freelancerit voivat pyytää tehdystä työstäänpalkkaa? Entä kuinka hyvin voi tienata nettisivujen freelancer-toimittajana, joka kirjoittaa blogiin?
Paljonko
3
984
Vastaukset
- hiukkasen?
Oletko kirjoittava freelancer-toimittaja vai kuvaaja vai sekä että vai leikkaja vai ohjaaja vai graafikko vai mikä?
Ja millaisiin julkaisuihin teet työtäsi?
Journalistiliiton sivuiltahan tunnetusti löytyy freelancerin palkkiosuositukset, mutta harva media ainakaan lehdistön puolella maksaa todellisuudessa niin korkeita liksoja. Jotkut maksavat enemmänkin, kunhan osaa pyytää ja neuvotella.- Nyt alkoi kiinnostaa
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
- Täti Toimittaja
Nyt alkoi kiinnostaa kirjoitti:
Kuka maksaa enemmän ja mistä? Jollekin puolijulkkiksille vain kolumneista tms. joita nimellä myydään vaiko tarkoitatko ihan normaaleista tasokkaista jutuista normaaleille hyville toimittajille?
Journalistiliiton suositukset ovat vain suosituksia ja niitä sekä alitetaan että ylitetään sujuvasti. Jos puhutaan tavallisten hyvien toimittajien tekemistä tavallisista jutuista niin parhaat maksajat ovat (siis paremmuusjärjestys): 1) mainos- ja asiakaslehdet, 2) erityisaikakauslehdet, 3) aikakauslehdet, 4) iltapäivälehdet ja valtakunnalliset päivälehdet, 5) maakuntalehdet ja paikallislehdet. Viimeksimainitut nöyryyttävät kirjoittajia jopa 20 euron palkkioilla. Jotta joku media maksaisi sinulle normaalitasoa enemmän esimerkiksi kolumnista tai nettiblogin pitämisestä, sinun tulisi olla vaikkapa sitten julkkis tai jotenkin erityisesti profiloitunut jollakin alalla tai sitten erittäin taitava taviskirjoittaja. Ulkopuolisten tekemissä kolumneissa/blogeissa on median kannalta oltava ns. sitä jotain muuta, joka erityisesti kiinnostaa lukijoita. Sellaisille kirjoittajille voidaan maksaa 200-400 euroa per kolumni / blogi. Vastaavasti aikakauslehti voi maksaa aukeaman jutusta jossa on kaksi kuvaa, about 400-600 euroa, ja joskus taksan määrää jutun tekoon käytetty aika. Mutta noinniinkuin yleisesti voi sanoa, että taksoja on laidasta laitaan. Onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk774088Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n262220Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj381995Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge361334- 281243
Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et111063Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit73891Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.43889Peuran liikenne ajovaloissa
Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup30764- 40761