Auto hiljaiseksi

On yks

Tämä voisi olla oikea foorumi kysyä tällaista asiaa, koska luullakseni tuning-kaverit ovat mahtavia TI-miehiä, eivätkä pidä turhana hömpötyksenä autonsa ehostamista myös audionaalisesti visuaalisen ehostamisen ohella.

Miten saa autosta hiljaisemman?
Maksaako vaivaa uusia konehuoneen äänieristeitä ja mitä se maksaa?
Onko muita konsteja?
Olen kuullut vaimennusmassasta, joka ruiskutetaan peltiosiin... toimiiko se?
Ja mitä se maksaa?
Lähinnä moottorin ääni ( pakoputken mouruamiset) on häiritsevin yksittäinen melun lähde autossani. Vastaa, jos jaksat.

7

4243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan...

      no sisätiloist luulis saavan edes vähä hiljaisemmat ku pistää jotain pitumimattoa vaikka tavallisen maton alle ja ovien sisälle...en tiiä, mut silt tuntuu et vois vähä hiljetä...

    • Höh

      Alustan massaus ainakin pienentää tie melua aika reilusti ja putkisto ääniä!

    • Mertmi

      Ensimmäinen asia, minkä tekisin, olisi konepellin eristeen kunnon tarkastaminen. Jos siinä on vain sellainen ohut pahvimainen eriste, niin kannattaa hommata siihen sellainen noin 20mm paksu liimattava superloni. Sen voi varmistaa lisäksi vaikka nippusiteillä tms. Vähentää moottoriäänia radikaalisti. Pakoputken vaimennukseen auttaa paljon, kun otat putkiston liitoksistaan auki, puhdistat liitokset esim. teräsharjalla. Sitten kokoat pakoputken asennustahnan kanssa. Usko tai älä, hiljenee huomattavasti.

      Auton sisälle voit tietysti lisätä superlonia penkkien alla oleviin osiin lattiaa. Tämä on melko helppo tapa, hankalampi ja työläämpi on bitumin laitto. Varsinkin pakoputken reittiä kannattaa katsella. Yksi henkilö suositteli, että jos autossa on iso hattyhylly, kannattaa sen alapintaan laittaa myös 20mm superloni. Takapyörien äänet hiljenee huomattavasti.

      Sitten yksi asia pitää muistaa, jos korissa on reikiä jotka on avoimia, esim. läpivientejä/vesireikiä lattiassa, niistäkin tulee ääntä sisään. Varsinkin tulipellissä eron huomaa. Usko tai älä :)

      • Kareem

        Laajoihin peltipintoihin kuten ovipelteihin, takakylkiin, kattoon, lattiaan ja sisälokasuojiin liimattava raskasbitumimatto vähentää melua tehokkaimmin. Melu syntyy usein siitä, kun laajat peltipinnat pääsevät värähtelemään kaiuttimen kalvon tavoin. Bitumimatto vähentää tätä ilmiötä.

        Sitten tuollaista huokoista superlonin tyyppistä materiaalia käytetään "imemään itseensä" tilassa itsessään jo majaileva "kaiku" (tosi tieteellisestin tarkasti selitetty...) Eli esim. tulipeltiin moottoritilan puolelle huokoinen parin sentin äänieriste ja matkustamon puolelle bitumimatto.

        Yksi melunlähde voi olla myös laajapintainen muovinen kojelauta, joka sekin pääsee värähtelemään. Sekin kannattaa vaimentaa sisäpinnaltaan.

        Bitumimattoa on yleisessä myynnissä ainakin kahta eri painoista, 2,5kg/m² ja 7kg/m². Tuolla painavammalla kun verhoaa kaikki matkustamon ja tavaratilan sisäpinnat, niin lisäpainoa onkin autossa jo äkkiä50 kg... ;) Ja lompakkokin kevenee aika lailla... :(

        Konehuoneeseen (eikä ehkä mielellään matkustamoonkaan) ei kannata liimailla ihan tavalista superlonia, se kun ei välttämättä ole kovin paloturvallista. Tarkoitukseen on ihan omat autokäyttöön tarkoitetut eristeet. Parhaimmissa on jopa ohut musta sileä kumipinta, joka esim. konehuoneessa estää veden imeytymistä huokoiseen eristeeseen (ruostumisriski!). Yleisemmin tämä pinta on "hopeista" alumiinifoliota, joka ei ehkä konehuoneessa ole kovin "factory look"...

        Tuo tulipellin reikien tilkitseminen on hyvä vinkki. Itse ihmettelin, kun jotenkin kuului turhan kovana pakoäänet sisälle, aivan kuin pakosarjan tiivisteet hieman fuskaisivat. No, kurkistus tulipeltiin paljasti, että n. 15 mm paksuinen sisälämppärin pistokkeelle menevä panssarijohto kulki 30 mm reiän läpi, ilman läpivientikumia! Ei ihme että pääsi melu kabiiniin... Ja täydet pisteet myös automerkin valtuuttamalle asentajalle. :(

        Lopuksi varoituksen sana jos aikoo repiä kattoverhoilun irti ja liimata bitumimattoa tai jotain huopaa kattopeltiin: Tiedän yhden tapauksen, jossa homma jotenkin kusi ja ilmeisesti jotenkin märkänä asennettu äänieriste veti kuivuessaan laajaan kattopellin kuopalle. :( En tarkoita pelotella hommasta eroon, mutta kannattaa muistaa että tekevälle voi sattua. Mutta kun paljon sattuu niin tottuu... ;)


    • Corolla 86

      Jouduin laajojen hitsausten yhteydessä poistamaan 5-ovisen rotiskoni perästä kaikki muoviosat ja penkit. Niitä takaisin asetellessanin tungin rengaskaarien päälle, lattioihin ja takanurkkien koteloihin normaalia, hopeapintaista äänieristysvaahtomuovia ja saumasin paloja ilmastointiteipillä. Vetelin tavaraa myös takapenkin alle. Asennukset eivät olleet 100 % - eikä äänikään mitenkään hirveästi hiljentynyt. Mutta kuulemma desibeleissä parikin on paljon. Taisi jäädä se toinen saavuttamatta.

      En tosiaankaan pidä lisä-äänieristystä tyhmänä. Hyvän eristyksen tekeminen voi olla vaikeaa - äänihän voi tulla vaikka tuuletuslaitteiston kautta.

      • Mertmi

        Tuo äänenvaimennus on tosi vaikea laji. Vaimennusten teko ja äänilähteiden hiljentäminen on ne keinot. Reiistä tulee ihmeesti ääntä sisälle. Ovien tiivisteiden huono kunto riittää pilaamaan hyvinkin tehdyn vaimennuksen ja kymmenien tuntien työn.


      • On yks
        Mertmi kirjoitti:

        Tuo äänenvaimennus on tosi vaikea laji. Vaimennusten teko ja äänilähteiden hiljentäminen on ne keinot. Reiistä tulee ihmeesti ääntä sisälle. Ovien tiivisteiden huono kunto riittää pilaamaan hyvinkin tehdyn vaimennuksen ja kymmenien tuntien työn.

        Kiitoksia kaikille kirjoittajille vinkeistä. Kirjoituksissa tuli esille paljon faktoja ja nyt pitääkin tarkistuttaa nuo konehuone-hytti-läpiviennit ja tarkastaa todenteolla konehuoneen äänieriste. Myös pakoputkelle tehtävä operaatio voisi olla tarpeen. Lajina on varmasti hankala, mutta luulisin näin ensialkuun, että aina kannattaa lähteä liikkeelle suurimmasta melun aiheuttajasta, eikä satsata hommaan rahaa ylimalkaisesti. Bitumimaton hinta on tosiaan karmea, eilen ostin kokeeksi pari ohutta liuskaa. Asennan ne kylläkin tietokoneen koteloon, sillä sen melu häiritsee arkisin, mutta auton melu vain vapaa-aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2050
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe