freelancerit voivat pyytää tehdystä työstäänpalkkaa? Entä kuinka hyvin voi tienata nettisivujen freelancer-toimittajana, joka kirjoittaa blogiin?
Paljonko
3
1071
Vastaukset
- hiukkasen?
Oletko kirjoittava freelancer-toimittaja vai kuvaaja vai sekä että vai leikkaja vai ohjaaja vai graafikko vai mikä?
Ja millaisiin julkaisuihin teet työtäsi?
Journalistiliiton sivuiltahan tunnetusti löytyy freelancerin palkkiosuositukset, mutta harva media ainakaan lehdistön puolella maksaa todellisuudessa niin korkeita liksoja. Jotkut maksavat enemmänkin, kunhan osaa pyytää ja neuvotella.- Nyt alkoi kiinnostaa
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
- Täti Toimittaja
Nyt alkoi kiinnostaa kirjoitti:
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
Journalistiliiton suositukset ovat vain suosituksia ja niitä sekä alitetaan että ylitetään sujuvasti. Jos puhutaan tavallisten hyvien toimittajien tekemistä tavallisista jutuista niin parhaat maksajat ovat (siis paremmuusjärjestys): 1) mainos- ja asiakaslehdet, 2) erityisaikakauslehdet, 3) aikakauslehdet, 4) iltapäivälehdet ja valtakunnalliset päivälehdet, 5) maakuntalehdet ja paikallislehdet. Viimeksimainitut nöyryyttävät kirjoittajia jopa 20 euron palkkioilla. Jotta joku media maksaisi sinulle normaalitasoa enemmän esimerkiksi kolumnista tai nettiblogin pitämisestä, sinun tulisi olla vaikkapa sitten julkkis tai jotenkin erityisesti profiloitunut jollakin alalla tai sitten erittäin taitava taviskirjoittaja. Ulkopuolisten tekemissä kolumneissa/blogeissa on median kannalta oltava ns. sitä jotain muuta, joka erityisesti kiinnostaa lukijoita. Sellaisille kirjoittajille voidaan maksaa 200-400 euroa per kolumni / blogi. Vastaavasti aikakauslehti voi maksaa aukeaman jutusta jossa on kaksi kuvaa, about 400-600 euroa, ja joskus taksan määrää jutun tekoon käytetty aika. Mutta noinniinkuin yleisesti voi sanoa, että taksoja on laidasta laitaan. Onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592