Perhepäivähoitajan palkka?

kiinnostunut, opiskelija vi...

Hei :) eli olen siis lasten ohjaaja opiskelija ja koulusta sanottiin että myös pätevä perhepäivähoitajaksi. SIlti mietityttää se että millainen palkan ero on verrattuna päivä koti työhön esimerkiksi? Olisin innokas tulevaisuudessa tekemään perhepäivä hoitajan töitä. Nyt päiväkodissa harjoittelussa ollessani sanon kyllä että on niin kamala paikka että en halua sellaiseen töihin. haluan taata lapselle hyvää hoitoa kotoa käsin. mutta onko tosissaan niin että sillä palkalla ei elä? Mitä perhepäivähoitaja tienaa kuussa? mitä muita rahoja saa, esim ruokiin, leluihin ym? olisin iloinen jos joku osaisi vastata näihin minua askarruttaviin kysymyksiin :)
entä on pph:ksi vaikea päästä?

25

6783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pph00++

Perhepäivähoitajaksi on helppo päästä, koska varmaankin suurin osa perhepäivähoitajista eläköityy 10 vuoden sisään. Nuoret, pätevät hoitajat otetaan siis yleensä heti töihin.

Parhaassa tapauksessa palkka on bruttona noin 1600 € ja siihen päälle kulukorvauksina pari-kolme sataa euroa. Mutta pph:n työssä on se huono puoli, että palkka saattaa pudota yhtäkkiä hyvinkin alas ilman, että hoitaja itse voi siihen juurikaan vaikuttaa. Lyhimmillään kuukauden varoitusajalla palkkasi voi pudota vaikka minimiin, eli 517 €/kk. Myös jos itselläsi on omia lapsia, jotka vievät paikkoja ryhmästä, on se palkasta pois.

Perhepäivähoitajan työssä on myös huonoa se, että työpäivät voivat olla todella pitkiä (itselläni olleet maksimissaan 14-tuntisia), tai sitten ne voivat olla niin lyhyitä (alle 8,5-tuntisia), että sitten taas leikataan palkasta pois.

Tiivistettynä: perhepäivähoitajan työ on todella mukavaa, jos on sellainen ihminen että viihtyy kotona lasten kanssa, tykkää laittaa ruokaa ja siivota, on mielikuvitusta jolla keksiä lapsille puuhaa ja jos pärjää ehkä vähillä aikuiskontakteilla. Mutta: työehtosopimus on huono, se tulee yllättämään sinut negatiivisesti monia, monia kertoja.

• kiinnostunut, opiskelija vi...

eli kuka maksaa Perhepäivähoitajalle palkan, vanhemmat, kaupunki vai kuka?

itselläni ei vielä ole omia lapsia viemässä paikkaa. eikö tosiaan ole säädetty mitään lakia joka puolustaisi perhepäivähoitajien oikeuksia... :/ eli hän ei ole tuntipalkalla?

• pphoitajainen
        kiinnostunut, opiskelija vi... kirjoitti:

eli kuka maksaa Perhepäivähoitajalle palkan, vanhemmat, kaupunki vai kuka?

itselläni ei vielä ole omia lapsia viemässä paikkaa. eikö tosiaan ole säädetty mitään lakia joka puolustaisi perhepäivähoitajien oikeuksia... :/ eli hän ei ole tuntipalkalla?

se joka palkkaa työhön maksaa palkankin, eli kunta tai kaupunki. jos ryhdyt yksityiseksi, pitää sinun hommata lapset itse ja palkan maksaa vanhemmat.
        kunnallisena sinulle lapset hankkii sinun pph:n ohjaajasi.
        kunnalliset pph:t saa syöttötuolit, sängyt ja rattaat ohjaajalta/omalta kunnalta.
        loput joutuu maksamaan itse, joskin kunnissa ja kunnissa on eroja. meillä saa askartelutarpeita kunnalta joka paikassa ei saa vaan ne pitää itse hommata., joissakin muualla ehkä jotain muuta.
        lelut ja pelit pitää itse hommata.
        kirpputorit on tässä hyvä apu, sekä tutut joilta jäänyt ylimääräisiä leluja, mukeja, ruokailuvälineitä, lautasia, ruokalappuja, pottia, seisomakoroke on must hankinta, ym. ym.

• työajan, oikean työpaikan

ja kaksi työkaveria, (joskus on tosin vsin 1työkaveri, riippuu onko 8vai12lasta)ja kunnon palkan, mihin ei vaikuta lapsilukumäärä.
      Eikä tartte tehä yksin työtä! Eika laittaa ruokaa, eikä siivota...(ehkä vähän, yleistä siisteyttä)

• sattui

• kiinnostunut, opiskelija vi...

missä tuollaiset ryhmikset toimii? jonkun kotonako vai päiväkodissa tms? onko sellaiseen vaikea päästä töihin?

• omistamassa asunnossa.
        kiinnostunut, opiskelija vi... kirjoitti:

missä tuollaiset ryhmikset toimii? jonkun kotonako vai päiväkodissa tms? onko sellaiseen vaikea päästä töihin?

ja siellä on kaksi tai kolme hoitajaa ja joko 8 tai 12 lasta.
        Usein ruoka tulee jostakin, koulusta tai keskuskeittiöltä tai ulkopuoliselta hankkijalta.
        Ja ihan mol.fi sivuilla ja oman kuntasi sivuilla on paikkoja, pääkaupunkiseudulla on paljon ryhmishoitajan paikkoja auki.
        Googlaa sanalla ryhmäperhepäiväkoti ja katsele kuvia ja lue!
        Mie tykkään, oon tiiminvetäjänä! (lähihoitsu)

• oikeaa työtä

tehdään kuin monessa muussakin ruoka ja siivotaan itse, älkäähän kirjoitelko höpöjä tänne

• lääperiä jotkut
        oikeaa työtä kirjoitti:

tehdään kuin monessa muussakin ruoka ja siivotaan itse, älkäähän kirjoitelko höpöjä tänne

Siellä hoidetaan lapsia ja ruoka tulee päiväkodista tai koululta tai joltain ruokafirmalta.
        Ulkopuoliset siivoojat, pyykki menee pesulaan!
        Tiedän kyllä, olen ryhmiksessä ollu vuosikausia!

• Ryhmisläinen
        oikeaa työtä kirjoitti:

ryhmiksessä EI tehdä ruokaa itse.

• pph 78
        oikeaa työtä kirjoitti:

oon ollu vuoden ryhmiksessä töissä ja ruoka tuli päiväkodin keittiöltä,kuulumme päiväkodin osastoihin ja yleensäkki ruoka tulee kyllä muualta :)

• tapauksessa

kannata alkaa kotona olevaksi pp-hoitajaksi,työehtosopimus on todella surkea.1.9 alkaen yhdestä lapsesta maksetaan 345.62 euroa kuussa ja neljästä kokopäivälapsesta1382.48. Meidän kunnassa on käytäntö sellainen että pp-hoitajalle sijoitetaan puolipäiväset ja kun lapsia saa hoitajalla olla 5 niin palkka voi siis olla puolet edellämainitusta summasta.Lisäksi ylipitkät työajat ja yliyöiden upotus,jos menneillään olevan kahdenviikon jaksossa tulee yliyöitä ja seuraavassa jaksossa jää vajaaksi niin tehdyt ylityöt upotetaan siihen.Työaika on 86.5 tuntia kahdessa viikossa,siis huomattavasti pitempi kuin muilla työntekijöillä.Kulukorvaukset ovat myös aivan liian pienet,sillähän pitäis kattaa kaikki kulut,niin ruoka lelut askartelutarpeet sähkö,vesi kuin kodin kulumisesta aiheutuvat menot.Nythän on kaikki kallistunut tosi paljon,kulukorvaukseen tulee korotus yleensä vuoden vaihteessa ja on ollut tosi pieni.Tässä vain muutamia asioita tiedoksi,miettisin sinuna tarkkaan kannattaako näin epävarmaan ammattiin ryhtyä.

• pphoitajainen

4 1/2(puolikas eli esikoululainen tai koululainen.)
        kaikki sen yli on laitonta.
        älä ikinä ap. ryhdy ottamaan sen yli lapsia, koska jos jotain sattuu olet yksin vastuussa ja parhaimmassa tapauksessa menetät virkasi/työsi.

• myöspph
        pphoitajainen kirjoitti:

älä ikinä ap. ryhdy ottamaan sen yli lapsia, koska jos jotain sattuu olet yksin vastuussa ja parhaimmassa tapauksessa menetät virkasi/työsi.

Meille on kyllä ohjaaja sanonut, että kenelläkään ei voi nykylain mukaan olla yli neljää lasta, ja tämä johtaa siihen, että koska aina ryhmään osuu ainakin yksi puolipäivälapsi tai muu osa-aikainen, ei ikinä saa täyttä palkkaa. Tämä harmittaa kovasti, koska työpäivä on kuitenkin aina 9-11 tuntinen.

• ryhmiksessä
        pphoitajainen kirjoitti:

Toi lapsimäärä puhututtaa niin paljon kotihoitajilla, mutta ihmiset ei tajua sitä, että ei se ryhmä ylity ainoastaa kotona hoitavilla, harvemmin heillä nykyään ylittyy, MUTTA meillä paljon päiviä RYHMIKSESSÄ, jolloin pakon sanelemana ryhmä yhdellä hoitajalla jopa 8 lasta aamulla, ennen eskaria.Lisätyövoimaa ei saada ja yli 9h päiviä ei saada tehdä.....

• sdssdsdsdee
        ryhmiksessä kirjoitti:

Toi lapsimäärä puhututtaa niin paljon kotihoitajilla, mutta ihmiset ei tajua sitä, että ei se ryhmä ylity ainoastaa kotona hoitavilla, harvemmin heillä nykyään ylittyy, MUTTA meillä paljon päiviä RYHMIKSESSÄ, jolloin pakon sanelemana ryhmä yhdellä hoitajalla jopa 8 lasta aamulla, ennen eskaria.Lisätyövoimaa ei saada ja yli 9h päiviä ei saada tehdä.....

ryhmiksessä ei ole eskarilaisia ollenkaan.
        Ja saa tehdä 9tunnin päiviä jos vastaavastyi on sitten lyhyempi toinen!

• Hoitaja:-))
        pphoitajainen kirjoitti:

Mulla on 3 kokoaikaista ja 3 puolikasta lasta hoidossa.
        Paikalla on vaihtelevasti 2-5 lasta yhtä aikaa. Viisi todella harvoin.
        Eli teoriassa lapsia voi olla jopa 8 hoitajalla (kaikki puolikkaita), mutta paikalla vain 4,5 yhtäaikaa.
        Tuskin onnistuu käytännössa, mutta hoitajalta ostettuja hoitopaikkoja voi käyttää useampi lapsi,
        hoitopaikkaa ei ole korvamerkitty yhdelle tietylle lapselle.

• perhepäivähoitajaksi

Jäät aivan oman onnesi nojaan vaikka kunta/kaupunki sinut palkkaisikin. Laillistettua orjatyötä sanon minä!!! Palkka on surkea työpäivän pituuteen nähden. Ja se palkan vaihtelu - voi veljet, että pännii! Kaikki nuo ylemmät kirjoitukset ihan asiaa. Lisäksi jos sulla olisi omia lapsia, niin ainakaan meidän kunnassa ei saa jäädä hoitamaan omaa sairasta lasta palkallisesti. Haaveilen ajoista, jolloin entisessä normaalityössäni saattoi olla sairaan lapsen kanssa kolme päivää. Kerran pidin palkattoman päivän, kun omani oli oksennustaudissa. Enää en sitä virhettä tee. Ja auta armias, jos itse sairastut. Varahoitopaikan löytäminen on työn ja tuskan alla, jos lapsi sijoitettu toiselle pph:lle varahoitoon. Varahoitajalla todennäköisesti ryhmä täynnä, eikä voi ottaa hoitoon. Joten parempi vaan varautua olemaan terve kuin pukki!

• Minä ja lapset

Elikkä. Työ on raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kun joutuu tekemään ruoat, siivoamaan ja hoitamaan lapset ja pukemaan heidät ja riisumaan ja kantamaan ja...... työlista on loputon. Huomioiden vielä sen että teet työtä omassa kodissasi.
      Työpäivät ovat pitkiä. Mulla lyhimmillään 10 tuntia. Mulla on neljä kokopäiväistä lasta. Käteen mulla jää joka kuukausi noin 1500-1600e. Siinä on kulukorvaukset laskettu mukaan. Mulle on tullut jo yksi ns. kokemuslisä joka nosti palkkaa kuukaudessa 70e. Ihan ok palkka. =)
      en mä sais päiväkodissa työskennellessä näin hyvin rahaa. Mä olen ammatiltani kehitysvamma-avustaja ja lähihoitaja. Niin että mikään alokoulutettu hoitaja en ole. =)
      mutta tervetuloa kerhoon vaan.
      Hyvä homma tää on...jos sattuu tykkäämään.

• HELPOMPAA

TAIDANPARUVETA MINÄKIN .OMASSA KODISSA TYÖ. LAPSET TUODAN SINULLE ,EI LÄHTEÄ AINA VIERAISIIN PERHEISIIN JOPA 6.30AAMULA ETTÄEHDIT KLO8.JA ITSE MÄÄRÄTÄ PÄIVÄNI.HIENOA TYÖTÄ. VAIHDAN ALAA.HARMI NYT EI TÄÄLLÄ MEILLÄ PÄIN OLE PHH. TARVETTA .OOTTELEN JOS TULISI.

• helppoa?
        HELPOMPAA kirjoitti:

TAIDANPARUVETA MINÄKIN .OMASSA KODISSA TYÖ. LAPSET TUODAN SINULLE ,EI LÄHTEÄ AINA VIERAISIIN PERHEISIIN JOPA 6.30AAMULA ETTÄEHDIT KLO8.JA ITSE MÄÄRÄTÄ PÄIVÄNI.HIENOA TYÖTÄ. VAIHDAN ALAA.HARMI NYT EI TÄÄLLÄ MEILLÄ PÄIN OLE PHH. TARVETTA .OOTTELEN JOS TULISI.

Niinhän sitä luusi, mutta kun työ paljon muutakin, kuin kotona olemista. Jos haluaa sooloilla ihan miten vaan kannattaa varmaan alkaa yksityiseksi.

Kaikissa töissä on omat huonot ja hyvät puolensa, ja pph:lla se on se ettei tarvi "mennä" töihin, mutta siihen se helppous sitten loppuukin.

• mieti vielä

on kova pula, joten hoitajaksi on kyllä hyvät mahdollisuudet päästä.

Perhepäivähoitajana joudut tekemään pitkiä päiviä. 12 tuntia on ihan normaalia ja jotkut tekevät vieläkin pitempää. Viikkotyöaika on 43.25h eli reilusti pitempi kuin muilla. Ylitöitä tulee, mutta niistä saa vain normaalin palkan, ei ylityökorvauksia. Ja jos olet lomalla tai sairauslomalla uppoavat ylityötuntisi niihin, eli työ on aika pitkälle vapaaehtoista talkootyötä.

Sinulle maksetaan pieni kulukorvaus ruoasta sekä kaikista muista kuluista mukaan lukien asunnon kuluminen, sähköt, puhelinkulut yms. Todellisuudessa tuo korvaus menee ihan kokonaan lasten ruokaan eikä riitä aina siihenkään. Kaiken muun maksat omasta pussistasi.

Työpäiväsi voit suunnitella ihan itse, eikä kukaan ole puhaltamassa niskaasi. Varmaan ainoa hyvä puoli koko työssä.

Palkka ei päätä huimaa.Reilu 1000 euroa käteen kuussa ilman mitään lisiä plus nuo huikeat kulukorvaukset joita et niitäkään saa puhtaana käteen vaan maksat niistä ensin verot. Elät palkallasi kituuttamatta, jos sinulla on hyvätuloinen puoliso.

Tulet pitämään perhepäivähoitajan työstä muutaman vuoden ja löydät siitä paljon hyviä puolia. Sen jälkeen huomaat, että olet pelkästään hyväksikäytetty.

Tervetuloa perhepäivähoitajaksi!

• PPH2000

ovat verottomia.

• €:)
        PPH2000 kirjoitti:

ovat verottomia.

Kulukorvaukset ovat kunnalliselle hoitajalle ensin ns verotonta tuloa, mutta lopullisessa verotuksessa verottaja yhdistää ne palkkatuloon sen jälkeen vähennetään eli lopputulos on:
        -emme saa verottajan puolesta tulonhankkimisvähennystä, kun se on jo kulukorvauksessa
        -ansiotulomme näyttää myös suuremmalta eli vaikuttaa esim. omien lasten opintotukiin yms.
        Olen ollut kunnallinen pph jo 26 v. Pidän kyllä työstäni, suoritin ammattitutkinnon 5v sitten ja vaikka moni silloin sitä ihmetteli niin itse olen sitä mieltä että minä hyödyin ihan älyttömästi sen suorittamisesta ja nyt vihdoin työnantajakin arvostaa sitä palkallisesti. Silloin kun suoritin sen siitä ei saanut muuta lämpimän kädenpuristuksen. Tuosta kulukorvauksesta päättää verottaja eikä liitto, tosin kyllä sitä aina yritetään saada parannettua, mutta tietäähän sen verottajan ....

• pphoitaja 25v.
        €:) kirjoitti:

Kulukorvaukset ovat kunnalliselle hoitajalle ensin ns verotonta tuloa, mutta lopullisessa verotuksessa verottaja yhdistää ne palkkatuloon sen jälkeen vähennetään eli lopputulos on:
        -emme saa verottajan puolesta tulonhankkimisvähennystä, kun se on jo kulukorvauksessa
        -ansiotulomme näyttää myös suuremmalta eli vaikuttaa esim. omien lasten opintotukiin yms.
        Olen ollut kunnallinen pph jo 26 v. Pidän kyllä työstäni, suoritin ammattitutkinnon 5v sitten ja vaikka moni silloin sitä ihmetteli niin itse olen sitä mieltä että minä hyödyin ihan älyttömästi sen suorittamisesta ja nyt vihdoin työnantajakin arvostaa sitä palkallisesti. Silloin kun suoritin sen siitä ei saanut muuta lämpimän kädenpuristuksen. Tuosta kulukorvauksesta päättää verottaja eikä liitto, tosin kyllä sitä aina yritetään saada parannettua, mutta tietäähän sen verottajan ....

Olen toiminut pppäivähoitajana kohta 25v. ja vasta parin viimevuoden aikana olen kerännyt kaikki lapsille ostettuiden tarvikkeiden kuitit talteen ja laittanut verottajalle. olen saanut verohyvitystä.
        saamme kunnasta kerran vuodessa 50 euroa lelurahaa joka käytetään tilaamalla kunnalle tulleista kuvastoista.
        mutta ostan paljon tarvikkeita itse ja olen iloinen, että verottaja on hyväksynyt ne. esim. alan lehtitilaus maksut, askartelu, lapsen maailma ovat kelvanneet.
        suosittelen keräämään kuitit talteen ja laittamaan verottajalle. kulukorvaus ei kata muuta kuin ruoan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2959
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2787
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2433
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2071
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2004
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1770
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1672
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1530
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1453
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26