ilman. Jos saat päänsärkyä näin pienestä. niin mitä sitten isommasta. Eihän sormus miestä tee... toisaalta miksi hän ei pitäisi, jos haluaa oikeasti sitoutua.- Joten laitapa mies mäkeen... ja etsi toinen...

        On tauti, jonka tunnusmerkkeihin kuuluu kaiken tietäminen toisten ihmisuhteista.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että maailmassa on suurempiakin murheita, kun joku helkkarin sormus, mutta johtopäätösten vetäminen haluttomuudesta pitää sormusta johonkin muuhun, kuullostaa vähintäänkin neuroottiselta.

        Jos tosiaan sormuksen kokoinen asia mahtuu listallesi "aviomieheltä ehdottomasti vaadittavat asiat", niin epäilen vahvasti, että ei kyseinen lista siihen jää, vaan voisit kirjoittaa aiheesta romaanin, ellet jopa trilogian. Tai mistäpä minä tiedän, Ehkäpä olet epätoivoinen tapaus, jolle riittää kunhan on kikkeli ja sormus.


      • rakkaudesta.....
        pip-sa kirjoitti:

        Jos normaali korusormus ahdistaa, ehdota miehellesi, että tatuoisitte sormukset... Ei tunnu ahdistusta sormen ympärillä, mutta kaikki näkee, että varattua tavaraa on ;-) Se, jos mikä on "ikuista"... Ja eihän se rakkaus oikeasti ole sormuksista kiinni - jos itse olet vain sinut asian kanssa! Niin, ja jos puolisosikin on tosiaan vain sormusta vastaan, ei itse sitoutumista.

        mutta niin surullista kuin se onkin, puolet tämän päivä liitoista päättyy eroon. OK, tatuoinnin saanee laserkäsittelyillä poiskin, mutta mutta...
        Sen sijaan itse koruhulluna ymmärrän hyvinkin sen, että sormus voi "ahdistaa". Käytän paljon koruja, nukunkin niiden kanssa, eli poistetaan vain viikoittain puhdistusta varten. Ykskaks kuitenkin tulee "puristava" olo, jolloin on oltava ilman koruja ja sormuksia päivä silloin tällöin. Kelloa en ole koskaan ranteessani voinut käyttää, koen sen ahdistavan painavaksi/kiinteäksi ja kömpelöksi (ja kellojakin on valinnanvaraksi asti) vaikka sensijaan ketjuja ranteissa on usein runsaasti.
        Ohut perinteinen kihla/vihkisormus on melko huomaamaton, ja luulen, että sen olemassaoloon miehesi tottuisi helposti jo muutamassa päivässäkin. Kun sen sitten ottaisi kenties pois, huomaa itsekin sormillaan hamuavan "mitä puuttuu"...


      • rakkaudesta....
        rakkaudesta..... kirjoitti:

        mutta niin surullista kuin se onkin, puolet tämän päivä liitoista päättyy eroon. OK, tatuoinnin saanee laserkäsittelyillä poiskin, mutta mutta...
        Sen sijaan itse koruhulluna ymmärrän hyvinkin sen, että sormus voi "ahdistaa". Käytän paljon koruja, nukunkin niiden kanssa, eli poistetaan vain viikoittain puhdistusta varten. Ykskaks kuitenkin tulee "puristava" olo, jolloin on oltava ilman koruja ja sormuksia päivä silloin tällöin. Kelloa en ole koskaan ranteessani voinut käyttää, koen sen ahdistavan painavaksi/kiinteäksi ja kömpelöksi (ja kellojakin on valinnanvaraksi asti) vaikka sensijaan ketjuja ranteissa on usein runsaasti.
        Ohut perinteinen kihla/vihkisormus on melko huomaamaton, ja luulen, että sen olemassaoloon miehesi tottuisi helposti jo muutamassa päivässäkin. Kun sen sitten ottaisi kenties pois, huomaa itsekin sormillaan hamuavan "mitä puuttuu"...

        Niin, unohtui sellainekin toisarvoinen asia, että itse käsityöläisenä en nimenomaan voi sormuksia käyttää TYÖSSÄNI vasemmassa kädessä. Oikeassa kädessä eivät häiritse, mutta omat vihkisormukseni aamulla töihintullessa otan aina pois, ja valitettavan usein unohdan ne takaisin laittaa kotiinlähtiessä, ja jäävät siis työpaikalle... Usein tulee siis kuljettua ilman sormuksia, onneksi mieskin ensihämmennyksen jälken tajusi, että todella ovat tiellä, ja valitettavan usein unohtuvat, milloin siis kotiin milloin töihin.


      • kalle kulo
        tziisös kirjoitti:

        On tauti, jonka tunnusmerkkeihin kuuluu kaiken tietäminen toisten ihmisuhteista.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että maailmassa on suurempiakin murheita, kun joku helkkarin sormus, mutta johtopäätösten vetäminen haluttomuudesta pitää sormusta johonkin muuhun, kuullostaa vähintäänkin neuroottiselta.

        Jos tosiaan sormuksen kokoinen asia mahtuu listallesi "aviomieheltä ehdottomasti vaadittavat asiat", niin epäilen vahvasti, että ei kyseinen lista siihen jää, vaan voisit kirjoittaa aiheesta romaanin, ellet jopa trilogian. Tai mistäpä minä tiedän, Ehkäpä olet epätoivoinen tapaus, jolle riittää kunhan on kikkeli ja sormus.

        ihmissuhteista lie kysymys,turha kytkeä sitä ulkoisiin tunnusmerkkeihin.sormus ahdistaa ja ei voi olla minkään este jos muut asiat on tasapainossa.riippuu aikapaljon itselleen asettamista rajoista mitä vaatii toiselta ja sietää myös.ihmiselämä on paljolti myös suvaitsevaisuutta


      • päiväntimo
        kalle kulo kirjoitti:

        ihmissuhteista lie kysymys,turha kytkeä sitä ulkoisiin tunnusmerkkeihin.sormus ahdistaa ja ei voi olla minkään este jos muut asiat on tasapainossa.riippuu aikapaljon itselleen asettamista rajoista mitä vaatii toiselta ja sietää myös.ihmiselämä on paljolti myös suvaitsevaisuutta

        epäilyttäähän se miksi ei tahdo pitää Merkkiä avioliitosta. itse vastaisin että en tahdo pitää säihkyviä koruja, liittosormus ei ole tosin sellainen. lienee parasta kysyä haluaako hän pitää merkkiä liitosta vai jostain muusta syystä.


      • ...asiantuntemus
        samaa mieltä kirjoitti:

        oikealta. Elämässä on muitakin murheita kuin se, haluaako mies pitää sormusta tai olla ilman. Jos saat päänsärkyä näin pienestä. niin mitä sitten isommasta. Eihän sormus miestä tee... toisaalta miksi hän ei pitäisi, jos haluaa oikeasti sitoutua.- Joten laitapa mies mäkeen... ja etsi toinen...

        Niiiiiin just!"Laita mies mäkeen kun ei halua pitää sormusta." Tilulilu!

        Millään muullahan ei ole merkitystä yhteistä tulevaisuutta ajatellessa kuin S-O-R-M-U-S-E-L-L-A ! Sehän se tekee onnelliseksi ja autuaaksi?????

        Juu, vaihda vaan johonkin surkeeseen joka lupaa pitää sormusta! JIPPII!

        Ihan näin tiedoksi, että kyllä nuo rouvat ja ukkomiehet kummasti "pääsee pukille" vieraan kanssa ihan VIHKISORMUS sormessakin. Ei se haittaa, you know?


      • TiuTiu81
        kalle kulo kirjoitti:

        ihmissuhteista lie kysymys,turha kytkeä sitä ulkoisiin tunnusmerkkeihin.sormus ahdistaa ja ei voi olla minkään este jos muut asiat on tasapainossa.riippuu aikapaljon itselleen asettamista rajoista mitä vaatii toiselta ja sietää myös.ihmiselämä on paljolti myös suvaitsevaisuutta

        Itse mainitsin omalle miehelleni kihlaus asiasta ja sormus tuli...ei tietenkään heti.

        Ahistaako se sormus vai sen pitäminen kun muut näkee?
        Koska kyllä sitä oppii käyttämään jos vaan haluu.
        Itse ainaki saisin sellasen tunteen jos kultani sanois noin, ettei se olis vakavissaan =/
        Kyl rakastaan haluaa miellyttää vaikka joskus vähä ahdistaiski..ei se muuten oo elämää!
        Rakkaani kun pujotti sormuksen sormeeni niin sain erittäin vahvan tunteen että hän rakastaa minua erittäin paljon eikä leiki tunteillani! Tunne vahvistui kun vuosi sitten saimme pienen poika vauvan


      • tottako
        TiuTiu81 kirjoitti:

        Itse mainitsin omalle miehelleni kihlaus asiasta ja sormus tuli...ei tietenkään heti.

        Ahistaako se sormus vai sen pitäminen kun muut näkee?
        Koska kyllä sitä oppii käyttämään jos vaan haluu.
        Itse ainaki saisin sellasen tunteen jos kultani sanois noin, ettei se olis vakavissaan =/
        Kyl rakastaan haluaa miellyttää vaikka joskus vähä ahdistaiski..ei se muuten oo elämää!
        Rakkaani kun pujotti sormuksen sormeeni niin sain erittäin vahvan tunteen että hän rakastaa minua erittäin paljon eikä leiki tunteillani! Tunne vahvistui kun vuosi sitten saimme pienen poika vauvan

        Et voi olla tosissasi, että sormuksella ja vauvalla mies sidotaan....kyllä on naisen päässä jotain vialla ja pahasti jos noin ajattelee, siihen vielä viaton lapsi...sairasta sanon minä....jos toista rakastaa niin ei siihen sormusta tarvita....eikä välttämättä lastakaan... sitten kun epäilyt ovat ohi voidaan MOLEMPIEN päätöksellä se lapsi siihen tehdä...ilman sormusta...kyllä juridinen puoli toimii ilman avioliittoakin lasten asioissa, eli lapsen toimeentulo, periminen ym muut asiat hoidetaan kuntoon..


      • TiuTiu81
        tottako kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi, että sormuksella ja vauvalla mies sidotaan....kyllä on naisen päässä jotain vialla ja pahasti jos noin ajattelee, siihen vielä viaton lapsi...sairasta sanon minä....jos toista rakastaa niin ei siihen sormusta tarvita....eikä välttämättä lastakaan... sitten kun epäilyt ovat ohi voidaan MOLEMPIEN päätöksellä se lapsi siihen tehdä...ilman sormusta...kyllä juridinen puoli toimii ilman avioliittoakin lasten asioissa, eli lapsen toimeentulo, periminen ym muut asiat hoidetaan kuntoon..

        en mä sitä niin tarkottanut!
        Kyllä mulle sormus merkkaa erittäin paljon vaikka tiedänkin ettei mieheni halua avioitua..
        Ja tänäpäivänä ei vauvallakaan ole mitään merkitystä suhteessa.
        Tarkotin sitä testinä että miten reagoi asiaan VAUVA.
        En itekkään tajua jos vauvalla ja sormuksella yritetään saada miestä jäämään..sillonhan se lähtee viel kauemmas!
        Mies jos ei jotain halua ni se ei sitä halua..se on fakta!
        Mut sormusta oppii kantamaan jos tahtoo yrittää.

        Kirjotit että: jos toista rakastaa niin ei siihen sormusta tarvita.
        Ei tarvita mut kyllä se tuo eräänlaista varmuutta suhteeseen.
        Oma mies kun sormukseni pujotti sormeeni ja minä hänen niin sen jälkeen tiesin olevani jollekkin jotain suurta!

        On erittäin hankalaa kirjottaa tarkottamaansa näin viestillä kun tulee väärinkäsityksiä. Anteeksi jos sait paskan kuvan mun ajatuksesta..se ei ollut tarkotus!
        Tarkotan hyvää koska, olen oppinut joitain asioita miehistä jotka joillain tavoille karttaa asioita tai sit niillä on pahat mielessä ja sillon sattuu!
        Kysymys testit on sallittuja =)


      • pip-sa kirjoitti:

        Jos normaali korusormus ahdistaa, ehdota miehellesi, että tatuoisitte sormukset... Ei tunnu ahdistusta sormen ympärillä, mutta kaikki näkee, että varattua tavaraa on ;-) Se, jos mikä on "ikuista"... Ja eihän se rakkaus oikeasti ole sormuksista kiinni - jos itse olet vain sinut asian kanssa! Niin, ja jos puolisosikin on tosiaan vain sormusta vastaan, ei itse sitoutumista.

        nenärengas, kuten sonneilla käytetään. Se jos mikä näyttää kauas miehen olevan varattua tavaraa, kuten ilmaisit asian ytimen. Ja kun me miehet nyt joka tapauksessa olemme lisääntymisvietin vuoksi melkoisia sonneja, niin eikö sovita, että kaikille (varatuille) miehille nenärenkaat. Eikä ahdista..?!? Vastaavasti varatuille naisille suosittelisin kastimerkkiä otsaan, ja jos sattuu jäämään leskeksi, niin koko lärvi tatuoidaan mustan puhuvaksi. Kuten mm. Syyriassa on tapana...


      • tätä kannattaa välttää, tätä
        J-P.Sartre kirjoitti:

        nenärengas, kuten sonneilla käytetään. Se jos mikä näyttää kauas miehen olevan varattua tavaraa, kuten ilmaisit asian ytimen. Ja kun me miehet nyt joka tapauksessa olemme lisääntymisvietin vuoksi melkoisia sonneja, niin eikö sovita, että kaikille (varatuille) miehille nenärenkaat. Eikä ahdista..?!? Vastaavasti varatuille naisille suosittelisin kastimerkkiä otsaan, ja jos sattuu jäämään leskeksi, niin koko lärvi tatuoidaan mustan puhuvaksi. Kuten mm. Syyriassa on tapana...

        nimimerkkiä J-P Sartre. Kyseessä on häiriintynyt naisten ahdistelija joka on tuomittu oikeudessakin ja tunnetaan poliisin piirissä. Ei kannata olla yhtään missään tekemisissä, ei edes kommentoida hänen kirjoituksiaan.Tämän nimimerkin lisäksi hänellä on useita muitakin nimimerkkejä, mutta tapauksen tunnistaa vähä-älyisistä kommenteista tai siitä että hän antaa "tukea" omille muille aliaksilleen tai J-P Sartrelle. Oikeasti jos kunnioitatte itseänne, älkää olko missään tekemisissä!!!


      • tätä kannattaa välttää, tätä kirjoitti:

        nimimerkkiä J-P Sartre. Kyseessä on häiriintynyt naisten ahdistelija joka on tuomittu oikeudessakin ja tunnetaan poliisin piirissä. Ei kannata olla yhtään missään tekemisissä, ei edes kommentoida hänen kirjoituksiaan.Tämän nimimerkin lisäksi hänellä on useita muitakin nimimerkkejä, mutta tapauksen tunnistaa vähä-älyisistä kommenteista tai siitä että hän antaa "tukea" omille muille aliaksilleen tai J-P Sartrelle. Oikeasti jos kunnioitatte itseänne, älkää olko missään tekemisissä!!!

        aivan täysillä käy. Otan osaa...


    • sormus / tatska

      tatuoinnit, niin ei ahdista korut, ja pysyvät loppuelämän.

    • tatskaa..

      Sormus on helpompi poistaa kun ei tässä maassa mikään suhde muutenkaan kestä 3 vuotta pidempään...

      • varmaan omia suhteitasi?

        No tiedän montakin jotka on kestäneet 30 vuotta. Taidat nähdä vähän yksipuolisesti tämän maan :))


      • mullakin sormus ollut jo pian 15 vuotta, eikä ole vielä kertaakaan tarvinut edes uhkailla eroamisella! Olisi siis voinut sen tatuoidunkin sormuksen laittaa ;-), mutta omalla kohdalla täytyy sanoa, että kannan sormukseni ylpeänä.


    • vika

      exä ei myöskään halunnut pitää sormusta. Kihloihin halusi ja sormukset osti, muttei pitänyt sitä. Itse pidin kyllä.

      Ymmärsin miksi hän ei halunnut pitää sormusta, mutta silti joskus, kun hän meni rientoihin tuli vähän huono fiilis, kun sormus ei sormessa ollut. Kuitenkin kun siitä sormuksesta huomaa että kuuluu jo jollekin. Se ei mielestäni ole siinä sormessa pelkästään omaksi huviksi..

      Ei ole välttämättä hyvä asia pakottaa toista pitämään sormusta jos se oikeasti on ylivoimaisen vaikeaa. Toisaalta jos hän edes yrittäisi, hän jopa saattaisi tottua siihen eikä haluaisi enää ottaa sitä pois.

      • sanoa olevansa varattu!

        "Kuitenkin kun siitä sormuksesta huomaa että kuuluu jo jollekin."

        Mies kai voi aukaista suunsa ja sanoa, että kuulun jo jollekin eikä vaan näytellä sormusta? Ei kai ne naiset käy väkisin kimppuun kun sika limppuun, jos ei ole sormusta? Ja jos mies olisi halunnut niin hän olisi voinut kyllä sormuksen ottaa pois siellä riennoissa, kun et ole paikalla? Ja jotkut tykkäävät ukkomiehistä, joten se voi olla jopa kutsu jollekin!

        Mutta yrittää tosiaan voisi, vaikka kai hän on yrittänyt mistä muuten teitää, että se ahdistaa?


      • hmmm...

        Oli sormus tai ei se on aina äärimmäisen helppo ottaa pois. Se on ihmisestä itsestään kiinni haluaako sormusta pitää tai näyttää että on varattu.
        Itse aikoinaan (olen nainen) en halunnut sormuksia pitää, kun aina piti ottaa pois kun vaikka pesi käsiään. Sormuksen saatoin laittaa sormeen ulos mennessä, että ei tarvitsisi aina selitellä sitä, että on varattu. Sormus ei siis ole uskollisuuden tae, vaan se miten itse asioissa käyttäytyy.


      • sco61
        hmmm... kirjoitti:

        Oli sormus tai ei se on aina äärimmäisen helppo ottaa pois. Se on ihmisestä itsestään kiinni haluaako sormusta pitää tai näyttää että on varattu.
        Itse aikoinaan (olen nainen) en halunnut sormuksia pitää, kun aina piti ottaa pois kun vaikka pesi käsiään. Sormuksen saatoin laittaa sormeen ulos mennessä, että ei tarvitsisi aina selitellä sitä, että on varattu. Sormus ei siis ole uskollisuuden tae, vaan se miten itse asioissa käyttäytyy.

        Kun on yli 20 vuotta pitänyt sormusta aina, niin saunassa kuin nukkuessa jne. ei se enää lähde pois kuin katkaisemalla joko sormi taikka sormus (yritin äsken ;))

        Sinällään sormus on symboli, kahle, merkki siitä että on jo varattu, parisuhteessa. Jollekin se on kiihoke, joillekin hidaste/este. Mutta uskollisuuden tae se ei metallirinkulana ole. Uskollisuus/uskottomuus on kiinni siitä mitä muutama kymmenen senttiä ylempänä (päänupissa) pyörii.


      • jasu
        sanoa olevansa varattu! kirjoitti:

        "Kuitenkin kun siitä sormuksesta huomaa että kuuluu jo jollekin."

        Mies kai voi aukaista suunsa ja sanoa, että kuulun jo jollekin eikä vaan näytellä sormusta? Ei kai ne naiset käy väkisin kimppuun kun sika limppuun, jos ei ole sormusta? Ja jos mies olisi halunnut niin hän olisi voinut kyllä sormuksen ottaa pois siellä riennoissa, kun et ole paikalla? Ja jotkut tykkäävät ukkomiehistä, joten se voi olla jopa kutsu jollekin!

        Mutta yrittää tosiaan voisi, vaikka kai hän on yrittänyt mistä muuten teitää, että se ahdistaa?

        enemmän akkoja miehen kimppuun ku sormukseton.se on vaa jonkun testaama ja hyväksi todettu pääsee itse helpolla ku toine on jo tehny työn sun puolesta.
        itse olen todennut että kun kihlasormus sormessa niin baarissa ei ole hetken rauhaa.että ole tyytyväinen kun mies ei sormusta sormessa.


      • rengaskone
        jasu kirjoitti:

        enemmän akkoja miehen kimppuun ku sormukseton.se on vaa jonkun testaama ja hyväksi todettu pääsee itse helpolla ku toine on jo tehny työn sun puolesta.
        itse olen todennut että kun kihlasormus sormessa niin baarissa ei ole hetken rauhaa.että ole tyytyväinen kun mies ei sormusta sormessa.

        Sormus naisen sormessa ei ehdotteluita vähennä, yleensä on tuntunut päinvastoin. Ja vaikka sitkaille yrittäjille sanoo suoraan ettei kiinnosta ja on erinomaisen paljon varattu, niin kommenttina on vaan että "ei se mitään haittaa"!

        Itse tunsin myös surua jonkin aikaa kihlautumisen jälkeen, koska mies piti sormusta pari viikkoa ja sen jälkeen jätti sen laatikkoon. Tähän oli kyllä "oikea" syy, töissä sormus hankasi rakon kämmenen puolelle. Kaikkeen tottuu, olen luottanut ilman merkkiäkin siihen, että muistaa olevansa varattu. Ja jos ei muista, niin enhän minä sille mitään voi! :-)


      • Sinkkuna toistaiseksi
        jasu kirjoitti:

        enemmän akkoja miehen kimppuun ku sormukseton.se on vaa jonkun testaama ja hyväksi todettu pääsee itse helpolla ku toine on jo tehny työn sun puolesta.
        itse olen todennut että kun kihlasormus sormessa niin baarissa ei ole hetken rauhaa.että ole tyytyväinen kun mies ei sormusta sormessa.

        Mä tykkään ainakin lähteä leikkiin mukaan ukkomiesten kanssa. Niistä saa mukaansa joko yhdenillan huvin tai sellaisen riipan joka ei jää perään ruikuttamaan. Kyllä ne yksilöt tunnistaa jo kaukaa joilla anturat pystyssä ja haku päällä.
        Sitten on niitä itsetunnon pönkittäjiä, jotka antavat olettaa, mutta eivät ymmärrä antaa. Katsovat vain miten käy kala haaviin ja pureeko charmi yhä. Ja melkein ne on näitä 40v jotka ovat omasta mielestään niin nuorekkaita ja vielä kuumaa tavaraa markkinoilla. Onnellinen ihminen, oli sitten kihloja tai ei, on toisen oloinen.


    • En finne igen
    • tuleva vaimo_

      Harmi, kun näillä palstoilla ei aina saa asiallisia vastauksia, mutta toivottavasti tämä auttaa edes hieman tilannettasi :)

      Eli meillä oli samankaltainen tilanne. Tuli joskus tuttavien kihlautumisen aikoihin puhetta yhteisestä tulevaisuudesta. Emme olleet vielä hurjan kauaa olleet yhdessä, ehkä 1,5-2 vuotta, joten kihlautuminen ja avioliittoon lupautuminen eivät olleet aivan ajankohtaisia. Mies sanoi silloin, että jos kaikki menee meillä hyvin ja asia tulee ajankohtaiseksi, kyllä sitten mennään kihloihin ja naimisiin, mutta sormuksista hän ei välitä.

      Mietin tuota asiaa aika paljon sen jälkeen. Moni sanoi, että jos mies ei suostu pitää sormusta, hän ei rakasta minua tarpeeksi, ei ole valmis sitoutumaan ym.ym. Melkein uskoin näitä ulkopuolisten kommentteja asiaan ja pähkäilyyni, kunnes kosimisen jälkeen puhuimme mieheni kanssa asiat halki. Kihlauksen jälkeen minulle ostettiin kihlasormus ja mies valitsi itselleen halvan teräksisen sormuksen sekä lisäksi hopeisen kaulaketjun, jossa on laatta. Laattaan kaiverrettiin minun nimeni ja kihlauspäivämäärä.

      Mies perusteli asian niin, että pitää sormuksia muutenkin todella harvoin, vain jos lähtee johonkin (esim baariin, mitä tapahtuu harvoin, tai juhliin ym.) ja että on valmis laittamaan tällöin sormuksen. Mutta että arjessa hänellä näkyy tämä kaulakoru kaulassa, jossa hän kantaa minun nimeäni. Minusta ajatus oli todella romanttinen :)

      Meillä on häät kolmen viikon kuluttua ja mies aikoo hääjuhlaan laittaa tuon kihlasormuksen. Minulle ostetaan vihkisormus, tai siis on ostettu jo valmiiksi. Miehen kaulakorun laattaan lisätään vihkipäivä.

      Onhan tuota monet kihlauksen jälkeen ihmetelleet, ettei mieheni pidä kihlasormusta, mutta olemme vain vastanneet, ettei se sormus ole pakollinen eikä se sormus viesti siitä, onko oikeasti sitoutunut. Kyllä sen tietää kumpikin sydämessään, onko toinen aidosti sitoutunut ja vakavasti mukana jutussa. Jos miehesi ei pidä sormuksista, älä pakota pitämään! Mitä väliä sillä on, pitääkö miehesi sormusta vai ei, jos itse tiedät, että hän haluaa kanssasi naimisiin ja yhteisen tulevaisuuden?!

      Ja on muuten monia (varsinkin miehiä) jotka eivät pidä juuri koskaan sormuksia, esim. työ on sellainen, etteivät viitsi pitää, ettei sormus mene pilalle ja eivät sitten pidä ollenkaan. Voithan sinä itse pitää sormusta ja tulevaa vihkisormusta niin paljon kuin haluat! Ei se ole keneltäkään pois! Ja onpa siinä sitten merkki ulkopuolisille, jos sellaisen haluat näyttää.

      Minusta on turhaa tuo painostaminen.. Eiköhän näiden juttujen kuulu lähteä jokaisesta itsestään. Anna miehesi olla sormuksettomuuksineen ja nauti sitä sormuksestasi sekä suhteestanne! :)

      • kokenut...

        siis hyi helvetti, että jokin laattakoru korvaisi sormuksen. Just joo. Elä sä vaan illuusiossa. Olen kokenut saman... Arvaa olenko eronnut?


      • varmaankin..
        kokenut... kirjoitti:

        siis hyi helvetti, että jokin laattakoru korvaisi sormuksen. Just joo. Elä sä vaan illuusiossa. Olen kokenut saman... Arvaa olenko eronnut?

        oot eronnu..eikai sua hullukaa kestäis..


      • Jossu78

        Minun avomiehenikään ei aina pidä kihlasormusta, koska tekee sellaista työtä, missä vahingossa voi jäädä siitä kiinni johonkin tai se menee pilalle. Tiedän sellaisia tapauksia että sormuksen takia on lähtenyt koko sormi... Mutta vapaalla ollessaan ja juhlissa tms. sormus on kyllä sormessa. :)


    • neiti789

      Olen nainen, täysin mieheeni sitoutunut, rakastunut ja uskollinen. Olemme olleet yhdessä reilut viisi vuotta ja molmmille on selvää, että tämä on nyt sitten se oikea ja lopullinen juttu. Olemme sopineet menevämme naimisiin keskenämme "tässä jossain vaiheessa" ;) eli sitten, kun aika ja rahatilanne antavat periksi järjestää kivat pirskeet, sillä sellaisilla haluamme sitä lopullista lupautumistamme juhlistaa.

      En kuitenkaan halua kihlasormusta. Kyse ei ole tunteista tai välittämisestä, en vain pidä koruja ja sormus olisi duunissakin tiellä. En välitä pätkääkään muiden kommenteista siitä, että sitoutuminen pitäisi jotenkin osoittaa ulkouolisille. (esim "etsä käytä sormusta, et voit vapaasti pokata baarissa miehiä?" jonka kuulin puolitutun suusta juuri äskettäin... helvetti, miten keskenkasvusta...) Minun ja mieheni sitoutuminen on meidän oma intiimi asiamme, jota en näe tarpeekseni selitellä muille.

      en nyt tiedä vastasiko sepustukseni lainkaan sinun kysymykseesi, mutta toivottavasti tarjosi edes näkökulmaa. Tärkeintä kuitenkin on yhteisymmärrys ja keskinäinen sitoutuminen, ei se merkki muille.

      • "sormuskammoisia"

        naisia useampiakin? :)
        Mahtavaa, että on olemassa muitakin fiksuja naisia, jotka ymmärtävät mikä on olennaista.
        Olennaistahan on nimenomaan keskinäinen sitoutuminen ja luottamus. Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta.

        Kaikille näille häähulluille naisille, nämä ulkoiset merkit ja jutut on usein niitä tärkeimpiä juttuja avioliitossa. :) Ei ole ihme, että niin monet solmituista avioliitoista päättyvät eroon!


      • Bakerman
        "sormuskammoisia" kirjoitti:

        naisia useampiakin? :)
        Mahtavaa, että on olemassa muitakin fiksuja naisia, jotka ymmärtävät mikä on olennaista.
        Olennaistahan on nimenomaan keskinäinen sitoutuminen ja luottamus. Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta.

        Kaikille näille häähulluille naisille, nämä ulkoiset merkit ja jutut on usein niitä tärkeimpiä juttuja avioliitossa. :) Ei ole ihme, että niin monet solmituista avioliitoista päättyvät eroon!

        Kovin moni nainen haluaa suorittaa samat pakanalliset (?) riitit kaikkine krumeluureineen.

        Uskoisin kuitenkin, että nämä parit eivät eroa ainakaan useammin kuin avoparit.

        Muistan lukeneeni jostain aivan päinvastaista, eli että avoparit eroaisivat kymmenen kertaa useammin.
        Sitä on vaikea tutkia koska niitä ei kukaan rekisteröi mihinkään.

        Jos nuoruuden suhteet lasketaan avoliitoksi, niin ei näytä ollenkaan hyvältä, sillä jokaisellahan on niitä ollut kymmeniä?

        Kaipaamaasi sitoutumista saisi kyllä olla vähän useammalla.

        Ei vaikuta oikein lupaavalta jos toinen täytyy kiristää kihloihin.

        Eikö se ole aika varma merkki siitä, että haluaa vielä liihotella vapaana?

        Sitä vain on vaikea sanoa ääneen jos on hyvä "vakipano" kierroksessa.


      • ...eikä sormusta
        "sormuskammoisia" kirjoitti:

        naisia useampiakin? :)
        Mahtavaa, että on olemassa muitakin fiksuja naisia, jotka ymmärtävät mikä on olennaista.
        Olennaistahan on nimenomaan keskinäinen sitoutuminen ja luottamus. Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta.

        Kaikille näille häähulluille naisille, nämä ulkoiset merkit ja jutut on usein niitä tärkeimpiä juttuja avioliitossa. :) Ei ole ihme, että niin monet solmituista avioliitoista päättyvät eroon!

        Minulla ja miehelläni ei ole sormuskammoa, me emme käytä sormuksia, koska niiden käyttö on niin epäkäytännöllisiä. Kummallakin on töissä sormuksenkäyttökielto ja harrastuksissa niitä ei myöskään voi käyttää. Yritin aluksi vekslata sormusta edes takaisin, mutta siitä tuli ainainen huoli, että jääkö johonkin pukukaappiin tai hyllyn päälle. En käytä mitään muitakaan sormuksia, kaulakoruja kyllä. Sormus on kieltämättä kätevä merkki jossain yöelämässä mikä on ko. henkilön siviilisääty, mutta asian voi ilmaista myös omalla käytöksellään. Uskon että sormusten perään huutelevat lähinnä ne, jotka eivät muuten pysty luottamaan kumppaniinsa sataprosenttisesti.

        Jos ollaan menossa johonkin vähän suuremman luokan juhlatilaisuuteen, laittaudumme hienoksi ja pistämme sormukset sormiin. Silloinkin ne joskus unohtuvat ja silloin kyllä harmittaa, koska sormukset näyttävät oikein komeilta ja juhlavilta, kun eivät ole päässeet käytössä kulumaan;)


      • kihlasormuskammoinen!
        "sormuskammoisia" kirjoitti:

        naisia useampiakin? :)
        Mahtavaa, että on olemassa muitakin fiksuja naisia, jotka ymmärtävät mikä on olennaista.
        Olennaistahan on nimenomaan keskinäinen sitoutuminen ja luottamus. Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta.

        Kaikille näille häähulluille naisille, nämä ulkoiset merkit ja jutut on usein niitä tärkeimpiä juttuja avioliitossa. :) Ei ole ihme, että niin monet solmituista avioliitoista päättyvät eroon!

        En varsinaisesti ole sormuskammoinen. Koska halusin vihkisormuksen. Ja pidän muita sormuksiakin. Mutta kihlasormuskammo mulla on!

        Mitä sillä sormuksella tekee, kun ei se suurimmalle osalle tunnu olevan edes merkki siitä, että ollaan menossa naimisiin (ja vaikka olisi niin tarviiko kaikkien tietää?). Mä en oikeastaan tiedä, että mitä se tarkoittaa...
        Mulle on kommentoitu, että niin tehän ette olleet kihloissa ennen kuin menitte naimisiin ja niin eihän nykyään tarvitse mennä kihloihin vaan voi mennä suoraan naimisiin. Oon ollut ihan huuli pyöreenä, että jaah...?

        Ja vaikka en yleensä muiden mielipiteistä kauheasti välitä niin jotenkin ärsytti, kun ajateltiin aikanaan kun emme olleet kihloissa, että me ei muka seurustella vakavasti. Että kun kihloissa olo ja oikeastaan ne sormukset, on sen merkki. Sormushan on vaan koru? Miten se nyt mitään muuttaa? Jotenkin halusin skipata koko kihlausvaiheen. Tai siis ne sormukset. Omasta mielestäni olin kyllä ilman niitäkin kihloissa ennen naimisiin menoa. Ja varattukin. Mutta ei sen ollut ees niin väliä. Kunhan naimisiin oltiin menossa ja mentiin.

        No nyt kun mulla on vaan yksi sormus niin joku voi tietysti luulla sitä kihlasormukseksi... Mitä siis kammosin. Mutta luulkoon! Itsepä tiedän, että se ei ole. Mies vielä sanoi, että jos ostettas sellainen sormus, että mikä näyttää siltä, että siinä on kaksi sormusta. Mutta en halunnut.


      • turiset!
        "sormuskammoisia" kirjoitti:

        naisia useampiakin? :)
        Mahtavaa, että on olemassa muitakin fiksuja naisia, jotka ymmärtävät mikä on olennaista.
        Olennaistahan on nimenomaan keskinäinen sitoutuminen ja luottamus. Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta.

        Kaikille näille häähulluille naisille, nämä ulkoiset merkit ja jutut on usein niitä tärkeimpiä juttuja avioliitossa. :) Ei ole ihme, että niin monet solmituista avioliitoista päättyvät eroon!

        "Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta."

        Totta!

        Avioliiton toimivuus on paljon isommista sioista kiinni kun sormuksesta. Joten en huolehtisi siitä renkulasta niin paljon.


      • Ei ilkeämielellä suinkaan
        turiset! kirjoitti:

        "Sormuksilla (ulkoisilla merkeillä) ei ole mitään merkitystä esim. parisuhteen onnellisuuden kannalta."

        Totta!

        Avioliiton toimivuus on paljon isommista sioista kiinni kun sormuksesta. Joten en huolehtisi siitä renkulasta niin paljon.

        Voi miten ihanan sympaattinen typo.


        "Avioliiton toimivuus on paljon isommista sioista kiinni kun sormuksesta."


    • vain äiti

      on käyttänyt sormuksiaan, isä ei milloinkaan. Pidin pitkään teini-ikään asti jopa aivan luonnollisena sitä, ettei miehen tarvitse sormusta käyttää jatkuvasti, ei se sitoutumisen astetta kerro. (Vanhempanikin olleet n. 30 v. aviossa.) Oma mieheni puolestaan pitää sormusta, koska se on hänelle luonnollista, oikeastaan useammin kuin minä pidän. Uskollisuus on sisäsyntyinen asia, sormus ei ole esteenä mikäli haluaa olla uskoton.

      • n. 30 v

        Mun isällä ei ole vuosiin ollut sormusta, koska on liin iso. Ja kerran jo putosikin (löytyi vuoden päästä pihasta!). Ja nyt kun tuli mieleen niin ei oo äidilläkään ollut vähään aikaan sormuksiaan. Ovat liian varmaan pienet.

        Itse pidän sormusta, koska on outoa olla ilman sitä. Siihen on niin tottunut. Uidessa otan pois, kun on vähän liian iso ja pelkään, että hukkuu. Oon laihtunut jonkin verran. Mutta ei se sormus mua ole mitenkään muuttanut. Uskollinen ja sitoutunut olen ollut ennenkin.


      • Häjy
        n. 30 v kirjoitti:

        Mun isällä ei ole vuosiin ollut sormusta, koska on liin iso. Ja kerran jo putosikin (löytyi vuoden päästä pihasta!). Ja nyt kun tuli mieleen niin ei oo äidilläkään ollut vähään aikaan sormuksiaan. Ovat liian varmaan pienet.

        Itse pidän sormusta, koska on outoa olla ilman sitä. Siihen on niin tottunut. Uidessa otan pois, kun on vähän liian iso ja pelkään, että hukkuu. Oon laihtunut jonkin verran. Mutta ei se sormus mua ole mitenkään muuttanut. Uskollinen ja sitoutunut olen ollut ennenkin.

        Sama homma..isäni vihkisormus tippui tukkipinoa tehdes, 80-luvulla.olin pikkupoikana ettimässäki moneen kertaan.. Ohan nyt tietysti varasormus jota pitää juhlissa yms... Mut niin ne vaan on vanhemmat yhdes..ollu jo 34v:)


    • attaroa

      kärsi myös sormuskammosta. Hän kyllä käyttää kelloa ja muita sormuksia, ongelma ei ollut siinä. Hän pelkäsi sormuksen tarkoittamaa sitoutumista. Puhuimme asiasta juurta jaksaen ja mieheni huomasikin, että sitoutuisi minuun ennemmin tai myöhemmin, koska rakastaa minua ja haluaa olla kanssani loppuelämänsä.

      Oletko varma ettei miehesi pelkää sitoutumista?

      Mielestäni olet mennyt jo enemmänkin kuin puoliväliin miestäsi vastaan asiassa. Älä anna periksi äläkä tunne syyllisyyttä.

      • luonnonystävä

        Muistutan kaiken syllistämis-ärsyttämisen uhallakin myös luontonäkökulmasta: kultasormuksen tekeminen uudesta, neitseellisestä kullasta kuluttaa hillittömästi luonnonvaroja. Yhden kultagramman tuottamiseksi täytyy siirtää yli 500 kiloa materiaalia luonnosta.

        Tällä viikolla Veloena-blogin eko-suuntautunut kirjoittaja menee naimisiin ja aikoo sulhasensa kanssa käyttää vihkitilanteessa ja häissä lainasormuksia (kokeilivat itselleen sopivat suvun perintösormuksista), eli myöntävät niiden rituaalisen arvon, mutta eivät ilmeisesti aio käyttää niitä myöhemmin.
        Uutta sormusta ekologisempi vaihtoehto pysyvälle sormuksille on teettää ne omista/suvun/ystävien kultaromuista, esim. kultaseppä Jan Roos tekee niitä. Samalla pääsee itse suunnittelemaan sormuksen mallia.

        Atoopikkona ymmärrän hyvin kaikkia, jotka eivät tahdo metallirinkulaa sormeensa.

        Mutta sormuksien ostoon ja vaihtoon päätyvät: tehkää rakkaudestanne todellakin niiden arvoista!


      • aetera
        luonnonystävä kirjoitti:

        Muistutan kaiken syllistämis-ärsyttämisen uhallakin myös luontonäkökulmasta: kultasormuksen tekeminen uudesta, neitseellisestä kullasta kuluttaa hillittömästi luonnonvaroja. Yhden kultagramman tuottamiseksi täytyy siirtää yli 500 kiloa materiaalia luonnosta.

        Tällä viikolla Veloena-blogin eko-suuntautunut kirjoittaja menee naimisiin ja aikoo sulhasensa kanssa käyttää vihkitilanteessa ja häissä lainasormuksia (kokeilivat itselleen sopivat suvun perintösormuksista), eli myöntävät niiden rituaalisen arvon, mutta eivät ilmeisesti aio käyttää niitä myöhemmin.
        Uutta sormusta ekologisempi vaihtoehto pysyvälle sormuksille on teettää ne omista/suvun/ystävien kultaromuista, esim. kultaseppä Jan Roos tekee niitä. Samalla pääsee itse suunnittelemaan sormuksen mallia.

        Atoopikkona ymmärrän hyvin kaikkia, jotka eivät tahdo metallirinkulaa sormeensa.

        Mutta sormuksien ostoon ja vaihtoon päätyvät: tehkää rakkaudestanne todellakin niiden arvoista!

        Mieheni vihkisormus on mielestäni tosi upea ja tunnepitoinen sormus. Se on hänen jo kuolleen isänsä vihkisormus, joka sopi miehelleni aivan sellaisenaan. Kultaseppä vain puhdisti sen ja teki uuden kaiverruksen. Siellä on sisällä mieheni äidin nimi ja vihkiäispäivä ja myös minun nimeni ja meidän vihkipäivämme. Kultaseppä sanoi, että yleensä vanhat nimet jätetään näkyviin ja minusta on hienoa että historia saa näkyä.


    • Tattisko

      Yks tuttu mies suostui "kihloihin", kun tyttöystävä "mankui". Tyttöystävä oli onnesta soikeana, mutta mies kertoi kavereilleen, että ei se sormus merkkaa hänelle mitään. Suostui vaan, kun tyttöystävä aina jankutti ja sillä sai hänet hiljaiseksi ja vähäksi aikaa tyytyväiseksi. Tyttöystävä vielä kosi myöhemmin, mutta siihen mies ei suostunut. Ja erokin tuli sitten myöhemmin.

      Eli ainakaan se, että suostutaan pitämään sormusta toisen mieliksi ei ole hyvä asia. Tai ainakin kummankin pitäisi tietää mistä on kysymys.

      Mutta jos mies haluaa naimisiin niin ei kai silloin ole siitä kysymys mistä tässä esimerkkini tapauksessa. Outoa kyllä tosin ettei mies silloin aiemmin kertonut sinulle, että kihlaus on vaan kiinni sormuksesta? Siis jos vuosikaudet olet ottanut kihlauksen puheeksi.

      Sormuksen pitämisen vaatiminen ei minusta ole niin paha juttu, kun painostaminen kihloihin. Koska itse kihlaus ja sitä seuraava avioliitto luulisi olevan suurempi asia kuin sormus. Ei kai luulisi olevan ihan hirveätä pitää tuota kihlausaikaa sormusta. Jos ette aio vuosia kihloissa olla. Sovitteko jo hääpäivän?

      • sormus sivuseikka

        Olet oikeassa! Aikuisilla ihmisillä sormus on ihan sivuseikka siinä, kun ollaan päättämässä yhteisestä tulevaisuudesta. Näin ainakin useimmilla ihmisillä -tai ainakin niin toivon. Jos pitää vongata toista kihloihin ja sitten toinen uikuttaa "kyllä minä muuten, mutta kun on pakko pitää sitä sormusta", niin väitän ettei tuollaisella ihmisellä kovin suurta halua oikeasti ole kihlautumiseen ja/tai avioitumiseen. Toinen vaihtoehto on, että mies pelkää antaa pikkusormen pahalle eli tietää että siitä käynnistyy hermoja raastava hössötys ja hulabaloo. Pesänrakennuksen käynnistyttyä jotkut naiset tulevat yksinkertaisesti hulluiksi ja kaikkien asioiden on siitä lähtien mentävä prikulleen oikein kihlauksesta hääpäivään eli sormuksista serviettien ja hääkarkkien väriin saakka tai muuten on naisen henkilökohtainen maine tahriintunut ja mitä kaveritkin siihen sitten sanovat. Jos mies suostuu pakon edessä pitämään sormusta puoli vuotta, niin väittäisin että tuollainen pakkoraossa oleminen ei tee hyvää suhteelle. Saattaapi olla, että pakkokihlauksen jälkeen ei teekään mieli pakkonaimisiin...

        Yrittäkää keskittyä olennaiseen! Naisena vetäisin kihlauksen takaisin ja sanoisin miehelle, että tämä saa kihlata/kosia sitten kun itse kokee olevansa valmis siihen. Sanoisin myös miehelle, että tärkeintä on itse asia, eikä ulkoiset puitteet eli kihlaus ei merkitse sormuspakkoa tai hurjan häärumban käynnistymistä. Rakkaudesta haluan kihloihin ja naimisiin, en sen takia, että se näyttää hienolta kavereiden ja suvun edessä!


      • Nimetön
        sormus sivuseikka kirjoitti:

        Olet oikeassa! Aikuisilla ihmisillä sormus on ihan sivuseikka siinä, kun ollaan päättämässä yhteisestä tulevaisuudesta. Näin ainakin useimmilla ihmisillä -tai ainakin niin toivon. Jos pitää vongata toista kihloihin ja sitten toinen uikuttaa "kyllä minä muuten, mutta kun on pakko pitää sitä sormusta", niin väitän ettei tuollaisella ihmisellä kovin suurta halua oikeasti ole kihlautumiseen ja/tai avioitumiseen. Toinen vaihtoehto on, että mies pelkää antaa pikkusormen pahalle eli tietää että siitä käynnistyy hermoja raastava hössötys ja hulabaloo. Pesänrakennuksen käynnistyttyä jotkut naiset tulevat yksinkertaisesti hulluiksi ja kaikkien asioiden on siitä lähtien mentävä prikulleen oikein kihlauksesta hääpäivään eli sormuksista serviettien ja hääkarkkien väriin saakka tai muuten on naisen henkilökohtainen maine tahriintunut ja mitä kaveritkin siihen sitten sanovat. Jos mies suostuu pakon edessä pitämään sormusta puoli vuotta, niin väittäisin että tuollainen pakkoraossa oleminen ei tee hyvää suhteelle. Saattaapi olla, että pakkokihlauksen jälkeen ei teekään mieli pakkonaimisiin...

        Yrittäkää keskittyä olennaiseen! Naisena vetäisin kihlauksen takaisin ja sanoisin miehelle, että tämä saa kihlata/kosia sitten kun itse kokee olevansa valmis siihen. Sanoisin myös miehelle, että tärkeintä on itse asia, eikä ulkoiset puitteet eli kihlaus ei merkitse sormuspakkoa tai hurjan häärumban käynnistymistä. Rakkaudesta haluan kihloihin ja naimisiin, en sen takia, että se näyttää hienolta kavereiden ja suvun edessä!

        Isolla osalla naisista tuntuu olevan vain tarve päästä naimisiin tiettyyn ikään mennessä mitat täyttävän miehen kanssa, jotta saisi kokea olevansa aviovaimo sekä saisi sen sormuksen, joka maksaa vähintään 5000 ja sitten pitää saada prinsessahäät, koska on pikkutytöstä saakka siitä unelmoinut.
        Kun ollaan menty naimisiin, niin ollaan tavallaan maalissa, sitten on pakko saada ne lapset siihen. Kyseessä ei siis ole rakkaus tätä miestä kohtaan, vaan suunnaton tarve saada toteutetuksi omat fantasiat, jossa tämä mies toimii ainoastaan siittäjänä ja pakollisena aviomiehenä. Siitä on onni kaukana molemmilla.


    • leidit!?

      Auttakaapa miestä mäessä. Kun nyt näitä oon lueskellut niin oon ymmärtänyt, että sormus on varatun merkki. Jos mä nyt haluan varata ton tyttöystäväni mulle niin pitääkö mun nyt hommata jonkin sortin sormus ja itelle tietty kans? Ei sitä viitsis korvamerkataan (esim. joku tatuointi) ja eikä sitä korvan takaa kukaan kai huomais? Ja mitäs sitten, kun mä en ihan vielä oo valmis naimisiin vaikka tosissaan seurustelen niin hommaanko sitten erikseen kihlasormuksen joskus myöhemmin? Eli tää eka ois niinkuin seurustelusormus. Varattu-merkki. Ja toinen sitten merkki siitä, että oon kosinut ja rakkaani myöntävästi vastannut (toivottavasti nin käy). Ja sitten pitäs vielä hommata se kolmas eli vihkisormus? Vai voi voiko sitä seurustelusormusta käyttää sitten kihlanakin? Tai jos kihlasormuksia ei välttämättä tarvitse (ainakin oon niin ymmärtänyt), kun menee kihloihin niin jos hommais sit vaan ne kaks? Ei tuu sormi niin täyteen ja tulis halvemmaks. Mitä olette mieltä? En kehtaa tyttöystävältä kysyä. Mutta jos te ystävällisesti arvon leidit auttaisitte? Mä en oikein näistä niin tiedä. Eikä kaveritkaan.

      Yks ilta baarissa tuli sellanen neitokainen iskeen mun kaveria. Ja mun kaveri totes sille neidolle, että mä oon varattu. Tää leidi oli ihan ihmeissään, että eihän sulla oo sormustakaan? Kaveri sit tokas hämillään, että ei hän nyt kuitenkaan oo kiinnostunut. Ei tullut sitten siltä neidiltä kysyttyä, että pitäskös sellanen olla, jos on varattu? Muutenko on sitten niin kun sinkku vai? Se jäi kyllä nyt hämäämään. Onkohan se tyttöystävä nyt sitten vielä jonkun muun iskettävissä... Tarvis tehdä äkkiä jotain! Kyl mä haluan pitää sen ihan vaan itelläin. Ei oo kyllä mitään maininnut muista miehistä, mutta ei sitä tiedä sitten...

      • Perinteinen sormusmäärä käy

        Olipa sympaattinen kirjoitus! Kiva kun tosissasi seurustelet ja haluat olla tosissasi, kun menet kihloihin.
        Olen vakaasti sitä mieltä, että seurustelusormusta ei tarvita. Jos joku sanoisi tyttöystävällesi tai sinulle, ettei "ole sormustakaan", voi sanoa: "Joo ei, mutta seurustelen (vakavasti)."
        Tietysti, se, että "haluat pitää tyttöystäväsi ihan vain itelläsi", onko se nyt kovin kaukana kihloihin menosta tai kihloissa ja naimisissa olosta? Sormusasiaa sotkee nykyisin, kun ihmisten käsitys kihlautumisesta on hämärtynyt/muuttunut.


      • rootsrockreggae

        Kyllä se tyttöystävä on ihan varattu, oli sitä sormusta tai ei. Nykyään kihlautuminen on nuorison keskuudessa trendikästä. Monillä alaikäisilläkin näkyy sormuksia, ja ovat näin "virallistaneet" suhteensa. Suhde voi olla ihan yhtä virallinen ilman sormuksiakin! Jos te olette puhuneet ja päätyneet siihen tulokseen, että seurustelunne on vakavalla ja vakaalla pohjalle, ei mielestäni mitään sormuksia tarvita siitä muille viestittämään. Tyttöäsi siis ei voida ns. iskeä. Tai voidaan, mutta se on sitten hänen harkintakykynsä varassa, miten hän siihen suhtautuu.
        Sormuksellisiakin ihmisiä voidaan yrittää iskeä, siinä missä romuksettomiakin.
        Mielestäni teidän suhteessa olisi ehkä tärkeämpää puhua asiat nyt niin, että kumpikin tietää missä mennään, kuin ruveta hankkimaan "seurustelusormuksia"...
        Itse asiassa koko käsite oli minulle aivan uusi.
        Kihlautuminen on kuitenkin vakava asia, ja melko suuri harppaus suhteessa eteenpäin.
        Kihlaushan siis tarkoittaa sitä, että lupaudutaan menemään toisen kanssa naimisiin. Ei pelkästään seurustelemaan vakavasti.


      • 128453541

        "Seurustelusormus" -hyvät hyssykät!!! Eikö nykyään osata tehdä mitään ilman materialistisia merkkejä? Ulkoiset merkit ovat tärkeämmät, kuin asian ydin? Ensin seurustelusormus, sitten avoliittosormus, kihlasormus viidellä timantilla, vihkisormus ja sitten niitä pieniä lapsisormuksia tai tyttö/poikaheloja kaulaketju täyteen ja mitä muuta vielä...

        Tulee mieleen, voivatko ihmiset olla näin tyhmiä vai onko tämä sittenkin provo:O


      • vaan hauska
        128453541 kirjoitti:

        "Seurustelusormus" -hyvät hyssykät!!! Eikö nykyään osata tehdä mitään ilman materialistisia merkkejä? Ulkoiset merkit ovat tärkeämmät, kuin asian ydin? Ensin seurustelusormus, sitten avoliittosormus, kihlasormus viidellä timantilla, vihkisormus ja sitten niitä pieniä lapsisormuksia tai tyttö/poikaheloja kaulaketju täyteen ja mitä muuta vielä...

        Tulee mieleen, voivatko ihmiset olla näin tyhmiä vai onko tämä sittenkin provo:O

        Ei ollut provo, vaan erittäin upeaa sarkasmia. Eli varattu=sormus, ei sormusta=ei varattu, saan joistain jutuista kuvan.


    • .ps.pp

      aikanaan sanoin että jos kihloihin mun kanssa menet, niin sormusta mä en pidä. Edes naimisissa. En koe sitä millään tavalla tarpeelliseks sillä minkäänlaisiin symboleihin en usko ja mitään tarvetta "tiedottaa" ulkopuolisille ihmisille statuksestani ei mulla ole, näin ollen mua ei voi vaatia pitämään sormusta.

      Ostin sen itselleni vain siksi että rinkuloita sai 2 yhden hinnalla ja avovaimoni haluaa ja pitääkin sormusta joten se tuli siinä sivussa. On siellä nyt sentään hänen nimensä.

    • Pitäätä..

      Ketään.Se on vain vanhan-aikainen tyyli..

      • Jaana35

        Kirjoittanut: Pitäätä.

        "Eihän sormukset Ketään.Se on vain vanhan-aikainen tyyli."

        Hyvin sanottu, nimim. Pitäätä.

        Mutten vain tajunnut ekasta lauseestasi MITÄÄÄN!


    • naisten jutut

      Itseäni naisena huvittaa nuo sormusjutut. Ne on lähinnä naisille tärkeitä..näytellä suvulle, ystäville ja duunikavereille tuota sormessa killuvaa rinkulaa. Ehkä sillä on joku psykologinen merkitys.
      Itselleni ei sellainen ole koskaan ollut tärkeää, ainoa mikä merkitsee on se mitä tunnen kumppaniani kohtaan ja hän minua kohtaan siihen ei mitään todistamisvälineitä tarvita.

    • rahalla siitä selviää
    • on ja pysyy

      olen mies.
      minulla ei ole syytä ottaa sitä pois..
      jos on naimisiin menty,pitäähän joku liiton merkki olla,,,
      esim.jotkut kapakassa ottavat pois,,,
      naurettavaa pelleilyä,ei naimisiin mennä heppoisin perustein.

      • Jeza

        niin elikkä olen täysin samaa mieltä, sormus on nimen omaan liiton merkki ja mun mielestä pitää näkyä ja olla ihan jokapäiväses käytössä itse olen kihloissa ja häätkin edessä päin ja vihkisormustakin aijon sit käyttää ihan joka päivä avioliittokin on jo nii iso asia että saa olla ylpee siitä ja sillä sormuksella se osoittaa muillekkin vaikka tietysti pääasia on se kahden välinen liitto ja sopimus yhteisestä tulevaisuudesta, se on sit sama mitä mieltä ulkopuoliset siitä on.


    • Nimetön

      mikä mies!
      ihan tyhmää,en kyllä suostuisi yksin pitämään.sitähän on kuin yksin varattu!

    • Radalle kaikki !

      Kaikki bilettää ja hyrrään hormoonoonit kunnollla ja tehdään lisää suomalaisii !

    • teinihöpötystä

      sormuksella ei oikeasti ole mitään merkitystä sen kihlauksen tai liiton kannalta. Sormus ei tee liittoa vaan ne ihmiset, jotka liittoon menevät.

      Itse (olen nainen) en ole koskaan pitänyt sormusta eikä ole miehenikään. Sille sormuksen symboliikalle ei kannata laittaa liikaa painoa, sormus on vain esine eikä siitä kannata tehdä elämää suurempaa kysymystä.

      Te voitte kihlautua ilman sormusta ja vihkiytyä vaikka lainasormuksella.

      Jos te olette sitoutuneet toisiinne muuten niin yhden sormuskammon takia ei kannata suhdetta pilata.

      • sitoutunut sormukseton

        Teinihöpötystä on juuri oikea sana kuvaamaan sormuspakkoa. Ulkoisilla merkeillä ei ole merkitystä sitoutumisessa, lojaalisuudessa tai edes rakastamisessa. Jos joku ei tunne tai tiedä olevansa "varattu" muuten kuin kantamalla metallia sormissaan niin huteralla pohjalla on homma. Sormus symbolina liittyy parisuhteeseen eli valvomiseen, vaatimiseen ja omistamiseen. En jaksa uskoa, että jollekin voi olla elämää suurempi ongelma se, pitääkö kumppani sormusta vai ei. Pienet on murheet.


    • juuriharja

      Kyllä miehet sen osaa tehdä selväksi miksi sormusta ei voi käyttää. No kaikki naisethan sitten näkee, että tuokin on varattu. Eihän silloin voi mitään peliä syntyä miehen ja naisen välille...tai siis voi, mutta vähän vähemmän. Itse olen samanlainen renttu, enkä suostu pitämään sormusta kyseisestä syystä. Kovat on himot vieraaseen lihaan ja näin se vain on ainakin 90% miehistä. Ai kuin niin... no voin sanoa, että noin 90% tuntemistani miehistä käy aktiivisesti muiden naisten kainalossa. Lopuista 10%:sta en voi olla varma, kun en ole viettänyt kaikkien kanssa rakkiriemukasta aikaa. Näin se vain on!

      • lähtevät alkuun ?

        Normaali-ihmisellä ei ole juuri koskaan niitä ongelmia, mikä on suomi.24.fi:n etusivun pääotsikko, "pääkeskustelunaihe" !
        Tämä alkaa tuntua mauttoman ala-arvoiselta, että saadaa 1000:n henkisesti rajoittuneen kommentit ja nälvinnät tänne joka päivä uusine aina vaan typerimmäksi tulevine aiheineen !


      • Nor. Maali
        lähtevät alkuun ? kirjoitti:

        Normaali-ihmisellä ei ole juuri koskaan niitä ongelmia, mikä on suomi.24.fi:n etusivun pääotsikko, "pääkeskustelunaihe" !
        Tämä alkaa tuntua mauttoman ala-arvoiselta, että saadaa 1000:n henkisesti rajoittuneen kommentit ja nälvinnät tänne joka päivä uusine aina vaan typerimmäksi tulevine aiheineen !

        Ei kukaan normaali mene naimisiin psykopaatin kanssa !
        Jos sormus on noin iso ongelma, täytyy miehen olla luonnehäiriöinen tavalla tai toisella !


    • Nimetön

      Kyllä on niin että kun en ole käyttänyt sormusta ja kerran pidin viikon väkisin yhtä rinkulaa,niin esim autoa ajaessa se on ikävä ja samoin kun tekee töitä jossa joutuu käyttämään hansikkaita lisäksi sormus toi hiertymää sormeen,joten kyllä se syy voi olla siinäkin että sitä sormusta ei vaan halua pitää kun se on epämukava kädessä,meitä ihmisiä on monenlaisia joilla herkempi iho ym ja esimerkiksi minulle kaikki villainen; sukat ja villapuserot aiheuttaa helvetinmoista kutinaa! Uskon kyllä miestäsi että syy on yksinkertaisesti mukavuudesta...RAKKAUS ja AITO VÄLITTÄMINEN ei tarvi sormuksia uskottavuuden lisäämiseen!(ei varmaan naisetkaan suostuisi pitämään liian pientä ja tiukkaa pipoa jos se nyt olisi rakkauden merkkinä!!) :)

    • väliä??

      Miksi miehen täytyisi pitää sormusta? Tai kummankaan? Ei sormuksella ole mitään todellista virkaa, se on vain koru, jota pidetään omaksi iloksi.

      Ei meilläkään mies käytä koruja eikä kelloa, mutta minulla on vihkisormus. Ei haittaa minua, mies saa olla sellainen kuin on. En pakota häntä mihinkään korunkäyttöön, jos ei se kerran ole luontevaa hänelle. Minä käytän sormustani jatkuvasti, koska tykkään siitä.

      Parisuhteessa ja naimisiinmenossa on kyse ihan muusta kuin sormuksista ja muille näyttämisessä! Se on kahden ihmisen keskinäinen sopimus, jolla ei ole mitään tekemistä minkään korujen kanssa.

    • sillä

      pitääkö sormusta vai ei. Vierastakin saa paljon paremmin kun pitää sormusta. Siinä pätee sanonta "nainen on susi naiselle". Sormus kertoo vaan että on se jollekkin kelvannut.

    • reilut 11v naimisissa

      Olemme olleet reilut 11 vuotta naimisissa ja mieheni ei pidä sormusta lainkaan. Minä olen pitänyt sormusta n.8 vuotta ja sen jälkeen satunnaisesti..... En voi pakottaa miestäni sormuksen pitämiseen...ainakaan omasta mielestäni. Vielä ollaan naimisissa vaikkei sormuksia olekkaan......

    • vanha rouva

      Olet saanut jo lukuisia vastauksia ja ehkä koko juttu ei ole enää edes ajankohtainen mutta kerron silti omista kokemuksistani ja mielipiteeni tähän asiaan.
      Olen ollut naimisissa lähes 40 v. ja aluksi tuntui tosi tärkeältä pitää sormusta vasemmassa nimettömässä.Halusin sillä tavalla näyttää kaikille olevani varattu. Vähän hupsua ja lapsellista.
      Mieheni sormus jäi pian johonkin romulaatikkoon "talteen", työssä olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteita. Vuosien saatossa on liitossamme tapahtunut kaikenlaista - uskottomuuttakin - eikä siihen ole sormus tai sormuksettomuus ollut mitenkään syynä.
      Tänä päivänä miehelläni on sama vanha ja erittäin kulunut sormus sormessaan,vaikka nykyisin pelkään paljon enemmän, että se jää työtilanteessa kiinni johonkin enkä näe lainkaan tarpeellisena koko kapistusta Minä en edes oikein tiedä missä omani ovat. Tuskin mahtuisivat sormeenkaan.Mieheni tietää etten silti liehu "vapaana" ja yritä iskeä toisia miehiä. Olemme yhdessä vakavasti sitoutuneina ja rakastamme toisiamme eikä vieläkään asiaa muuta se onko sormusta vai ei. Jos liittosi on kiinni tuollaisesta asiasta, mieti oletko kypsä avioitumaan. Kyllä sitoutuminen on ihan jotain muuta kuin sormukset sormessa!

    • kjhökgö

      miks ette hanki tatoituja sormuksia? kute meitsi johtaja ;)

    • yhdessä sormuksin tai ilman

      Ei se rakkaus ole siitä kiinni pitääkö sormusta vai ei. VOihan se sormus olla vaikka kaulassa tai jossain muussa mukavammassa paikassa. Tai vaikka korvakoruna (jos semmoisen suostuu ottamaan)

      Sormus on vain symboli, ei mikään arvo. Vaikka itsellä ja miehelläni on sormukset ja tykätään pitää niitä, ei se minusta ole mikään edellyty kihloille / naimisissa ololle. Vihkimenhän tapahtuu myös paperilla. Että ei siihen sormusta välttämättä tarvi.

      Ja kun snoit, että pidäte sormuksia vihkimiseen asti niin msitä tietää vaikka miehesi tottuisi siihne mennessä jo pitämään sormusta ja "ongelma" ratkeaisi sillä.

      Stressitöntä sormustelua!

    • vain esine

      Olemme olleet vuosia naimisissa eikä kummallakaan ole sormusta ollenkaan, halvin mahdollinen hankittiin häitä varten minulle ja se on ollut rasiassaan suurimman osan aikaa. Olemme takuulla onnellisempia kuin monet kulisseissa elävät tuttavamme, jotka pitävät sormusta, koska niin on tapana. Itse inhoan koruja ja saan niistä vain ihottumaa, en todellakaan maksa esineestä tonneja ettei se olisi allergisoiva kun osaan itsekin sanoa olevani naimisissa. Tein sen kyllä heti selväksi nätisti mainitsemalla ohimennen perheestäni, kun siirryin miesvaltaiseen porukkaan viimeksi hommiin, että varattu olen.

      Sormuksen alkuperäinen tarkoitus on ollut pakanallinen, joku henkien karkoitus tms. eikä se ole mikään pakko, joskus tuntuu että jotkut luulevat sen olevan jossain laissa että sormus on oltava. Miten on, onko sitä sitten muuten seurusteluaikana vapaata riistaa, kun silloin ei sormusta ole vielä kellään?

    • mietiskelen vaan...

      Missä työssä sormus aiheuttaa vaaratilanteita, kun en keksinyt yhtään??

      Täällä moni niin kirjoittaa...

      • minä vain

        autokorjaamoissa ei saa pitää sormuksia, kelloja tai muitakaan koruja. Sormuksesta voi jäädä kiinni ja menettää sormensa, tai hitsatessa voi kipinä lentää ja sulattaa sormuksen ja ihon yhteen... Tällaisia esimerkkejä, tai voihan sitä sormusta pitää, mutta vakuutus ei korvaa jos jotain sattuu. Yksi tuttava ajoi satunnaisesti kuljetusautoa ja jäi sormuksestaan kiinni takaovien aukaisumekanismiin ja nytpä ei vasemmassa kädessä olekaan kuin neljä sormea.. Kyllä niitä ammatteja löytyy paljonkin missä ei turvallisuussyistä voi koruja käyttää.


      • N48

        Mun mies on peltiseppä.

        Aikoinaan hyppäsi kuorma-auton lavalta, jonka reunasta otti kiinni ja siinä hommassa meinasi sormi katketa. Saatiin sormus jotenkuten oiottua kultasepällä, mutta sen koommin ei oo enää mies arkena sitä käyttänyt.

        En ole kokenut, että se sormuksenpito olisi sormen menettämisen arvoista.

        Itse halusin synnytyksiin ehdottomasti sormukset sormeen. Tuli jotenkin turvallisempi olo.


      • vaaraa mutta

        sairaalassa suuri riski hygienian kannalta ja siksi kielletty.


      • Likihoitsu

        Hoitoalalla hygienian takia ei saa pitää sormuksia. Sormuksen alle kun voi jäädä miljoonittain bakteereja, vaikka kädet pestään ja käytetään desinfektioainetta. Ja hoitotilanteessa sormuksethan voisivat raapia potilasta.

        Sormukset kuuluvat vapaa-aikaan. Valitettavasti joskus näkee etenkin vanhempia hoitajia, jotka pitävät vihkisormuksia, kielloista huolimatta. Onko se sitten OLEN NAIMISISSA -näyttämistä vai mitä.


      • tämäkin c
        Likihoitsu kirjoitti:

        Hoitoalalla hygienian takia ei saa pitää sormuksia. Sormuksen alle kun voi jäädä miljoonittain bakteereja, vaikka kädet pestään ja käytetään desinfektioainetta. Ja hoitotilanteessa sormuksethan voisivat raapia potilasta.

        Sormukset kuuluvat vapaa-aikaan. Valitettavasti joskus näkee etenkin vanhempia hoitajia, jotka pitävät vihkisormuksia, kielloista huolimatta. Onko se sitten OLEN NAIMISISSA -näyttämistä vai mitä.

        Jotkut ovat pulskistuneet niin, että sormus ei enää lähde sormesta irti. Sama toisin päin eli monet keski-ikäiset eivät käytä sormuksia, kun ne eivät enää mene sormeen.


      • sormustin3254

        Labrassa pilaa helposti sormustensa pinnat, kun tulee roiskeita eri kemikaaleista ja ne reagoivat hopean tai kullan kanssa. Latex-hanskat ovat tosi hikiset ja nihkeät ja jos niitä käyttää, on pakko jälkeenpäin irrottaa myös sormus sormesta ja pestä senkin alta. Hanskoista jää helposti myös inhottava haju käsiin ja sormuksiin. Joten ei kiitos...


      • varoitus

        Matalajännitetöissä asennusalalla. Esim sormus jää akkukaapelin ja rungon väliin => sormus sulaa sormeen polttaen sormen pilalle.


      • ei haittaa

        Sormus ei haittaa sellaisessa työssä, jossa sormukseen ei kohdistu mekaanista hankausta, vääntöä, kiinni jäämisen vaaraa, kemiallista kulumista eikä työ vaadi jatkuvaa käsien pesua. Mitä sellaisia töitä sitten on... Toimistotyö, kunhan siihen ei liity paljon asiakaspalvelua ja siten mahdollisesti käsien pesua. Kirjastovirkailija? Estraditaiteilija? Opettaja? Kaupan kassa? En keksi kovin monta sellaista ammattia, jossa sormuksen käytöstä ei ole haittaa.


      • sattuu ja tapahtuu

        Intissä oli kapiainen, joka hypätessään tankin päältä, oli saanut sormuksen jäämään johonkin koukkuun kiinni sillä seurauksella, että sormi lähti (tai kuoriutui, kun keitetty kanankoipi, luu jäi). Vastaava tilanne mahdollinen kaikilla työmailla ja rakennushommissa.

        Autohommissa (tai missä vaan asennustyössä) voi sormus jäädä jumiin ahtaaseen paikkaan tai osua esim starttimoottorin päähän ja muuttua hehkuvaksi sekunnin osassa. Tuskallinen tapa ikuistaa sormus sormeensa.

        Monissa sähkötöissä muutenkin turvallisuusriski niin laitteille, kuin asentajalle.

        Hygienia syyt estävät käytön esim. sairaaloissa.

        Loppupeleissä aika paljon tilanteita, joihin nuo sormukset eivät sovi. Itselläni täysin aloittajan miehen kaltainen ongelma ja tilanne päällä...


      • ei ole meilläkään sormusta
        sormustin3254 kirjoitti:

        Labrassa pilaa helposti sormustensa pinnat, kun tulee roiskeita eri kemikaaleista ja ne reagoivat hopean tai kullan kanssa. Latex-hanskat ovat tosi hikiset ja nihkeät ja jos niitä käyttää, on pakko jälkeenpäin irrottaa myös sormus sormesta ja pestä senkin alta. Hanskoista jää helposti myös inhottava haju käsiin ja sormuksiin. Joten ei kiitos...

        Ei ole meilläkään sormusta ja hyvin ollaan pärjätty naimisissa (6v).


    • ilman kahleita

      Ollaan kohta oltu naimisissa 20 vuotta. Asiasta ei keskulteltu etukäteen, mutta meitä molempia niin kihla- kun vihkisormuksetkin ahdistivat pitemmän päälle. Aluksi pidimme molemmat sormuksia, mutta minulla on aina ollut tapana ottaa kello, korut, myös sormukset pois kun tulen kotiin. Pikkuhiljaa minä (nainen) jätin oman sormukseni pois ja sitten mieskin. Kumpikaan ei vaan yksinkertaisesti tykkää pitää niitä eikä muitakaan koruja. Harmittaa kun tuli edes hankittua koko sormuksia, mutta onneksi sentäs halvat sellaiset:). Molempien sormukset ovat laatikossa ja annan ainakin omani tyttärelleni aikanaan.

      • kohta 30 v.

        Meillä on miehellä ollut ihottuman tapaista valkokultaisen kihlasormuksen alla ja piti sitä rinkulaa ahdistavana. Ymmärrän nyt, kun olemme olleet naimisissa kohta 30v. Imuriin saattoi mennä sormus, olen miettinyt, että olen varomattomasti imuroinut hyllyä, jossa se aina välillä lepäsi. Hän olisi halunnut kokeilla sen käyttöä monet kerrat ja ruskettuneena varsinkin sanoo, että olisi mukava, kun olisi se vanha sormus. Haluaisi näyttää naimisissa olevalta. Olisin ostanut uuden, mutta se on jäänyt. Ehkä 30-vuotishääpäivänä sitten.
        Uskollisia olemme olleet, minulla on sormuksia ja olen koruja käyttävä, mutta kun olen lihonut jonkun kilon, tajusin, miksi se ahdistaa. Tulee kuin paniikki, poispoispois. Se ei miehellä liity
        avioliittoon, kantasormusta ei koskaan sietäisi.
        Sisareni miehellä sama juttu, 40vuotta olivat onnellisia, sitten sisareni kuoli syöpään. Isäni piti aina sormusta.
        Olen hoitaja, me emme saisi käyttää mitään koruja käsissä, leikkaussalissa ei edes korviksia. Bakteerikanta on 10 000 kertaa viereisen ihon määrä. On vaarallisia liukuhihnatöitä, joissa sormus voi takertua ja kieltoja olen muuallakin nähnyt, että sormenmenetyksen vaaran lisäksi on tämmmöinen infektiovaara. olkaa onnellisia, älkää tatuoiko, se hullutus menee ohi, jää taas vain rikollisille. Sitten kun tuleekin ero?? Rakastakaa ja tämä on sitten se ensimmäinen vastamäki, eli ottaa toinen huomioon, sitten seuraavaksi et rätkätä siitä vessankannen ylös jättämisestä, vai laitako sen itse ylös miehesi mahdollista seuraavaa käyntiä varten?? Onnea ja sopuisuutta toivon teille.


    • ilman sormusta

      Olen mies ja ollut naimisissa vasta 18 vuotta.Eikä eukko ole huomauttanut sormuksen puuttumisesta.Tottakai oli silloin sormus kun mentiin naimisiin,mutta jo puolen vuoden kuluttua laitoin eukon korurasiaan ja siellä se on edelleen..kait.
      Eli ei se sormukseen kaadu avioliitto,ja toisekseen on myös joissakin työhommissa otettava sormus pois,sit se on vaarana hävitä..
      On luotettava puolisoon ilman sormustakin.

    • Nimetön

      minusta on enemmänkin outoa - miksi on kauhee pitää ottaa sormusta sormessa? eiköhän voisi laittaa vaikka sormusta kaulaketjuun?

      tuosta tulee ensimmäiseksi mieleen ettei mies halua näyttää olevansa varattu - mikä voi olla loukkaavaa naista kohtaan. tämä voi olla lapsellinen ajattelu tapa, mutta näin minä sen ajattelisin. mitä minä olen tutuiltani kuullut, sormus vähentää uskottomuutta, koska toiset naiset ja miehet huomaavaat, että hän on vakavassa suhteessa, eikä viisaana menisi flirttailemaan sormuksellisen ihmisen kanssa. rajatapauksia tietenkin on.

      tosin, eihän ketään voi pakottaa pitää sormusta sormessa, sekin on totta. mutta minä haluan ainakin, että mieheni pitää sormusta, kun avioidumme ja hänelle se ei ole mikään juttu. tilanteesi on hankala, koska osa täällä sivulla ajattelee "on lapsellista pakottaa miestä pitää sormusta" ja "minusta miehellä on taka-ajatuksia, jos ei sormusta pidä, ehkä uskottomuutta?.." mutta asiahan on sinun - jokainen ajattelee eri tavalla, älä tee päätöstäsi palstanmielipiteistä. mutta jos kaikkien mielipide jollain tavalla vaikuttaa - minä sanon, että kysyt miehen rehellisen vastauksen miksi on niin vaikeata pitää sormusta. jatkon päätät itse.

      • lllllllllllllllk

        Minusta kaulaketjumiehet ovat vastenmielisiä. Saatika, että siinä ketjussa roikkuisi vielä sormus, yäk.


    • heippadaidai

      Heippa!

      Jotenkin kuulostaa luettuanio viestin, että miehesi pelkää avioitua. Kihlautuminenhan on koeaika naimisiin menolle.Ehkäpä miehesi pelkää jäädä kiinni slasuhteesta.

    • ja kammo

      Miksi kihlautua, jos sormuksia ei haluta? Minusta (vain oma mielipiteeni) sormus kuuluu asiaan. mieshän saa kuitenkin vain 1 sormuksen eli on kihloissa iäti :D ja vain nainen on tuplarengastettu... No meillä kyllä sormukset käytössä, paitsi itseltä väliin unohtuu työpäivän päälle pois.. Kuten nytkin, hups.. (hoitotyössä sormuksia ei voi työpaikalla pitää..)
      olen sen verran epäluuloinen, että kysyisin kyllä mikä miehen todellinen syy on. Jos haluaa olla kanssasi ja jakaa elämänsä hamaan iäisyyteen asti, mikä este sormuksen pitäminen oikein on?

    • ahdistaa?

      No laittakaapa sit vaikka sormustatskat. Ei niiden aina tartte koruja olla. Onko tässä kyse siitä, että koru ahdistaa vai se merkki siitä, että ollaan varattu?

    • gefa

      Sormusta sormessa ihan vain käytännön syistä, se kun johtaa mukavasti sähköä...

    • Sormukset ja paperit

      Hevon vittuun, se pelleily on vanhempien ja yhteiskunnan aivopesun tulosta, jokaisen kunnollisen ihminen on mentävä naimisiin ja tehtävä lapsia. Voitko typerämpää mentaliteettiä olla, EI! Mitä' helvettiä kaki ihmistä tekee todistuksilla? Eikö rakkaus riitä MITÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????? MInä en ikinä mene kihloihin enkä naimisiin, jos rakastan niin rakastan ja se riittä aina, siihen ei pappeja, papereita ja helyjä tarvita.

    • suuresti

      Menin naimisiin,mutta mies ei halunnut lainkaan vihkisormusta.Se oli viesti jonka ymmärsin siten,ettei muutenkaan ollut tärkeä tuo vihkiminen.loppujen lopuksi lemppasin koko miehen.

      • Harvinaisen ex

        Oman mieheni sormuksettomuus oli viesti naisille: olen halutessani/halutessanne vapaa.

        Ja nyt on, vapaa ainakin minusta. Luojan kiitos, eleköön tämä taivaan lahja kaikille naisille vastedes aivan kuten haluaa. Minulle riitti.

        Totta kai tämä on yksittäistapaus. Onneksi.


    • minä vaa

      vikansa kullakin, mutta kyllä tuo kihlautuminen ynnä muu avioituminen on mielestäni niin tärkeä asia ja sormushan sen merkitsee, että ollaan yhdessä. Se, että ahdistaa, kun on sormus sormessa... henkistäkö ahdistusta se on vai mitäs, mikäli näin on niin turha edes harkita mitään kihloja/häitä.

    • Guest Star

      Ensinnäkin, enpä usko onko väärin vaatia toiselta jotain jos tämä kerran siihen suostuu.

      Minunkin ainoat "koruni" ovat kello ja sormus. Kellon saatan ottaa pois esimerkiksi jos se hiostaa rannetta. Sormuksen otan pois ainakin kuntosalilla ettei se väänny, ja kaupoille saatan lähteä ilman sitä, koska se tuppaa olemaan epämukava kannettaessa raskasta kassia. Toisinaan otan sormuksen pois kun se tuntuu ärsyttävän sormea kuin jonkin allergian tai vastaavan takia.

      Koskaan kun otan sen pois, en kuitenkaan kuvittele että se jotenkin muuttaisi sitoutumistasoani. Olen naimisissa, oli minulla sormus sormessa taikka ei.

      En usko että sormuksellisuus mitenkään lisää uskollisuutta kenelläkään. Uskollinen joko haluaa olla, tai sitten ei, eikä sormuksella ole siihen vaikutusta. Sormuksen voi aina ottaa pois kun vaimo ei ole läsnä, jos haluaa olla kaksinaamainen joten sormuksen pitämiseen suostuminen ei kerro MITÄÄN sitoutumishalusta, vaikka jotkut niin tuntuvat vainoharhaisesti uskovan.

    • ....

      Avomies ei kovin mielellään pidä sormusta eikä hän pidä muitakaan koruja ei edes kelloa. Sanoo useimmiten syyksi sen että kun sormus on niin ohut että se katkeaa ja häviää jonnekin.. Ensimmäisen sormuksensa hävitti kun piti farkkujen taskussa josta tippui johonkin eikä ehditty kuin kuukausi olla kihloissa. No eipä siinä muu auttanut kuin mennä ostamaan uusi sormus, joka kaiken hyvän lisäksi maksoi enemmän kuin sormukset jotka alunperin olin ostanut. Itselläni kyllä on alkuperäinen sormus. Nykyäänkin saa taistella siitä että pitääkö hän sormusta vai ei, koska omasta mielestäni se on typerää jos sormusta ei ole ja sukulaisetkin siitä valittavat tai ei valita mutta kyselee ja sanoo että se on lupaus avioliitosta... hieman reilu kolme ja puoli vuotta ollaan kihloissa oltu ja nyt keväällä sain hänet pitämään sormusta... Suihkuun mennessään hän sen kuitenkin ottaa pois kun pelkää että se tippuu ja häviää.. Mihin se katois jos kaivossa kuitenkin on kansi... No voihan se siitä älistä sujahtaa jos kansi lähtee irti, mutta sekin että hänellä on sen verran isot nivelet ettei sormus pitäis niin vaan lähtee pois.. Mikä lie miehillä sitten niin vaikeaa se sormuksen pitäminen tai korujen yleensä...?? Onko se muka sitten niin naismaista?? Mene ja tiedä...

    • älytöntä

      Minkä takia pitää olla sormus? Itsekään en aio pitää jatkuvasti en kihla- enkä vihkisormusta. Jotkut voidaan ostaa kyllä, jos vaikka juhliin mennessä halutaan laittaa vieraille näytiksi. Isovanhempani tekivät näin, tai isoisällä ei edes ollut sormusta olemassakaan, mummolla oli, jota laittoi juhliin, jos muisti.

      Eiköhän sitä nyt itse pitäisi tietää, onko kihloissa/naimissa vai ei ja käyttäytyä sen mukaan. Mihin sitä sormusta tarvii.

    • jah-76

      jos toinen ei silleen tykkää pitää sormusta sormessaan niin antaa sitten olla pitämättä,mutta voisi sen niinkin lukea että ilmoittaa muille ettei tavallaan ookkaan varattua vaan vielä ihan voisi vaikkapas hypätä kukasta kukkaan =)
      itse toki mielelläni sormusta pitäisin jos siihen vaan joskus annetaan suostuvaa singaalia toiselta puolelta.!

      • ansku844

        Mielestäni kihla-/vihkisormus hankitaan nimenomaan sitä varten että myös ulkomaailma näkee että olet onnellinen ja löytänyt kumppanisi.
        Samasta syystä järjestetään häät.
        Jos ei halua näyttää muille ihmisille sitä että on uskollinen ja sitoutunut onnelliseen parisuhteeseen niin tietenkään sormusta ei ole pakko käyttää.
        Itse en rakentaisi loppuelämääni miehen kanssa joka ei halua näyttää muille että on sitoutunut minuun. Mielestäni halu käyttää sormusta on lähdettävä miehestä itsestään ; ylpeydestä siitä että hän on löytänyt minut.


    • tatskat

      nimettömiin

    • Kesä kaikilla

      mutta kyllä minun entiseni "sormuskammo" oli täsmälleen sitä, että hän viestitti vähän sinne ja tänne olevansa harvinaisen vapaa ja saatavilla.

      Tästä syystä hän onkin entinen. Ei siis siitä, ettei käyttänyt sormusta, vaan siitä mitä halusi sillä sanoa.

      Pakottaa ei pidä ketään. Jokainen kertoo sitoutumisestaan omalla tavallaan. Eivät siinä sormukset vaikuta sitä tai tätä.

      Onnea teille!

    • kaarit

      Jo on pienet ympyrät,eikö elämä itsessään ole tärkeämpää kuin (jestas sentää)jotkut sormukset..
      Herätkää hyvät ihmiset!

    • antisormus

      meijän vanhemmat ei ollut kihlattu ja häät. Ei tarvi kukaan pakottaa. Yhteiskunta keksittää keino sormus. Luonto ei ole keksia. Egon sormus tulisi ylpeys, ahneus,, ahdistus.

    • tsimppeli

      Voihan sitä olla kihloissa ja naimisissa olla ilman sormuspakkoakin. Minä ja mieheni ainakin ollaan, jo 20 vuotta. Romantiikka on korvien välissä.

    • Anselmi Kuikka

      Kuvaamasi "kammo" sormuksia ym. koruja kohtaan on minulle ainakin hyvin tuttua. Itse en pysty pitämään mitän koruja ilman, että oloni muuttuu todella epämiellyttäväksi. Jo pelkkä kultasepänliikkeeseen meneminen vastaa minulle suunnilleen samaa, mitä araknofoobikolle vierailu tarantelloihin erikoistuneessa lemmikkieläinkaupassa. Mitään järkevää syytä en tähän ilmiöön pysty keksimään. Edellämainittua kummallisuutta lukuunottamatta en koe olevani mitenkään epänormaali. Esim. mitään ns. sitoutumiskammoa minulla ei ole, eikä minusta kunnon Casanovaa saisi tekemälläkään.
      Minulla tosin on Asperger- ja Touretten oireyhtymien diagnoosit, mutta tuskin niillä on asian kanssa mitään suoraa yhteyttä. Yksilöitähän me vaan olemme.

    • Hellä-81

      Meillä takana jo viisi vuotta, joista kaksi kihloissa...isäntä ei käytä sormusta, paitsi isommissa juhlissa(siis tosi tosi harvoin). Aluksi minuakin harmitti...mutta sitten tajusin, ettei sormus ole maailman loppu. Jos toinen ei sormuksista tai koruista tykkää, se on vaan hyväksyttävä. Toki pienet kompromissit on suotavia molemmin puolin, mutta liikoja ei toiselta saa vaatia. Mieti asiaa niin, jos sinua pyydettäisiin tekemään jotakin, mitä inhoat...miltä se tuntuisi. Muista, että sormus on pelkkää pintaa, tärkeintä on tunne toista kohtaan. Sormus ei tuo onnea, vaan luottamuksen ja rakkauden täyteinen liitto. Omilla vanhemmillani on takana 30 onnellista vuotta aviossa...isäni käyttää sormusta, mutta äitini ei(hän inhoaa sormuksia). Toivottavasti teidän suhteenne on yhtä vankalla pohjalla kuin heidän...silloin se ei kaadu yhteen sormukseen. Onnea tulevaisuuteen!

    • esimerkiksi hitsailla,

      tai muuten tehdä hommia, joissa on jokin juuttumisriski? Silloin on ihan tervettä olla pitämättä ylimääräisiä killuttimia.

      • Aloitteiden tekijä

        Kyllä hän höylää ja viilaa, mistä arvasit? Ahkerasti höylää ja viilaa, mutta ei hitsaa. Minulla kyllä hitsaa, joskus tekee mieli viskoa astioita. Olemme muuten homopari.


    • Nimetön

      Ei kaikkia tietenkään voi pakottaa kaikkeen, mutta tekemänne kompromissi kuulostaa erittäin hyvältä. Kyllä siihen suostuminen on mieheltäsi vähintä mitä hän voi tehdä. :D Sinun mieliksesi siis. Niin ja eiväthän läheskään kaikki avioparit sormuksia jatkuvasti pidäkään. Toiset eivät ollenkaan, ja toiset vain juhlatilaisuuksissa tms. Se on vähän sellaisen yhteisen pohdinnan varassa.

    • kirjoitustapa paljastaa

      Tämä on saman kirjoittajan tekelettä kuin muutama muukin " ei mikään uutinen " Suomi24:n etusivuilla viime päivinä. Miksi käytätte samaa aloittajaa ja samoja ei ketään kiinnostavia " uutisia ".

      Asiasta pieleen: yllä maailmassa tapahtuu oikeastikin uutisoitavia asioita, e höpölöpö keksityillä jutuilla kauas purjehdita.

      Toisekseen, mulla on vain 10 sormea, 14 sormusta, olen mies, eikä ahista ollenkaan.

      Jos joku äijä tai akka ei halua pitää sormusta, on siihen syynsä, sellaisen voi heittää helkkariin alta aikayksikön.

      Miksi muuten ei aloitetta luotu malliin: Naiseni ei halua pitää sormustaan. On ihan sikamaista elättää mielikuvaa että mies olisi sika, kyllä akat osaavat olla sikamaisempia, ja sen jo tietää ihan jokainen.

      Nyt hyvästi Suomi24, tekaistujen kesä uutistenne ansiosta en enää täällä käy, eikä sivustonne ole selaimeni kotisivuna, hommanne haisee pahalle ja kauas. Se on good-bye ja muka suosituin Suomalainen,... menekki tulee kasvamaan, levikki ei.

    • 1PÖLVÄSTI

      Moi!kyse ei ole mistään muusta kun siitä että hän haluaa pitää säänsit auki,eli suomeksi:jos törmää mielenkiintoiseen naiseen niin sormus ei kavalla varatuksi vaan voi rauhassa iskeä ja painua punkkaan.Eli voisit herätä ja ottaa järjen käyttöön,tästä ukosta ei tule olemaan sinulle kuin sydänsuruja pidemmän päälle.

      • ISEIKÄVITTU

        Näin on muuten ihan sanalleen!! Jos ei pidä sormusta ei pidä muutakaan! Selityksiä ne vaan on et en halua vaan pitää sormusta, veä nokkaan ens kertaa- ei ukko eikä mikään jos ei uskalla sanoa totta eikä kiertää kuin mikäkin raukka!


    • sormusta yms

      Hmm, olen lähes 50v nainen ja en oikein ikinä ole mistään koruista tykännyt, ne jotenkin vaivaa ja tuntuu "ylimääräisiltä" samoin kuin esim kynsijatkeet jotka teetin ja otin pois viikonpäästä tms. Myös kaula-aukon on oltava suuri tai se ahdistaa ja pakkasillakin kuljen kaula paljaana. Sukat heitän kaapinnurkkaan heti kun suinkin tarkenee ja kuljen sandaaleissa aina lopkakuuhun asti.Elikkä uskon hyvinkin, että tuollaine kammo tosiaan voi olla.
      Sitäpaitsi sormus sinälään ei estä miestä pettämästä ja "toiset naiset" kyllä tunkee mukaan, on miehellä sormusta tai ei. Kyllä rakkauden pitäisi pystyä tunnistamaan ilan sormustakin!

    • nainen vaan...

      Meillä oli aluksi vähän sama homma. Kuitenkin mentiin kihloihin ja mies pitää sormusta. Aluksi sanoi, että ei halua pitää. Sanoin vaan, että kyllä sä siihen totut pian. Nyt ei ole sitten enää puhunut mitään negatiivista sormuksesta.

      Eli ei mielestäni tarkoita, niinkun joku täällä oli kirjoitellut, että miehesi pitää säänsit auki, odottaa jotain parempaa.. Ei se sitä ole. Toki jokainen on yksilö, eikä toisen tarkoitusperiä voi tietää kuin asianomainen itse. Mutta kuitenkin sinä tunnet miehesi parhaiten niin älä välitä nuista negatiivisista jutuista..

    • sjo

      Tuntuu siltä, että ootte hyvin saanu puhuttua tosta ehkä vaikeastaki aiheesta. En kauheesti murehtis tota, jos todella kykenette kommunikoimaa toistenne kanssa.

      Esimerkiks Venäjällä on hyvinki yleistä, ettei pariskunnat pidä sormuksia sormessa. Tiedä sit miks...

    • 40 vuoden liitto

      vanhempani ovat olleet naimisissa n. 40 vuotta. Kumpikaan ei ole pitänyt sormuksia. Liitto on ollut hyvä, ei uskottomuutta ym.

    • Luulempa, että miestäsi enemmän ahdistaa mäyttää muulle maailmalle, että hän on naimisissa. Toiset ihmiset pysyvät vahvasti ajatuksessa "Kell' rakkaus on, sen hän kätkeköön". Toiset taas kammoavat, että sitten baarissa joku näkee sormuksen tai kiihkeän yön jälkeen sormus jää laittamatta.

    • amputoitu sormi

      en ihmettele tota sormus kammoa. Itsellä meni sormi päin mäntyä pari vuotta sitten, ihme et lääkäri sais sormuksen ehjänä pois. enpä ole sormusta sen jälkeen paljon pidelly. Enkä muillekaan suosittele. eipä toi sormen amputointikaan kiva ole? eikä emäntä valita kun ei ole sormusta tynkässä ollut ton tapaturman jälkeen!

    • Sormus on vain symboli

      Todellinen elämä on paljon muutakin kuin sormukset!

      • sormukset...

        Sormuksen pidon ns määrää uskonto elikkäs vihkikaava. Sama uskonto antaa miehille vapauden yhden sormuksen pitoon ja vaatii että vihityllä naisella pitää olla kaksi. Mies siis saa olla koko elämänsä joko vain kihloissa elikkäs valmis vaihtamaan naista kun sopivampi kohdalle osuu. Miehestä et tiedä onko kihloissa vaiko naimisissa. Nainen sitävastoin edelleen sidotaan pysyvämmin/näyttävämmin, kun sormuksia on kaksi tiedetään että on naimississa elikkäs ei kandee vaivautua... Varsinaista tasa-arvoa, mutta miesten luoma laki tuokin pitää näyttää omistavansa naisen sitävastoin itse on edelleen kiikunkaakun.


    • kun ei ole oikea

      Olimme mieheni kanssa yhdessä miltei kaksikymmentä vuotta, yhteisiä lapsia ja omaisuutta. Nelikymppisenä vaihtoi minut nuorempaan. Yhteiselon aikanamme puhuimme kihloista ja häistäkin, mies aina sanoi että hyvähän näinkin, minullekin oli sama tunne. Nyt vuosi erosta ja mies jo kihloissa ja naimisiinkin menossa kesän lopulla. Lapset hieman kyselevät että miksi äiti ei kelvannut. Itse sanon, että en ollut oikea, näinhän se on. Kaksikymmentä vuotta vääränä, hieman huvittaa.

    • miesvain43

      Mielestäni, Siis Minun Mielipiteeni! Eronnut olen, mutta vanhanaikaiset arvot edelleen voimassa. Ja niitä kunnioitan,joten et ollut mielestäni kohtuuton.Itse olisin ylpeä,jos nainen tuollaista ehdottaisi.Olisi melkoinen kunnianosoitus miestä kohtaan. Ehkä kaikki ei ko asiaa tajua tai sillä hetkellä ymmärrä. Toivotaan että Miehesi ymmärtää,kun on asiaa miettinyt.Mukavaa loppukesää Teille toivotan:))

    • **myy**

      me menimme kihloihin keskenämme ilman sormuksia, tai se oli vain sellainen sopimus että jossain vaiheessa mennään naimisiin. Mieheni ei myöskään pidä kelloja, koruja eikä varsinkaan sormuksia. En halunnut pakottaa häntä koska yhtähyvin hän olisi voinut vaatia minua pitämään hametta johon en suostu pukeutumaan. Vihkisormus on vain minulla ja asia ok meillä näin. Kukaan ei ole kysellyt miksi näin. Toimii =)

    • paikkasi varattu

      En ole ollut naimisissa mutta omat lapset eivät ole moksiksaan jos ei nyky maailmassa mennä naimisiin... koska vanhemmatkaan ole ollut, kyllä kumminkin miestäsi jokin sinussa kiinnostaa vaikkei sormusta laita itse olen ilmaissut etten naimisiin suin päin juokse ja toista miellytti suuresti asia joten ole huoleti
      jos välittää eikä vieraissa juokse:)

    • Ansku33

      Jätä tollanen luuseri ja hanki itelles mies jolla ei ole sitoutumiskammoa!!!

    • lollipop.candy

      ...Baby hän on Häntäheikki...

    • erias

      Onko sillä nyt niin väliä onko avoliitossa, kihloissa, naimisissa, käyttääkö sormusta vai vaaleanpunaista hattua?!

    • sormuss

      ei halua pitää sormusta siksi, koska ei tahdo pitää koruja.. ei taida olla oikea syy. luulempa että oikea syy on se että baarissa luullaan että on vapailla markkinoilla. on kyllä niin sinisilmänen nainen ku ei tuollasta tajua. huhhuh!

    • jhfsjsh

      jooo mulla sit taas on emäntä joka ei somusta pidä ja 5 vuota ollaan oltu naimisissa et silleeen

      • ei pakota

        pitämään sormuksia


    • avioliittossa silti ja usko...

      On ammatteja joissa ei ole soveliasta pitää sormuksia,ne pöpöt siellä sormuksen alla muhivat,esim .hoito-alalla.ja onhan allergioitakin ne sormukset hautovat ja tärkein haluan että miehelläni on sormet tallessa ,nimittäin töissä oli kerran ollut lähellä sormen menetys, kun naula oli tarttunut laskeutuessa alaspäin sormukseen.Silloin annoin ultimaatin että sormus laatikkoon en halua sormuksen takia tapaturmia.Kyllä se pitää olla sisällä se uskollisuus,eikä sormuksissä.

    • renkailla ja ilman

      Ihan pakko naputella oma mielipide kaikkien "kammoisten" puolustukseksi.

      Olemme olleet kohta 20 vuotta aviossa, enkä ole koko aikana "ehtinyt" pitää timanttisormustani sormessani kuin...ööööh...hyvin vähän(Jossain sukujuhlissa) Johtuen työstäni ja "jostain naksahduksesta". Eli en halua pitää mitään killuttimia. Ne eivät AHDISTA, mutta en muuten vaan ole "koruihminen".

      Eli kuten ketjussa on jo useamman kerran tullut ilmi, niin...kyllä se liitto pysyy kasassa ilman renkaitakin...jos on pysyäkseen. Ja siihen taas vaikuttaa niin moni, moni muu asia. Ja ne asiat (ja asiattomuudet)taas lähtee molempien korvien välistä...ei sormesta.

    • sormukset molemmilla

      Sormus on vahvistus pysyvälle parisuhteelle. Se kertoo myös sinkuille ettei tuota tarvitse vokotella. Symbooli hyvälle suhteelle.
      Miksi puoliso ei pidä,onko hänellä jotain hävettävää tai salattavaa suhteesta.
      Tuo hyvän tunteen kun on sormukset,luo rakkautta parisuhteelle. Tosi kiva juttu.

      • Voi pyhä jysäys!

        No, jo on erikoinen käsitys rakkaudesta?! Että sitten kun on vasemman kätensä menettänyt tapaturmaisesti, niin rakkaus loppuu. Kun ei ole sitä sormea mihin sen virallisesti asettaa kaikkien nähtäville...ja tuomaan sitä "hyvää tunnetta ja rakkautta parisuhteelle"?! Tsiisus!


    • rehellinen

      mielestäni sormus kuuluu rakkauteen ja kun on kihloissa ja vihitään niin sormus rehellisesti näkyviin.
      Eri asia jos työssä ei voi käyttää sormusta(tarttuu johonkin laitteeseen jne,..)
      Ei kannata mennä naimisiin miehen kanssa joka ei voi RAKKAUDEN sinetin (sormuksen) takia edes pitää sormusta.Aika epärehellisyydeltä vaikuttaa.

    • tuohisormus

      voi helevata,kun ihimiset on tyhmiä..oli sormus tai noita luonnevikaisia pettureita on nähty koko maailman syrjän..sormuksen saa aina taskuun..jos kahdella ihmisellä on kaikki ok ei tarvita kultaisia kahleita..tatuointi se nyt suurin virhe on..tää maailman meno nyt on tätä,että vaihtelu näyttää virkistävän ja aina joku saa takkiinsa..olen ollut sinkkuna 15 v. välillä vakavasti seurustellen,mutta kaiken olen nähnyt ja kokenut..itse en jaksa sormuksiin uskoa..miksikä se suhde muuttuu pitkän seurustelun jälkeen sormuksilla tai muilla sitoumuksilla..se on vain sitä,että niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina pitäisi jaksaa ymmärtää.Näinä aikoina ei ihmiset tahdo vain jaksaa..monestikkaan se ei vaihtamalla parane..

    • niin sitä pitää

      joo joo

    • minä38 nainen, naimisissa j...

      Olen ollut naimisissa vuosia. En juuri koskaan ole pitänyt sormusta. Kuulun ehkä harvinaiseen naisten ryhmään: en siis osaa käyttää koruja; en kelloa... En ole koskaan osannut. Joskus joku ulkopuolinen on asiasta huomautellut... siis miksi en sormuksia käytä. Kuitenin itse tiedä olevani naimisissa ilman "muistutusta" sormessani. Meitä vaan on niin moneen lähtöön.

    • pidä sormusta

      Yhdessä ollaan oltu liki kymmenen vuotta ja kihloissa kahdeksan vuotta ja mieheni piti sormusta tasan kaksi kertaa: Kihlautuessamme ja kihlajaiskahveilla. Asia ei haittaa minua ollenkaa, jos toinen ei tykkää pitää sormusta, niin SO WHAT, yhdessä sitä ollan siltikin, eikä rakasteta toisiamme yhtään vähempää.

    • selvä tapaus

      tuohan on ihan selvä tapaus!!!
      mies pitää vaan naista varalla koska seksi on hänen periaatemaailmansa pääperiaate!
      elikkä haluaa olla yksin mutta yhdessä jos kyliltä löytys vielä parempi mitä kotona on.

      tuo on erittäin moraalitonta ja kummallista elämää eikä käy minun ajatusmailmaan, miksi pitää olla monta kun yksi riittäisi oikeasti.

      vaan, onhan se nykyaikana aina niin, että ihmiset eivät enää ymmärrä parisuhteen päälle mitään eivätkä semmosta edes oikeasti haluakaan.
      pääasia heille tuntuu olevan vaan seksi.
      itse jo 33vuotiaana miehenä sen olen nähnyt enkä koskaan ikinä itse tuonlaista elämää itselleni halua.
      ainoa vaihtoehtoni onkin yksinäisyys.

      ihmisistä kun ei tunnu olevan edes paskakasan vahdiksikaan nykyaikana..miten sitten parisuhteeseen?
      kunhan leikkivät... liian kovilla panoksilla vaan. ehkä heillä on varaa pelleillä. minulla ei ole.

    • Pyllykkä23

      Eihän sormus olekaan kahle,mut on se kuiteskin osa tärkeästä kokonaisuudesta.Kyllä tosimies yhden sormuksen kestää kantaa sormessaan jos ei muuta,vai haluaako mies sormuksen pois vaan sentakia että säilyy "tavallaan" poikamiehenä ku sitä ei ole sormessa.Miehes ei liene se kaikkein romanttisin ole,sanoit viestissäs et mies ei halunnut kihlautua.Mutta sit kuiteski sillä ei o mitään sitä vastaankaan,jotenkin tuntuu sille et nyt joku vetää köyttä väärään suuntaan.Ja se et ole sinä,oletko varma ettei hänellä ole nk,toista latua valmiina??.....Jos ei ole niin hyvähän se sitten,pidä siis vaateestas kiinni häihin asti.

    • mielipiteeni

      sinä olet roikkunut väärässä miehessä. Hän ei halua sinua. Jos olisin sinä, eroaisin saman tien. Jos et niin tee, niin tulevaisuudessa itket miehesi uskottomuutta täällä.
      Parempi yksin kuin kaverin kanssa, joka ei oikeasti rakasta sinua.
      Ole rehellinen, ole aito. Jonain päivänä joku mies halkeaa ylpeydestä saadessaan kantaa kihlasormustasi. Tämä mies ei ole sinu varten. Hän on joko roisto tai sitten vain nössö, joka ei kehtaa suoraan sanoa, ettet ole hänelle se oikea.

    • niin varmasti

      ylpeänä kantaisi sormustansa ja näin ollen antaisi kaikkien ymmärtää että on vain SINUN! :) ottakaa asia uudelleen puheeksi..onnea ja menestystä sinulle/teille silti!

    • k.kimmo

      Kyllä mua ahdistaa pikkuisen enemmän, kun en saa pitää sormusta, käräjätuomari on muka Jumalaa isonpi herra...

      • ERKKI...iNÖRTTI

        TAAS TEITÄ TYHMÄT ON KUSETETTU!!


      • sormus kiristää
        ERKKI...iNÖRTTI kirjoitti:

        TAAS TEITÄ TYHMÄT ON KUSETETTU!!

        Olen nainen ja ollut liitossa jo kolmekymmentä vuotta, enkä ikinä ole pitänyt sormusta.
        Se haittaa ja kerää kaikkea sontaa ja hikeä :) yäk!

        Ihan tiedän ja miehenikin tietää ;) meidän olevan liitossa, ilman sormustakin.Sen sormeen pujotus oli vain osa seremoniaa, kuka sitä nyt haluaa arjessa kiusana pitää ?


    • 35-vuotta sormusta pitänyt

      Jos miehesi todella rakastaa ja välittää sinusta, sormusta voi pitää.
      Sen pitäminen tai se ettei halua pitää sitä, kertoo jostain muusta

      • miletä

        JOS miestäsi kiinnostaa elämä sinunkanssasi, sormus ei ahdista.

        JOS hän hengailee kanssasi odottaen sitä elämänsä suurta rakkautta, ei halua sitoutua.

        Mikäköhän mahtoi olla se radioasema, joka teki 1-2 v sitten tutkimuksen parisuhteista: suurin osa vain hengailee nykyisen siippansa kanssa odottaen sitä oikeaa??!!


    • meillä...

      Minun mieheni hukkasi sormuksensa jo melko alussa. Siihen asti kyllä piti. Olenkin todennut hänelle, että ihan kätevästi se katosi :)
      Eipä tarvitse minunkaan pitää.. Tosin tälläkin hetkellä on sormus nimettömässä, mutta ei vihkisormus eikä kihlasormus.

    • Järkevästi ajatteleva

      Itse olen mies, viisikymppinen, aviossa.
      Sormusta en ole pitänyt kuin hetken kihlauksen jälkeen ja hääjuhlissa.
      Olemme avioituneet aikuisina, eli n. kolmekymppisinä.

      Syitä miksi en itse sormusta pidä.
      1 )Silloisen työn takia sitä ei voinut pitää ( ei kielto, vaan kulumisasia ).
      Jos hankkii uuden sormusen, se ei ole enää se sama, jolla on tunnearvoa siitä virallisesta kihlautumisesta.

      2 )Sormet paksenee, hetken päästä sitä ei saa sormeen tai pois sormesta enää.

      3 ) En ole peukalo keskellä kämmentä- mies. Joten sormusen pito monessa muussakin hommassa on jopa vaarallista.
      Autossa kun sattu vähän akkuvirtaa tulemaan, niin sormus hehkuu kivasti punaiselle. Sen kun vedät pois, on koko sormesta nahat pois.
      Ja ei kannata selittää että ottaa silloin pois, sillä kun sormi on paksumpi kuin kihlajaispäivänä, ei se enää edes mene sormeen.

    • Kaisu ja Kaius Kätsy

      Onneksi olkoon, sormuspariskunta! Olette varmasti maailman onnellisin pariskunta, kun tuollaista asiaa pohditte ja väittelette vuosikausia. Se osoittaa että teillä menee kaikin puolin hyvin, kun jopa ehditte tännekin asiasta kirjoitella. Olemme iloisia puolestanne ettei teilä ole suurempia murheita elämäsänne. Ainut pieni epäkohta elämässänne lienee vain se, että voisitte keskittää osan onnellisuudestanne sellaisten ihmisten auttamiseen, joilla ongelmia riittää. Takaamme että sellainen vain lisää onnellisuutta elämässämme. Hienoa että pääsitte kompromissiin sormuksen pitämisestä. Se osoittaa että osaatte molemmat joustaa toisen suuntaan. Paljon onnea häihinne ja eläkää edelleen onnellisina elämänne loppuun saakka.

    • Useita renkaita vaihtanut

      Moro. Kokemuksesta voin sanoa, etta on monia syita joiden vuoksi mies ei halua sormuksia: 1 ja tarkein; et ole hanelle se oikea. 2. jos olette nuoria siis jossakin 20n paalle, niin han ei ole valmis sinun kenties nuorten-, naisten- ja haalehtien aiheuttamiin harhoihin. 3 jos olet 30nen ja haluat elamaasi uuden vaihteen kuten asiaan kuuluukin, niin han ei ole miehena tarpeeksi kypsa vaikka pitaisi jo olla, jos on samaa ikaluokkaa. Monet miehet ovat taysin kyspymattomia melkein 40 ikavuoteen saakka eivatka tieda asioiden (kuten naisten) syvemmasta olemuksesta kaytallosiseti katsoen mitaan. sitten on joitakin jotka kasittavat asioita hammastyttavan nuorena. 4. mitkaan kaytannolliset syyt eivat ole sormuksen hankkimisen esteena kihla- tai haasormuksille mutta epavarmuus itsesta, tulevasta ja toisesta voivat olla 5. kun rakastuu ja rakastaa, niin sormukset ovat iloinen asia.

    • Ronski Reetta
    • näin mulla sitten

      mies puhuu kihloihin menosta, mutta ilmoittaa samalla ettei sormusta pidä kuin juhlissa. arjessa tuskin koskaan. on tiellä, haittaa ja hankaa harrastuksissa ja vähän työsssäkin. onpa kyllä itsellänikin työ, jossa ei voisi sormusta pitää.

      siis mies se, joka kihlohin haluaa, muttei silti sormusta. mitä, mitä?

    • näin mulla sitten...

      mies puhuu kihloihin menosta, mutta ilmoittaa samalla ettei sormusta pidä kuin juhlissa. arjessa tuskin koskaan. on tiellä, haittaa ja hankaa harrastuksissa ja vähän työssäkin. onpa kyllä itsellänikin työ, jossa ei voisi sormusta pitää. Enkä pidä arkisin kuin kelloa, senkin otan kotona pois. vapaa-ajalla kotoa lähtiessä laitan sitten aina kellon ja pari tavallista sormusta johonkin sormeen.

      siis mies se, joka kihlohin haluaa, muttei silti kihlasormusta. mitä, mitä?

    • tuimas

      tuollaisia just, ongelma miehiä on olemassa, jotka hokee jahokee vaan ettei voi pitää sormusta eikä ainakaan koko ikäänsä....jummakauttta...sormus sormaan mies..je heti!!!!!aviollisuutta kunnioitetaan!!!! ja kihloja kunnioitetaan ja vaimoa, tyttöystävää, kihlattua!!!

    • jjuu

      vielä:Hankkikaa tatuoinnit! Ei tarvitse korua pitää, ei huku, eikä sitä tarvitse riisua edes röntgenissä! Kätsää!

    • Sormukseton nainen

      Ei meillä sormuksia pidetä, vaik naimisissa ollaankin. Se naimisiinmeno ei kuitenkaan ole lupaus pitää korua, vaan ihmisen sisäinen lupaus itselle ja puolisolle, et yhdessä ollaan ja pysytään ylä- ja alamäet. Mikään sormus ei estä ihmistä lähtemästä liitostaan, tai pettämästä, vaan senkin asian hoitaa se sisäinen, yhdessä pitävä magneetti. Sitoumus on siis aina puhtaasti henkinen asia.

      Meillä mon molemmilla työ, jossa ei sormuksia voi pitää. Ei niitä tule siis muutenkaan käytettyä. Eikä liittomme ainakaan niiden puutteeseen ole kaatunut. ;o)

      • näin..

        itsekkin jo vuosia aviossa enkä ole pitännyt sormusta kuin muutamana vuonna kihlauksesta, ei sen takia että näyttäisin sinkulta vaan työssäni ei voi sormuksia pitää ja aluksi laitoin aina sormuksen sormeen työpäivän jälkeenja kun aikaa kului, muistin laittaa harvemmin kunnes se kokonaan unohtui ja enään sormus ei edes madu jos vaikka juhliin sen haluaisin laittaa. Äijä porukassa jo olemme liikkeellä niin sen kyllä huomasin että kun sormus oli sormessa niin parempi vienti olisi ollut eli ei sormusta kannata pois ottaa jos yhden illan juttuja etsii.


    • "Mitään muuta estettä sormukselle ei ole, paitsi se, ettei mies tahdo käyttää mitään ylimääräistä (koruja, kelloa tms). "
      Sormuksen voi myös tatuoida, niin ei ole noita normi-sormuksen haittoja.. ;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe