taas välivuosi

surunmurtama

viime vuonna pidin "tarkoituksella" välivuoden enkä siis hakenut mihinkään opiskelemaa. tänä vuonna hain yliopistoo ja amkhon ja halusin molempiin paikkoihin todella. yliopiston tuloksen tiesin hieman kokeen jälkeen kun kävin katsomassa oikeita vastauksia, en siis päässyt. tänään soitin amkhon ja siellä sanottiin että olen varasijalla 250 eli en tosiaan pääse sisään. luulin että koe meni hyvin ja kuvittelin pääseväni, mutta ei.

olen niin pettynyt itseeni. olin jo ihan valmis alottamaan opiskelut ja muuttamaan kotoa pois. on mielestäni todella noloa etten päässyt edes amkhon. nolottaa niin paljon kertoa ystävilleni että en päässyt edes sinne. työnantajakin varmaan nauraa päin naamaa vanhempieni pettymyksestä puhumattakaan.

en tosiaankaan haluaisi pitää toista välivuotta. mitä muka teen taas koko vuoden? rakastan matkustelua ja haluaisin olla koko syksyn ja talven poissa täältä mutta eipä tietenkään ole rahaa. voin vain kuvitella miten ihmiset puhuu kun en taaskaan mene mihinkään opiskelemaan...

mitä tehdä?

15

5071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nih!

      Ensinnäkin lopetat tuon itsesäälissä kierimisen. Lopetat myös miettimästä mitä muut ajattelevat. Se on sinun elämäsi, ei heidän. Voit myös mennä esim. avoimeen yliopistoon tai avoimeen Amk:hon suorittamaan opintoja. KUN sitten pääset kouluun, ne voidaan hyväksilukea tutkintoosi. Olen varma että vielä koulun ovet aukeaa sinullekin. Alat tsempata hyvissä ajoin pääsykokeisiin. Myös ammatillisia perustutkintoja sinun kannattaa harkita. Sinullahan on kaikki mahdollisuudet, sanoit että pidät matkustelemisesta, lähde vaikka au-pairiksi, harjoitteluun tai työhön ulkomaille. Ne ovat aina kasvattavia ja avartavia kokemuksia. Mikä sinua estää muuttamasta omaan asuntoon jo nyt, jos töissäkin käyt?

    • euraasia

      Olisin itse halunnut opiskelemaan heti lukion jälkeen. Mutta vasten tahtoani jouduin viettämään kaksi välivuotta ja aloitan opiskelut vasta nyt syksyllä. Olen tuntenut itseni ihan luuseriksi ja miettinyt mitä muuta sanoo.

      Olen tehnyt töitä ja ollut puoli vuotta kansanopistossa.

      Ymmärrän miltä sinusta tuntuu.

    • Sac

      Et päässyt edes AMK:hon? Kaikkihan nyt AMK:hon pääsee, toiset vaan haluavat siivoojiksi ja varastotyöntekijöiksi. Monet kaupan kassatkin ovat valitelleet että joutuivat AMK:hon vaikkeivat edes hakeneet.

      • minäkään

        AMK:hon vaikka pääsinkin sisään yliopistoon ja TKK:lle. Jäin silloin varasijalle, eikä sieltä mitään senn jälkeen kuulunut...

        Kaikissa oli pääsykoe, joka sisälsi matikkaa, kemmaa ja fyssaa! Tuo AMK ala taisi silloin muinoin olla tosi suosittu.


    • tirlittan_tii

      Voisithan hakea nyt syksyn haussa AMK:uun? Valikoima taitaa olla suppeampi, mutta aina kannattaa katsoa jos siellä olisi jotain sinua kiinnostavaa. Toinen vaihtoehto voisi olla joku kansanopisto tai avoin yliopisto, jossa voit hankkia osaamista tulevan kevään pääsykokeita varten.

      Ja tuo au pair -ehdotus oli muutoin hyvä. Lähde nyt, kun siihen on mahdollisuus!

    • maddy2

      olin tismalleen tuossa tilanteessa vuosi sitten, ja tilanne on tapahtuva taas.

      Lähde matkalle! Oma silloinen työsopimus loppui, lähdin reilaamaan, pidin hauskaa pitkin eurooppaa, tulin takaisin, olin työtön, sain töitä ja nyt olen esimiesasemassa sillon saamassani työssä.

      Tänä vuonna hain taas kouluun, tällä kertaa laitoin enemmän kuin itseni peliin, mutta vihjeet näyttävät, ettei ensisijaisesti ainakaan valittu. pitänee odotella vielä viikko, kun tulee jonotuspaikkaselvyys.

      tsemppiä!!!

      • yre7wt

        Minä taas olen juuri tämän kevään ylioppilas enkä edes hakenut minnekään. Suunnittelen vuotta ulkomailla, haluan oikeasti tuulettua ja saada elämänkokemusta. Ei elämä kaadu siihen vaikka välivuosia kertyisikin! Pää pystyyn! Välivuodet voi oikeasti kääntää hyödykseen monella tavalla jos vain osaa. Välivuosilaiset ei todellakaan ole mitään luusereita tai saamattomia ihmisraasuja!


    • (xx)

      Minäkin tavallaan toista välivuotta alotan eka meni lähes kokonaan väärää alaa opiskellessa ja nyt pääsisin toiselle väärälle alalle, mutta ei varmaan kannata. Ehkä taidan au pairiksi lähteä. Jos ei sitä toista väärää alaa kokeile sitten.

      • hienhien

        Harjoittele vaikka kunnioittamaan itseäsi ja muita.Ammattikorkeakouluun ei todellakaan kaikki pääse, kuten itseki huomasit.Itse pääsin kahteen yliopistoon, mutta en sitli päässyt amk!Vaikka ymmärrän, että olet ärsyyntynyt tulevasta välivuodesta ei se oikeuta sinua loukkaamaan amk-opiskelijoita.Ei ole väliä onko amk vai yliopisto-opiskelija, korkeakouluja molemmat.Itse arvostan suuresti niin amk-opiskelijoita kuin yliopisto-opiskelijoitakin.Nyt tuo asennevamma kuriin!


      • Minä1234
        hienhien kirjoitti:

        Harjoittele vaikka kunnioittamaan itseäsi ja muita.Ammattikorkeakouluun ei todellakaan kaikki pääse, kuten itseki huomasit.Itse pääsin kahteen yliopistoon, mutta en sitli päässyt amk!Vaikka ymmärrän, että olet ärsyyntynyt tulevasta välivuodesta ei se oikeuta sinua loukkaamaan amk-opiskelijoita.Ei ole väliä onko amk vai yliopisto-opiskelija, korkeakouluja molemmat.Itse arvostan suuresti niin amk-opiskelijoita kuin yliopisto-opiskelijoitakin.Nyt tuo asennevamma kuriin!

        Samaa mieltä! Amk ja yliopisto on nykyään samanveroisia opiskelupaikkoja. Molemmissa omat hyvät puolensa. Alasta riippuen myös amkhon on todella vaikea päästä.


    • ensivuonna!

      Pääsykokeiden tarkoitus on mitata sinun motivaatiotasi koulua kohtaan. onneksi et päässyt, olisit kuitenkin lopettanut kesken kun kerran 250 varasijalla olet.

      Ensi vuonna mietit mihin oikeasti haluat ja annat kaikkesi koulupaikan eteen! Itse sain lukiosta A:n paperit (surkeat) mutta silti luin sisään oikeustieteelliseen koska HALUSIN sinne!

      Eli koulupaikat ovat itsestäsi kiinni!

    • Välivuoden kasvattama

      Välivuosi ei ole todellakaan huono vaihtoehto. Itselläni oli sellainen, vaikka kovasti tahdoin päästä kouluun ja tosi surunmurtama olinkin valintatulosten tullessa. Eipä oikein lohduttanut, vaikka muut opiskelemaan päässeet kaverit yrittivät lohdutella että "mikäs kiire sulla on..."

      Avoimen yliopiston kautta löytyi kuitenkin mieluisaa tekemistä ja töitäkin silloin tällöin tein. Lähinnä sijaisuuksia kouluilla. Tekemistä keksin, ei ollut pelkoa tylsistymisestä. Tietysti kavereiden uudet kuviot muilla paikkakunnilla välillä vähän kirpaisivat kun itsellä ei opiskelielämä vielä varsinaisesti alkanut. Kuitenkin koen vuoden aikana kasvaneeni paljon, ehkä enemmän kuin kaverini jotka vieläkin pohtivat kouluun päässeinä mitä tahtovat opiskella. Itselläni on selvää mitä tahdon opiskella, joten vuoden aikana saatoin tehdä juttuja siihen liittyen.

      Muistan tasan tarkkaan miltä minusta tuntui kun ei opiskelupaikka auennut. Harmitti ja nolotti. Olin muille kateellinen. Olinko tosiaan muka niin huono?! Vaikka toisaalta tajusin että koulut joihin hain eivät todellakaan olleet helppoja. Monet pääsevät vasta useamman yrittämisen jälkeen. Sukulaisten kyselyt ärsyttivät ja ahdistivat. "Joo, en päässyt mihinkään." "No voi voi, ensi vuonna sitten uudestaan.."
      Vähän tyhmällehän tuollaiset nolousjutut kuulostaa, mutta kun opiskelemaan pääsemisen halu oli NIIN kova!

      Mutta tsemppiä sinulle! Varmasti löydät vuodeksi jotain kivaa tekemistä ja ensi keväänä uudestaan yrittämään. Kannattaa myös muistaa että hakuaktiivisuus palkitaan... Kun hakee useampaan paikkaan niin on enempi mahiksia päästä jonnekin. Ja pyytäisin myös pyyhkimään mielestä ajatukset että "en päässyt EDES amkhon!" Mitä vikaa niissä on?! Vähän sama vanhahtava asenne minulla oli lukion jälkeen, mutta kun on kavereiden puheita kuunnellut niin paljon ihmisläheisempää se opetus siellä on.

      Kyllä se siitä! Odotus palkitaan! Niin minullakin. Aloitan opiskelut tänä syksynä! :)

    • Opiskellut

      Hei,

      Älä murehdi välivuotta, vaan aloita opiskelua avoimessa yliopistossa tai kesäyliopistossa. Suorita siellä jonkin oppiaineen perusopinnot, joita voit hyödyntää sitten myöhemmin amk:ssa tai yliopistossa. Ja toisaalta se helpottaa myös pääsykokeisiin lukemistakin, kun aine on jo tuttu.

      Kun pääset haluaamaasi oppilaitokseen, voit hyödyntää näitä opintoja tutkintoon. ja silloin sinulla on jo opintopisteitä suoritettuna heti syksyllä, ja opintorahan saamiseen edellyttämiä opintopisteitäkin kasassa.

      www.avoinyliopisto.fi tai www.kesayliopistot.fi

    • merienda

      Itselläni on viides välivuosi menossa. Mihinkään en pääse, mihin olen hakennut. Ja täysillä olen panostanot joka kerta. Tähän mennessä olen hakenut: kerran journalistiikkaa/tiedotusoppia lukemaan, 2 kertaa Puheoppiin, 4 kertaa yleiseen kirjallisuustieteeseen, 2 kertaa Suomen kieleen, 4 kertaa espanjalaiseen filologiaan, 3 kertaa matkailun koulutusohjelmaan, kerran lastentarhanopettaja koulutukseen ja kerran soisonomi linjalle. Olen hakenut näissä kaupunkeihin, joissa on vähiten hakioita. Aina olen hakijoiden puolissa välissä. Mulla on ämmän paperit ja olen korottanut kaksi yo ainetta. Mitä vielä voisin tehdä? Ideoita? Olen hakenut jo kaikkialle, mikä kiinnostaa minua.

      • vilppu11

        No yks mahollisuus on että haet yliopistoon johonkin linjalle, ja sitten kun pääset sisään niin vaihdat mahd nopeeta siihen joka oikeesti kiinnostaa.

        Olisikos aika miettiä jotain muuta mahdollisuutta? Kokeile ens vuonna hakua niihin todennäköisimpiin paikkoihin joihin voisit päästä, ja joista olet myös kiinnostunut ja sitten sen lisäksi hae sekundakiinnostuksiin. Sitten vain menet siihen mihin pääset.

        Yks mikä tuli mieleen, niin ruotsiin on huomattavasti helpompi päästä ainakin yliopistoon opiskelee. Tai se on kai niin, että jos hakee niin pääsee. Voisit halutessas lukee ruotsii tän vuoden ja hakee sit kevääl sinne.

        Mut enpä osaa sanoo.. Hanki koulutus johonkin käytännön duuniin, niissä on töitä ja rahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27820
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17747
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9290
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4163
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1817
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1225
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1164
    Aihe