Hei. Onko täällä vanhempia jotka olette miettineet, että lapsenne siirto erityisluokkaan/erityiskouluun on ollut virhe?
Jos lapsi saisi tarvittavan tuen omaan luokkaan, olisitteko halukkaita saamaan lapsen tavalliselle luokalle?
Pyydän asiallisia vastauksia vain niiltä, jotka ovat tätä vaihtoehtoa miettineet.
Tiedustelen asiaa siksi, koska nykylainsäädäntöhän antaa mahdollisuuden lapselle osallistua opetukseen inklusiivisessa luokassa. Yhdistys on perusteilla ajamaan oppilaiden etuja.
Jos inkluusio terminä on outo, täältä lisätietoja:
http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html
Erityislapsi samaan luokkaan
18
3777
Vastaukset
- Äiti ja opettaja
Lapseni on erityiskoulussa. Aikoinaan mietittiin kovasti tuota siirtoa, koska itse opetan koulussa, jossa on paljon inkluusio-oppilaita.
Omien kokemusteni perusteella halusin lapseni kuitenkin loppujen lopuksi erityiskouluun. Olin nähnyt ja selvitellyt omassa koulussani liian paljon inkluusio-oppilaiden kiusaamistapauksia. Välituntisin ehti ja ehtii tapahtua paljon.
Nyt lapsi on ollut kuusi vuotta omassa pienluokassaan, tyytyväisenä ja itseluottamusta huokuen. Välituntisin hänellä on kavereita eri luokilta. Kotipiirissä on eri kaverit, jotka ovat ihan tavallista koulua käyviä lapsia.- trollausta
Selvää trollausta
- kysäsee
trollausta kirjoitti:
Selvää trollausta
Mitä se semmonen on?!?
- Äiti ja opettaja
trollausta kirjoitti:
Selvää trollausta
Mitä tarkoitat?
- virhettä
Meidän 12veellä pojalla on diagnoosi ollu 2.luokalta lähtien.Hän on aina käynyt taviskoulua.Hänellä on lääkitys tukitoimia.Viidenteen luokkaan asti oli avustaja,kutosella ei enää eikä yläasteelle saada myöskään.Keskiarvo herralla 7,7,käytös 8.Ja hänellä on käytöshäiriöitä!Vaikea adhd ja epätyypillinen autismi.Paljon on niin opet ku me vanhemmatki töitä pojan eteen tehty.Mut hyvin menee eikä ole "leimaa otsassa".Aina ei erityislapsi tarvitse erityisluokkaa pärjätäkseen. =o)
- Hyvä homma
Teillä on hyvät opettajat! Olette tehneet oikein. Kiva kuula että hyvin menee.
- tavisluokalle
Hyvä homma kirjoitti:
Teillä on hyvät opettajat! Olette tehneet oikein. Kiva kuula että hyvin menee.
esikoulu käyty avustajan kanssa nyt mennään tavalliselle luokalle ilman avustajaa ekaluokka. toivotaan että kaikki sujuu kuten normaalisti pitää
- päin....
Meillä tuntuu tuo asia olevan päin vastoin. Haluaisin pojan pienluokkaan, mutta sitä ei kunnalla ole tarjota.
Meidän pojalla ADHD:n lisäksi sosiaalisia ongelmia, joiden takia olisi helpompaa pienemmässä ryhmässä.
Muut taidot kyllä on ihan "normaalit", eli pärjää hyvin avustajan kanssa normaalilla luokalla... - ...............
Minä en suostunut laittamaan lastani erityisluokkaan! SAin hänelle henk.kohtasen avustajan tavalliseen luokkaan. Lisäksi luokassa yksi koulunkäyntiavustaja.
Minusta on väärin, että lapsia aletaan eroittelemaan muista.- kaksosten äiti
Kaksosista toinen PÄÄSI pienluokkaan, jossa vain 10 oppilasta ekalla luokalla, viereisessä luokassa hänen kaksosensa tavallisessa luokassa, jossa myös on kaksi erityislasta avustajiensa kanssa. Pienluokka on minusta ollut paljon parempi ainakin meidän erityislapselle, jolla vaikeutena on ollut lähinnä sosiaalinen kanssakäyminen. Pienessä luokassa on helpompi keskittyä asioihin aivan selvästi verrattuna isompaan, ns. tavalliseen luokkaan. Eikä ainakaan meidän erityislapsi ole mitenkään leimaantunut, minä ihmettelen suuresti näitä aikuisia, joiden mielissä kummittelee vielä entisaikojen apukoulut ja tarkkikset...
- ..........
kaksosten äiti kirjoitti:
Kaksosista toinen PÄÄSI pienluokkaan, jossa vain 10 oppilasta ekalla luokalla, viereisessä luokassa hänen kaksosensa tavallisessa luokassa, jossa myös on kaksi erityislasta avustajiensa kanssa. Pienluokka on minusta ollut paljon parempi ainakin meidän erityislapselle, jolla vaikeutena on ollut lähinnä sosiaalinen kanssakäyminen. Pienessä luokassa on helpompi keskittyä asioihin aivan selvästi verrattuna isompaan, ns. tavalliseen luokkaan. Eikä ainakaan meidän erityislapsi ole mitenkään leimaantunut, minä ihmettelen suuresti näitä aikuisia, joiden mielissä kummittelee vielä entisaikojen apukoulut ja tarkkikset...
on se, että kun ekaluokkalainen on erityisluokassa, muut samassa eskarissa olevat entiset kaverit eivät vielä ymmärrä, että se yksi kaveri on tietystä syystä erityisluokalla. MUTTA, kun nämä pienet kasvavat, tämä entinen tarhakaveri kulkee leima otsassa. Hänelle huomautellaan erityisluokasta ja tästä muutenkin huonon itsetunnon omaavasta lapsesta tulee kaiken lisäksi koulukiusattu.
Oma laspseni koki tämän.....ja meille vanhemmille se oli todella rankkaa. Tätä kirjoittaessakin meina kyynel valua, kun kaikki palautuu mieleeni. - Äiti ja opettaja
.......... kirjoitti:
on se, että kun ekaluokkalainen on erityisluokassa, muut samassa eskarissa olevat entiset kaverit eivät vielä ymmärrä, että se yksi kaveri on tietystä syystä erityisluokalla. MUTTA, kun nämä pienet kasvavat, tämä entinen tarhakaveri kulkee leima otsassa. Hänelle huomautellaan erityisluokasta ja tästä muutenkin huonon itsetunnon omaavasta lapsesta tulee kaiken lisäksi koulukiusattu.
Oma laspseni koki tämän.....ja meille vanhemmille se oli todella rankkaa. Tätä kirjoittaessakin meina kyynel valua, kun kaikki palautuu mieleeni.ja siellä tavallisessa luokassako se itsetunto kasvaa?
Lapsi huomaa, ettei ole oppimisessaan samanlainen kuin muut, jolloin itsetunto joutuu koville. Toiset huomaavat, ettei kaveri oikein pysy mukana, ja siitähän saadaankin mukava lyömäase tappeluihin.
Jos vaikeudet ovat sosiaalisissa taidoissa, ei tavallinen luokka todellakaan ole paras mahdollinen paikka. - kaksosten äiti
.......... kirjoitti:
on se, että kun ekaluokkalainen on erityisluokassa, muut samassa eskarissa olevat entiset kaverit eivät vielä ymmärrä, että se yksi kaveri on tietystä syystä erityisluokalla. MUTTA, kun nämä pienet kasvavat, tämä entinen tarhakaveri kulkee leima otsassa. Hänelle huomautellaan erityisluokasta ja tästä muutenkin huonon itsetunnon omaavasta lapsesta tulee kaiken lisäksi koulukiusattu.
Oma laspseni koki tämän.....ja meille vanhemmille se oli todella rankkaa. Tätä kirjoittaessakin meina kyynel valua, kun kaikki palautuu mieleeni.Meidän tapauksessa koulu oli kokonaan toinen kuin mihin eskarikaverit menivät, sillä muutimme toiseen kaupunginosaan koulun alkaessa, joten eskarikaverit jäivät ja uudet kaverit tulivat kuvioihin mukaan. Lapsethan eivät niitä leimoja toisiinsa lyö, elleivät aikuiset näytä esimerkkiä. Ja jos jonkun lapsen vanhemmat ovat niin idiootteja että leimaavat erityisluokalla olevat lapset jotenkin huonommiksi tai poikkeaviksi, niin se on heidän häpeänsä enkä minä ainakaan arvosta sellaisia ihmisiä sentin vertaa.
- aloittaa 10 oppilaan
kaksosten äiti kirjoitti:
Kaksosista toinen PÄÄSI pienluokkaan, jossa vain 10 oppilasta ekalla luokalla, viereisessä luokassa hänen kaksosensa tavallisessa luokassa, jossa myös on kaksi erityislasta avustajiensa kanssa. Pienluokka on minusta ollut paljon parempi ainakin meidän erityislapselle, jolla vaikeutena on ollut lähinnä sosiaalinen kanssakäyminen. Pienessä luokassa on helpompi keskittyä asioihin aivan selvästi verrattuna isompaan, ns. tavalliseen luokkaan. Eikä ainakaan meidän erityislapsi ole mitenkään leimaantunut, minä ihmettelen suuresti näitä aikuisia, joiden mielissä kummittelee vielä entisaikojen apukoulut ja tarkkikset...
luokassa ja olen tyytyväinen ratkaisuun, hänellä lievä kuulonalenema ja sosiaalisissa taidoissa parantamisen varaa. Me olemme jokainen oma yksilömme ja toivonkin, että täällä annetaan asiallisia kommentteja eikä heti aleta alentavasti tai jyrkästi arvostellen tuomaan etuja ja haittoja pienluokan ja normaaliluokan välillä.
Meidänhän tulisi vanhempina pystyä rakentavasti keskustelemaan asioista, me jotka olemme esimerkkinä omille lapsillemme.
Yksi tapa sopii yhdelle ja toinen toiselle - arvostakaamme sitä.
Ei lapsi osaa leimata, ellei sitä joku hänelle opeta. Olen kaksosten äidin kanssa samaa mieltä siitä, miksi jotkut aikuiset saattavat mieltää pienluokan muuksi kuin mitä se oikeasti on.
Pienluokan tarkoituksena on nimenomaan tukea tuen tarpeessa olevaa lasta ja antaa hänelle normaalin opetuksen myötä hyvät lähtökohdat koulunkäynnille ja tulevaisuuteen yleensä. Minulta on monet vanhemmat kyselleet miten saisivat oman lapsensa pienluokkaan, vaikka siihen ei tarvetta olisikaan.
- Crispies
Päätöksen tekeminen vaatii paljon tietoa,eikä sekään aina lohduta vanhempaa, koska eihän kokeilematta tiedä.
Lähtökohtana itse pitäisin kuitenkin sitä, että ensisijaisesti lapselle annettaisiin mahdollisimman paljon mahdollisuuksia normaaleihin, sosiaalisiin kontakteihin.
Ns. normaaliluokassa vauhti vaan voi olla liian kova, jolloin on resurssikysymys, saako lapsi sen ajan, jonka tarvitsee...ja jääkö aikaa normaalia opetussuunnitelmaa noudattaville.
Ohjaajien ja avustajien tarve lisääntyy joka vuosi, syystä jos toisesta, tarvitsijoita on enemmän kuin rahaa kunnilla.
Riittävän ammattitaidon saaminen luokkiin, ja järkevä integrointi oppiaineissa, saattaa antaa mahdollisuuksia toimia normaalissa luokassa.
Osatkaa vaatia.
Tosiasia on se, että erityislapsille ei ole erityismaailmaa, vaikka kuinka peruskoulun aikana lasta pidettäisiin erityisluokassa...normaaliutta on pidettävä yllä. Erikseen on sitten erityskoulut, joissa lapsella on, erityisyydestä riippuen omat valmiudet ja mahdollisuudet. Näitä tuetaan huomattavasti intensiivisemmin.
Lapsen etu on vanhempien tärkein päätös, jossa kannattaa myös kuunnella asiantuntijoita, hojks-tiimiä, ja maalaisjärkeä. Tsemppiä, ja muistakaa, että lapset kasvavat, tulevaisuus kannattaa pitää mielessä.- Vaativa vanhempi
Lähtökohtana tulee olla lapsen tarpeet, ei käytössä olevat resurssit! Ellei resursseja ole niitä tulee järjestää ja vaatia!
- marja-kristiina66
Vaativa vanhempi kirjoitti:
Lähtökohtana tulee olla lapsen tarpeet, ei käytössä olevat resurssit! Ellei resursseja ole niitä tulee järjestää ja vaatia!
omista lapsistani kaksi on ollut pienluokalla ja olen ollut todella tyytyväinen ratkaisuihin. Molemmat pojat ns. vilkkaita paikalla pysyminen vaikeata ,alkavat höliseen kun pitkästyvät pienempänä rojahtivat lattialle makamaan kesken tunnin kun eivät jaksaneet keskittyä.Eli poikien sekä muitten oppimisen kannalta pienluokka oli erinomainen ratkaisu eikä kumpaakaan ole kiusattu pienluokan takia. Jos varsinkin vanhempi pojista olisi ollut isossa luokassa oppimisesta ei todellakaan olisi tullut mitään päinvastoin itsetunto olisi taatusti kärsinyt enemmän sekä opelta varmasti mennyt pinna pojan kanssa.
- ari_zwag
Mikäli vamma tai sen ennuste on sellainen, että henkilö ei tule olemaan samalla viivalla aikuisiässä muiden työnhakijoiden ja tekijöiden kanssa, on kyseessä merkityksetön, joskin moraalinen ele.
Koulutusteollisuudessa tulisi olla tahtoa tehdä päätöksiä tämän mukaan, ei niinkään omaisten tunneperustaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822