"Hulluja mäyriksiä"

ILartikkeli

Mäyräkoira puree herkimmin
7.7.2008 9:22 (Päivitetty 7.7.2008 9:45)

Pienet haukkujat valtasivat kärkisijat aggressiivisimpien koirarotujen listalla, kertoo Daily Mail.

Aggressiivisista koirista puhuttaessa keskustelu kääntyy usein raateleviin rottweilereihin ja pelottaviin pittbulleihin.

Tuoreen tutkimuksen mukaan ärhäkkäimmät rodut löytyvät kuitenkin pienten koirien joukosta. Eniten ihmisiä ja muita koiria purevat mäyräkoirat; kakkos- ja kolmossijat menevät chihuahualle ja jackrusselinterrierille.

Suurista roduista aggressiivisimman titteli menee Pennsylvanian yliopiston tekemässä tutkimuksessa akitalle, joka sijoittuu vertailun neljänneksi. Paljon otsikoissa ollut pitbull on listan kuudes. Kultainennoutaja, greyhound, labradorinnoutaja ja siperianhusky sijoittuvat aggressiivisuuslistan häntäpäähän.

James Serpell, yksi tutkimuksen tekijöistä, sanoo tulosten antavan viitteitä siitä, että pienet koirarodut ovat geneettisesti alttiimpia käyttäytymään aggressiivisesti. Samalla hän myöntää, että vaikka suuret koirat hyökkäävät tilastollisesti harvemmin, niiden teoilla on usein pikkuhaukkuja kohtalokkaammat seuraukset.

Puolesta ja vastaan

Briteissä tutkimus on jo ehtinyt synnyttää kiivasta keskustelua. Mäyräkoirajärjestön puheenjohtaja Chris Moore tuomitsee tulokset yksinkertaisesti roskana.

- Minua ei ole purtu kertaakaan 25 vuoden aikana, hän puuskahtaa.

"Vastapuolen" edustaja, Rottweiler-yhdistyksen puheenjohtaja Joyce Summers, on tutkijoiden kanssa samoilla linjoilla.

- Minä olen elänyt rottisten kanssa 40 vuotta ja saanut niiltä osakseni pelkkää hellyyttä ja kiintymystä. Jackrusselien sijoitus ei yllätä minua, ne ovat räksyttäviä otuksia, hän laukoo

Koirien käyttäytymisongelmiin erikoistunut kouluttaja Jacquie Bunn ei ole yllättynyt tutkimuksen tuloksista.

- Hyökkäävä käytös on paljon yleisempää pienten kuin suurten koirien keskuudessa, ja kouluttajat ovat tienneet sen jo muutamien vuosien ajan.

Applied Animal Behaviour Science -lehdessä julkaistua tutkimusta varten haastateltiin 6000 koiranomistajaa.
IL
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807077911085_ul.sht ml

2

659

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maajussi3

Pirukkaat puree, jalostus on kyllä pielessä .Jouduimme lopettamaan liian agressiivisen koiran . lapsiin kävi kinni kotona ! sairaalaväki tietää ongelman , lapsia tuodaan usein paikattavaksi. surullista , mutta totta.

• Äiti vaan

Täytyy , jollakin keinoa puuttua. Koirien "hulluus " (kovaluonne) , ei ole kenenkään etu. On ennenkin ollut joka mökissä jonkin sortin rakki , eikä ainakaan kotoväkeä ole purrut. Jalostuksesta pois hullut koirat sekä niiden ohjaajat. Anteeksi suorat sanani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      368
      1423
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      64
      952
    3. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      116
      905
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      86
      893
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      66
      860
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      701
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      609
    9. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      56
      604
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      564
    Aihe