voiko pilariharkkoa mitenkään mallata, että sopii epätasaiselle kalliolle ? Ajatus olisi porata reikä, siihen rautapalkki, jonka päälle pilariharkko betonin kera.
perustus kalliolle
11
5953
Vastaukset
- Asjantuntia
Mitä ajattelit perustaa?
Olisi meinaan helpompi ottaa kantaa.- palstahan tämä on
mutta tarkemmin kerrottuna kyseessä olis noin 2000kg painoinen rakennelma, 3x4,5 m.
- Rauno Kangas
...voi istuttaa vaikka puupukkiin siten, että sen alareuna on vaakasuorassa mutta irti kalliosta. Sitten työnnetään kuraa yläkautta sinne pilariharkon sisään, kunnes alapäässä pursuaa harkon alareunan tueksi...
...tai sitten voi tehdä betonimassasta nökkösiä sinne kalliolle ja istuttaa harkon siihen...
Ensimmäisellä tavalla saa pilariharkot tarkemmin oikeaan korkoon.- tässä olen asiaa paljon
fundeerannut ja luulenpa että tällä tavalla pääsen alkuun. Vielä tietenkin jää ongelmaksi isot korkeuserot, joihin tarvinnen lisäkonsteja jotta saan kaikki tolpat vaateriin. Ehkäpä kyllästetty puukin käy lisäkorotuksena ?
- Rauno Kangas
tässä olen asiaa paljon kirjoitti:
fundeerannut ja luulenpa että tällä tavalla pääsen alkuun. Vielä tietenkin jää ongelmaksi isot korkeuserot, joihin tarvinnen lisäkonsteja jotta saan kaikki tolpat vaateriin. Ehkäpä kyllästetty puukin käy lisäkorotuksena ?
...on helppo muurata päällekäin ja valaa sistustat umpeen. Tasoerot yleensä hanskataan siten, että alimmat harkot sovitetaan 20 cm kerrannaisilla toisiinsa nähden - yksi harkko 1 cm saumalla rakentaa sen 20 cm...
- völjari
Rauno Kangas kirjoitti:
...on helppo muurata päällekäin ja valaa sistustat umpeen. Tasoerot yleensä hanskataan siten, että alimmat harkot sovitetaan 20 cm kerrannaisilla toisiinsa nähden - yksi harkko 1 cm saumalla rakentaa sen 20 cm...
Harkkoja on suht helppo myös sahata kovametallihampaisella sahalla, jolloin alimman harkon kokoa voi säätää.
Ja kun tottumattomalla homma ei ehkä ihan mene vaateriin eri pilarien kesken, tuollaisessa pienessä rakennuksessa sellaisen - 15 mm korkeuseron voi säätää laittamalla harkon päälle ensin bitumieristeen (sokkelikaistaa) ja sitten säänkestävästä sopivan paksusta vanerista sahatun 240x240 lapun. Isommis "rojekteissa" pitää tehdä sitten tasoitusmuuraus. - asian ytimeen
völjari kirjoitti:
Harkkoja on suht helppo myös sahata kovametallihampaisella sahalla, jolloin alimman harkon kokoa voi säätää.
Ja kun tottumattomalla homma ei ehkä ihan mene vaateriin eri pilarien kesken, tuollaisessa pienessä rakennuksessa sellaisen - 15 mm korkeuseron voi säätää laittamalla harkon päälle ensin bitumieristeen (sokkelikaistaa) ja sitten säänkestävästä sopivan paksusta vanerista sahatun 240x240 lapun. Isommis "rojekteissa" pitää tehdä sitten tasoitusmuuraus.suurin probleemi mulla on saada ne 12 pilaria edes jotenkuten vaateriin ja tuon 15mm olisi mielestäni uskomaton saavutus, koska kalliossa ei ole edes kahta samalla tasolla olevaa kohtaa. Lisäksi mulla ei ole käytössä tarpeeksi pitkiä suoria parruja edes joilla pääsisi alkuun !
- völjari
Kevytsorapilariharkko on itse asiassa lähinnä muotti ja se on tarkoitttu laastilla muurattavaksi anturan päälle. Jos teet kalliolle, teet kallion pintaan "anturat" betonista ja olosuhteiden ja tilanteen mukaan sopivasti raudoitetut sekä kallioon kiinnitetyt. Pilariharkon keskelle tuleva kympin harjateräs voinee olla kiinni jo anturassa.
- olen poraamassa
kiinnityskohtiin reikiä, joihin rautaa ja sitten
tulisi betonia pilarikengän kanssa, kyseessä tosiaan
'vain' 2 tonnin painoinen rakennus. Voisko mennä ok ? - völjari
olen poraamassa kirjoitti:
kiinnityskohtiin reikiä, joihin rautaa ja sitten
tulisi betonia pilarikengän kanssa, kyseessä tosiaan
'vain' 2 tonnin painoinen rakennus. Voisko mennä ok ?Valaisit siis pilarikengän pilariharkon keskelle?
- tässä oli kirjoitusvirhe ta...
völjari kirjoitti:
Valaisit siis pilarikengän pilariharkon keskelle?
siis, tarkoitin että pistän harjaterästä reikään, siihen
päälle pilariharro ja betonia,, mutta tänään kävin ostoksilla ja ostin myös pilarikenkiä jotka mahtuvat pilariharkon sisälle. Ajattelin että niillä ainaskin tulee lujaa jälkeä kun ensin 'juottaa' ne hyvin kallioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468