Työpaikan vaihto ja leasing auto?

oliku

Voiko työnantaja sitouttaa työsuhdeautoa tilatessa siihen, että käyttäjä joutuu maksamaan palautusmaksun tai viemään auton mennessään työnantajaa vaihtaessa, jos leasingkausi on kesken? Miten on, millaisia käytäntöjä yrityksissä on?

9

6934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäli

      semmoinen työsopimus on tehty työsuhdeauton suhteen.Ihan vaan esimerkkinä niin työkaverini otti takavuosina samanlaisen citroen C5:sen kuin minä ja lopetti hommat 5 kk jälkeen.Palautusmaksu oli 9,500 euroa.Joten ymmärrän kyllä tässä suhteessa työnantajasi vaatimuksen.

      • ...

        ...vaan jos asiasta ruvetaan riitelemään, taitaa työnantaja olla aika heikoilla. Leasingsopimus kun on firman ja leasingyhtiön välinen sopimus, ja työsuhteen ehdot taas on sovittu työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimuksia taas sääntelee mm. työsopimuslaki, josta löytyy mielenkiintoisia pykäliä mm. irtisanoutumisesta. 9500 euron korvaus irtisanoutumisesta lienee melko kohtuuton ehto.

        Se nyt vain on tyhmää maksaa sellaisesta, jota ei tarvitse maksaa.


      • oliku
        ... kirjoitti:

        ...vaan jos asiasta ruvetaan riitelemään, taitaa työnantaja olla aika heikoilla. Leasingsopimus kun on firman ja leasingyhtiön välinen sopimus, ja työsuhteen ehdot taas on sovittu työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimuksia taas sääntelee mm. työsopimuslaki, josta löytyy mielenkiintoisia pykäliä mm. irtisanoutumisesta. 9500 euron korvaus irtisanoutumisesta lienee melko kohtuuton ehto.

        Se nyt vain on tyhmää maksaa sellaisesta, jota ei tarvitse maksaa.

        Voitko tarkentaa työsopimuslakiin liittyen mitkä kohdat viittaavat siihen, että ei tarvitse maksaa ja toisaalta onko jotain ennakkotapauksia tiedossa?

        Yleensä työsuhdeauton tilauksesta tehdään myös sopimus, joka on työntekijän ja työnantajan välinen, ja johon liittyy erilaisia ehtoja joihin osapuolet sitoutuvat.

        Onhan sekin laillista, että firma voi periä maksamansa koulutuskulut takaisin esim. MBA-valmennuksesta, jos henkilö lähtee tietyn ajan sisällä talosta valmennuksen päättymisen jälkeen. Tälläisistä pidemmistä ja kalliimmista kursseista tehdään myöskin erillinen sopimus suoraan työntekijän ja työnantajan välille.


      • läpi!

        Kesken sopimuskauden palautetusta autosta joutuu yleensä maksamaan 3 kuukauden keasingvuokran. Citikan vuokra lienee max 800 e/kk, joten 2500 e tuntuisi vielä uskottavalta.

        Omassa työpaikassani on voimassa autopolitiikka, jonka mukaan auton käyttöön yleensä sitoudutaan koko sopimuskauden ajaksi, paitsi jos lähtee firmasta. Auton voi toki myös viedä mukanaan uuteen firmaan, jos sille sopii. Tai lunastaa itselleen, jos pääsee leasingfirman kanssa sopimukseen.

        Kannattaa yleensäkin selvittää nämä asiat ennen työsuhdeautoon ryhtymistä.


      • citikka C5
        läpi! kirjoitti:

        Kesken sopimuskauden palautetusta autosta joutuu yleensä maksamaan 3 kuukauden keasingvuokran. Citikan vuokra lienee max 800 e/kk, joten 2500 e tuntuisi vielä uskottavalta.

        Omassa työpaikassani on voimassa autopolitiikka, jonka mukaan auton käyttöön yleensä sitoudutaan koko sopimuskauden ajaksi, paitsi jos lähtee firmasta. Auton voi toki myös viedä mukanaan uuteen firmaan, jos sille sopii. Tai lunastaa itselleen, jos pääsee leasingfirman kanssa sopimukseen.

        Kannattaa yleensäkin selvittää nämä asiat ennen työsuhdeautoon ryhtymistä.

        ptäneenä 2000-luvun aikan voin sanoa etä leasingvuokra oli vielä kolme vuotta sitten 1150 eur/kk.Sopimuksen purku alkuvaiheessa on todella kallista.


    • meikäläinen tässä

      Liisarifirma ja yritys tekevät sopimuksen,
      työntekijä on vain haltija.

      Ei työnantaja voi velvoittaa huolehtimaan autosta, eihän näin tapahdu kännykän, tietokoneen tai pöydänkään osalta.
      Ne ovat työvälineitä mitä työnantaja on osoittanut työntekijän käyttöön.

      Tuskin menee oikeudessa läpi että joutuisi jotain autosta maksamaan. Se on työnanatajan riski ja velvollisuus huolehtia työvälineistä.

      Voihan se olla että joku sitä yrittää kyllä mutta kannattaa jättää omaan arvoonsa, ja jos ei muuten, yhteys liiton lakimieheen

      • riippuu sopimuksesta

        Mulla on ollut oma yritys 15 vuotta. Työntekijöitä on noin 10 kpl.

        Olen vaatinut työntekijän allekirjoittamaan sopimuksen työsuhdeautoa halutessaan, että tämä on velvollinen viemään sen mukanaan lähtiessään muualle. Tai sitten kustantamaan leasing-sopimuksen purkamisen. On aivan normaalia toimintaa. Ei siitä liiton lakimiehet auta.

        Olen muuten huomannut, että työsuhdeautoa haluavat ovat olleet kaikkein huonoimpia työntekijöitä. Varsinkin myyntimiehet ovat osanneet vain miettiä seuraavaa työsuhdeautoa ja myyntitulokset ovat jääneet heikoiksi.

        Oikeasti päteville kavereille auto on ollut sivuseikka. He ajavat työajot omalla autolla ja maksan heille milelläni km-korvauksia. Jokainen sentti menee työntekijän hyväksi.

        Nykyään, jos työhakemuksesssa on vaatimus työsuhdeautosta, menee hakemus pinkan pohjalle.


      • meikäläinen tässä
        riippuu sopimuksesta kirjoitti:

        Mulla on ollut oma yritys 15 vuotta. Työntekijöitä on noin 10 kpl.

        Olen vaatinut työntekijän allekirjoittamaan sopimuksen työsuhdeautoa halutessaan, että tämä on velvollinen viemään sen mukanaan lähtiessään muualle. Tai sitten kustantamaan leasing-sopimuksen purkamisen. On aivan normaalia toimintaa. Ei siitä liiton lakimiehet auta.

        Olen muuten huomannut, että työsuhdeautoa haluavat ovat olleet kaikkein huonoimpia työntekijöitä. Varsinkin myyntimiehet ovat osanneet vain miettiä seuraavaa työsuhdeautoa ja myyntitulokset ovat jääneet heikoiksi.

        Oikeasti päteville kavereille auto on ollut sivuseikka. He ajavat työajot omalla autolla ja maksan heille milelläni km-korvauksia. Jokainen sentti menee työntekijän hyväksi.

        Nykyään, jos työhakemuksesssa on vaatimus työsuhdeautosta, menee hakemus pinkan pohjalle.

        tosi huono provo

        tai sitten olet aivan puupää


      • ...
        riippuu sopimuksesta kirjoitti:

        Mulla on ollut oma yritys 15 vuotta. Työntekijöitä on noin 10 kpl.

        Olen vaatinut työntekijän allekirjoittamaan sopimuksen työsuhdeautoa halutessaan, että tämä on velvollinen viemään sen mukanaan lähtiessään muualle. Tai sitten kustantamaan leasing-sopimuksen purkamisen. On aivan normaalia toimintaa. Ei siitä liiton lakimiehet auta.

        Olen muuten huomannut, että työsuhdeautoa haluavat ovat olleet kaikkein huonoimpia työntekijöitä. Varsinkin myyntimiehet ovat osanneet vain miettiä seuraavaa työsuhdeautoa ja myyntitulokset ovat jääneet heikoiksi.

        Oikeasti päteville kavereille auto on ollut sivuseikka. He ajavat työajot omalla autolla ja maksan heille milelläni km-korvauksia. Jokainen sentti menee työntekijän hyväksi.

        Nykyään, jos työhakemuksesssa on vaatimus työsuhdeautosta, menee hakemus pinkan pohjalle.

        Olet vissiin huono yritysjohtaja, kun olet onnistunut palkkaamaan niin nuijia työntekijöitä, etteivät ne osaa pitää puoliaan.

        Liiketoimintariskin siirtäminen työntekijän kannettavaksi ei vain onnistu. Vaikka työsopimuslaissa ei ole määritelty yksiselitteisesti sitä, minkälaisella sopimuksella työsuhdeautoja pitää ottaa. Sitä vastoin sieltä löytyvät seuraavat pykälät. Voit arvioida itse, miten kohtuullisena tuomioistuin pitäisi esimerkiksi 9000 euron irtisanoutumiskorvausta.

        ---

        10. luku, 2. ja 3. pykälä:

        2 §
        Kohtuuttomat ehdot
        Jos työsopimuksen ehdon soveltaminen olisi hyvän tavan vastaista tai muutoin kohtuutonta, ehtoa voidaan sovitella tai se voidaan jättää huomioon ottamatta.

        3 §
        Mitättömän ehdon vaikutukset
        Vaikka työsopimuksen ehto on työntekijän suojaksi annetun säännöksen vastaisena mitätön, työsopimus on muilta osin voimassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe