Mäyräkoira puree herkimmin
7.7.2008 9:22 (Päivitetty 7.7.2008 9:45)
Pienet haukkujat valtasivat kärkisijat aggressiivisimpien koirarotujen listalla, kertoo Daily Mail.
Aggressiivisista koirista puhuttaessa keskustelu kääntyy usein raateleviin rottweilereihin ja pelottaviin pittbulleihin.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ärhäkkäimmät rodut löytyvät kuitenkin pienten koirien joukosta. Eniten ihmisiä ja muita koiria purevat mäyräkoirat; kakkos- ja kolmossijat menevät chihuahualle ja jackrusselinterrierille.
Suurista roduista aggressiivisimman titteli menee Pennsylvanian yliopiston tekemässä tutkimuksessa akitalle, joka sijoittuu vertailun neljänneksi. Paljon otsikoissa ollut pitbull on listan kuudes. Kultainennoutaja, greyhound, labradorinnoutaja ja siperianhusky sijoittuvat aggressiivisuuslistan häntäpäähän.
James Serpell, yksi tutkimuksen tekijöistä, sanoo tulosten antavan viitteitä siitä, että pienet koirarodut ovat geneettisesti alttiimpia käyttäytymään aggressiivisesti. Samalla hän myöntää, että vaikka suuret koirat hyökkäävät tilastollisesti harvemmin, niiden teoilla on usein pikkuhaukkuja kohtalokkaammat seuraukset.
Puolesta ja vastaan
Briteissä tutkimus on jo ehtinyt synnyttää kiivasta keskustelua. Mäyräkoirajärjestön puheenjohtaja Chris Moore tuomitsee tulokset yksinkertaisesti roskana.
- Minua ei ole purtu kertaakaan 25 vuoden aikana, hän puuskahtaa.
"Vastapuolen" edustaja, Rottweiler-yhdistyksen puheenjohtaja Joyce Summers, on tutkijoiden kanssa samoilla linjoilla.
- Minä olen elänyt rottisten kanssa 40 vuotta ja saanut niiltä osakseni pelkkää hellyyttä ja kiintymystä. Jackrusselien sijoitus ei yllätä minua, ne ovat räksyttäviä otuksia, hän laukoo
Koirien käyttäytymisongelmiin erikoistunut kouluttaja Jacquie Bunn ei ole yllättynyt tutkimuksen tuloksista.
- Hyökkäävä käytös on paljon yleisempää pienten kuin suurten koirien keskuudessa, ja kouluttajat ovat tienneet sen jo muutamien vuosien ajan.
Applied Animal Behaviour Science -lehdessä julkaistua tutkimusta varten haastateltiin 6000 koiranomistajaa.
IL
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807077911085_ul.sht ml
"Hulluja mäyriksiä"
ILartikkeli
2
580
Vastaukset
- maajussi3
Pirukkaat puree, jalostus on kyllä pielessä .Jouduimme lopettamaan liian agressiivisen koiran . lapsiin kävi kinni kotona ! sairaalaväki tietää ongelman , lapsia tuodaan usein paikattavaksi. surullista , mutta totta.
- Äiti vaan
Täytyy , jollakin keinoa puuttua. Koirien "hulluus " (kovaluonne) , ei ole kenenkään etu. On ennenkin ollut joka mökissä jonkin sortin rakki , eikä ainakaan kotoväkeä ole purrut. Jalostuksesta pois hullut koirat sekä niiden ohjaajat. Anteeksi suorat sanani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606264- 1003232
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252546- 212188
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271686
- 251470
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2251403- 491382
- 301341