Kuinka paljon maksaa talon rakentaminen?

Tepit

Kuinka paljon maksaa rakentaa perustalo tontille, josa ei ole suurempia rakennusta vaikeuttavia asioita, kuten kallota? Arviolta, 100 tuhtatta, 200 tuhatta, 300 tuhatta?

36

8776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu neliöistä

Talon hinta on suoraan riippuvainen talon koosta. Eniten säästää jättämällä turhat neliöt rakentamatta. Jos tekee oikein paljon itse, niin 2000 e/m2 riittää.

• paljoa

Ei se taida ihan noin paljoa maksaa. Nythän oli kyse puhtaasta rakennuksen hinnasta. Eli tontti poislukien. Kulut pyörinevät suunnilleen 1500e/m2.

• hyvillä alennuksilla
        paljoa kirjoitti:

Ei se taida ihan noin paljoa maksaa. Nythän oli kyse puhtaasta rakennuksen hinnasta. Eli tontti poislukien. Kulut pyörinevät suunnilleen 1500e/m2.

Ehkä vielä viisi vuotta sitten olisi saanut tuohon hintaan. Katsokaa etuovi.com sivuilta mitä uudet tai lähes uusista taloista pyydetään halvimmillaan, se on aika lähellä itserakentamisen hintaa.

Pientaloja myyntiin rakentavat ottaa palkkansa tavista parempien alennusten kautta.

• mukana...
        hyvillä alennuksilla kirjoitti:

Ehkä vielä viisi vuotta sitten olisi saanut tuohon hintaan. Katsokaa etuovi.com sivuilta mitä uudet tai lähes uusista taloista pyydetään halvimmillaan, se on aika lähellä itserakentamisen hintaa.

Pientaloja myyntiin rakentavat ottaa palkkansa tavista parempien alennusten kautta.

Niissä valmiissa rakennuksissa on tontti mukana. Veljeni rakensi talon vuosi sitten ja rakennuksen neliöhinta oli about 1200e/m2. Pientaloja myyntiin rakentavat ottavat 20-50% katteen tuon oikean neliöhinnan päälle.

• ihan poikkeuksetta
        mukana... kirjoitti:

Niissä valmiissa rakennuksissa on tontti mukana. Veljeni rakensi talon vuosi sitten ja rakennuksen neliöhinta oli about 1200e/m2. Pientaloja myyntiin rakentavat ottavat 20-50% katteen tuon oikean neliöhinnan päälle.

Rakentaja tarjoaa tontista kovaa vuokrahintaa, eihän se häntä rasita, kun kämppä menee myyntiin. Näin näitä ainakin täällä Turun seudulla tehdään.

Tuosta sattuin silmiin yksi myyntiin rakennettu 140 neliötä 170 tonnia, eli juuri sen 1200€/neliö, mutta se on rakennusalaneliö, ei huoneistoneliö. Halvallahan tuo on tehty, mutta itse rakentaen ei paljon alle pääse.

• tönöjä
        ihan poikkeuksetta kirjoitti:

Rakentaja tarjoaa tontista kovaa vuokrahintaa, eihän se häntä rasita, kun kämppä menee myyntiin. Näin näitä ainakin täällä Turun seudulla tehdään.

Tuosta sattuin silmiin yksi myyntiin rakennettu 140 neliötä 170 tonnia, eli juuri sen 1200€/neliö, mutta se on rakennusalaneliö, ei huoneistoneliö. Halvallahan tuo on tehty, mutta itse rakentaen ei paljon alle pääse.

Nykyään tuntuu, ettei ole väliä onko kämppä vuokratontilla vai omalla. Hinnat tuntuvat olevan ihan samat. Eli vaikka nuo talot onkin vuokratontilla, niin hintaan on lisätty myös tontin hinta. Itse en ostaisi taloa, joka on vuokratontilla.

• Sipisä
        ihan poikkeuksetta kirjoitti:

Mie meinasin rakantaa semmoisen 175m2 rakennusala ja hinta-arvio n.100 000€, mutta omalla hartia pankilla aikalailla kaikki eikä maksa muille. Ikinä ennen ei ole tullu rakennettua mutta hyvinpä on tullu opittua.

• talon koosta

Semmosen 150 neliöisen talon rakennuskustannukset taitavat pyöriä lähellä 200ke. Alta 100ke ei nykyään taida enään pystyä rakentamaan juuri minkäänlaista tönöä.

• tyypillisesti

244 tuhatta...

Olipas harvinaisen huono kysymys... Riippuu nyt ensinnäkin talon koosta, niitä voi katsos tehdä erin kokoisia. Lisäksi vaikuttaa tietysti rakennustapa, rakennuksen tyyppi, materiaalit, tontti, paikkakunta, aikatalu ja se miten hyvin projektin saa hallittua kaikin puolin.

yhden mielestä perustalo on toisen mielestä luksusta ja kolmannen mielestä halppis.

https://www.op.fi/op?valilehti=true&id=20104&srcpl=3

Tuossa on suht realistinen laskuri.

Perustalo helpoissa perustusolosuhtetissa (150 huoneistoneliötä) voisi maksaa ilman tonttia ja liittymiä noin 270 tonnia. Tontin ja liittymät voi tarkistaa omasta kunnasta, täällä tontin voisi saada parilla kympillä ja liittymät kymppitonnilla = 300.000€.

2000€/huoneistoneliö liehee hyvä nyrkkisääntö.

• rakennuttaessa

Tuo hinta taitaa olla valmiiksi rakennutetulle. Jos osaa itse rakentaa, niin säästänee ainakin 500e/m2. Pankit laskevat nuo neliöt sen mukaan, että kaikki työt tehetetään ulkopuolisilla.

• tapaus...
        rakennuttaessa kirjoitti:

Tuo hinta taitaa olla valmiiksi rakennutetulle. Jos osaa itse rakentaa, niin säästänee ainakin 500e/m2. Pankit laskevat nuo neliöt sen mukaan, että kaikki työt tehetetään ulkopuolisilla.

Ei kyllä tuo ns. tyypillisen tapauksen hinta. Voisin sanoa että jokainen ensimmäistä taloa rakentava yli arvioi oman osaamisen ja sen mitä omalla työllä voi säästää. Se on yllättävän vähän.

Parempi on laskea niin että ostaa kaiken työn ja jos saa raknnettua halvemmalla, niin ostaa vaikka veneen, tai jättää lopun lainan nostamatta.

Ikävä totuus on se että 80% rakentajista ylittää budjettinsa 20%:lla

• asdfasd

Eikös tili tehdä ostettaessa?

Siten paras palkka omalle työlle ei tule siitä, että kaivaa 2 kuukautta perustuksia lapiolla, vaan siitä, että osaa ostaa oikein. Tämä vaatii tutustumista erilaisiin rakennustekniikoihin (mitä materiaaleja ne vaativat) ja rakenneratkaisuihin. Tekemällä oikeita valintoja esim. montako kerrosta, kulmaa, korkeaa ikkunaa, takkaa, mikä lämmitys, paljonko automatiikkaa jne, jne. voi tehdä itselle sopivimman talon parhaaseen hintaan.

Kodin kalleimmat huoneet ovat keittiö ja kylpyhuone. Oikein ostamalla voi niistäkin säästää 10000 tai enemmän tinkimättä mukavuudesta. (tietysti jos 'puustelli'-tarra tuo kymppitonnin edestä mukavuutta, niin en voi kiistää).

• ei välttämättä

ole järkevää.Nikkilässä oli aikoinaan oma mielenterveysosasto näille talonrakentajille.Talon valmistumiseen menee sen verran enemmän aikaa että tuottaa jo aikamoiset henkiset paineet pahimmillaan avioeroja tai lopullisesti tulehtuneet välit anopin kanssa.Jos vielä on ajatellut että talo rakennetaan talkoovoimi niin unohda se.Ei onnistu tänäpäivänä.Tietenkin jotain yksityiskohtia voi kavereitten avulla tehdä.Mutta korkeintaan kertan/kaveri ja maks.päivänmittainen.
        Veljeni rakensi vuosituhannen alussa kesämökin ja oli kuvitellut että kaikki talopaketin perustyöt saa tehtyä lukuisilla talkoovikonlopuilla.Sai kaverit onkivapoineen, kaljakoreineen vain kerran käymään.

• TEpit

Paljonko voi säästää jos on itse opsikellut rakennusmieheksi ja tekee kaikki rakennusasiat jotka osaa?

• vajaalta vuodelta

Ehkä 30 tonnia.

• Rakentannut

Me tehtiin itse pitkästä tavarasta ja itse suunniteltiin myös, mies oli vastaavana mestarina, myös sähkö ja lvi-pätevyys. Ulkopuolista työtä on ollut pohjan kaivuu ja lämpöpumpun asennus. Takkakin muurattiin itse.

Aloitettiin vuonna 2000 ja muutettiin asumaan vuonna 2001. Valmis vuonna 2003. Työn ohessa rakentaminen etenee hitaasti, vuodessa ei voi tehdä ellei ota työstä vapaata. Lainaa on ollut enimmillään 80 000 e. Muuten ollaan rahoitettu projektia palkalla. Toisen palkka on mennyt rakentamiseen ja toisella ollaan eletty. Meillä on hyvät pintamateriaalit ja tavallista enemmän eristeitä, homesuojattu runko ja vesikiertoputket. Rahaa on kulunut yhteensä n. 250 000. Asuinala on 120 m2. Eli 2083 e/m2.

Jos olisi halunnut säästää rakentamiskuluissa, käyttänyt halvempaa puuta ilman käsittelyjä, tehnyt suoran sähkölämmityksen, normaalieristyksen ja halvemmat pintamateriaalit, niin olisi voinut päästä n. 1500 e/m2. Mutta se ei minusta enää ole kunnon perustalo, vaan halppis.

• 220 tonnia
        Rakentannut kirjoitti:

Me tehtiin itse pitkästä tavarasta ja itse suunniteltiin myös, mies oli vastaavana mestarina, myös sähkö ja lvi-pätevyys. Ulkopuolista työtä on ollut pohjan kaivuu ja lämpöpumpun asennus. Takkakin muurattiin itse.

Aloitettiin vuonna 2000 ja muutettiin asumaan vuonna 2001. Valmis vuonna 2003. Työn ohessa rakentaminen etenee hitaasti, vuodessa ei voi tehdä ellei ota työstä vapaata. Lainaa on ollut enimmillään 80 000 e. Muuten ollaan rahoitettu projektia palkalla. Toisen palkka on mennyt rakentamiseen ja toisella ollaan eletty. Meillä on hyvät pintamateriaalit ja tavallista enemmän eristeitä, homesuojattu runko ja vesikiertoputket. Rahaa on kulunut yhteensä n. 250 000. Asuinala on 120 m2. Eli 2083 e/m2.

Jos olisi halunnut säästää rakentamiskuluissa, käyttänyt halvempaa puuta ilman käsittelyjä, tehnyt suoran sähkölämmityksen, normaalieristyksen ja halvemmat pintamateriaalit, niin olisi voinut päästä n. 1500 e/m2. Mutta se ei minusta enää ole kunnon perustalo, vaan halppis.

Mielestäni juttusi on loistava esimerkki siitä että itse tekemällä ei säästä mitään.

Minä aloitin, syksyllä 2001 ja valmista oli keväällä 2003, lopputarkastus tosin vasta 2005.

Tein itse kellarin ja sen päälle tuli ystytyksenä talopaketti.

Osettettuja töitä oli rakennesuunnittelu, valvonta, louhinta, kuormurit ja kaivurit, osa teknisen tilan putkitöistä, lattioiden valu, takka piippuineen, ilmanvaihdon mittaukset ja kellarin rappaus.

Rahaa paloi ennen muuttoa 200.000€ ja muuton jälkeen noin parikymppiä pihaan ja rappaukseen.

Neliötä on 170/200 ja jos joku väittää tehneensä hinoman ja suuremman rinnetalon halvemmalla, niin se valehtelee tai on varastanut tarvikkeita.

2002 hintoihin saa pistää 25% lisää että ollaan tämän päivän hinnoissa, eli saman tekemiseen nyt menisi noin 275.000€.

• nyt apumiehestä
        vajaalta vuodelta kirjoitti:

Ehkä 30 tonnia.

etkä kirvesmiehestä koska sen töitä tuolla rahalla saa noin puolivuotta.

• kaiken

mitä viitsit tai haluat laittaa.

Hintahaitari liikkuu noin 700€ - äärettömän välillä/ kerrosneliö. Halvimmillaan pääsee tohon ja älkää viitsikö väittää vastaan.

• omaa työtä 3 v.

Joo, mutta hyvää tuolla rahalla ei saa, jos ei ole rakennusalan ammattilainen ja saa osaa tavaroista ilmaiseksi ja hyvillä alennuksilla.

• ei onnistu noin halvalla

1000€ vois olla alarajana jos tosissaan ytietetään halpaa, mutta se sitten kans näyttää siltä.

• TEpit

Katselin Lapissa olevia omakotitalotontteja huvikseni, ja tuli mieleen että onko tuollaisissa omakotitalotonteissa yleensä vesi- ja sähkölinjat lähellä, vai voiko tulla yllättävän iso lasku jos joutuu putkia vetelemään ympäri maita?
      Kun ei niissä ilmoituksissa lukenut ollenkaan.

• Lapissa putket

Oma aggregaatti pitää ostaa sähkölle, jos ei ole sähköä, ja vähintänkin omat kaivot pitää tehdä yleensä aina, jos haja-asutusalueelle rakentaa. Juomavesikaivo ja likavesikaivot. Jos tontti on kaukana, niin tee harmaavesille ylivirtauskaivot ja saostuskenttä, älä tyhjennettävää. Muuten tulee isot tyhjennyslaskut. Aggregaatti riittävän kauas talosta, koska pitää kovaa ääntä, muttei liian kauas, ettei tule kalliiksi. Äläkä ryhdy rakentamaan itse, jos et tuota tiennyt! Perusasioita.

• Tepit
        Lapissa putket kirjoitti:

Oma aggregaatti pitää ostaa sähkölle, jos ei ole sähköä, ja vähintänkin omat kaivot pitää tehdä yleensä aina, jos haja-asutusalueelle rakentaa. Juomavesikaivo ja likavesikaivot. Jos tontti on kaukana, niin tee harmaavesille ylivirtauskaivot ja saostuskenttä, älä tyhjennettävää. Muuten tulee isot tyhjennyslaskut. Aggregaatti riittävän kauas talosta, koska pitää kovaa ääntä, muttei liian kauas, ettei tule kalliiksi. Äläkä ryhdy rakentamaan itse, jos et tuota tiennyt! Perusasioita.

Paljonko tuollaiset systeemit maksavat suunnilleen? Rakentaa ja ylläpitää. Onko paljon kalliimpaa kuin kunnallinen sähkö?

• älä harkitse
        Tepit kirjoitti:

Paljonko tuollaiset systeemit maksavat suunnilleen? Rakentaa ja ylläpitää. Onko paljon kalliimpaa kuin kunnallinen sähkö?

Ei Tepit. Tuo ei ole sinun juttusi.

• TEpit
        älä harkitse kirjoitti:

Ei Tepit. Tuo ei ole sinun juttusi.

Kun sitä kämppää joskus hommailee, täytynee etsikellä tonttia jossa on vedet ja sähköt, tai sitten valmis talo.

• niin lähellä on
        Lapissa putket kirjoitti:

Heh heh. Hyvä provo! :) Kyllä ne vesiputket ja sähköt on ihan lähellä lapissakin. Edellyttäen tietenkin, että kyse on kaavoitetusta tontista. Jos tontti on jossain hevon jeerassa keskellä kairaa, niin homma voi mennä tuolla kuvailemallasi tavalla. Syrjäseuduillakin sähkö ja vesilaitos yleensä vetelee putket tontille asti, jos kyse on normaalista asuintalosta. Kesämökkiläiset joutuvat maksamaan putket itse halutessaan veden ja sähkön.

• ...

Kohta valmistuu pääkaupunkiseudulle bruttoalaltaan noin 300 m2 kivitalo. Neliöhinta on noin 2200 e/m2, sisältää pihatyöt mutta ei tonttia. Rakennus on teetetty osaurakoina (runko, sähkö, lvi jne.).

• olet saannut

aikaiseksi. Onko erikoisratkaisuja? Entä paljonko maansiirto oli tuosta?

Itse myös vastaavanlaista rakentamassa, mutta budjetti noin 1800 euroa/bruttoneliö. Mennään varmaan vähän tästä pitkäksi, ehkä joku 5%, johtuen juuri maansirtourakan ylläristä ja parista omasta tietoisesta ratkaiusta.

Tämä toki ei vielä sisällä pihatöitä, eikä tietenkään tonttia.

• ....
        olet saannut kirjoitti:

aikaiseksi. Onko erikoisratkaisuja? Entä paljonko maansiirto oli tuosta?

Itse myös vastaavanlaista rakentamassa, mutta budjetti noin 1800 euroa/bruttoneliö. Mennään varmaan vähän tästä pitkäksi, ehkä joku 5%, johtuen juuri maansirtourakan ylläristä ja parista omasta tietoisesta ratkaiusta.

Tämä toki ei vielä sisällä pihatöitä, eikä tietenkään tonttia.

Maansiirto ja louhinta oli 50.000 euroa (rinneratkaisu, louhittavaa oli kohtuullisen paljon). Talo on rungoltaan "normaali". Käytetyt materiaalit ja valittu talotekniikka varmaan jonkun verran nostavat kokonaiskustannuksia. Ei kuitenkaan mitään pröystäilyä mutta ei nyt halvimmastakaan päästä.

• edullisesti

kyllähän nuo talofirmat (muutkin kuin älvsby) tarjoavat ns. perustaloja kuitenkin kohtuullisin varustein 1200-1300€/neliö. Tähän tietty tulee tontin kustannukset sekä tontilla tehtävät maatyöt. Näin ollen 130 neliön "perustalon" hinnaksi tulisi karvan alle 200000€.

• Jaska_stadista

Avaimet - käteen - valmistaloista löytyy hyvät referenssihinnat. Esimerkiksi Avainkoti Kotilahti (125 m2 asuinpinta-alaa) maksaa alle 200 tuhatta valmiina. Kastellin samankokoinen on jopa halvempi. Lähtisin siitä että neliöhinta on ilman tonttia siis noin 1500 euroa.

• asdfvn

Perustalo helpoissa perustusolosuhtetissa (150 huoneistoneliötä) voisi maksaa ilman tonttia ja liittymiä noin 170 tonnia. Tontin ja liittymät voi tarkistaa omasta kunnasta, täällä tontin voisi saada parilla kympillä ja liittymät kymppitonnilla = 200.000€.

1500€/huoneistoneliö liehee hyvä nyrkkisääntö

• talo maksaa

156m2 huoneistoala, yksikerroksinen. Suurelementti puuvalmis ulkoa asennuksella. Kaikki sisätyöt itse tehtynä lukuunottamatta laatoituksia, takkoja ja osaa lvi töistä. Neliöhinnaksi tuli n. 1750e/m2. Eli kokonaisuus liikkuu pelkässä talossa n. 300 000 euron tietämillä. Talo paalutettu ja siis tuulettuva alapohja. Jos tekisi kaiken halvimman kautta niin pääsisi varmaan alle 1500 eken.

• Rakennusten mestari

Hinta on 1 200 - 2 400 €/kerrosneliö.

• miten lie?

Tämmöisiin kysyksiin on mahdoton vastata koska muuttujia ihan liikaa.

Esimerksi rahaa on saattanut palaa jo siinä vaiheessa kun sinulla on vasta perustukset pystyssä 15.000-100.000 euroa. Riippuen ihan tontista ja perustamisolosuhteista.

Jokainen rakennusprojekti on yksilö ja mitä enemmän tekee/teettää selvitystyötä sen tarkemman arvion saa lopputulemana. Ja samalla sieltä saa mahdolliset kustannussäästö kohdatkin irti.

Se tässä maassa monelta loppuneet paukut jo perustuksiin, kun on lähdetty tupakki askin takakanteen piirretyllä ja naapurin kustannuksilla tehden.

Toki onneaan voi koittaa, mikä minä olen kieltämään. Toiset onnistuu jopa näin ja toiset taas ei. Itse en lähtisi leikkimään umpimähkään elämän suurimmalla investoinnilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe