korvista...

tyhmä(kö)?

miksi joillakin dobermanneilla on pystykorvat ja joillakin ei?

9

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elikä

      Typistämisen vuoksi. Eli koiralta leikataan pentuna häntä ja korvat tiettyyn malliin, jolloin koiran ulkonäkö on rodunmukainen (= pystyt korvat & töpö häntä), sellainen mitä se ennen vanhoina kunnon aikoina oli.
      Leikkaus suoritetaan yleensä niin että pieni pentu on narkoosissa (nukutettuna).
      Typistäminen ei valitettavasti ole salittua Suomessa oisko ollu vuodesta 2001 lähtien?
      Jos näet Suomessa typistetyn koiran on se tuotu ulkomailta esim. virosta tai käyty ulkomailla typistämässä (harvinaisempaa).

      Tästä löytyy sekä typistetyjä että "luomuja"
      http://www.youtube.com/watch?v=fN-wtHYJfoM

      Jos olet kiinnostunut rodunmukaisesta typistetystä koirasta, kohdasta TUONNIT löytyy niitä
      http://www.tutka.net/~dobber/

      :)

      • annetaan

        noissa vuosiluvuissa. Mitä tuohon vastailemaan jos noin metsään heti menee.....


      • laitat
        annetaan kirjoitti:

        noissa vuosiluvuissa. Mitä tuohon vastailemaan jos noin metsään heti menee.....

        Mitä turhaa sinunkaan laittaa tuollaista viestiä, jos et ole edes valmis korjaamaan mahdollista virhettä. Taidat elää metsässä.


      • terveisin vierailija
        annetaan kirjoitti:

        noissa vuosiluvuissa. Mitä tuohon vastailemaan jos noin metsään heti menee.....

        Suomessa kiellettiin dobermannin korvien ja hännän typistäminen vuonna 1992. Monet EU maat ovat myös kieltäneet koirien hännän/korvien typistämisen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dobermanni


      • on lyhyt häntä ja
        terveisin vierailija kirjoitti:

        Suomessa kiellettiin dobermannin korvien ja hännän typistäminen vuonna 1992. Monet EU maat ovat myös kieltäneet koirien hännän/korvien typistämisen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dobermanni

        joillakin pitkä?
        No siksi, että esim. Venäjällä vieläkin typistetään useilta koirilta häntä tai/ja korvat. Suomessakin näin tehtiin aiemmin.

        Ystävälläni on kääpiövillakoira, jonka häntä on typistetty. Miksi on typistetty? En tiedä.


      • typistyskiellosta Suomessa
        terveisin vierailija kirjoitti:

        Suomessa kiellettiin dobermannin korvien ja hännän typistäminen vuonna 1992. Monet EU maat ovat myös kieltäneet koirien hännän/korvien typistämisen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dobermanni

        Korvientypistyskielto 1971 ja häntien heinäkuussa 1996. Kyllähän tuo häntientypistyskielto koski montaa muutakin rotua kuin Dobermannia.


      • että lähinnä
        typistyskiellosta Suomessa kirjoitti:

        Korvientypistyskielto 1971 ja häntien heinäkuussa 1996. Kyllähän tuo häntientypistyskielto koski montaa muutakin rotua kuin Dobermannia.

        dobbereita typistellään.
        Minusta typistely on turhaa ja se siitä. Itselleni on aivan sama milloin typpärikielto tuli, sillä en ole koskaan halunnut typistettyä koiraa.

        Toki esim. dobberilla tai tanskandogilla tai vastaavilla isoilla vahvoilla koirilla tulee silloin tällöin pitkään häntään murtumia. Ihan vain siitä ilosta kun häntää heilutellaan niin innokkaasti. Mutta ei siis kaikille.

        Miksi kukaan tänne mitään kirjoittaa? Kirjoittamisen ilosta;).


      • rotuja löytyy
        typistyskiellosta Suomessa kirjoitti:

        Korvientypistyskielto 1971 ja häntien heinäkuussa 1996. Kyllähän tuo häntientypistyskielto koski montaa muutakin rotua kuin Dobermannia.

        vaikka kuinka paljon, joita tuo typistyskielto koski.
        http://www.kotiposti.net/casse/rodun_historia.htm
        http://www.sandyman.fi/doghouse/rodut/karkeakarvainen_saksanseisoja.shtml
        http://schipperke.toydogs.net/rotuesittely.htm
        http://www.suomenpyrenelaiset.fi/ppkrm.html
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mudi
        http://www.jangas.com/walesinspringerspanieli.htm
        http://www.villakoira.org/hanta.htm
        http://personal.inet.fi/koti/bodeneis/rotuinfo/lgp.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Cockerspanieli
        http://www.mastiffit.com/napolinmastiffi.php
        http://www.sandyman.fi/doghouse/rodut/glen.shtml
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Cane_corso
        http://www.villakoirakerho.com/rotu.htm
        http://www.australianpaimenkoirat.net/rotu.php
        http://www.cs.helsinki.fi/u/vkemppin/rotu.html
        http://www.belgilauma.com/RotumaaritelmaSipukat.htm
        http://www.toydogs.net/rodut/russiantoy_rm.html
        http://www.elisanet.fi/glegdale/rotum.htm
        http://www.suomenbouvier.fi/rotumaaritelma.htm
        http://www.brasilianterrierit.net/rodusta.htm
        http://www.carafionn.info/vehnis.htm
        http://www.suomenbeauceron.fi/rotumaaritelma.htm
        http://www.parsonrussellinterrierit.net/rotumaaritelma.html
        http://www.saksanmetsastysterrierit.org/rotumaaritelma.htm
        http://www.corgiseura.net/rotmaar_pem.htm
        jne...


      • bergola

        Typistä iteltäs pää niin päästään tuollaisista idiooteista.

        Parisataa vuotta sitten oli vielä mahdollista hankkia miespalvelija jolta oli leikattu kivekset pois, eunukeiksi näitä kutsuttiin. Miksi sellaista ei voi enää hankkia, jos koiriakin kerran on ihan eettistä haluta millon mitäkin ruumiinosia poistettuna mikä silmää sattuu miellyttämään?

        Tahdon perinteisen ja rodunomaisen eunukin niinkuin vanhoina kunnon aikoina, munat pitää olla poistettu veitsellä ilman puudutuksia sillä vain se on perinteenmukaista....


        vai tarvitseeko sittenkään kaikkia perinteitä vaalia..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe