murtunut polvilumpio

Kuumapolvi

Multa murtui polvilumpio kesäkuun alussa, se korjattiin leikkauksella ja leikkaus meni hyvin, jalassa ortoosi joka estää polvea taipumasta, toipuminen hidasta. Onko normaalia että illalla polvi kuumenee? Ei turpoa vaan todellakin KUUMENEE !!!!

17

8219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pampula

      Olen hiukka sun perässä tulossa, mutta kyllä kuumottaa polvi minullakin. Onnettomuus 7.11., leikkas pari vrk myöhemmin. Polvilumpio säpäleinä. Jos viitsit, niin kerro miten polvi sinulla nyt toimii ja miltä tuntuu. Minulla nyt koko ortoosi eikä saa laskea painoa sille jalalle lainkaan. maanantaina tarkistus ja ehkä kevyempi ja liikkuvampi ortoosi. aste 0-60. Onkohan kokemusta?

      • Nimetön

        Toivottavasti sinun toipuminen sujuu paremmin kuin minun... Mulla oli siis ortoosi, 30 asteella kuusi viikkoa, täysi varaus jalalle heti leikkausta seuraavasta päivästä. Edelleen käytän keppiä ja polvi taipuu päivästä riippuen 40-50 astetta. Marraskuussa tehtiin narkoosimanipulaatio ja tammikuussa tulossa toinen. Lääkäri sanoi että minulla on jäätynyt polvi ja toisen lääkärin mielestä leikkauksessa on laitettu liian pitkät piikit (ilmeisesti jotkin tuki jutut). Mut kuten kirjoitin alkuun, toivottavasti sulla menee paremmin!!! Miten meni tarkastus?


      • Pampula
        Nimetön kirjoitti:

        Toivottavasti sinun toipuminen sujuu paremmin kuin minun... Mulla oli siis ortoosi, 30 asteella kuusi viikkoa, täysi varaus jalalle heti leikkausta seuraavasta päivästä. Edelleen käytän keppiä ja polvi taipuu päivästä riippuen 40-50 astetta. Marraskuussa tehtiin narkoosimanipulaatio ja tammikuussa tulossa toinen. Lääkäri sanoi että minulla on jäätynyt polvi ja toisen lääkärin mielestä leikkauksessa on laitettu liian pitkät piikit (ilmeisesti jotkin tuki jutut). Mut kuten kirjoitin alkuun, toivottavasti sulla menee paremmin!!! Miten meni tarkastus?

        Muikku! Tarkoittavatko nämä manipulaatiot sitä, etteivät polven osat ole kohdallaan vai mitä manipuloinnissa tehdään? Missä sairaalassa asioit, muuten? Minä Töölössä.Minulla eka tarkastus röntgenineen meni hyvin eli kuulemma oli polvi suunnitelmien mukainen. Nyt 0-60 ortoosi ja lupa tukea puolella painolla suoralle polvelle. Polvi taipuu tsempillä 40 astetta. Ei tosin kivalta tunnu.Ohjeena on taivutella polvea alustaa vasten ja jalkasuorana liikuttaa polvilumpiota. Kipu on lisääntynyt tämän viikon aikana. Johtuneeko lisääntyneestä kiikkuvuudesta ja siitä etten ole vain lojunut kotona? Aika vähän tosin voin tehdä. Mies kuljetti töihin ja takaisin kolmena päivänä. Sen jälkeen olinkin aika väsy.Käytkö töissä? Onko kipua?


      • Nimetön
        Pampula kirjoitti:

        Muikku! Tarkoittavatko nämä manipulaatiot sitä, etteivät polven osat ole kohdallaan vai mitä manipuloinnissa tehdään? Missä sairaalassa asioit, muuten? Minä Töölössä.Minulla eka tarkastus röntgenineen meni hyvin eli kuulemma oli polvi suunnitelmien mukainen. Nyt 0-60 ortoosi ja lupa tukea puolella painolla suoralle polvelle. Polvi taipuu tsempillä 40 astetta. Ei tosin kivalta tunnu.Ohjeena on taivutella polvea alustaa vasten ja jalkasuorana liikuttaa polvilumpiota. Kipu on lisääntynyt tämän viikon aikana. Johtuneeko lisääntyneestä kiikkuvuudesta ja siitä etten ole vain lojunut kotona? Aika vähän tosin voin tehdä. Mies kuljetti töihin ja takaisin kolmena päivänä. Sen jälkeen olinkin aika väsy.Käytkö töissä? Onko kipua?

        Narkoosi manipulaatio tarkoittaa että kevyessä nukutuksessa polvi taivutetaan väkisin koukkuun. Minä asun täälä itä-suomen perukoilla, joten asioin Pohjois-Karjalan keskussairaalalla. Minä palasin töihin marraskuun alussa, eli olin 5 kk saikkulomilla (johtuen siitä että polvi jäykistyi ihan suoraksi, johon siis sitä manipulaatio hoitoa menen pian uudestaan hakemaan) Ensimmäiset pari viikkoa olin niin väsynyt että kun töistä kotiin pääsin en kyllä pystynyt muuta tekemään kun peiton vetämään päälle ja unten maille. Nyt jaksaa jo hyvin työpäivän, tosin iltapäivällä jalka rupeaa turpoamaan ja kipeytymään. Nyt olen ruvennut sisätiloissa liikkumaan ilman keppejä, mikä on hieman hankalaa kun jalka on tosiaan ihan tikkusuorana. Miten satutit jalkasi?


      • Pampula
        Nimetön kirjoitti:

        Narkoosi manipulaatio tarkoittaa että kevyessä nukutuksessa polvi taivutetaan väkisin koukkuun. Minä asun täälä itä-suomen perukoilla, joten asioin Pohjois-Karjalan keskussairaalalla. Minä palasin töihin marraskuun alussa, eli olin 5 kk saikkulomilla (johtuen siitä että polvi jäykistyi ihan suoraksi, johon siis sitä manipulaatio hoitoa menen pian uudestaan hakemaan) Ensimmäiset pari viikkoa olin niin väsynyt että kun töistä kotiin pääsin en kyllä pystynyt muuta tekemään kun peiton vetämään päälle ja unten maille. Nyt jaksaa jo hyvin työpäivän, tosin iltapäivällä jalka rupeaa turpoamaan ja kipeytymään. Nyt olen ruvennut sisätiloissa liikkumaan ilman keppejä, mikä on hieman hankalaa kun jalka on tosiaan ihan tikkusuorana. Miten satutit jalkasi?

        Miten sinä? Tyhmä kysymys varmasti, mutta johtuuko polvesi jäykistyminen niistä liian pitkistä piikeistä vai jostain muusta? Olisiko se ollut ennalta estettävissä olettaen että piikit olisivat olleet nämä samat?
        Olin 23.12. röntgenissä ja lääkärillä. Luutuminen ei ole edennyt täysin siuunnitelmien mukaan, joten saan vielä jatkaa 0-60 ortoosin käyttöä, mutta saan tukea koko painollani kipeään polveen sen ollessa suorana. Ihanaa, kun on kädet vapaat. Voi itse kuljettaa kahvikuppinsa :-) Polvi taipui juuri ja juuri 49 astetta. Fysioterapeutilta siellä Töölön sairaalassa sain nyt ohjeet nousta varpaille, makuuasennossa nostaa suoraa jalkaa 20 cm ylös ja alas sekä jatkaa sitä varovaista polven taivuttelua. Polvessa on selkeä kipeä kohta, joka tuntuu liikkeissä, paitsi siinä varpaille nousemisessa. Se on kivaa! Kaikki muu kivuliasta. Pitäisi vain tsempata...
        Luin myös leikkauskertomuksen vasta nyt kunnolla läpi ja siinä sanotaan suoraan, että metallipiikit yms joudutaan jossain bvaiheesas poistamaan, että jokin metallituki todennäköisesti tulee murtumaan ja että nivelrikko tulee ennemmin tai myöhemmin.

        Tsemppiä! Sitä tarvitaan.


    • Pampula

      Miten sinulla menee? Oletko saanut kuntoutettua edes vähän lisää?
      Minulla huono yö takana. Ainahan ne hankalia ovat, kun ortoosin kanssa kääntelee ja asettelee, mutta nyt taas särky polvi. Aamuyöstä alkaa aina selkäsärky muutenkin. Polvi taipuu vielä max 45 astetta. Perjantaina röntgeniin ja lääkäriin Töölön sairaalaan. Jos luutuminen on nyt tapahtunut ja muutenkin aion pyytää klähetettä fysioterapiaan. Ei tästä omaehtoisesta taivuttelusta mitään tule.

      • Nimetön

        ...mene. Olin viime viikolla siellä manipulaatiossa ja kun tuota jalkaa olivat taivutelemassa niin ne tukipiikit mitä sinne polveen oli laitettu tuli nahkasta läpi. Seuraavana päivänä olikin sitten leikkaus missä poistettiin kaikki raudat polvesta. Nyt oon tosi kipeä ja antibioottikuurilla (joka oksettaa ihan kokoajan) töissä yritän jaksaa vaan kuitenkin olla...

        Minä liukastuin suihkusta tullessa ja putosin kynnyksen päälle seurauksella että lumpio meni useampaan osaan.

        Ensviikolla aloitan fysioterapian ja toivon kovasti että liikkuvuus saataisiin palautettua, nyt noin 50-60 astetta...


      • Pampula
        Nimetön kirjoitti:

        ...mene. Olin viime viikolla siellä manipulaatiossa ja kun tuota jalkaa olivat taivutelemassa niin ne tukipiikit mitä sinne polveen oli laitettu tuli nahkasta läpi. Seuraavana päivänä olikin sitten leikkaus missä poistettiin kaikki raudat polvesta. Nyt oon tosi kipeä ja antibioottikuurilla (joka oksettaa ihan kokoajan) töissä yritän jaksaa vaan kuitenkin olla...

        Minä liukastuin suihkusta tullessa ja putosin kynnyksen päälle seurauksella että lumpio meni useampaan osaan.

        Ensviikolla aloitan fysioterapian ja toivon kovasti että liikkuvuus saataisiin palautettua, nyt noin 50-60 astetta...

        Ei kuulosta hyvältä ja kaikki yhden liukastumisen takia! Kaikki lämpimät ajatukseni sinulle. Nyt kun polvessa ei ole rautaa, joka voi mennä katki tai tulla läpi niin on varmasti tosi tärkeää tsempata se koukistumaan. vaikka mikä minä olen sanomaan. Anna anteeksi, tarkoitus ei ole kertoa sinulle mitä pitää tehdä, sillä en edes tiedä paremmin kuin sinä. Tapasin muutama viikko sitetn yhden jäykkäpolvisen miehen eräässä joulupuurotilaisuudessa. Hän vain vakuutti, että täytyy sitetn koukistaa ja jumpata vaikka särkylääkkeiden voimalla kun sen aika tulee.
        Olin viime perjantaina tarkastuksessa. Yksi sauma on vielä auki ja jos ei ole luutunut 13.2. niin todennäköisesti avataan polvi uudelleen. Metallipiikit ja muut roinat ovat ehjinä. Polvi taipuu just ja just 60 astetta. En saa yrittää enempää enkä koukistaa kokonaan sille jalalle tukien ennenkuin sauma on kiinni, sillä jos piikkejä menee poikki, saattaa lumpio hajota.
        Yritä kestää!


      • Pampula
        Nimetön kirjoitti:

        ...mene. Olin viime viikolla siellä manipulaatiossa ja kun tuota jalkaa olivat taivutelemassa niin ne tukipiikit mitä sinne polveen oli laitettu tuli nahkasta läpi. Seuraavana päivänä olikin sitten leikkaus missä poistettiin kaikki raudat polvesta. Nyt oon tosi kipeä ja antibioottikuurilla (joka oksettaa ihan kokoajan) töissä yritän jaksaa vaan kuitenkin olla...

        Minä liukastuin suihkusta tullessa ja putosin kynnyksen päälle seurauksella että lumpio meni useampaan osaan.

        Ensviikolla aloitan fysioterapian ja toivon kovasti että liikkuvuus saataisiin palautettua, nyt noin 50-60 astetta...

        Hei, Onko fysioterapia edesauttanut polven toimivuutta? Onko polvi vielä kuuma? Onko kipua lepotilassa?
        Minulla huomenna Töölön sairala taas. Toivon, että olisi nyt luutunut ainakin, niin voisimme päästä eteenpäin. Öisin minua häiritsee kivut, piikit kai. En osaa oikein nukkua kunnolla. Töissä käyn nyt aviomiehen kyydillä tai taksilla. Vakuutusyhtiö suostui B-todistuksin turvin maksamaan työmatkat. Muutenhan olisin kotona eli halvemmaksi tlee heille. Työmatkani ei ole pitkä, mutta bussille melkein kilometri kävelyä. Ei onnistu ainakaan kantamuksilla eikä nyt muutenkaan lumen ja jään päällä. Väsyttää myös, muuten, aivan tolkuttomasti.
        Tsemppiä sinulle :-)


      • Nimetön
        Pampula kirjoitti:

        Hei, Onko fysioterapia edesauttanut polven toimivuutta? Onko polvi vielä kuuma? Onko kipua lepotilassa?
        Minulla huomenna Töölön sairala taas. Toivon, että olisi nyt luutunut ainakin, niin voisimme päästä eteenpäin. Öisin minua häiritsee kivut, piikit kai. En osaa oikein nukkua kunnolla. Töissä käyn nyt aviomiehen kyydillä tai taksilla. Vakuutusyhtiö suostui B-todistuksin turvin maksamaan työmatkat. Muutenhan olisin kotona eli halvemmaksi tlee heille. Työmatkani ei ole pitkä, mutta bussille melkein kilometri kävelyä. Ei onnistu ainakaan kantamuksilla eikä nyt muutenkaan lumen ja jään päällä. Väsyttää myös, muuten, aivan tolkuttomasti.
        Tsemppiä sinulle :-)

        Eli on auttanut fysiossa käynti, koukistus lähentelee 80 astetta ja viime viikolla lumpiokin rupesi liikkumaan hieman, kävelen sisällä ilman keppejä nyt jo koko ajan, ulos en vielä lähde ilman kun meillä päin on ihan hirmusesti lunta ja jäätä ;)

        Särkylääkkeet olen saanu melkein kokonaan unohtaa ja kuumotuskin rajottuu enää kovan rasituksen jälkitiloihin.

        Hirveästi kyllä se rautojen poistaminen helpotti elämistä ja olemista, ja nyt kun haavakin on jo kiinni niin mikäs tässä jumpatessa.

        Kyllä sinunkin jalka hyvin siitä kuntoutuu!!! Tsempillä vaan sinäkin eteenpäin!!!


      • Pampula
        Nimetön kirjoitti:

        Eli on auttanut fysiossa käynti, koukistus lähentelee 80 astetta ja viime viikolla lumpiokin rupesi liikkumaan hieman, kävelen sisällä ilman keppejä nyt jo koko ajan, ulos en vielä lähde ilman kun meillä päin on ihan hirmusesti lunta ja jäätä ;)

        Särkylääkkeet olen saanu melkein kokonaan unohtaa ja kuumotuskin rajottuu enää kovan rasituksen jälkitiloihin.

        Hirveästi kyllä se rautojen poistaminen helpotti elämistä ja olemista, ja nyt kun haavakin on jo kiinni niin mikäs tässä jumpatessa.

        Kyllä sinunkin jalka hyvin siitä kuntoutuu!!! Tsempillä vaan sinäkin eteenpäin!!!

        Voi miten kivaa :-) Jatkoo, jatkoo nyt vain. Olet tyytyväinen, mutta älähän jää laakereille lepäämään! Enempi asteita peliin - vähitellen.

        Minulla ostoosi nyt poissa. Kepeillä ulkona. Kuten toteat, lumen ja jään päällä on parasta ollakin. Polvi taipuu 70 astetta, mutta aika kipeää tekee ne viimeiset asteet. Kävin sairaalan fysioterapeutilla tänään ja sain jumppaohjeet. Yksityiselle sain 5-10 kerran lähetteen, mutta ajan vasta kahden viikon päähän eli nyt on ruvettava harjoittamaan itsekuria. Suositeltiin, muuten, vesijuoksua, sillä lailla että todella koukistaa ja ojentaa kunnolla. Tämän olen kuullut muiltakin suunnilta, joten tarttis tehrä. Vesijuoksuvöitähän on nykyään usein uimahalleissa lainattavissakin, mutta voisi olla tietty osatmisen arvoinenkin jos juoksu kerran on tehokasta. Tässähän kai vaikuttaa myös surkastuneet lihakset ja lyhentyneet jänteet, joten venytystä kai myös, eikös?
        Niin, 6kk päästä poistetaan ne pinnalla olevat piikit. Muista en tiedä.
        Tsemppiä ja iloa!


    • Kysyjä?

      Jos polvilumpio murtuu saako kepit vai joutuuko pyörätuoliin?

    • Murtuma?

      Kuinka kauan polvea pitää pitää kipsissä (jos pitää) ja kauanko pitää pitää levossa ennen kuin voi taas urheilla, 1-2kuukautta??

    • nimimerkki265

      Yleensä lumpion murtuessa se kipsataan suoraksi eli kepit. Mulla oli pitkä kipsi 6 viikkoa jonka jälkeen kaikki lihakset olivat kadonneet ja kävely ei todellakaan onnistunut ilman keppejä moneen viikkoon. Lepoa ei kipsin poiston jälkeen juurikaan tarvita, mutta lihaksien takaisin saaminen kestää todella kauan. Ja nivel myös jäykistyy uskomattoman paljon kuten edellä on käynyt ilmi.

    • kipsattupolvi

      Itsellä oli 5 viikkoa kipsi joka tänään poistettiin. Vihlovaa kipua tuntuu polvilumpion kohdalla kun jalkaa taittelee. Kepit jätin heti pois ja yritän ainakin selvitä ilman. Portaiden kävely tekee vähän tiukkaa. Huomenna alkaisi fysioterapiset hoidot mikä vähän pelottaa kun kun polvi ei ollut täysin vielä luutunut mutta lääkäri sanoi että ei enää laiteta kipsiä eikä mitään tukia. Millaisia fysikaalisia harjotteita muilla oli ja minkälaisia tai mihin kohdistuvia kipuja oli eniten?

    • mies parhaassa iässä

      Ittellä halkes lumpio vaakatasossa kahteen palaan. Halkeama oli kuulemma vähän rosoine. Polvi avattiin seuraavana päivänä ja sinne laitettiin se metalli lanka tappi hässäkkä.. Jalka pantiin sellaiseen kapistukseen (ortoosiin) mikä piti jalkaa suorana. Ortoosissa on nivel jota joidenkin viikkojen päästä säädettiin tapeilla. Että jalkaa voi taaa pikku hiljaa koukistella 15 astetta viikko 30 toinnen viikko jne.. Itte kun sain tämän kapistuksen jalasta pois niin jonkin viikon kuluttua tajusin että en saa koukisettua jalkaani yhtään eteen päin. Eli jos vaikka istun niin että jalat heiluu vapaana niin taakse päin kyllä saan jalkaa taitettua mutta eteenpäin se ei värähtänytkään.. Olin jo varma että multa on joku lihas sieltä katkaistu tai vähintään hermo joka ohjaa tuota jalkaa.. No parin kuukauden kuntopyöräilyllä se aavistukksen antoi elon merkkejä ainut vain että monet hyvät ohjeet mitä olen saanut kuntoutukseen.
      Niin ne liikkeet aiheuttivat sietämätöntä piston tunnetta polvessa. Eli en tehnyt niitä vaan satsasin vain pyöräilyyn ja rauhalliseen kävelyyn. 11kk raudat oli mulla polvessa en tänä aikana päässyt vielä hyvään kuntoon koska ne tärkeät liikkeet jäi tekemättä. Toki pääsin rauhallisesti kävelemään tasaisella ilman suurempia ontumisia.. Nyt polvi avattu ja raudat poistettu. 2 viikkoa saisi astoa vain suoralle jalalle.. Pian tämä toinnenkin viikko on kulunut. On uskomatonta mutta tuntuu että polvi on vetänyt jumiin jo tässä ajassa. Saan sen kivutta taittumaan johki 60 astetta.. No nyt odotan innolla kun raudat ovat poissa että jos nyt pystyisin tekemään niitä lihas harjoitus liikkeitä. Ilman tunnetta että tulisi neula lihaksesta läpitte..

    • Anonyymi

      mulla meni polvilumpio pois paikoiltaan 9.11 mutta ambulanssi miehet sai sen takas paikoilleen. Ens vkolla meen magneettikuvauksiin ja lääkärille ja se kertoo mitä tulevaisuudessa tehdään. ja oon 15-vuotias

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe