Perhepäivähoitajan palkka?

kiinnostunut, opiskelija vi...

Hei :) eli olen siis lasten ohjaaja opiskelija ja koulusta sanottiin että myös pätevä perhepäivähoitajaksi. SIlti mietityttää se että millainen palkan ero on verrattuna päivä koti työhön esimerkiksi? Olisin innokas tulevaisuudessa tekemään perhepäivä hoitajan töitä. Nyt päiväkodissa harjoittelussa ollessani sanon kyllä että on niin kamala paikka että en halua sellaiseen töihin. haluan taata lapselle hyvää hoitoa kotoa käsin. mutta onko tosissaan niin että sillä palkalla ei elä? Mitä perhepäivähoitaja tienaa kuussa? mitä muita rahoja saa, esim ruokiin, leluihin ym? olisin iloinen jos joku osaisi vastata näihin minua askarruttaviin kysymyksiin :)
entä on pph:ksi vaikea päästä?

25

6783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pph00++

Perhepäivähoitajaksi on helppo päästä, koska varmaankin suurin osa perhepäivähoitajista eläköityy 10 vuoden sisään. Nuoret, pätevät hoitajat otetaan siis yleensä heti töihin.

Parhaassa tapauksessa palkka on bruttona noin 1600 € ja siihen päälle kulukorvauksina pari-kolme sataa euroa. Mutta pph:n työssä on se huono puoli, että palkka saattaa pudota yhtäkkiä hyvinkin alas ilman, että hoitaja itse voi siihen juurikaan vaikuttaa. Lyhimmillään kuukauden varoitusajalla palkkasi voi pudota vaikka minimiin, eli 517 €/kk. Myös jos itselläsi on omia lapsia, jotka vievät paikkoja ryhmästä, on se palkasta pois.

Perhepäivähoitajan työssä on myös huonoa se, että työpäivät voivat olla todella pitkiä (itselläni olleet maksimissaan 14-tuntisia), tai sitten ne voivat olla niin lyhyitä (alle 8,5-tuntisia), että sitten taas leikataan palkasta pois.