Itikkatilanne Altassa?

autotelttanorjajaminä

Sinnepäin 2-3viikon päästä matkataan, mikähän on tilanne nyt?

Milloin pahin aika?

Kiitos!

Ps, jos tiedät hyviä luontokuvailukohteita tai telttailualueita jossa ainakin suihkut, niin kerrothan :D

6

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itikoita...

      Atlantin rannalla harvemmin itikoita.
      Silloin, kun täällä on itikkatilanne sietämätön, niin jäämerenrannalla on tilanne kohtuullinen, tai ei ollenkaan.

      Itse olen yöpynyt muutaman yön, kun Altasta ajellaan kaupungin läpi pohjoiseen viimeisen rautasillan yli vasemmalla puolen on jonkun uskovaisjärjestön ylläpitämä leirintäalue ja sen mökit edullisia, kelvollisia. Nimi joku Solväng,, tai siihen suuntaan.
      Vessat, keittomahdollisuus, jääkaappi ja suihkut löytyy.

      Yritän arvata... autoilet Enontekiöltä Altaan.
      Altavuono on jo verraton kuvauskohde.

      Katso kartalta Altavuonon suulle meneviä teitä, uskoisin löytyvän lintukallioita, jos sellainen kiinnostaa. Verrattomia kalapaikkoja siellä on.
      http://www.hvor.no/

    • Miimu

      Olemme matkailleet Pohjois-Norjassa kymmenisen kertaa heinäkuussa emmekä ole törmänneet itikkaongelmiin suuremmin, ainakaan aukeilla paikoilla.
      Matkailemme vaunun kanssa, joten leiripaikoista ei niin väliä.
      Eontekiöltä saavuttaessa Altaan (lähellä Altaa siis) on upeat maisemat, tie kulkee vuonon pohjalla ja korkeat seinämät reunustavat tietä. Mutta jotta näkisit toisenlaisia jylhiä maisemia, kannattanee takaisin tulla Skibottenin/Kilpisjärven kautta, tai kuinka päin reitin kiertänetkin. Jos on tarkoitus mennä kauemmaksi, niin Nordkappiin sitten. Sielä taas on niin toisenlaista, puuttomia vuoria silmänkantamattomiin, ei niin kaunista, mutta elämyksellistä kuitenkin. Varsinkin, jos ei ole tarkoitus mennä uudelleen Pohjois-Norjaan, niin Nordkappi kyllä kannattaa käydä katsomassa.
      Meille Norjan matkailusta on tullut jokakesäistä, sinne on pakko päästä uudelleen....mutta asummekin etelä-lapissa.

      • TeRä

        Toivoisin teiltä Pohjois-Norjan kävijöiltä vinkkejä ja ehdotuksia, miten kannattaisi autoilla Pohjois-Norjan reitti. Oma alustava suunnitelmani oli ajaa Utsjoen kautta Norjaan ja Porsangeriin. Sieltä suunnittelin jatkavani ehkä Nordkappiin ja takaisin Altaan. Sieltä sitten Jäämeren rantaa pitkin Tromsön. Sieltä sitten takaisin Suomeen Kilpisjärven kautta. Olen innokas kuvaaja, joten etsin mieluiten hienoja maisemia. Kannattaisiko sittenkin ajaa jo Karikasniemen kautta Norjaan ja sieltä Porsnageriin. Tämä reitti on selvästi lyhempi ja toivoisin jonkun kommenttia, kumpi reitti on parempi jos ajatellaan esisijaisesti maisemia. Olen lähdössä tulle reitille jo ensi maanantaina, joten nopeat kommentit olisivat tosi tervetulleita.


      • norjasta Norjasta
        TeRä kirjoitti:

        Toivoisin teiltä Pohjois-Norjan kävijöiltä vinkkejä ja ehdotuksia, miten kannattaisi autoilla Pohjois-Norjan reitti. Oma alustava suunnitelmani oli ajaa Utsjoen kautta Norjaan ja Porsangeriin. Sieltä suunnittelin jatkavani ehkä Nordkappiin ja takaisin Altaan. Sieltä sitten Jäämeren rantaa pitkin Tromsön. Sieltä sitten takaisin Suomeen Kilpisjärven kautta. Olen innokas kuvaaja, joten etsin mieluiten hienoja maisemia. Kannattaisiko sittenkin ajaa jo Karikasniemen kautta Norjaan ja sieltä Porsnageriin. Tämä reitti on selvästi lyhempi ja toivoisin jonkun kommenttia, kumpi reitti on parempi jos ajatellaan esisijaisesti maisemia. Olen lähdössä tulle reitille jo ensi maanantaina, joten nopeat kommentit olisivat tosi tervetulleita.

        Suosittelen ajamaan Kaamasesta Karigasniemeen ja Karigasniemestä Utsjoelle. Utsjoelta sitten voit mielesi mukaan valita menetkö Norjan kautta Tana bruhun vai Nuorgamin kautta. Nuorgamin kautta ajaessasi voit piipahtaa Varanginvuonolla, vaikkei Tana brustakaan Varanginvuonolle ole kuin parikymmentä kilometriä. Tana brusta sitten Lakselviin. Maisemallisesti tuo reitti on paljon parempi kuin Karigasniemen/Karasjoen kautta. Suosittelen muun muassa käymään katsomassa Silfar kanjonia, joka sijaitsee noin 60 km päässä Lakselvista, melko lähellä Pyssyjokea. Karigasniemen kauttakin voi toki Lakselviin ajaa, mutta tuolla tieosuudella maisemat jäävät melko "valjuiksi", jos on pilvistä, sillä korkeimmat tunturit eivät näy pilvisellä säällä.


    • tiedoksi

      Jorgrundelva Jordgrundissa Yykeänperältä pohjoiseen muutama kymmenen kilometriä.

      Yykeänperällä on useitakin telttailu/mökkipalveluita esim. Brennfjellet (Seppolan) ja itse Yykeänperällä,jonka omistaja sekin Seppola, sukua edelliselle.

      Altassa on pohjoispuolella ainakin yksi leirintäalue. Itse yövyin v. 2006 maastossa Leirbotnvattenin rannalla. Ei maksa mitään.
      Olin fillarilla liikenteessä. Oikein kivaa. Suosittelen. Jättäkää jo se auto välillä kotiin.
      Ei kai se niin rakas ole;)

      http://ryyti.blogspot.com/2006/07/leirbotnvann-masimaze.html

      • ajetaan 2000 km fillarilla

        Taitaa tulla joulu, ennen kuin reissu tehty, jos fillarilla lähtee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe