freelancerit voivat pyytää tehdystä työstäänpalkkaa? Entä kuinka hyvin voi tienata nettisivujen freelancer-toimittajana, joka kirjoittaa blogiin?
Paljonko
3
952
Vastaukset
- hiukkasen?
Oletko kirjoittava freelancer-toimittaja vai kuvaaja vai sekä että vai leikkaja vai ohjaaja vai graafikko vai mikä?
Ja millaisiin julkaisuihin teet työtäsi?
Journalistiliiton sivuiltahan tunnetusti löytyy freelancerin palkkiosuositukset, mutta harva media ainakaan lehdistön puolella maksaa todellisuudessa niin korkeita liksoja. Jotkut maksavat enemmänkin, kunhan osaa pyytää ja neuvotella.- Nyt alkoi kiinnostaa
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
- Täti Toimittaja
Nyt alkoi kiinnostaa kirjoitti:
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
Journalistiliiton suositukset ovat vain suosituksia ja niitä sekä alitetaan että ylitetään sujuvasti. Jos puhutaan tavallisten hyvien toimittajien tekemistä tavallisista jutuista niin parhaat maksajat ovat (siis paremmuusjärjestys): 1) mainos- ja asiakaslehdet, 2) erityisaikakauslehdet, 3) aikakauslehdet, 4) iltapäivälehdet ja valtakunnalliset päivälehdet, 5) maakuntalehdet ja paikallislehdet. Viimeksimainitut nöyryyttävät kirjoittajia jopa 20 euron palkkioilla. Jotta joku media maksaisi sinulle normaalitasoa enemmän esimerkiksi kolumnista tai nettiblogin pitämisestä, sinun tulisi olla vaikkapa sitten julkkis tai jotenkin erityisesti profiloitunut jollakin alalla tai sitten erittäin taitava taviskirjoittaja. Ulkopuolisten tekemissä kolumneissa/blogeissa on median kannalta oltava ns. sitä jotain muuta, joka erityisesti kiinnostaa lukijoita. Sellaisille kirjoittajille voidaan maksaa 200-400 euroa per kolumni / blogi. Vastaavasti aikakauslehti voi maksaa aukeaman jutusta jossa on kaksi kuvaa, about 400-600 euroa, ja joskus taksan määrää jutun tekoon käytetty aika. Mutta noinniinkuin yleisesti voi sanoa, että taksoja on laidasta laitaan. Onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh443003Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli632346Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit562169- 922021
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi411814Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö641445Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1291407Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1691370Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.891355Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3781305