mitä tuloja

kun jään mammalomalle

Olen vähän pihalalla ja koitin laskeskella, jos jään kokoaikaiselle hoitovapaalle eli kunnes lapsi on 3 vuotta..

miten ihmeessä nuo tuet sitten menee?
Olen vakihommissa ja tienaan n.22 000e vuodessa.

Olen tosi huono katselemaan tai laskeskelemaan mitään. olisi kiva tietää alustavasti paljon saa rahhoo..
Tai tietää edes mitä tukia saan..
kattelin että ois äitiysraha 105 arkipäivältä ja lapsilisä vanhempainraha 158 arkipäivältä. Mitäs tuloja saan kun olen sen 3 vuotta mammalomalla ...

Tässä on vielä muutto edessä toiseen kaupunkiin, koska kuljen nyt pitkää työmatkaa. Oon ihan sekasin.. Koitin ystäviltä kysyä, mutta sielä tuli niin paljon juttua että ei mitään selkoa jäänyt päähän =D joku kaavamalli ois loistava

Tuleva kaksosten äityli

3

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm...

Kelan sivuilta löytyy kaikki tiedot ja summat sekä äippäraha laskuri, soitto Kelaan voisi myös auttaa.
      Ensimmäiset 9kk saat äippärahaa ja sen jälkeen kotihoidontukea johon kuuluu hoitoraha & hoitolisä (joka on tulosidonnainen) sekä mahdollinen kuntalisä.

• luinkin

mutta kun en tajuu, niin en tajuu..

• itsekin Kelan viidakossa ek...

Koitan tässä laittaa sulle jotain infoa tuista. Kannattaisi varmaan käydä kysymässä tarkemmat tiedot Kelasta, jotta ne menevät oikein kun itsellä on vähän aikaa näiden hakemisesta :) (Toivottavasti menee oikein.)

Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivältä (mukaanlukien lauantait, mutta ei sunnuntailta tai joiltakin pyhäpäiviltä). Käytännössä siis saisit äitiysrahaa reilulta 4 kuukaudelta. Arviolaskelman (laskuri Kelan sivuilla) antaisi verottomaksi tuloksi 56 ensimmäiselle päivälle 60e pv (n. 1080e/3 viikkoa) ja siitä 105 päivään asti n. 47e pv (n. 846e/3 viikkoa).

Lapsen syntymän jälkeisen kalenterikuukauden alusta alat saamaan lapsilisää verottomana ensimmäisestä lapsesta 100e ja seuraavasta 110,50e.

Reilun 4 kuukauden kuluttua äitiyslomalle jäämistä jäät vanhempainvapaalle, jolloin maksetaan vanhempainrahaa 158 arkipäivältä (lapsen ollessa n. 9 kk). Jos lapsia syntyy kaksi, saa toisesta 60 pv lisää eli n. 11 kk lasten syntymästä. Tämä raha on määrältään sama kuin äitiyspäiväraha.

Sitten tämän 9 / 11 kuukauden jälkeen voit jäädä hoitovapaalle lastasi/lapsiasi hoitamaan, jolloin saat kotihoidontuen hoitorahaa 294,28 sisarkorotuksen 94,09e/ kk. Lisäksi perhe voi saada hoitolisää perheen tulojen perusteella (enintään 168,19e/kk). Molemmat ovat verotettavaat tuloa.

Hoitavapaan aikana voi myös olla mahdollista saada sosiaalitoimelta kuntalisää (riippuu asuinkunnastanne maksetaanko sitä ja kuinka paljon). Tiedustele tätä oman kuntanne sosiaalitoimesta, maksetaanko sitä teillä ja paljonko määrä on.

Ja kun olet käynyt terveystarkastuksessa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä, olet oikeutettu äitiysavustukseen (äitiyspakkaus x2 kaksosista tai vaihtoehtoisesti 140e x verottomana).

Muista hakea kaikkia etuuksia tarpeeksi ajoissa; neuvolan pitäisi myös näistä muistuttaa! Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. Vaikea kirjoittaa tämä selkokielellä kun on niin monta eri tukea...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      29
      2377
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1503
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      1199
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1193
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe