Onko kenelläkään kokemusta Kannustalosta ?
Miten toimi asiat talotehtaan/myyntiedustajan kanssa ?
Entäs toimitus ?
Pystytysporukka ?
Miten olet viihtynyt talossasi ?
Onko jotain mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon ?
Kannustalo ?
24
7785
Vastaukset
- toinen rakentaja
Kokemukset Kannustalosta kiinnostavat myös minua, näillä näkymin alamme rakentaa Vihervaaraa lokakuussa.
Meidän edustaja tuntuu mukavalta ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin, mutta se kovin urakka eli rakentaminen on vielä edessä, vasta ollaan suunnitteluvaiheessa.
Olen jutellut neljän tutun kanssa jotka ovat samaan kaupunkiin rakentaneet Kannustalon ja he ovat vain kehuneet firmaa, että vaikuttaa hyvältä..- LongIsland
Meille tulossa Long Island muunnelma syksyllä. Tällä hetkellä tontilla perustukset valmiina odottamassa, eli varsinaista kokemusta ei ole itse paketista ja tehtaasta. Selkeät tarjoukset, tehtaan oma tarkistus toimitusten suhteen tuntuu olevan hanskassa.
Kannattaa vekslata pohjapiirustusta edestakaisin niin kauan että lopputulos miellyttää. Se on aina paljon halvempaa kuin, että rakennusvaiheessa alkaa miettiä juttuja uudestaan. Ja loppujen lopuksi on aika helppoa miettiä, että missä liesi on keittiössä, kuraeteisen paikka, minkä kätiset ovet eri paikoissa.
Kannattaa pyytää 3D-kuvaa suunnittelun loppuvaiheessa, niin saa varmistettua talon sisäisen kulkemisen. Tämä ei ollut mikään ongelma meidän myyjälle.
- edullisimman löytäminen
Tarkistuta ensin oikea hinta:[email protected]
- minä vaan
Meillä paketti tullut 11/2006 muutettiin 12/2007. Kaikki sujui mallikkaasti sekä edustajan, pystytysporukan ja varsinkin talotehtaan kanssa.
Pystytyksen jälkeen olemme muutaman kerran reklamoineet eri tahoja kuten Tiiviä, jolta ikkunat hoitui nopsasti. Ja väliovien vuoksi Viitapuuta sekin meni yhdellä puhelinsoitolla, vaikka vaihtoon meni talon kaikki väliovet.
Talotehtaalta on tilattu lisää tavaraa pariin kertaan.
Tyytyväisiä ollaan, joihinkin kompromisseihin pakotti taloudellinen tilanne, mutta unelma koti on meidän!!!
Jos joskus rakennetaan on se Mansardi-Rauhala!!!!- toinen rakentaja
Rakensitteko te itse talon loppuun, vai oliko teillä urakoitsija hoitamassa homman?
Mitä vikaa oli ikkunoissa ja ovissa?
Otitteko te laatat Terra Casasta ja keittiön Topista, ja jos otitte niin oletteko olleet niihin tyytyväisiä? - minä vaan
toinen rakentaja kirjoitti:
Rakensitteko te itse talon loppuun, vai oliko teillä urakoitsija hoitamassa homman?
Mitä vikaa oli ikkunoissa ja ovissa?
Otitteko te laatat Terra Casasta ja keittiön Topista, ja jos otitte niin oletteko olleet niihin tyytyväisiä?Itse loppuun. Toki vielä on kahdesta paikasta kesken: sisältä ja ulkoa :D
Keittiö Topilta ja laatat oman valinnan mukaan..
Ovissa oli viimeistely-virhe (siis olen yli-niuho, muut ei edes huomanneet vikaa...) ikkunoissa sinällään ei vikaa, vaan integroiduissa kaihtimissa toiminta häikkiä.
Keittiöön sinällään tyytyväisiä, mutta Topin laatu ei ehkä (minun mittareillani ainakaan) ole ihan ykkös-luokkaista. Nyt ottaisin keittiön muualta.
Talo tuli kattotuolit päälle -valmiudessa. - leojiehvn
minä vaan kirjoitti:
Itse loppuun. Toki vielä on kahdesta paikasta kesken: sisältä ja ulkoa :D
Keittiö Topilta ja laatat oman valinnan mukaan..
Ovissa oli viimeistely-virhe (siis olen yli-niuho, muut ei edes huomanneet vikaa...) ikkunoissa sinällään ei vikaa, vaan integroiduissa kaihtimissa toiminta häikkiä.
Keittiöön sinällään tyytyväisiä, mutta Topin laatu ei ehkä (minun mittareillani ainakaan) ole ihan ykkös-luokkaista. Nyt ottaisin keittiön muualta.
Talo tuli kattotuolit päälle -valmiudessa.jonkinlainen yhteistyösopimus Topi-keittiöiden ja tuon laattafirman kanssa? Saako siis jotain alennusta näiltä, jos rakentaa kannustaloa? Meilläkin on talo piirustusvaiheessa, mutta eipä ole ollut edustajan kanssa mitään puhetta tällaisesta.. Olemmekin kilpailuttaneet keittiötä monessa muussa paikassa, mutta ei Topilla.
- toinen rakentaja
leojiehvn kirjoitti:
jonkinlainen yhteistyösopimus Topi-keittiöiden ja tuon laattafirman kanssa? Saako siis jotain alennusta näiltä, jos rakentaa kannustaloa? Meilläkin on talo piirustusvaiheessa, mutta eipä ole ollut edustajan kanssa mitään puhetta tällaisesta.. Olemmekin kilpailuttaneet keittiötä monessa muussa paikassa, mutta ei Topilla.
Kannustaloilla on sopimus Topi-keittiöiden ja Terra Casa-laattojen maahantuojan kanssa eli niistä saa jonkinlaista alennusta, ainakin näin meidän edustaja täällä Uudellamalla kertoi.
- vastaaja654
Onko kenelläkään kokemusta Kannustalosta ?
* Meillä on sen verran, että ihan kohta päästään asumaan.
* Oikein hyvin. Kaikki muutokset ja toiveet huomioitiin ja pystyttiin toteuttamaan. Kaikki päivitykset/viimehetken muutokset menneet oikein. Toimitusaikaakin muokattiin jälkeen päin meille sopivammaksi.
Entäs toimitus ?
Minuutilleen ajoissa. Mukana lähes kaikki mitä piti. Joitain pikkujuttuja uupui, mutta ne saatiin soitamalla.
Pystytysporukka ?
Hoiti asiansa, ei ollut mitään huomautettavaa.
Miten olet viihtynyt talossasi ?
Ensi kuussa tiedän. :)
Onko jotain mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon ?
Virheitä sattuu kelle vaan. Mutta se on hyvä toimittaja, joka ne asiallisesti korjaa. Meilläkin matkan varrella tuli muutama fiba, mutta kaikki korjattiin. - Rauhalan rakentanut
* Onko kenelläkään kokemusta Kannustalosta ?
Rakennutimme oman Rauhalamme vuonna 2005. Kysyimme tarjouksia muiltakin toimittajilta (Vaaja, Kastelli ja Teri), mutta koska tykästyimme Rauhalan yksityiskohtiin, emme olisi jaksaneet lähteä tekemään jokaiseen listaan ja smyygin lautaan muutoksia muiden toimittajien kanssa, koska hintaero ei ollut merkittävä (meille muutama tuhat euroa ei tässä konkurssissa ollut). Juu, olen nipo, kuten "minä vaan" ja huomaan "Kannustalokopioijan" hetkessä jostain todellakin mitättömästä smyygin laudan paksuudesta. Ja en nyt halua syyllistää ketään pitkästä rakentajaa kopioinnista, itse vaan huomaan eron heti - sille ei voi mitään :)
Loistavasti. Tässä varmaan Kannustalon vahvuus. Myyntiedustaja (Keski-Suomi) ensinnäkin kuunteli jo puhelimessa mietymyksiämme ja toimitti jo ennen ensimmäistä tapaamista muutamia valmiiden Rauhaloiden rakennuslupakuvia meille nähtäväksi-niiden pohjalta päästiin jo heti ensimmäisessä tapaamisessa pitkälle, luonnokset saatiin parissa viikossa kesäloma-aikaan, eikä niissä ihan kauheasti muuttamiste edes ollut. Edustaja mm. kävi tontillamme katsomassa ja ottamassa valokuvia! Lisäksi meille talomme teki "messuvoittaja Rauhalan" piirtänyt arkkitehti, mikä entisestään lisäsi luottamusta. Halutessamme olisimme voineet käydä myös arkkitehdin juttusilla, mutta tarvetta ei ollut.
* Entäs toimitus ?
Kaikki sujui, materiaalien vaihdot onnistuivat viime hetkeen saakka, mm. talon katon katteen värin ja sisäovien mallin vaihdoimme 3 vk ennen toimitusta.
*Pystytysporukka ?
No juu, varsinkin tästä porukasta ei voi sanoa kuin kehuja, tosin Kannustalon edustaja totesi oman kokemuksensa mukaan meille osuneen jengin "firman parhaaksi". Pari pientä mokaa oli toimituksessa, joista pystyttäjät itse soittivat tehtaalle ja tavaraa tuli tilalle saman tien. Tietääkseni Kannustaloilla on vain omia pystytysporukoita, ei freelancereita tai alihankkijoita, kutein monilla muilla
Ylipäänsä puutavaraa oli toimituksessa niin paljon, että olemme rakentaneet niistä vielä kaikenlaista, mm. pihavajan ja terassin. Tuulensuojalevy loppui kesken ja saimme hakea sitä talotehtaan laskuun lisää paikallisesta rautakaupasta. Rikkonainen ulko-ovi vaihdettiin kahdessa päivässä ehjään.
* Miten olet viihtynyt talossasi ?
Hyvin. Erityisesti tykkäämme isosta eteisestä ilman tuulikaappia ja tilavasta kodinhoitohuoneesta kuraeteisineen. Kuljemme yleensä sisään aina khh:n kautta, koska se on yhteydessä autokatokseen. Eteinen tuo avaruutta olohuoneeseen.
Saunatilojen "ahtautta" pelkäsimme, mutta kokemus on osoittanut, että koska emme ole ihmisiä, joilla on tyyliin viikoittain saunavieraita ja itse saunomme ehkä kahdesti viikossa, olemme sopineet oman talomme saunatilohin erinomaisesti. Normaalissa arjessa yläkerran iso kylpyhuone kunnon suihkukaapin, kahden pesualtaan, säilytystilojen ja kylpyammeen kera on osoittautunut huomattavan käteväksi - mieluummin ne rajaliset neliöt täällä, ehdottomasti!
Yläkerran iso aula on ollut myös ihastuttava asia.
Nyt isontaisin "kirjastoa" muutamalla neliöllä tai yläkertaa siten, että aulan tilalle saisi ison makuuhuoneen. Myös parveke on melkoinen turhake, koska ei ole katettu - kesäaamuisin toki ihastuttava :)
* Onko jotain mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon ?
Kyllä, kirvesmiestunnit. Kannustalon toimitus on aika vaillinainen. talo on melkoisen kesken kun pystyttäjätlähtevät tontilta. Eli kirvesmiestyötunteja kuluu! Jo´s ne ostaa muualta, tulee kallista. Jos taas osaa itse, niin tämä ei ole iso haitta :)- uusikoti
vaillinainen? Jäi kiinnostamaan tämä kohta. Onko se vajaampi kuin muut suurelementtitoimitukset ja miltä osin?
- minä vaan
uusikoti kirjoitti:
vaillinainen? Jäi kiinnostamaan tämä kohta. Onko se vajaampi kuin muut suurelementtitoimitukset ja miltä osin?
Siis edellinen kirjoittaja puhuu varmaankin valmiusasteesta ei toimituksen sisällöstä.
Kannustalossa on niin paljon detaljeja, joita ei voida tehtaalla asentaa valmiiksi, että kirvesmies työtunteja kertyy reippaanlaisesti. esim ikkunoiden ja ovien koristelistoja ei ole valmiina kun esim Jetta-talossa on. Ja nurkkien 3 laudan levyiset nurkkalaudat vievät tietenkin 3 kertaa enemmän aikaa kuin 1 laudan levyisten nurkkien teko yms.
Sisällöllisestihän Kannuksen toimitus on todella laaja. Hyvin vähän täytyy rautakaupassa juosta, vaikka jotain paketistaan poiskin jättäisi. - uusikoti
minä vaan kirjoitti:
Siis edellinen kirjoittaja puhuu varmaankin valmiusasteesta ei toimituksen sisällöstä.
Kannustalossa on niin paljon detaljeja, joita ei voida tehtaalla asentaa valmiiksi, että kirvesmies työtunteja kertyy reippaanlaisesti. esim ikkunoiden ja ovien koristelistoja ei ole valmiina kun esim Jetta-talossa on. Ja nurkkien 3 laudan levyiset nurkkalaudat vievät tietenkin 3 kertaa enemmän aikaa kuin 1 laudan levyisten nurkkien teko yms.
Sisällöllisestihän Kannuksen toimitus on todella laaja. Hyvin vähän täytyy rautakaupassa juosta, vaikka jotain paketistaan poiskin jättäisi.kiitos vastauksesta. Jos toimitus on sisällöllisesti laaja, niin ehkä se ei sitten olekaan niin kallis kuin äkkiseltään vaikuttaa, muihin talopaketteihin verrattuna? Kiva olisi tietysti, jos nurkkalaudat ym. olisi valmiiksi asennettuina, kun ei ole itse kirvesmies.
- kuukausi niille
uusikoti kirjoitti:
kiitos vastauksesta. Jos toimitus on sisällöllisesti laaja, niin ehkä se ei sitten olekaan niin kallis kuin äkkiseltään vaikuttaa, muihin talopaketteihin verrattuna? Kiva olisi tietysti, jos nurkkalaudat ym. olisi valmiiksi asennettuina, kun ei ole itse kirvesmies.
Kuukauden verran ne vie timpurilta ne listoitukset ja koristejutut(keskiverto puoltoistakerroksinen). Aumakattoulokkeiden räystäänaluset ja palkkien verhoilut on työläät.
- kokemukset meilläkin
Parasta on Kannustalon suhtautuminen jos jotain probleemia ilmenee. Asiat vain hoidetaan sen suuremmin mesoamatta.
Meidän mökki tehtiin 2001 ja ainakin silloin puutavara oli uskomatonta verrattuna naapuriston muun merkkisiin paketteihin. Timpuri kehui, että kannustaloa rakentaa nopsemmin kuin monia muita johtuen puutavaran laadukkuudesta.
Se mihin en ole tyytyväinen, niin seinien eriste 20cm on ei ole nykypäivää eikä ollut sitä edes silloin kun me rakensimme. Lähtisin 30cm eristepaksuudesta seinissä ja katossa. - minä vaan
uusikoti kirjoitti:
kiitos vastauksesta. Jos toimitus on sisällöllisesti laaja, niin ehkä se ei sitten olekaan niin kallis kuin äkkiseltään vaikuttaa, muihin talopaketteihin verrattuna? Kiva olisi tietysti, jos nurkkalaudat ym. olisi valmiiksi asennettuina, kun ei ole itse kirvesmies.
Nurkkalautoja ei voi asentaa paikoilleen ennen elementtien paikoilleen asentamista. Niillähän juuri viilataan, jos ne ei ihan millissä ne laudan päät olekaan :D
Samoin ikkunoiden ovien koristelistat ensinnäkin kärsisivät kuljetuksesta ja asennusvaiheesta, koska eivät ole mitään "lautaa" kuten monella muulla talotoimittajalla.
Jos itse rakentaa ja ulkopuolista kirvesmiestä ei tarvita, ei Kannustalon rakentaminen tule sen kalliimmaksi kuin minkä tahansa muunkaan talon. Aikaa kuluu hiukan :) enemmän (aika paljonkin enemmän), mutta kirvesmiestyön teettämiseen ulkopuolisella menee rahaa.
Tuttavan Jetta-talon rakentaminen valmiiksi talotoimituksen jälkeen maksoi 50 000€, siis siinä oli PELKKÄ kirvesmiehen palkka. Jetta toimitus on valmiimpi kuin Kannus, mutta on se sitten sen verran mitään sanomattomamman näköinenkin. Heillä kirvesmies painoi 6kk töitä ja talo valmis. Meillä itse tehtynä nyt 20kk ja vielä on kesken, vaikka asutaankin.
No toki meillä ei mitenkään olisi ollut mahdollisuuksia maksaa kirvesmiehelle, että sillä turha harmitella olisko kannattanut palkata vai ei. Tietenkin 8-10h työpäivä palkatulla työtekijällä verrattuna työpäivän jälkeen tekemiseen on tietty eri juttu ja onhan se ihme ellei ammattimies edes nopeammin saa aikaiseksi. - uusikoti
minä vaan kirjoitti:
Nurkkalautoja ei voi asentaa paikoilleen ennen elementtien paikoilleen asentamista. Niillähän juuri viilataan, jos ne ei ihan millissä ne laudan päät olekaan :D
Samoin ikkunoiden ovien koristelistat ensinnäkin kärsisivät kuljetuksesta ja asennusvaiheesta, koska eivät ole mitään "lautaa" kuten monella muulla talotoimittajalla.
Jos itse rakentaa ja ulkopuolista kirvesmiestä ei tarvita, ei Kannustalon rakentaminen tule sen kalliimmaksi kuin minkä tahansa muunkaan talon. Aikaa kuluu hiukan :) enemmän (aika paljonkin enemmän), mutta kirvesmiestyön teettämiseen ulkopuolisella menee rahaa.
Tuttavan Jetta-talon rakentaminen valmiiksi talotoimituksen jälkeen maksoi 50 000€, siis siinä oli PELKKÄ kirvesmiehen palkka. Jetta toimitus on valmiimpi kuin Kannus, mutta on se sitten sen verran mitään sanomattomamman näköinenkin. Heillä kirvesmies painoi 6kk töitä ja talo valmis. Meillä itse tehtynä nyt 20kk ja vielä on kesken, vaikka asutaankin.
No toki meillä ei mitenkään olisi ollut mahdollisuuksia maksaa kirvesmiehelle, että sillä turha harmitella olisko kannattanut palkata vai ei. Tietenkin 8-10h työpäivä palkatulla työtekijällä verrattuna työpäivän jälkeen tekemiseen on tietty eri juttu ja onhan se ihme ellei ammattimies edes nopeammin saa aikaiseksi.Vastaajilla on paljon tietoa Kannustaloista, kiitoksia. Meillä on tarkoitus(pakko) teettää kaikki työt palkatuilla kirvesmieheillä, joten siinä mielesssä hieman valmiimpi talo olisi ollut parempi, ehkä tilaelementtitalo avaimet käteen. Ei vaan sitten oikein osu ne valinnat, mitä taloon voi tehdä, kovin rajoitettuja ovat.
20 kk ja vielä kesken kuulostaa pelottavalta... kai homma nopeammin sujuu, jos on vaikka kirvesmies ja apumies töissä? - minä vaan
uusikoti kirjoitti:
Vastaajilla on paljon tietoa Kannustaloista, kiitoksia. Meillä on tarkoitus(pakko) teettää kaikki työt palkatuilla kirvesmieheillä, joten siinä mielesssä hieman valmiimpi talo olisi ollut parempi, ehkä tilaelementtitalo avaimet käteen. Ei vaan sitten oikein osu ne valinnat, mitä taloon voi tehdä, kovin rajoitettuja ovat.
20 kk ja vielä kesken kuulostaa pelottavalta... kai homma nopeammin sujuu, jos on vaikka kirvesmies ja apumies töissä?No se palkattu kirvemies on ammattimies ja tekee ainakin sen 8h/ päivä, eikös? me ollaan ihan päivätöissä, vaan 1kk kesälomaa ollut viimevuonna, jolloin voitu täyspäiväisesti rakentaa. Kyllähän siihen silloin aikaa kuluu.
Ja tuli se paljon varoiteltu rakennus-väsymyskin muuton jälkeen. Joulun jälkeen ei paljon mitään tapahtunut ennen toukokuuta.
Mutta on se Kannustaloon tarvittavan kirvesmiehen palkkasummakin aika pelottava, ei meinaan se 50 000€ riitä. Työtä on sen verran paljon. - 40 k€ riittää
minä vaan kirjoitti:
No se palkattu kirvemies on ammattimies ja tekee ainakin sen 8h/ päivä, eikös? me ollaan ihan päivätöissä, vaan 1kk kesälomaa ollut viimevuonna, jolloin voitu täyspäiväisesti rakentaa. Kyllähän siihen silloin aikaa kuluu.
Ja tuli se paljon varoiteltu rakennus-väsymyskin muuton jälkeen. Joulun jälkeen ei paljon mitään tapahtunut ennen toukokuuta.
Mutta on se Kannustaloon tarvittavan kirvesmiehen palkkasummakin aika pelottava, ei meinaan se 50 000€ riitä. Työtä on sen verran paljon.Niin, meille rakennetaan n. 200 m2 täys II Aurora, jonka kirvestyöt kahdella timpurilla 40k€ kuitilla. Sisältäen myösm katon tekemisen.
- 10 kk
uusikoti kirjoitti:
Vastaajilla on paljon tietoa Kannustaloista, kiitoksia. Meillä on tarkoitus(pakko) teettää kaikki työt palkatuilla kirvesmieheillä, joten siinä mielesssä hieman valmiimpi talo olisi ollut parempi, ehkä tilaelementtitalo avaimet käteen. Ei vaan sitten oikein osu ne valinnat, mitä taloon voi tehdä, kovin rajoitettuja ovat.
20 kk ja vielä kesken kuulostaa pelottavalta... kai homma nopeammin sujuu, jos on vaikka kirvesmies ja apumies töissä?240m2. Ite apumiehenä.
- minä vaan
40 k€ riittää kirjoitti:
Niin, meille rakennetaan n. 200 m2 täys II Aurora, jonka kirvestyöt kahdella timpurilla 40k€ kuitilla. Sisältäen myösm katon tekemisen.
tutun kirvesmies palkka 50 000€ on talopaketi toimituksen jäljiltä TALO VALMIIKSI, Kannustalo on isompi töinen eli kyllä se muuttovalmiiksi maksaa enemmän.
Eli tässä tarkoitin palkaa palkatulle miehelle, joka tekee KAIKEN paitsi siivoaa. - laadukasta
kokemukset meilläkin kirjoitti:
Parasta on Kannustalon suhtautuminen jos jotain probleemia ilmenee. Asiat vain hoidetaan sen suuremmin mesoamatta.
Meidän mökki tehtiin 2001 ja ainakin silloin puutavara oli uskomatonta verrattuna naapuriston muun merkkisiin paketteihin. Timpuri kehui, että kannustaloa rakentaa nopsemmin kuin monia muita johtuen puutavaran laadukkuudesta.
Se mihin en ole tyytyväinen, niin seinien eriste 20cm on ei ole nykypäivää eikä ollut sitä edes silloin kun me rakensimme. Lähtisin 30cm eristepaksuudesta seinissä ja katossa.oli miedänkin talopaketin puutavara kuin naapurin Kannustalon. Jos olisimme Kannustalon valinneet olisimme saaneet maksaa 20 000e ennemmän kaiken maailma krumeluureista. kannustalon brändi maksaa, eivätkä he kovin yksilöllisiä taloja rakenna; taloissa oltava heidän kattopaneelit ja listat jne.
Tuttavat rakensivat Rauhalan ja sanoivat, että ulkokirvesmiestyöt olivat todella hitaat. - rahaton2008
minä vaan kirjoitti:
No toki meillä ei mitenkään olisi ollut mahdollisuuksia maksaa kirvesmiehelle, että sillä turha harmitella olisko kannattanut palkata vai ei. Tietenkin 8-10h työpäivä palkatulla työtekijällä verrattuna työpäivän jälkeen tekemiseen on tietty eri juttu ja onhan se ihme ellei ammattimies edes nopeammin saa aikaiseksi.Nurkkalaudoista kande murhetta kantaa, juuri kannustalojen etusivun näköisen rakentaneena, voi ylpeenä sanoa koristeluihin ja lippojen ja...ja..jne rakenteluihin menneen yli 300 h, ja ammattilainen vielä tehnyt. Nätti tuli, kallis ei, eihän kaikki kiallakaan aja...
- on oltava?
laadukasta kirjoitti:
oli miedänkin talopaketin puutavara kuin naapurin Kannustalon. Jos olisimme Kannustalon valinneet olisimme saaneet maksaa 20 000e ennemmän kaiken maailma krumeluureista. kannustalon brändi maksaa, eivätkä he kovin yksilöllisiä taloja rakenna; taloissa oltava heidän kattopaneelit ja listat jne.
Tuttavat rakensivat Rauhalan ja sanoivat, että ulkokirvesmiestyöt olivat todella hitaat.Mitä ihmettä horiset?
Kuinka niin muka pitää olla heidän paneelit ja listat?
Ne voi jättää toimituksesta pois ihan samoin kuin munkä muun osion kanssa.
Niin ja se on makuasia sanoi ajokoira kuin muniaan nuoli...
Eli toinen tykkää koristeista ja toinen ei.
Joku on valmis tekemään töitä että talo on hyvännäköinen, joku taas ei.
Toiset pitävät huolta itsestään, kunnostaan ja ulkoiseta habituksestaan, toiset ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879