jännesiiro

jännittää

heippa

olisin kysynyt onko jollekkin tehty jännesiirto?
miten toipuminen sujui? ja millainen se leikkaus
oli? tehtiinkö puudutuksessa vai nukutuksessa?
itse joudun jännesiiro operaatioon syksyllä
katkenneen sormen jänteen takia. lääkäri vaan
kerto et edessä on pitkä toipuminen ja kait
kuntoutuminen.toimenpide tehdään töölön
sairaalassa olen tiistaina menossa kuuntelemaan
tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta. saan
kait samalla tietää milloin leikataan.

19

16701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoverille

      Mikä sormi sulla on kyseessä? Minulla edessä leikkaus syyskuun alussa Oulussa. Ilmeisesti peukalon pitkä ojentajajänne poikki (peukalon kärki roikkuu) sormessa muutakin vikaa. Itse asiassa käsi niin huonossa kunnossa että pelkään, ettei siitä enää toimivaa tule. Kaikki alkoi ensimmäisen kämmenluun murtumasta.

      Itse toimenpiteestä ei minullakaan ole tietoa, sen verran vain sanotiin, että jos tulee jännesiirre niin kipsiä on taas luvassa kolmisen viikkoa ja jopa kolmen kuukauden sairasloma.

      • pelottaa

        moikka

        mullakin on peukun jänne poikki oikealta.
        meni kaatuessa poikki kun jotenkin kaaduin
        pahasti ja peukku vääntyi.siis kipsihoito
        edessä ei lääkäri tästä mitään kertonut.sanoi
        vaan että leikkauksen jälkeen on pitkä
        toipuminen ja ehkä kuntoutus.no saan kuulla nyt
        tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta kun
        menen leikkauksen esikontrolliin tiistaina.


      • tarkennusta
        pelottaa kirjoitti:

        moikka

        mullakin on peukun jänne poikki oikealta.
        meni kaatuessa poikki kun jotenkin kaaduin
        pahasti ja peukku vääntyi.siis kipsihoito
        edessä ei lääkäri tästä mitään kertonut.sanoi
        vaan että leikkauksen jälkeen on pitkä
        toipuminen ja ehkä kuntoutus.no saan kuulla nyt
        tarkemmin toimenpiteestä ja toipumisesta kun
        menen leikkauksen esikontrolliin tiistaina.

        Kirjoitin tuossa edellä... Eli siis ojentajajänteen korjauksissa on kipsihoito, koukistajajänteen korjauksissa ei. Kumpi sinulla sitten on kyseessä?


      • pelottaa
        tarkennusta kirjoitti:

        Kirjoitin tuossa edellä... Eli siis ojentajajänteen korjauksissa on kipsihoito, koukistajajänteen korjauksissa ei. Kumpi sinulla sitten on kyseessä?

        moikka

        kyse on ojentajajänteestä huomenna olis se
        leikkauksen esikontrolli töölöössä. jännittää
        mut eiköhän ne sen peukun saa kuntoon.toivotaan
        niin ja hyva et saapi vähän tietää siitä
        leikkauksesta ja toipumisajasta.


    • luudutus

      Siitäkin toimenpiteestä olisi kiva kuulla kokemuksia. Eli please, kertokaa, te, jotka kokeneet...

      Mulla on kyse pikkusormen kärkinivelen jäykistämisestä. Syynä on ns. mallet finger, jossa ojentajajänne repeytyi irti pienen luunpalan kera.

      Takana on jo 8 viikon lasta, mutta eipä luunpala tarttunut kiinni ja nyt sitten sanottiin, ettei tule tarttumaankaan enää. Sormenpää "roikkuu" ja on holtiton, siksi edessä luudutus.

      Jostain syystä jänteen luunpalan kiinnitystä ei edes ehdotettu :(

      Millainen toimenpide?
      Kauanko kestää parantua?
      Eli mihin pitää varautua?

      PS. Kyse on mun dominoivasta kädestä.

      • nina-80

        myös lääkäri sanoi, että pikkurillistä on ilmeisesti jänne poikki ja ehkä pieni luunpala on saattanut irrota. Jonotan nyt aikaa sormikirurgille. Täytyy vaan toivoa, ettei sormea tarvisi operoida, kun just 2vk sitten operoitiin jo polvi ja siinä siirrettiin jännettä puoltoist senttii eri kohtaan.

        Mulla taas sormi jotenkin pelaa, mutta kun koukistan sormea, niin se eka nivel niinkuin krunksuu ja kiertyy. Välillä sormijää ekasta nivelestä suoraksi, enkä saa taivutettua sitä koukkuun.

        Ekalla nivelel tarkoitan sitä, mikä on rystysen jälkeen. Se nivel antaa periksi eli menee liikaa sormen alapuolel..en osaa niin kunnolla kuvailla. Mahtaako minulla olla yläpuolen jänne sitten mennyt poikki vai vaan osittain

        Teillä kenellä on mennyt poikki, niin teillä siis sormi roikkuu..minulla se ei kuitenkaan roiku.

        Itse myös loukannut alkuvuodesta tapaturmaisesti ja vasta kk sitten menin lääkäriin kun alkanut vaivaamaan enemmän.


      • super sartsa
        nina-80 kirjoitti:

        myös lääkäri sanoi, että pikkurillistä on ilmeisesti jänne poikki ja ehkä pieni luunpala on saattanut irrota. Jonotan nyt aikaa sormikirurgille. Täytyy vaan toivoa, ettei sormea tarvisi operoida, kun just 2vk sitten operoitiin jo polvi ja siinä siirrettiin jännettä puoltoist senttii eri kohtaan.

        Mulla taas sormi jotenkin pelaa, mutta kun koukistan sormea, niin se eka nivel niinkuin krunksuu ja kiertyy. Välillä sormijää ekasta nivelestä suoraksi, enkä saa taivutettua sitä koukkuun.

        Ekalla nivelel tarkoitan sitä, mikä on rystysen jälkeen. Se nivel antaa periksi eli menee liikaa sormen alapuolel..en osaa niin kunnolla kuvailla. Mahtaako minulla olla yläpuolen jänne sitten mennyt poikki vai vaan osittain

        Teillä kenellä on mennyt poikki, niin teillä siis sormi roikkuu..minulla se ei kuitenkaan roiku.

        Itse myös loukannut alkuvuodesta tapaturmaisesti ja vasta kk sitten menin lääkäriin kun alkanut vaivaamaan enemmän.

        moikka, poikkasin keskisormesta jänteen tänään. Odotan operointiin pääsyä. olitko leikkauksessa jo? Kuinkahan pitkälle jänne pääsi karkuun, kuinka syvältä se pitää kaivaa? toimiikohan moitteeetta leikkauksen jälkeen?
        Sari


    • pelottaa

      moikka
      nyt on leikkauksen esikontrolli ohi
      ja leikkaustuomio sieltä tuli. kiireellisyysluokka
      on 2 ja lääkäri kysy vielä et pääsetkö tulemaan
      aikaisemmin jos joku peruuttaa leikkauksen
      sanoin siihen et tietty pääsen. mut muuten
      leikataan elo tai syyskuussa.kipsihoito
      leikkauksen jälkeen 6 viikkoa ja toipuminen
      sen kolmisen kuukautta kuulemma viepi.

      • kohtalotoverilta

        Meillä on varmaan sama jänne sitten kyseessä. Mulle käsikirurgi vaan sanoi, että kipsausaika on 3-4 viikkoa. Murtuman takia keväällä jo 5 viikkoa käsi kipsissä oleskelin. Tosin kättä ei ole magneettikuvattu, tutkimuksessa käsikirurgi ei vain löytänyt oikealta kohdalta ojentajajännettä lainkaan ja peukalon kärki ei ojennu. Minun kohdallani on kuitenkin mahdollista, että murtumaa korjatessa kirurgi on piikeillä porannut jänteen luuhun kiinni. Oikein hyvällä tuurilla voi selvitä jänteen irroittelullakin, tosin kuulemma jänteen toimintakyky on usein tällaisissa tapauksissa mennyt. Mulla on kyseessä työtapaturma, joten vakuutusyhtiö maksaa leikkauksen Oulussa yksityisesti. Olisin päässyt sinne jo vajaan neljän viikon päästä, mutta löhöilen silloin Kreikan auringossa joten 8.9 sitten leikkaukseen.


      • pelottaa
        kohtalotoverilta kirjoitti:

        Meillä on varmaan sama jänne sitten kyseessä. Mulle käsikirurgi vaan sanoi, että kipsausaika on 3-4 viikkoa. Murtuman takia keväällä jo 5 viikkoa käsi kipsissä oleskelin. Tosin kättä ei ole magneettikuvattu, tutkimuksessa käsikirurgi ei vain löytänyt oikealta kohdalta ojentajajännettä lainkaan ja peukalon kärki ei ojennu. Minun kohdallani on kuitenkin mahdollista, että murtumaa korjatessa kirurgi on piikeillä porannut jänteen luuhun kiinni. Oikein hyvällä tuurilla voi selvitä jänteen irroittelullakin, tosin kuulemma jänteen toimintakyky on usein tällaisissa tapauksissa mennyt. Mulla on kyseessä työtapaturma, joten vakuutusyhtiö maksaa leikkauksen Oulussa yksityisesti. Olisin päässyt sinne jo vajaan neljän viikon päästä, mutta löhöilen silloin Kreikan auringossa joten 8.9 sitten leikkaukseen.

        moikka

        joo sama jänne on kyseessä ja vapaa-ajan tapaturma
        kyseessä.mulla jänne täysin poikki ja lääkäri
        sanos kun vanha vamma kuukausi sitten sattu
        tämä tapaturma niin se jänne joudutaan tuolta
        ranteesta ottamaan ja se sitten siirretään
        tohon peukaloon.juodun olemaan yön sairaalassa
        koska mulla on perussairaus niin haluavat
        tarkkailla yön yli.mutta kuudenviikon kipsihoito
        edessä ilmeisesti kun se jännesiirto kyseessä
        toivon mukaan pian pääsisi niin ettei tarvitsis
        kovin pitkään jännittää sitä leikkausta.


    • pelottaa

      heippa

      jonohoitaja soitti perjantaina että täällä
      olis peruutuspaikka leikkaukseen.pyysi tulemaan
      leikkauksen esi stekkaukseen eli se oli myös
      perjantaina.kävipä nukkumattikin stekkaamassa
      ja vihreää valoa näytti elikkä estettä
      leikkaukselle ei ole menen sisälle sairaalaan
      viikon päästä os.pitää olla klo 7.00 eli aikas
      aikasin.jännittää jonkin verran

      • Hermona puolestaan.....

        Mitenhän tuo jännesiirto toimii, eikö ranne jää epäkuntoiseksi jos siitä siirretään jänteitä sormeen? Mun läheinen on musiikkialan ihminen ja tarviaisi toimivat sormet/kädet ranteineen....nyt hirvittää puolestaan, että kaatuuko musiikinteko/soittaminen tähän tapaturmaan...


      • m.pyör.amat.pianisti
        Hermona puolestaan..... kirjoitti:

        Mitenhän tuo jännesiirto toimii, eikö ranne jää epäkuntoiseksi jos siitä siirretään jänteitä sormeen? Mun läheinen on musiikkialan ihminen ja tarviaisi toimivat sormet/kädet ranteineen....nyt hirvittää puolestaan, että kaatuuko musiikinteko/soittaminen tähän tapaturmaan...

        OTB pyörällä hitaassa rullausvauhdissa ja maahan tulemisesta koko paino peukalon päälle ja kämmenen YLÄPUOLI maata vasten (DH-rannesuoja ei paljoa auttanut...). Distaali vasen värttinäluumurtuma => kipsi 5 vkoa => jumppaa ja painonnostoa kevyillä painoilla => vasemman peukalon loitontajan (EPL) spontaani katkeaminen pari vkoa kipsin poiston jälkeen kuulemma kun parantumaton jänne on hangannut murtumakohtaa tai listerin tuberkkelia vasten, ei näkynyt röntgenissä muita kuvia ei otettu => jännesiirto (tai moottorin siirto) etusormesta (ylimääräinen EIP, EPL:ää ei kannata korjata kun on hankautunut pidemmältä matkalta) vasta noin 1kk katkeamisesta eli parin viikon päästä nokutuksessa ja sitä ennen vain varottava ruhjomasta kättä => taas 6 vkon kipsi ja sitten piiiitkä kuntoutus ja kenties sairaslomaa. Saas nähdä miten käy. Soittaminen ja/tai pyörän vaihteiden vaihtaminen peukalolla aikas kiven takana nyt...toivottavasti palautuu... no, vakuutus sentään korvaa rahallisesti.


    • motrw

      Kellään tuoreita kokemuksia etenkin peukalon katkenneen koukistajajänteen korjauksesta?

      • reumaatikko

        vasen peukan tyvinivel jäykistettiin ja huomattiin kipsin poiston jälkeen että koukistajajänne ei toimi ...oli poikki , tulehtunut pahoin ...nyt 6 viikkoa jänne leikkuusta ja kuntoutusta ... peukalon kärki ei taivu kun vähän ...onneksi pihti ote toimii ...ei taida tulla kunnollista enään koskaan


      • motwr
        reumaatikko kirjoitti:

        vasen peukan tyvinivel jäykistettiin ja huomattiin kipsin poiston jälkeen että koukistajajänne ei toimi ...oli poikki , tulehtunut pahoin ...nyt 6 viikkoa jänne leikkuusta ja kuntoutusta ... peukalon kärki ei taivu kun vähän ...onneksi pihti ote toimii ...ei taida tulla kunnollista enään koskaan

        Millainen tilanne on nyt sinulla reumaatikko? Käytettiinkö sinulla jännesiirrettä vai yhdistettiinkö katkennut jänne?


      • Anonyymi
        reumaatikko kirjoitti:

        vasen peukan tyvinivel jäykistettiin ja huomattiin kipsin poiston jälkeen että koukistajajänne ei toimi ...oli poikki , tulehtunut pahoin ...nyt 6 viikkoa jänne leikkuusta ja kuntoutusta ... peukalon kärki ei taivu kun vähän ...onneksi pihti ote toimii ...ei taida tulla kunnollista enään koskaan

        Voi vittu mulla sama tilanne


    • Peukku

      Moikka! Itsellä peukalon ojentaja jänne meni poikki, töissä sohasin mattoveittellä. Nyt viikkositten leikattu ja kipsissä vielä viikon ja sitten 4vk lastoituksessa. Sen jälkeen kuntoutusta, toivottavasti tuosta vielä kelpo peukku tulee😅 Leikkaukseen meno jännitti kovasti, antoivat 20mg diapamia kun kerroin että jännittää. Leikkaus tehtiin puudutuksessa ja oli täysin kivuton operaatio. Mitä nyt vähän puudutus piikki nipisti olkapäässä,niin kivut olivat sit siinä. Nukuin varmaan puolet leikkauksen ajasta kun antavat rauhoittavaa leikkauksenkin aikana. Hoitajat ja kirurgit olivat todella ammattitaitoisia ja mukavia, koko vierailuni ajan. Leikkaus tehtiin töölössä.

    • Peukalo

      Peukku, millainen oli kuntoutusohjelmasi? Itselle tehty vastaava leikkaus. Hyvin meni. Nyt olen lastassa. Kerro kokemuksiasi peukun kuntoutuksesta, kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe