Työvoimatoimisto - kerro kokemuksistasi..

yleiskuva

Byrokratia ja Laintulkinta vastaan Järki ja Kohtuus..

Laittakaas omia kokemuksianne Työvoimatoimistoista.

Itse olen saanut kokea paljonkin epäoikeudenmukaista kohtelua, esim. Työvoimaviranomaisten karenssimääräykset ilman järkevää tai lainmukaista perustetta - ilman valitusoikeutta tietenkin.

58

6716

Vastaukset 58

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemuksia minulla

Minulla taas on ollut pelkästään hyviä kokemuksia työkkäristä. Aina on voinut keskustella järkevästi vaihtoehdoista ja mitään ei ole väkisin tuputettu. Näin Tikkurilassa Vantaalla.
      Kerroppa mitä epäoikeudenmukaista kohtelua olet saanut, ja mitä karenssimääräyksiä ilman järkevää ja lainmukaista perustetta. Ja kaikissa kirjallisissa päätöksissä on aina valitusoikeus.

• että...

..."tästä päätöksestä ei voi valittaa".

• elin ei ole
        että... kirjoitti:

..."tästä päätöksestä ei voi valittaa".

ylin asioista päättävä elin.

Aina voi valittaa!

Älkää nöyrtykö tähän!

• on turha
        elin ei ole kirjoitti:

Aina voi valittaa!

Älkää nöyrtykö tähän!

valittaa päätöksen tehneelle elimelle, mutta eteenpäin voi aina valittaa..

• on hyvä elää
        on turha kirjoitti:

valittaa päätöksen tehneelle elimelle, mutta eteenpäin voi aina valittaa..

Voi toki, mutta jostain ihmeen syystä valituksia ei käsitellä yleisissä valitusasteissa, vaan omissa erillisissä elimissä, joiden päätökset/päätöksenteko on varsin mielenkiintoista. Kuka oikeasti uskoo, että siellä toteutuu oikeus työttömän tai kenenkään muun suhteen - ei kukaan. Sitten pitää huomioida sekin, millaiset resurssit valittajalla pitää olla; päätöksen saaminen saattaa kestää useita kuukausia, mikä saattaa olla toimeentuloasiakkaalle varsin pitkähkö aika elää vedellä ja leivällä. Keinot ovat monet, sanoi byrokraatti, kun työttömällä pöytää pyyhki.....

• valittanut
        elin ei ole kirjoitti:

Aina voi valittaa!

Älkää nöyrtykö tähän!

työministeriöön asti. ei ole mikään auttanut. työkkäri, jossa jouduin käymään, torkkui vastaanottovirkailija pää tiskillä kuorsaten! siitä sai juuri tietyn käsityksen työkkäristä mikä osoittautui moneen otteeseen todeksi. milloin on estetty ottamasta vastaan töitä tai työharjoittelupaikka, milloin vaadittu lopettamaan opiskelu ja siirtymään työttömäksi työnhakijaksi, milloin on vaadittu karenssin uhalla menemään työharjoitteluhaastatteluun täysin vastenmieleiseen hommaan ym ym....

• menin työkkäriin
        valittanut kirjoitti:

työministeriöön asti. ei ole mikään auttanut. työkkäri, jossa jouduin käymään, torkkui vastaanottovirkailija pää tiskillä kuorsaten! siitä sai juuri tietyn käsityksen työkkäristä mikä osoittautui moneen otteeseen todeksi. milloin on estetty ottamasta vastaan töitä tai työharjoittelupaikka, milloin vaadittu lopettamaan opiskelu ja siirtymään työttömäksi työnhakijaksi, milloin on vaadittu karenssin uhalla menemään työharjoitteluhaastatteluun täysin vastenmieleiseen hommaan ym ym....

ja siellä virkailija jollain uudella tietokoneohjelmalla laski todennäköisyyden työllistymiselleni. Tulos oli, että suurimmalla todennäköisyydellä minusta tulee pitkäaikaistyötön! tosi kannustavaa juuri valmistuneelle...

• työtön työnhakija

Työvoimatoimistosta vain mieleisiä kokemuksia.

Ainoa mieltäni "kolahduttanut" asia tapahtui vajaa pari viikkoa sitten.
      Edellisenä päivänä olin kävynyt työpaikkahaastattelussa, mikä olisi alkanut palkkatuella ja jatkunut toistaiseksi olevalla työsopimuksella. noita palkkatukipaikkoja vartavasten kyselin, niin sain tuon ensimmäisen, mihin soitin heti seuraavana päivänä ja kävin siis haastattelussa. tulosta ei ole vielä tullut. Päättänee asian tällä viikolla.

haastattelussa mies sanoi että työvoimatoimisto ei antanut hänelle työpaikanhakijoiden tietoja, jotka olisivat oikeuttettuja palkkatukeen, vaan hänen piti jättää ensi oma ilmoitus mitkä työvoimasta esitettäsiin palkkatukioikeuden omaaville työnhakijoille.

eipä siinä vielä silloin mitään.
      Sitten seuraavana päivänä soi puhelin ja kuului "olet hakenut meille töihin". minä että ?????
      kävi ilmi että tämä yritys oli saanut tietoni suoraan työvoimatoimistosta.

Olen työvoimavirkailijan kanssa käynyt läpi fyysiset rajoitteeni työlle (sekä ja jalat aika paskana) ja hänenkin mielestäni seisomatyö ei sovi minulle.
      Kuitenkin tämä kirppismyyjän työ, mistä puhelu tuli, olisi nimenomaan sitä jatkuvaa seisomistyötä.
      Sovittiin ilman muuta haastattelu elokuun alkuun ja tottakai yritän pärjätä jos saan työn, mutta epäilen, että jalat eivät tule kestämään.

Piti reklamoida asiasta työvoimatoimistoon, että olisin mielelläni kyllä kuullut etukäteen mihin olen hakenut. yrityskin luuli että olin tietoinen, kenelle tietojani on annettu.

kuitenkaan en löytänyt verkko yhteystietoja ja puhelimella soittaminen tuonne työkkärin numeroon on niin kallista, että en ala soittelemaan.
      Tämän työvoimavirkailijan sähköpostin kun sais, niin voisin kirjoitella.
      Luultavasti tietoni on yritykselle annettu neuvonnasta, joka ei välttämättä tiedä rajoittuneisuuttani vastaanottaa jaloille käyvää työtä.

Niinkun työkkäristä on joskus tullut työhönosoituksia tai pikemminkin ilmoituksia mahdollisista työpaikoista, missä on kuitenkin ollut vaatimuksena hyvä kielitaito tai/ja ajokortti.

minulla ei ole kumpaakaan ja tämä on myös tiedoissani.
      kysyin virkailijalta kerran tätä että miksi näitä ilmoituksia tulee, mitkä olen itse mollin sivuilta ohittanut siksi, koska ei ole mitään mahiksia hakee.
      virkailija sanoi että ne on lähetetty neuvonnasta ja ne ei katso muuta kun sen minkä alan työtä työnhakija hakee, eikä katso mahdollisia rajoitteita vastaanottaa työ.

• Jos...

Hienoa, jos olet selvinnyt työkkäristä tähän asti ilman ongelmia.

...kävi ilmi että tämä yritys oli saanut tietoni suoraan työvoimatoimistosta...

Laita kielto työkkärin tietojärjestelmään, ettei tietojasi saa antaa minnekään. Voit tietääkseni tehdä sen pankkitunnuksillasi mollin sivuilta. Tietojen luovutuskiellosta ei ole haittaa. Se merkitsee vain sitä, että työkkäri on sinuun ensin yhteydessä, ei työnantaja.

Kaikilla työantajilla ei ole puhelinkäyttäytymistaitoja ja karensseja on ropissut sen vuoksi, ettei työtön ole ymmärtänyt, että soittajalla on aito työtarjous.

...kuitenkaan en löytänyt verkko yhteystietoja ...

Mollin sivuilla on jokaisen työkkärin sähköpostiosoite. Ei muuta kuin virkailijan nimi osoitteeseen työkkärin nimen sijaan. Siten se perille menee. http://www.mol.fi/mol/fi/tyovoimatoimistot.jsp

,,,Luultavasti tietoni on yritykselle annettu neuvonnasta, joka ei välttämättä tiedä rajoittuneisuuttani vastaanottaa jaloille käyvää työtä....

Jos ei ole lääkärintodistusta työkkärissä rajoittuneisuudestasi, niin ei siellä piitata asiasta. Tuo on kyllä vähän työkkärikohtaistakin.

On ns. hyviä työkkäreitä ja vähemmän hyviä. Toivottavasti sinä asut 'hyvän' työkkärin alueella.

• työtön työnhakija
        Jos... kirjoitti:

Hienoa, jos olet selvinnyt työkkäristä tähän asti ilman ongelmia.

...kävi ilmi että tämä yritys oli saanut tietoni suoraan työvoimatoimistosta...

Laita kielto työkkärin tietojärjestelmään, ettei tietojasi saa antaa minnekään. Voit tietääkseni tehdä sen pankkitunnuksillasi mollin sivuilta. Tietojen luovutuskiellosta ei ole haittaa. Se merkitsee vain sitä, että työkkäri on sinuun ensin yhteydessä, ei työnantaja.

Kaikilla työantajilla ei ole puhelinkäyttäytymistaitoja ja karensseja on ropissut sen vuoksi, ettei työtön ole ymmärtänyt, että soittajalla on aito työtarjous.

...kuitenkaan en löytänyt verkko yhteystietoja ...

Mollin sivuilla on jokaisen työkkärin sähköpostiosoite. Ei muuta kuin virkailijan nimi osoitteeseen työkkärin nimen sijaan. Siten se perille menee. http://www.mol.fi/mol/fi/tyovoimatoimistot.jsp

,,,Luultavasti tietoni on yritykselle annettu neuvonnasta, joka ei välttämättä tiedä rajoittuneisuuttani vastaanottaa jaloille käyvää työtä....

Jos ei ole lääkärintodistusta työkkärissä rajoittuneisuudestasi, niin ei siellä piitata asiasta. Tuo on kyllä vähän työkkärikohtaistakin.

On ns. hyviä työkkäreitä ja vähemmän hyviä. Toivottavasti sinä asut 'hyvän' työkkärin alueella.

katsoin omilta sivuilta tuota työnhakutietoja ja siellä kyllä oli että lupa annettu tammikuussa 08. eli oli puhetta siitä Työvoiman palvelukeskuksessa missä silloin olin. silloin kyllä vakuutettiin että minuun oltaisiin aina myös yhteydessä.

Minun oma virkailijani työvoimatoimistossa on minusta miellyttävä ja olemme aina päässeet yhtämieliseksi kaikista asioista.
        toisin kun Typissä oli todella epämiellyttävät kaksi rouvaa, jotka eivät muuta kun kyseenalaistivat kaiken mitä tein.

Kiitos tuosta sähköpostilinkistä. olenkin ajatellut että meneekö se perille, jos laittaa siihen "miukun" eteen virkailijan nimen. En ollut tuosta varma ja työkkärin sivuilta virkailijan yhteistieto haulla ei tullut sähköpostiosoitetta ollenkaan. kirjoitanpa hänelle.

vaikka ei tuo enää tässä vaiheessa tätä asiaa auta. ja kyllä mielelläni haluankin mihin vaan töihin ja tuo kirppis olisi vielä tossa ihan kolmen kilometrin päässä vaan.
        mutta pelkään että jalat pettää.
        voin kysyä samalla että voiko palkkatukityön keskeyttää jos ei kunto kestä. tai jos tarjoutuu oman ammattialan töitä.

Tuo että asun hyvän työkkärin alueella, voi sekin olla totta. mutta olen vuosia sitten joutunut niin törkeän virkailijan käytöksen uhriksi, että tein siitä työvoimatoimiston johtajalle valituksen ja vaihdoin virkailijaa.
        Tämä virkailija, mistä tein valituksen, siirrettiin yritys puolelle.

Eli se voi olla että samassa työkkärissäkin on virkailijoita moneen junaan.

• vaihtelevia
        työtön työnhakija kirjoitti:

katsoin omilta sivuilta tuota työnhakutietoja ja siellä kyllä oli että lupa annettu tammikuussa 08. eli oli puhetta siitä Työvoiman palvelukeskuksessa missä silloin olin. silloin kyllä vakuutettiin että minuun oltaisiin aina myös yhteydessä.

Minun oma virkailijani työvoimatoimistossa on minusta miellyttävä ja olemme aina päässeet yhtämieliseksi kaikista asioista.
        toisin kun Typissä oli todella epämiellyttävät kaksi rouvaa, jotka eivät muuta kun kyseenalaistivat kaiken mitä tein.

Kiitos tuosta sähköpostilinkistä. olenkin ajatellut että meneekö se perille, jos laittaa siihen "miukun" eteen virkailijan nimen. En ollut tuosta varma ja työkkärin sivuilta virkailijan yhteistieto haulla ei tullut sähköpostiosoitetta ollenkaan. kirjoitanpa hänelle.

vaikka ei tuo enää tässä vaiheessa tätä asiaa auta. ja kyllä mielelläni haluankin mihin vaan töihin ja tuo kirppis olisi vielä tossa ihan kolmen kilometrin päässä vaan.
        voin kysyä samalla että voiko palkkatukityön keskeyttää jos ei kunto kestä. tai jos tarjoutuu oman ammattialan töitä.

Tuo että asun hyvän työkkärin alueella, voi sekin olla totta. mutta olen vuosia sitten joutunut niin törkeän virkailijan käytöksen uhriksi, että tein siitä työvoimatoimiston johtajalle valituksen ja vaihdoin virkailijaa.

tuskin mitään apua koskaan, mutta asiallisesti ottaneet vastaan todistuksia ja antaneet lausuntoja kassalle. Nyt kuitenkin olin mennyt sopimaan työpaikasta joka tehdään urakkana ja josta työnantaja maksaa palkkioperäisen korvauksen. Heti olin kuin rikollinen tähdennettiin ettei mitään sooloilua saa tehdä, piti antaa seltyksiä sinne sun tänne, kassaan meni heti lausunto ettei minulle saa maksaa mitään päivärahaa ym. Lulis että työkkärissä oltais tyytyväisiä kaikista työpaikoista mutta ei, mieluummin työttömänä kuin epätyyppillisiä töitä tekemään.

• Irtisanominen.

...voin kysyä samalla että voiko palkkatukityön keskeyttää jos ei kunto kestä...

Jos keskeytät palkkatukityön, niin se tuottaa 3 kk:n karenssin. Lääkärintodistus voi auttaa. Tai sitten ei, riippuu työvoimatoimikunnista. Niiden päätökset voivat olla mitä sattuu, yleensä kyllä kaatuvat sanktion kannalle.

Jos et hae tai ota vastaan palkkatukityötä, se tuottaa 2 kk:n karenssin, ellei karensseja ole pohjalla, jolloin seurauksena on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto.

Kumpikaan edellä olevista vaihtoehdoista ei toteudu, jos olet saanut 500 pvää työmarkkinatukea tai sitten pudonnut päivärahalta ja saanut 180 pvää työmarkkinatukea, sillä silloin ainut rangaistusmuoto on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto.

...tai jos tarjoutuu oman ammattialan töitä...

Jos saat työtä tai lähdet ammattikoulutukseen, voit lopettaa palkkatukityön vaikka siltä istumalta, kunhan et lopeta päivääkään ennen kuin toinen työ tai koulutus alkaa. Palkkatukitöissä ei ole irtisanomisaikaa.

...Eli se voi olla että samassa työkkärissäkin on virkailijoita moneen junaan...

Olet oikeassa.

• työtön työnhakija
        Irtisanominen. kirjoitti:

...voin kysyä samalla että voiko palkkatukityön keskeyttää jos ei kunto kestä...

Jos keskeytät palkkatukityön, niin se tuottaa 3 kk:n karenssin. Lääkärintodistus voi auttaa. Tai sitten ei, riippuu työvoimatoimikunnista. Niiden päätökset voivat olla mitä sattuu, yleensä kyllä kaatuvat sanktion kannalle.

Jos et hae tai ota vastaan palkkatukityötä, se tuottaa 2 kk:n karenssin, ellei karensseja ole pohjalla, jolloin seurauksena on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto.

Kumpikaan edellä olevista vaihtoehdoista ei toteudu, jos olet saanut 500 pvää työmarkkinatukea tai sitten pudonnut päivärahalta ja saanut 180 pvää työmarkkinatukea, sillä silloin ainut rangaistusmuoto on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto.

...tai jos tarjoutuu oman ammattialan töitä...

Jos saat työtä tai lähdet ammattikoulutukseen, voit lopettaa palkkatukityön vaikka siltä istumalta, kunhan et lopeta päivääkään ennen kuin toinen työ tai koulutus alkaa. Palkkatukitöissä ei ole irtisanomisaikaa.

...Eli se voi olla että samassa työkkärissäkin on virkailijoita moneen junaan...

Olet oikeassa.

"Jos keskeytät palkkatukityön, niin se tuottaa 3 kk:n karenssin. Lääkärintodistus voi auttaa. Tai sitten ei, riippuu työvoimatoimikunnista. Niiden päätökset voivat olla mitä sattuu, yleensä kyllä kaatuvat sanktion kannalle."

täytyypi sitten hankkia tuo lääkärintodistus. työkkärissä ja työvoiman palvelukseskuksessa siitä puhuivatkin, koska he olisivat sillä laittaneet minut vajaakuntoisuuden kastiin.
        Vaikka olenkin työrajoitteinen, en ole silti vajaakuntoinen (tain noh, miten sen nyt ottaa. mielestäni vain tuo työrajoitteinen on osuvampi ilmaus. vajaakuntoisuus lausunnon perusteella ohjataan paikkoihin, mitkä on useimmiten kehitysvammaisille.

"Jos et hae tai ota vastaan palkkatukityötä, se tuottaa 2 kk:n karenssin, ellei karensseja ole pohjalla, jolloin seurauksena on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto."

No minähän olen kyllä hakenut omatoimisestikin näitä palkkatukipaikkoja (ensimmäistä sain itse pyytää, ennenkun tarjosivat). Toinen tuli sitten kun salama kirkkaalta taivaalta.
        Siis siitä ei ole kysymys että en hakisi. ja menen kyllä haastatteluun. Sanon siellä vaan miten asiat on, että saattaa olla että kolmen viikon päästä joutuvat kustantamaan mulle pyörätuolin. Tai näkevätpähän sitten. Ihan kiva paikka se muuten varmaan olisi, eikä mulla sitä työtä vastaan mitään ole, jalat voivat olla erimieltä.

Kirjoitin eilen työvoimavirkailijalleni s.postin ja kerroin reaaliteetit. että olen menossa tähän toiseenkin paikkaan haastatteluun ja haen alkavaan koulutukseen syksyllä.

Työnhakusuunnitelmassa on pelkästään että haen tuohon ekaan palkkatukipaikkaan ja elokuun 13 päivään mennessä katsomaamme koulutukseen.
        tämä kirppispaikka kiilasi siihen väliin.
        Työnhakusuunnitelmassa noiden tietojen alla on meidän molempien allekirjoitus. ja ukaasi niistä sanktioista mitä seuraa jos en sitä noudata.
        ihan kun ei olisi haluakaan noudattaa, kun itse sitä suunnittelin ja kysyin.

tätä kirppispaikkaa siinä siis ei ole.

mutta katson mitä se tuo tullessaan, jos ne katsoo että olen sinne sopivan pätevä, niin tietty kokeilen.

• työtön työnhakija

"Jos keskeytät palkkatukityön, niin se tuottaa 3 kk:n karenssin. Lääkärintodistus voi auttaa. Tai sitten ei, riippuu työvoimatoimikunnista. Niiden päätökset voivat olla mitä sattuu, yleensä kyllä kaatuvat sanktion kannalle."

täytyypi sitten hankkia tuo lääkärintodistus. työkkärissä ja työvoiman palvelukseskuksessa siitä puhuivatkin, koska he olisivat sillä laittaneet minut vajaakuntoisuuden kastiin.
        Vaikka olenkin työrajoitteinen, en ole silti vajaakuntoinen (tain noh, miten sen nyt ottaa. mielestäni vain tuo työrajoitteinen on osuvampi ilmaus. vajaakuntoisuus lausunnon perusteella ohjataan paikkoihin, mitkä on useimmiten kehitysvammaisille.

"Jos et hae tai ota vastaan palkkatukityötä, se tuottaa 2 kk:n karenssin, ellei karensseja ole pohjalla, jolloin seurauksena on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto."

No minähän olen kyllä hakenut omatoimisestikin näitä palkkatukipaikkoja (ensimmäistä sain itse pyytää, ennenkun tarjosivat). Toinen tuli sitten kun salama kirkkaalta taivaalta.
        Siis siitä ei ole kysymys että en hakisi. ja menen kyllä haastatteluun. Sanon siellä vaan miten asiat on, että saattaa olla että kolmen viikon päästä joutuvat kustantamaan mulle pyörätuolin. Tai näkevätpähän sitten. Ihan kiva paikka se muuten varmaan olisi, eikä mulla sitä työtä vastaan mitään ole, jalat voivat olla erimieltä.

Kirjoitin eilen työvoimavirkailijalleni s.postin ja kerroin reaaliteetit. että olen menossa tähän toiseenkin paikkaan haastatteluun ja haen alkavaan koulutukseen syksyllä.

Työnhakusuunnitelmassa on pelkästään että haen tuohon ekaan palkkatukipaikkaan ja elokuun 13 päivään mennessä katsomaamme koulutukseen.
        Työnhakusuunnitelmassa noiden tietojen alla on meidän molempien allekirjoitus. ja ukaasi niistä sanktioista mitä seuraa jos en sitä noudata.

mutta katson mitä se tuo tullessaan, jos ne katsoo että olen sinne sopivan pätevä, niin tietty kokeilen.

eilen laitoin myös verkossa kiellon siihen että tietojani saataisiin antaa työkkäristä.
        kerroin tämän myös virkailijalle, ja sanoin että kun Typissä sen luvan myönsin, niin he siellä vakuuttivat että myös minä saisin tietää etukäteen mihin on tietojani luovutettu.
        ja että tällaista ei tulisi, että työnantajat soittavat minut töihin, mihin mulla on rajoite, niin se kielto on siksi hyvä olemassa.

ymmärtäväinen työvoimavirkailija kyllä on, mutta ei sekään lakia voi muuttaa.

odotan hänen vastaustaan tässä ja vaikka kerron mitä se vastas.

• Suuta.

...koska he olisivat sillä laittaneet minut vajaakuntoisuuden kastiin...

Tuo on törkeää. Toivottavasti työkkärissä eivät tee samoin. TYP pitäisi olla vapaaehtoinen, joten sinne sinun ei kannattaisi kyllä enää mennä, koska sitten ilmeisesti tulisi osoitus kuntouttavaan työtoimintaan, mikä kyllä on ainakin tällä hetkellä yli 25-v:lle vapaaehtoinen, vaan en sitten tiedä, jos vajaakuntoisen leiman saisit.

...Sanon siellä vaan miten asiat on, että saattaa olla että kolmen viikon päästä joutuvat kustantamaan mulle pyörätuolin...

Työttömän tulisi olla 'kieli keskellä suuta' työhaastatteluissa. Jos tuon menet työhaastattelussa sanomaan ja työntaja kertoo sen esteeksi työhön otolle, se on todennäköisesti sanktio.

Anna työnantaja ottaa riski kertomatta rajoitteestasi. Se on turvallisinta työkkärin suuntaan.

...Työnhakusuunnitelmassa on pelkästään että haen tuohon ekaan palkkatukipaikkaan...

Tuolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Työkkärin osoitusten lähettämistä tuo ei rajoita, se ainoastaan velvoittaa työtöntä toimimaan. Työkkärin osoituksiin on aina haettava riippumatta siitä, mitä työnhakusuunnitelmassa lukee.

• työtön työnhakija

eilen laitoin myös verkossa kiellon siihen että tietojani saataisiin antaa työkkäristä.
        kerroin tämän myös virkailijalle, ja sanoin että kun Typissä sen luvan myönsin, niin he siellä vakuuttivat että myös minä saisin tietää etukäteen mihin on tietojani luovutettu.
        ja että tällaista ei tulisi, että työnantajat soittavat minut töihin, mihin mulla on rajoite, niin se kielto on siksi hyvä olemassa.

ymmärtäväinen työvoimavirkailija kyllä on, mutta ei sekään lakia voi muuttaa.

odotan hänen vastaustaan tässä ja vaikka kerron mitä se vastas.

Ainakaan vielä (***ekaan palkkatukipaikkaan, missä kävin haastattelussa - toimistotyö***) paikkaan ei ole valintaa tehty, joten toivottavasti valitsevat sinut.

Työvoimatoimistot tekevät myös suoraan esittelyjä työnantajille, jotka sitten olevat yhteydessä hakijoihin tarjoten heille työtä/haastatteluaikaa. Näin myös sinut on esitelty kirpputorikeskukseen.
        Nyt kun sinulla on tuota terveydellistä pulmaa, joka vaikeuttaa seisomatyön tekemistä, niin olisi hyvä jos siitä olisi lääkärin lausunto työvoimatoimistossa.
        Tästä syystä ehdotankin hakeutumista Kunnolla työelämään- koulutukseen.
        Koulutus on melko samanlainen kuon Urapolku koulutus, paitsi Kunnolla työelämään koulutuksen aikana on mahdollista lähteä selvittämään mikä työ sinulle sopisi terveydentila huomioon ottaen ja selvitettäisiin ne jalkojen ongelmat. Kaikki tietysti työvoimatoimiston kustannuksella. Laitan postitse esitteen sinulle ja asiaan tutustuttuasi voisit ottaa minuun puhelimitse yhteyttä p."se ja se"

Mikäli olet työssä, jossa työnantajalle maksetaan palkkatukea, niin työsuhteen voi päättää työehtosopimusten mukaisesti.Mikäli saat vakituisen työpaikan (esim.
        koulutustasi/työkokemustasi vastaavalta alalta)onhan se aina parempi kuin määräaikainen työsuhde.

Mikäli ilmoittaudut työnhakijaksi työn päätyttyä, työvoimatoimikunta tutkii työsuhteen päättymisen syyn vaikutuksen saada työttömyysturvaa. Mikäli päättyminen johtuu sairaudesta, lääkärintodistus asiasta on liitettävä mukaan.

Kirpputoripaikkaan olisi mahdollista aluksi sopia esim. kuukauden kestävä työelämävalmennusjakso/työkokeilujakso, jonka aikana varmasti selviäisi onko työ terveydentilan kannalta sinulle sopiva. Valmennuksen ajalta sinulle maksetaan Kelan työmarkkinatuki 24,51€/pv veroton ylläpitokorvau 8€/pv.

Mikäli et ole työssä, jätä hakemus Urapolku kurssille viimeistään 22.8.08 kuten työnhakusuunnitelmassa sovittiin.
        Toivon, että hakeutuisit myös Kunnolla työelämään koulutukseen viimeistään 5.9.
        08 mennessä.

Terveisin
        xxxx xxxxx
        työvoimaneuvoja

Vastasin näin:

"Kiitoksia vastauksestasi.
        Teen tietenkin tuon työnhakusuunnitelman mukaan eli haen tuohon koulutukseen, mikäli en saa sitä ennen työpaikasta tietoa.
        Mutta koska nyt on kahteen kurssiin haku melkein samaan aikaan, ja pääsisin molempiin, niin se voi olla poukkoilemista kurssilta toisille.
        Eli kun haen ensin tuohon työnhakusuunnitelmassa olevaan Urapolku kurssille, mutta siinä on viimeistään 13.8. haku, eli siihen mennessä kun on työnhaun uusiminen. mielestäni sovimme niin. (se päivämäärä on myös työnhakusuunnitelmassa) Ja jos haen myös Kunnolla työelämään -koulutukseen (viimeistään 5.9. niinkun kirjoitit) niin nehän menevät päällekkäin. En haluaisi sitäkään että ensin kerkiän juuri aloittamaan ensimmäisen kurssin ja kohta vaihtaisin toiseen.
        Eli kumpaan koulutukseen kannattaa hakeutua.

Ajattelin myös hakea lääkäriltä tuon lääkärintodistuksen, mutta onko siinä jotain määrämuotoisuutta, eli pitääkö lääkärille sanoa mihin tarkoitukseen se tulee. Siinähän voi olla sitten samassa todistuksessa mun kaikki "krempat".
        Se lääkärintodistus ei nyt tähän kirpputoripaikkaan varmaankaan enää kerkiä. tai työ alkaisi syyskuussa, vaikka haastattelu on jo elokuun alussa.
        Jos aloitan siellä kuitenkin palkkatuella (jos ylipäätään tulen valituksi) niin senkö voi sitten terveydellisestä syistä keskeyttää, kun on esittää tuo lääkärintodistus.
        En mielelläni ottaisi työelämävalmennusta paikkaan, mistä voisin saada täyden palkankin.
        Ja koska olin Postilla tämän vuoden alussa reilun kuukauden, ja siellä jo työn jatkumisen esteeksi tuli jalkani sairaudet.

Kuten aikaisemmin kirjoitinkin, nuo molemmat palkkatukipaikat jatkuisivat yrityksestä saamani tiedon mukaan toistaiseksi olevana työsopimuksena tuon palkkatukijakson jälkeen.
        Ei siis olisi määräaikaisesta kysymys.

Ilman muuta vakituinen (tai ns. toistaiseksi voimassa oleva työsuhde) parempi aina kun määräaikainen, ja siihenhän tässä ollaan pyritty.
        Siksi haluaisinkin etsiä ja hakeutua omalle ammattialalleni, missä tiedän myös pystyväni jatkamaan.

Olisin soittanutkin, mutta palvelunumeroon soittaminen on kallista, ja kun asiani esittämiseen menee aikaa.
        Siksi kirjoitan s.postia.

Teiltä päinkin voidaan ottaa yhteyttä, kun tiedätte koska olette sen tiedotteen lähettäneet. niin kerkiän siihen tutustumaan muutamassa päivässä.

Ei minulla noita kursseja vastaan mitään ole. ja kun sinun mielestäni minun kannattaa niihin hakeutua, niin luotan siihen.
        Jos niistä nyt ei sanottavaa hyötyäkään olisi, niin tuskin mitään haittaakaan.

Kiitos tiedoista !

T. XXX XXXX"

• työtön työnhakija
        Suuta. kirjoitti:

...koska he olisivat sillä laittaneet minut vajaakuntoisuuden kastiin...

Tuo on törkeää. Toivottavasti työkkärissä eivät tee samoin. TYP pitäisi olla vapaaehtoinen, joten sinne sinun ei kannattaisi kyllä enää mennä, koska sitten ilmeisesti tulisi osoitus kuntouttavaan työtoimintaan, mikä kyllä on ainakin tällä hetkellä yli 25-v:lle vapaaehtoinen, vaan en sitten tiedä, jos vajaakuntoisen leiman saisit.

...Sanon siellä vaan miten asiat on, että saattaa olla että kolmen viikon päästä joutuvat kustantamaan mulle pyörätuolin...

Työttömän tulisi olla 'kieli keskellä suuta' työhaastatteluissa. Jos tuon menet työhaastattelussa sanomaan ja työntaja kertoo sen esteeksi työhön otolle, se on todennäköisesti sanktio.

Anna työnantaja ottaa riski kertomatta rajoitteestasi. Se on turvallisinta työkkärin suuntaan.

...Työnhakusuunnitelmassa on pelkästään että haen tuohon ekaan palkkatukipaikkaan...

Tuolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Työkkärin osoitusten lähettämistä tuo ei rajoita, se ainoastaan velvoittaa työtöntä toimimaan. Työkkärin osoituksiin on aina haettava riippumatta siitä, mitä työnhakusuunnitelmassa lukee.

juu en missään nimessä mene enää Typpiin, ei sellaista pakkoa tule.
        Tiedän, että se oli vapaaehtoista, mutta päätin kokeilla senkin ja tuli koetuksi.

"Työttömän tulisi olla 'kieli keskellä suuta' työhaastatteluissa. Jos tuon ()menet työhaastattelussa sanomaan ja työntaja kertoo sen esteeksi työhön otolle, se on todennäköisesti sanktio."

No, en minä oikeasti varmaan noin olisi sanonutkaan, ja hankinhan lääkärinlausunnon (mitä työvoimavirkailija s.postissaan suositteli) että sen mukaan pääsen irtisanoutumaan työstä, joka ei minun terveydelleni sovi.

"Anna työnantaja ottaa riski kertomatta rajoitteestasi. Se on turvallisinta työkkärin suuntaan."

Näin se on varmasti kaikkein viisainta.

Kiitos kommenteistanne.

• mutta valehtelu risoo

Siis molemminpuolinen valehtelu. Työttömyys alkoi luennolla, jolla kerrottiin, miten työttömänä kuuluu olla, ja niitten oli kai pakko väittää, että töitä on vaikka kuinka ja nyt on työnhakijan markkinat, vaikka höpöjuttuahan se on.

Ja sitten jos tarjotaan työtä ja kysytään, olenko kiinnostunut, en saa rehellisesti vastata että työ itsessään ei kiinnosta mutta otan sen tietysti vastaan ja hoidan parhaan taitoni mukaan. Vaan pitäisi puhkua intoa että jee tämä on se duuni josta aina olen unelmoinut.

Millekään pilipalikurssille en onneksi vielä ole joutunut. Jollekin järkevälle olen hakenut mutten päässyt; toivottavasti sen ansiosta sentään näytän aktiiviselta oma-aloitteiselta työttömältä. Alkaa kyllä tuntua kohta siltä, että mitäs jos perustaisin oman pilipalikurssifirman.

• työtön työnhakija

"sitten jos tarjotaan työtä ja kysytään, olenko kiinnostunut, en saa rehellisesti vastata että työ itsessään ei kiinnosta mutta otan sen tietysti vastaan ja hoidan parhaan taitoni mukaan. Vaan pitäisi puhkua intoa että jee tämä on se duuni josta aina olen unelmoinut. "

Minä olen kyllä aina sanonut rehellisesti juuri niin kun minusta on tuntunut. ei siitä ole tullut mitään negatiivisia palautteita.

"Millekään pilipalikurssille en onneksi vielä ole joutunut. Jollekin järkevälle olen hakenut mutten päässyt"

Oletko miettinyt että noilla niinsanotuilla "pilipali"kursseillakin voisi olla jotain annettavaa. minä olen muutamiin osallistunut ja taas syksyllä osallistun (tai ainakin haen) jos ei tule eteen mitään muuta.
        aina niistä on saanut jotain irti.
        on sekin kuitenkin parempi kun turhautua kotona. näkee ja tutustuu vertaisryhmään.

"toivottavasti sen ansiosta sentään näytän aktiiviselta oma-aloitteiselta työttömältä. Alkaa kyllä tuntua kohta siltä, että mitäs jos perustaisin oman pilipalikurssifirman. "

Kyllä sitä aktiivisuuttaan voi näyttää muillakin tavoilla. Esim. yrittää ainakin olla kiinnostunut hakea työpaikkoja vähän kauempaa kun parin kilometrin päästä. ja paikkoja, mistä ei heti saa viittä tonnia käteen. kyselemällä alan koulutuksista yms. yms.
        ja loppuniteeksi voin sanoa, että jos antaa kuulua itsestään muutenkin kun työhaun uusimispäivinä, niin se antaa kuvan aktiivisesta työnhakijasta.

mulle ei jostain syystä ole ikinä tyrkytetty ainoataan kurssia. itse olen niistä kysellyt, että kannattaako niihin hakea. joskus olen saanut vastauksen että ei kannata. (mikä sekin osoittaa tuota työkkärin tuputtamista kursseille) ja joskus on ollut pari vaihtoehtoa mistä virkailija on antanut oman mielipiteensä.

• työtön työnhakija

"Alkaa kyllä tuntua kohta siltä, että mitäs jos perustaisin oman pilipalikurssifirman. "

piti lisätä vielä tuohon, että firmasi ei tulisi menestymään vaan olisi jo suunnitteluvaiheessa tuhoon tuomittu.
        Yrityksen perustaminen lähtee siitä että uskoo siihen mitä tekee.
        ja sinähän et usko noihin "pilipalikursseihin".
        Et pitemmän päälle siis olisi uskottava myöskään ulospäin.

uskonkin että tuo oli läppänä heitetty.

• Neuvo

Hei!

Hei!
      Onko nykyisin kaikki tm lähettämät "työhönosoitukset" todellakin niitä?
      Itse olen työllinen, mutta mielestäni ei silloin ole kyse työhönosoituksesta, mikäli työkkäri lähettää tiedon avoinna olevasta työpaikasta
      usealle työttömälle!
      Ainakin ennen sen työpaikan piti olla juuri kyseiselle henkilölle sopiva työpaikka. Ja myöskin firman tuli noudattaa työsopimuslakia!
      Mikäli noita työhönosoituksia lähetetään monelle ja kaikille muille tulee karenssia,kuin 1,joka tehtävään valitaan, niinko ovatko karenssit tosiaan lainmukaisia?
      Teidän (aiheetonta) karenssia saaneiden kannattaisi varmaan jotenkin olla yhteyksissä toisiinne, ja otta joku työoikeuteen perehtynyt henkilö asioitanne ajamaan.

Jäipä pois edellisestä: Työministeriön ohjeen mukaan nykyisin ei lähetetä työpaikoista tai koulutuksista tiedotteita, vaan kaikki pitäisi lähettää osoituksina.

• asdf-71
        ********** kirjoitti:

Jäipä pois edellisestä: Työministeriön ohjeen mukaan nykyisin ei lähetetä työpaikoista tai koulutuksista tiedotteita, vaan kaikki pitäisi lähettää osoituksina.

On paljon valitettavaa mutta kerron yhden seikan:

Esim. TYP:ssä joutuu helposti tilanteeseen että haastattelussa sosiaalivirkailija puhuu toiseen korvaan -40% lasketusta toimeentulotuesta ja tiskin toisella puolella virkailija printtaa osoituksia ilmaistöihin.

Mielestäni tuo asetelma on jotenkin ihmisarvoa loukkaava.

Mielestäni ilmaisduuneista ei pitäisi aiheutua karenssia vaan todelliset osoitukset tulisi olla oikeisiin palkkatöihin. Kurssipakotkin hieman epämääräisiä koska kurssituksen järkevyys ratkeaa vain työnhakijan halulla, ei pakolla.

Vinkki: älkää menkö TYP:iin jos ei pakko ole, samat palvelut saa normaalin työkkärin puitteissa. TYP:ssä kaikki viranomaiset ovat yhdessä luukussa hiillostamassa ja siitä aiheutuu helposti varsin ikävä asetelma..

• vaaroista...
        asdf-71 kirjoitti:

Esim. TYP:ssä joutuu helposti tilanteeseen että haastattelussa sosiaalivirkailija puhuu toiseen korvaan -40% lasketusta toimeentulotuesta ja tiskin toisella puolella virkailija printtaa osoituksia ilmaistöihin.

Mielestäni ilmaisduuneista ei pitäisi aiheutua karenssia vaan todelliset osoitukset tulisi olla oikeisiin palkkatöihin. Kurssipakotkin hieman epämääräisiä koska kurssituksen järkevyys ratkeaa vain työnhakijan halulla, ei pakolla.

Vinkki: älkää menkö TYP:iin jos ei pakko ole, samat palvelut saa normaalin työkkärin puitteissa. TYP:ssä kaikki viranomaiset ovat yhdessä luukussa hiillostamassa ja siitä aiheutuu helposti varsin ikävä asetelma..

Kun joutuu TYPin kouriin, niin siellä voidaan alkaa kyselemään terveystietojen luvutuslupaa. Jos lupaa ei anna, niin karenssia tulee. Näin kävi mm. Espoon työkkärissä. Tosin Espoo joutui perääntymään asiassa, kun tapahtunut oli jälkeen päin todistevissa kiristyksen yritykseksi. Poliisi ei kuitenkaan jostain syystä asiaa tutkinut.

Taustalla oli lasten huostaanottojupakka ja virkamiehet yrittävät kiristää työttömältä terveystietoja, joita sitten olisivat käyttäneet lapsen huostaanoton huolen aikeina.

TYPissä on oma TYPPI-tietojärjestelmä, johon kootaan tietoja työttömistä. Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.

• Mukaan.
        asdf-71 kirjoitti:

Lain mukaan TYP on vapaaehtoinen, vaan työkkärin virkailijat taitavat käyttää kaikenlaisia kiristyskeinoja, jolloin lain mukaan vapaaehtoisesta tulee äkkiä pakollinen. Rikotaan siis häikäilemättä lakia.

• Neuvo
        ********** kirjoitti:

Hei!
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että kun on lähetetty usealle henkilölle työhönosoitus, niin ilmeisesti paikkoja on vain 1. Kun nämä sanotaan 50 saa tämän työhönosoituksen, ja vain 1 sen voi saada, niin karenssi ei silloin ole lainmukainen näille muille!
        Ote mollin sivuilta karenssista:
        Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy tarjotusta työstä tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työsopimusta synny, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta.(siis jos työtähakeva henkilö on käynyt haastattelussa ja muutenkin ollut ok, niin silloin työnhakija on täyttänyt velvollisuutensa kirjoittaapa työnantaja mitä tahansa lappuun.) He hakevat vain 1 työntekijää.
        Tämän voisi heti välttää sillä, että missään nimessä siinä ei haettu 50 työntekijää!!!
        Kaikkien karenssit olisivat silloin laittomia!!!!

• dfgdfg
        vaaroista... kirjoitti:

Kun joutuu TYPin kouriin, niin siellä voidaan alkaa kyselemään terveystietojen luvutuslupaa. Jos lupaa ei anna, niin karenssia tulee. Näin kävi mm. Espoon työkkärissä. Tosin Espoo joutui perääntymään asiassa, kun tapahtunut oli jälkeen päin todistevissa kiristyksen yritykseksi. Poliisi ei kuitenkaan jostain syystä asiaa tutkinut.

Taustalla oli lasten huostaanottojupakka ja virkamiehet yrittävät kiristää työttömältä terveystietoja, joita sitten olisivat käyttäneet lapsen huostaanoton huolen aikeina.

TYPissä on oma TYPPI-tietojärjestelmä, johon kootaan tietoja työttömistä. Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.

>Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.

Ikuisiksi ajoiksi? Tuskin nyt kuitenkaan. :)

• Tuo.
        Neuvo kirjoitti:

Hei!
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että kun on lähetetty usealle henkilölle työhönosoitus, niin ilmeisesti paikkoja on vain 1. Kun nämä sanotaan 50 saa tämän työhönosoituksen, ja vain 1 sen voi saada, niin karenssi ei silloin ole lainmukainen näille muille!
        Ote mollin sivuilta karenssista:
        Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy tarjotusta työstä tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työsopimusta synny, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta.(siis jos työtähakeva henkilö on käynyt haastattelussa ja muutenkin ollut ok, niin silloin työnhakija on täyttänyt velvollisuutensa kirjoittaapa työnantaja mitä tahansa lappuun.) He hakevat vain 1 työntekijää.
        Tämän voisi heti välttää sillä, että missään nimessä siinä ei haettu 50 työntekijää!!!
        Kaikkien karenssit olisivat silloin laittomia!!!!

*Edelleenkin olen sitä mieltä, että kun on lähetetty usealle henkilölle työhönosoitus, niin ilmeisesti paikkoja on vain 1. Kun nämä sanotaan 50 saa tämän työhönosoituksen, ja vain 1 sen voi saada, niin karenssi ei silloin ole lainmukainen näille muille!*

Sinä voit tietysti olla ihan mitä mieltä vain. Mutta ikävä kyllä, karensseja pukkaa siitä huolmatta. Kerropa näkemyksesi työkkärien työvoimatoimikunnille ja valitusasteille. Ne kun pitävät karensseja ihan lainmukaisina - siitä huolimatta, että ratkaisutoimintaa viime kädessä ohjaavat valitusasteet vilisevät juristeja. Vai siksikö juuri?

• selvennystä..
        dfgdfg kirjoitti:

>Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.

Ikuisiksi ajoiksi? Tuskin nyt kuitenkaan. :)

"Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.
        Ikuisiksi ajoiksi? Tuskin nyt kuitenkaan. :)"

On erittäin yleinen harhakuva se, että luullaan tietojen häviävän jonnekin viranomaisten tietokannoista kun jokin aikaraja ylittyy. Kun tietty aikaraja ylittyy, niin talletetut tiedot saavat vaan uuden luokituksen. Mutta edelleen ne ovat saatavissa käyttöön kunhan on vain oikea taho niitä hakemassa.

• työtön työnhakija
        asdf-71 kirjoitti:

"älkää menkö TYP:iin jos ei pakko ole, samat palvelut saa normaalin työkkärin puitteissa."

Ei ihan noin: siis Työkkäristä sä et saa lähetettä, millä sä voit käydä lääkärissä, terapeutilla, silmälääkärissä yms. tuiki tarpeellisessa.
        Mutta kun sain nuo ja muutaman muun ilmaiseksi Typin lähetteellä, niin minulle Typissä ei ollut enää mitään annettavaa.

"TYP:ssä kaikki viranomaiset ovat yhdessä luukussa hiillostamassa ja siitä aiheutuu helposti varsin ikävä asetelma.."

Tuo hiillostaminen tuli kyllä ikävän tutuksi. ei paljon meikäläisen mielipiteillä ollut väliä.
        Työvoimatoimistossa olen ennen typpiä ja nyt Typin "keikan" jälkeen tullut paljon paremmin ja inhimillsemmin kohdelluksi.

Siis suosittelen Typin asiakkuutta vain niille, jotka tuntee tarvetta kartoittamaan työkykynsä ja näinollen haluaa ilmaisia lähetteitä eri ammattiauttajille.

• Näin.

"älkää menkö TYP:iin jos ei pakko ole, samat palvelut saa normaalin työkkärin puitteissa."

Ei ihan noin: siis Työkkäristä sä et saa lähetettä, millä sä voit käydä lääkärissä, terapeutilla, silmälääkärissä yms. tuiki tarpeellisessa.
        Mutta kun sain nuo ja muutaman muun ilmaiseksi Typin lähetteellä, niin minulle Typissä ei ollut enää mitään annettavaa.

"TYP:ssä kaikki viranomaiset ovat yhdessä luukussa hiillostamassa ja siitä aiheutuu helposti varsin ikävä asetelma.."

Tuo hiillostaminen tuli kyllä ikävän tutuksi. ei paljon meikäläisen mielipiteillä ollut väliä.
        Työvoimatoimistossa olen ennen typpiä ja nyt Typin "keikan" jälkeen tullut paljon paremmin ja inhimillsemmin kohdelluksi.

Siis suosittelen Typin asiakkuutta vain niille, jotka tuntee tarvetta kartoittamaan työkykynsä ja näinollen haluaa ilmaisia lähetteitä eri ammattiauttajille.

TYP lähtee lähtökohtaisesti ajatuksesta,että jos työtön ei työtä saa, hänessä TÄYTYY olla jotakin vikaa. Tämä "monipuolinen tarjonta" tarkoittaa käytännössä sitä, että erilaiset tahot yrittävät kukin omalla osaamisalueellaan löytää asianomaisesta syyt työttömyyteen, oli ne esim. henkistä tai ruumiillista laatua. Työttömyys on hyvin pitkälle medikalisoitu tänä päivänä.

Se on siis hyvin lähellä SAIRAUTTA.

TYP on periaatteessa vapaaehtoinen, mutta käytännön tasolla kuuulee yhä enemmän, miten TYPpiin saadaan asiakkaita painostamalla.

Nykyinen työttömyyspolitiikka ja sen käytännön ilmiasut rikkovat jo nykyisinkin ihmisoikeuksia monessa kohdassa, mutta siltikin olemme uhkaavasti lähestymässä tilannetta jossa työttömyys on jonkinasteinen mieleisairauden laji.

Riippumatta siitä, onko töitä saatavilla tai ei.

• työtön työnhakija
        Näin. kirjoitti:

TYP lähtee lähtökohtaisesti ajatuksesta,että jos työtön ei työtä saa, hänessä TÄYTYY olla jotakin vikaa. Tämä "monipuolinen tarjonta" tarkoittaa käytännössä sitä, että erilaiset tahot yrittävät kukin omalla osaamisalueellaan löytää asianomaisesta syyt työttömyyteen, oli ne esim. henkistä tai ruumiillista laatua. Työttömyys on hyvin pitkälle medikalisoitu tänä päivänä.

Se on siis hyvin lähellä SAIRAUTTA.

TYP on periaatteessa vapaaehtoinen, mutta käytännön tasolla kuuulee yhä enemmän, miten TYPpiin saadaan asiakkaita painostamalla.

Nykyinen työttömyyspolitiikka ja sen käytännön ilmiasut rikkovat jo nykyisinkin ihmisoikeuksia monessa kohdassa, mutta siltikin olemme uhkaavasti lähestymässä tilannetta jossa työttömyys on jonkinasteinen mieleisairauden laji.

Riippumatta siitä, onko töitä saatavilla tai ei.

"TYP lähtee lähtökohtaisesti ajatuksesta,että jos työtön ei työtä saa, hänessä TÄYTYY olla jotakin vikaa."

melkeinpä sanasta sanaan noilla sanoilla perustelin sitä, että haluan takaisin työvoimatoimiston asiakkaaksi.
        Typissä kun eivät yrittäneetkään kannustaa minua työnhakuun, eivätkä siinä juuri auttaneet.
        Puuttuivat vaan minun henkilökohtaisiin ominaisuuksiini, puhetapaani mm. ja arvelivat sen olevat syy. kävin puheterapeutilla, joka oli "äimän käkenä" minun mentyä, sanoin vaan että Typistä kun lähettivät niin tulin. juteltiin sitten se puolitoista tuntia niitä näitä. ihan mukavaa oli.
        Meinasin sanoa Typin muikille, että ei sinunkaan puhetapasi minun korviani hyväile.
        sössötti pahemman kerran - ja oli kuitenkin töissä.

lopulta en pystynyt sinne menemään ilman fyysistäkin pahaa oloa. (mahassa alkoi polttamaan jo vuorokautta aikaisemmin). sanoin heille myös sen että jos en ole sairas niin te minut sairaaksi teette.

• 132123
        selvennystä.. kirjoitti:

"Eli tiedot jäävät tietokantoihin ikuisiksi ajoiksi.
        Ikuisiksi ajoiksi? Tuskin nyt kuitenkaan. :)"

On erittäin yleinen harhakuva se, että luullaan tietojen häviävän jonnekin viranomaisten tietokannoista kun jokin aikaraja ylittyy. Kun tietty aikaraja ylittyy, niin talletetut tiedot saavat vaan uuden luokituksen. Mutta edelleen ne ovat saatavissa käyttöön kunhan on vain oikea taho niitä hakemassa.

Kyllä ne ajan myötä kaikki häviävät, usko pois.

• Neuvo
        Tuo. kirjoitti:

*Edelleenkin olen sitä mieltä, että kun on lähetetty usealle henkilölle työhönosoitus, niin ilmeisesti paikkoja on vain 1. Kun nämä sanotaan 50 saa tämän työhönosoituksen, ja vain 1 sen voi saada, niin karenssi ei silloin ole lainmukainen näille muille!*

Sinä voit tietysti olla ihan mitä mieltä vain. Mutta ikävä kyllä, karensseja pukkaa siitä huolmatta. Kerropa näkemyksesi työkkärien työvoimatoimikunnille ja valitusasteille. Ne kun pitävät karensseja ihan lainmukaisina - siitä huolimatta, että ratkaisutoimintaa viime kädessä ohjaavat valitusasteet vilisevät juristeja. Vai siksikö juuri?

Hei!
        Olen itse asiassa lähettänyt tästä asiasta kommentin jo työministeriöön.
        Mutta luulen, että ei auta asiaa. Karensseja pukkaa!
        Mutta joka tapauksessa:tsemppiä kaikille!

• Luulisi
        Mukaan. kirjoitti:

Lain mukaan TYP on vapaaehtoinen, vaan työkkärin virkailijat taitavat käyttää kaikenlaisia kiristyskeinoja, jolloin lain mukaan vapaaehtoisesta tulee äkkiä pakollinen. Rikotaan siis häikäilemättä lakia.

Pitäisi ollakin vapaaehtoinen, mutta itselläni kävi niin, että työkkärin virkailija laittoi minut Typpiin. Ei siinä kyselty kiinnostaako. Juoksin siellä parin viikon välein, oli siis pakko karenssin uhalla. Onneksi pääsin kurssille 3 kk jälkeen. Kurssin jälkeen olinkin edelleen Typiläinen ja työkkärissä otettu vastaan lainkaan, vaikka kuvittelin 6 kk kurssin jälkeen päässeeni eroon Typistä..

Typistä soitettiin seuraavana maanantaina heti, että nyt on haettava heti työharjoittelua lisää ei mitään vapaita kurssin jälkeen. Minulta kärähti siinä vaiheessa pinna ja sanoin haluavani hevon sinne koko Typistä ja haluan viikon rauhottua kurssin ja sen jälkeisen työharjoittelun jälkeen. Siitä ei Typissä pidetty, mutta pakkohan heidän oli siihen suostua.

Itselleni tyrkytettiin lähes joka viikko erilaisa kurssihakuja Typissä. Ymmärrän kyllä, että Typin tarkoitus onkin saattaa työtön vähintään palkkatukityöhön tai kurssille nyt ja heti ja välittömästi, mutta kun tyrkytettiin sellaisiakin jotka ei kiinnostanut pätkän vertaa. Itse löysin sitten mieleisen kurssin jonne pääsin.

Sosiaalivirkailijan utelut suurinpiirtein sukkakoosta lähtien myös suututti Typissä. Koittivat etsimällä etsiä minusta mielenterveysongelmia, alkoholiongelmia ja varmaan virkailijaa ketkutti kun ei sellaista minusta löytynyt. Sanoin kyllä yhdessä vaiheessa suoraan, että MINUN yksityiselämä ei ole kenenkään muun asia kun minun. Kerron siitä kenelle haluan kertoa ja milloin haluan. Virkailija oli hieman nolona hymyillen.

Nyt olen vuoden ollut työkkärin kirjoilla taas ja kurssilla olin viime vuonna ja muutamiin hakenut tämän vuoden aikana. Nytkin yksi hakemus vetämässä.

• Harhaanjohtavat sanoillaan
        Luulisi kirjoitti:

Pitäisi ollakin vapaaehtoinen, mutta itselläni kävi niin, että työkkärin virkailija laittoi minut Typpiin. Ei siinä kyselty kiinnostaako. Juoksin siellä parin viikon välein, oli siis pakko karenssin uhalla. Onneksi pääsin kurssille 3 kk jälkeen. Kurssin jälkeen olinkin edelleen Typiläinen ja työkkärissä otettu vastaan lainkaan, vaikka kuvittelin 6 kk kurssin jälkeen päässeeni eroon Typistä..

Typistä soitettiin seuraavana maanantaina heti, että nyt on haettava heti työharjoittelua lisää ei mitään vapaita kurssin jälkeen. Minulta kärähti siinä vaiheessa pinna ja sanoin haluavani hevon sinne koko Typistä ja haluan viikon rauhottua kurssin ja sen jälkeisen työharjoittelun jälkeen. Siitä ei Typissä pidetty, mutta pakkohan heidän oli siihen suostua.

Itselleni tyrkytettiin lähes joka viikko erilaisa kurssihakuja Typissä. Ymmärrän kyllä, että Typin tarkoitus onkin saattaa työtön vähintään palkkatukityöhön tai kurssille nyt ja heti ja välittömästi, mutta kun tyrkytettiin sellaisiakin jotka ei kiinnostanut pätkän vertaa. Itse löysin sitten mieleisen kurssin jonne pääsin.

Sosiaalivirkailijan utelut suurinpiirtein sukkakoosta lähtien myös suututti Typissä. Koittivat etsimällä etsiä minusta mielenterveysongelmia, alkoholiongelmia ja varmaan virkailijaa ketkutti kun ei sellaista minusta löytynyt. Sanoin kyllä yhdessä vaiheessa suoraan, että MINUN yksityiselämä ei ole kenenkään muun asia kun minun. Kerron siitä kenelle haluan kertoa ja milloin haluan. Virkailija oli hieman nolona hymyillen.

Nyt olen vuoden ollut työkkärin kirjoilla taas ja kurssilla olin viime vuonna ja muutamiin hakenut tämän vuoden aikana. Nytkin yksi hakemus vetämässä.

Virkailijat antaa ymmärtää sen sillä lailla että se ei ole vapaaehtoinen vaikka todellisuudessa se on. Hätääntynyt työtön siis suostuu karenssin uhalla sinne sitten menemään, tai siis kuvittelee saavansa karenssin jos ei sinne suostu. Kursseja ja työtä tasan tarkkaan osaa etsiä 98% työttömistä ilman TYPiäkin. Ne pari prosenttia sitten tarvitsee enemmän neuvoja hakuihin ja heille paikka on täysin paikallaan.

• tiiviviivinen

...kyseiselle toimistolle olisi paljon kuvaavampi nimi. Työttömyystoimisto.

Kyseisessä laitoksessa keskitytään pelkkään byrokratiaan ja paperityöhön, tarkoituksena vain selvittää kellä on oikeus työttömyystukiin. Työllistävä vaikutus on vain nimellistä ja tilastoja kaunistelevaa.

Työvoimatoimisto on viimeinen paikka mihin työnantajat laittavat paikat hakuun, ensisijaisesti työvoima tulee jostain muualta.

Päätöksissä työvoimatoimisto ei tunne myöskään käsitettä jousto ja yksilöllisyys. Jokaista työtöntä työnhakijaa kohdellaan siten, että sinun oletetaan olevan työtä vieroksuva kansalainen.

Henk.koht. en ole saanut mitään positiivista työttömyystoimiston kautta, turhaakin turhempi laitos ja voitaisiin yksityistää rekrytointifirmoiksi. Tukijärjestelmän korvaisi sujuvammin ns. kansalaispalkka järjestelmä.

• Mr,hgöuwe

Juu, eli oikeastaan olen ollut enimmäkseen työtön tuolta 90- luvun puolivälistä saakka, tukitöitä ja kursseja joitakin, myös ammattikoulutus työllisyyskoulutuksena.Palkkatyötäkin välillä.
        nyt olen ollut yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä.
        Sen olen oppinut, että työvoimatston henkilöstö puhuu yhtä ja tekee toista. Mikään sovittu ei pidä paikkaansa sem jälkeen kun astuu työkkärin ovesta ulos. Tämän kun tietää , niin säästyy turhalta stressiltä.

• virheellisiä väittämiä

Tunnen aika hyvin kyseisen organisaation usean vuoden ajalta työni puolesta. Korjataan nyt edes muutama räikeä harhaluulo tai väittämä:

"Kyseisessä laitoksessa keskitytään pelkkään byrokratiaan ja paperityöhön, tarkoituksena vain selvittää kellä on oikeus työttömyystukiin."

Uskoisin, että suurin osa työvoimatoimiston virkailijoista haluaisi päästä työttömyysturva-asioiden käsittelystä eroon. Se todellakin sitoo voimavaroja älyttömästi. Siinä mielessä kirjoittaja on oikeassa.

Väärässä hän on siinä, että laitoksessa keskityttäisiin pelkästään byrokratiaan ja paperityöhön. Työvoimatoimistot välittävät avoimia työpaikkoja eniten kaikista työtä välittävistä organisaatioista ja palkkatuetuista paikoista käytännössä kaikki. Lisäksi työvoimatoimistojen vastuulla oleva työvoimakoulutus kouluttaa ihmisiä vuosittain enemmän kuin mikään muu yksittäinen kouluttajataho. Tulokset koulutuksen eduista ovat kriittisestikin arvioituina kiistattomat, joten en viitsi lähteä "pilipalikoulutus" -keskusteluun sen kummemmin.

"Työllistävä vaikutus on vain nimellistä ja tilastoja kaunistelevaa."

Ei pidä alkuunkaan paikkansa. Katso edellinen kommentti. Täytyy myös muistaa, että on paljon hakijasta itsestäänkin kiinni, saako hän työvoimatoimiston kautta työpaikan. Jos oma asenne työtä kohtaan ei ole kohdallaan, ei työvoimatoimistokaan taikuri voi olla, koska lopullisen päätöksen työhönotosta tekee työnantaja.

"Työvoimatoimisto on viimeinen paikka mihin työnantajat laittavat paikat hakuun, ensisijaisesti työvoima tulee jostain muualta."

Jälleen täysin harhaluulo. Mol.fi on ylivoimaisesti Suomen suosituin työnhakukanava.

"Päätöksissä työvoimatoimisto ei tunne myöskään käsitettä jousto ja yksilöllisyys. Jokaista työtöntä työnhakijaa kohdellaan siten, että sinun oletetaan olevan työtä vieroksuva kansalainen."

Työvoimatoimistot toimivat lain antamissa puitteissa. Ei kukaan virkailija voi lähteä sooloilemaan mielensä mukaan tai hän syyllistyy virkarikkeeseen. Jos virhe taas tapahtuu, kuten joskus voi tapahtua, virkailijatkin ovat inhimillisiä olentoja, valitusasteet ovat virheiden korjaamista varten. Se, ettei päätös useinkaan muutu valitusasteissa, kertonee jotain valituksen aiheellisuudesta..

Suurin osa työttömistä työnhakijoista on aidosti työstä kiinnostuneita, mutta valitettavasti joukossa on myös näitä kirjoittajan mainitsemia työn vieroksujia. Empiirinen havaintoni on, että usein he ovat myös suurimpia purnaajia ja lehtien palstoille kirjoittajia. Työvoimatoimisto ei taas voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi useinkaan antaa vastinetta esim. lehtikirjoituksiin, vaikka ne sisältäisivät täysiä valheita.

"Tukijärjestelmän korvaisi sujuvammin ns. kansalaispalkka järjestelmä."

Työttömyysturva on tarkoitettu tilapäiseksi toimeentulon malliksi työttömyyden kohdatessa. Jossain on mennyt ajattelu vikaan, jos se mielletään pysyväksi tulon lähteeksi. Sitä se ei lainkaan mukaan ole.

• Paljon.
        virheellisiä väittämiä kirjoitti:

Tunnen aika hyvin kyseisen organisaation usean vuoden ajalta työni puolesta. Korjataan nyt edes muutama räikeä harhaluulo tai väittämä:

"Kyseisessä laitoksessa keskitytään pelkkään byrokratiaan ja paperityöhön, tarkoituksena vain selvittää kellä on oikeus työttömyystukiin."

Uskoisin, että suurin osa työvoimatoimiston virkailijoista haluaisi päästä työttömyysturva-asioiden käsittelystä eroon. Se todellakin sitoo voimavaroja älyttömästi. Siinä mielessä kirjoittaja on oikeassa.

Väärässä hän on siinä, että laitoksessa keskityttäisiin pelkästään byrokratiaan ja paperityöhön. Työvoimatoimistot välittävät avoimia työpaikkoja eniten kaikista työtä välittävistä organisaatioista ja palkkatuetuista paikoista käytännössä kaikki. Lisäksi työvoimatoimistojen vastuulla oleva työvoimakoulutus kouluttaa ihmisiä vuosittain enemmän kuin mikään muu yksittäinen kouluttajataho. Tulokset koulutuksen eduista ovat kriittisestikin arvioituina kiistattomat, joten en viitsi lähteä "pilipalikoulutus" -keskusteluun sen kummemmin.

"Työllistävä vaikutus on vain nimellistä ja tilastoja kaunistelevaa."

Ei pidä alkuunkaan paikkansa. Katso edellinen kommentti. Täytyy myös muistaa, että on paljon hakijasta itsestäänkin kiinni, saako hän työvoimatoimiston kautta työpaikan. Jos oma asenne työtä kohtaan ei ole kohdallaan, ei työvoimatoimistokaan taikuri voi olla, koska lopullisen päätöksen työhönotosta tekee työnantaja.

"Työvoimatoimisto on viimeinen paikka mihin työnantajat laittavat paikat hakuun, ensisijaisesti työvoima tulee jostain muualta."

Jälleen täysin harhaluulo. Mol.fi on ylivoimaisesti Suomen suosituin työnhakukanava.

"Päätöksissä työvoimatoimisto ei tunne myöskään käsitettä jousto ja yksilöllisyys. Jokaista työtöntä työnhakijaa kohdellaan siten, että sinun oletetaan olevan työtä vieroksuva kansalainen."

Työvoimatoimistot toimivat lain antamissa puitteissa. Ei kukaan virkailija voi lähteä sooloilemaan mielensä mukaan tai hän syyllistyy virkarikkeeseen. Jos virhe taas tapahtuu, kuten joskus voi tapahtua, virkailijatkin ovat inhimillisiä olentoja, valitusasteet ovat virheiden korjaamista varten. Se, ettei päätös useinkaan muutu valitusasteissa, kertonee jotain valituksen aiheellisuudesta..

Suurin osa työttömistä työnhakijoista on aidosti työstä kiinnostuneita, mutta valitettavasti joukossa on myös näitä kirjoittajan mainitsemia työn vieroksujia. Empiirinen havaintoni on, että usein he ovat myös suurimpia purnaajia ja lehtien palstoille kirjoittajia. Työvoimatoimisto ei taas voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi useinkaan antaa vastinetta esim. lehtikirjoituksiin, vaikka ne sisältäisivät täysiä valheita.

"Tukijärjestelmän korvaisi sujuvammin ns. kansalaispalkka järjestelmä."

Työttömyysturva on tarkoitettu tilapäiseksi toimeentulon malliksi työttömyyden kohdatessa. Jossain on mennyt ajattelu vikaan, jos se mielletään pysyväksi tulon lähteeksi. Sitä se ei lainkaan mukaan ole.

Olipa paljon huuhaata tekstissäsi. Näin väitän kuuden vuoden alalla olon jälkeen.

• vielä mitä?
        Paljon. kirjoitti:

Olipa paljon huuhaata tekstissäsi. Näin väitän kuuden vuoden alalla olon jälkeen.

Pelkät toteamukset eivät juurikaan edistä keskustelua. Eri mieltä saa toki olla. Omat väittämäni perustan tilastollisiin faktoihin ja empiiriin havaintoihin vuosien varrelta. Näissä keskusteluissa kun tupataan usein menemään mutu- ja luulopohjalta.

• valita vaikka maailman

tappiin..

Eu-tuomioistuin on välietappi.

Ota asioista selvää!

• Työtön.

Valitusoikeus työvoimatoimikunnan lausunnosta avautuu vasta maksajan päätöksestä valittamisen yhteydessä.

Vaikka siis työvoimatoimikunnan lausunnossa lukeekin, ettei siitä voi valittaa, se tarkoittaa vain sitä, ettei siitä heti voi valittaa.

Työvoimatoimikunnan lausunnosta voi aina kyllä tehdä sille itselleen oikaisupyynnön. Se kyllä edellyttää jotain lisätietoa aikaisempaan.

• Työtön.

Ei EU-tuomioistuin käsittele työttömän asiaa, sen tehtäväkenttä on ihan muu.

Sen sijaan Euroopan Neuvoston Ihmisoikeustuomioistuin käsittelee. Sinne voi valittaa vasta, kun kotimaiset valitusasteet on käyty loppuun, mikä vienee pari vuotta maksajan päätökseestä.

Pelkkä prosessi Ihmisoikeustuomioistuimessa vie vuosia. Vain kymmenisen prosenttia valituksista johtaa varsinaiseen käsittelyyn. Itse valittaminen Ihmisoikeustuomioistuimeen on helppoa. Sen voi tehdä suomeksi. Ohjeet ja valituslomakkeen saa ulkoministeriöstä.

• kuolen nälkään

itse sairastuin vakavaan masennukseen noin vuosi sitten ja olin sairaslomalla muutaman kuukuden, jonka jälkeen lääkärinikin sairastui ja lopetti työnsä, jäin heitteelle.. yritin työharjottelua että saisin edes jotain rahaa, mutta työkkäri sanoi vasta monen kuukauden jälkeen että työharjottelu lapuillani saisi pyyhkiä perseen. eli niillä ei tehnyt mitään ja nytten ne luulevat ja väittävät että olen ollut töissä kyseisessä firmassa eivätkä usko mitään selvityksiä vaikka työharjottelu paikan luvannut työnantajakin kirjoitti tökäriin selvityksen tapahtumien kulusta nytten en ole sitten saanut kohta vuoteen mitään rahaa sossusta, kelasta enkä mistään.. kohta lähtee kämppä alta ja masennukseni ja ahdistukseni alkaa olemaan jo sietämätöntä. näin toimii työkkäri tampereella.. enkä tiedä mitä voin asialle yksikseni tehdä? enkä edes jaksakkaan sairauteni takia.. tuntuu että ne tekevät tahallaan.. onko työkkärin tehtävä ajaa itsetuhoiset ja yhteiskunalle tuottamattomat ihmiset ennen aikaseen kuolemaan?

• ja sen hyvästä ja

huonosta päivästä, kuinka sinun loppuelämän käy.

• oikeudesta

työttömyystukeen annettiin ensimmäisenä päivänä hakemuksen voimassaolon loputtua. Unohdin uusia. Oikeutta ei ollut koska en ollut työtön. Vähän heräsi epäilyjä...

• Itseensä kyllästyneitä palv...

Aivan turhaakin turhempi laitos; itseensä kyllästyneitä merkonoomeja liian paljon.

• oniel

virkailija käski poistumaan paikalta,kun hän ei kestä kuunnellea lapsen itkua....tosiaan hoitovaappaalla olen ja samalla pidän yllä työnhakua.

• asiatontaon

mullekin on sanotuu että tulisin ensi kerralla ilman poikaa...

• sossupummi...

Olisit potkaissu munille. tai aromipesään. Ja jatkanut matkaasi

• fiksu työtön.

Te joilla on lapset. Menkää päällikön luo. Ja tehkää virkailijasta valitus.

• työtön mies

Työökäri on ihan turha laitos

• :)

• pedruzka

Minulla on oikeastaan vain hyviä kokemuksia työkkäristä. Olen 23-vuotias nuoriso työtön,
        Minulla on työkkärissä oma ohjaaja joka on perehtynyt tietyn ammattisen alan asioihin. Olen itse ammatinvaihtaja mutta valitettavasti en ole päässyt kouluun olen lähinnä hakenut työkkärin kautta opiskelemaan lähihoitajaksi useammn kerran mutta minua ei olla koskaan valittu. Olen käynyt aina välillä kursseilla ja välillä ollut eri hoitoalan työpaikoissa harjoitteluissa työkkärin kautta minua ei ole niihin pakotettu olen itse oma aloitteisesti halunnut mennä harjoittelemaan. Työkkäristä väittivät,että minun pitäisi hankkia lisää työkokemusta se olisi kriteeri heillä,että minut valittaisiin opiskelemaan. Yritän tässä nyt hakea vielä 10kertaa samaan kouluun jos pääsisi. En luouta. :)

• fdgdsgdfgdf
        pedruzka kirjoitti:

Minulla on oikeastaan vain hyviä kokemuksia työkkäristä. Olen 23-vuotias nuoriso työtön,
        Minulla on työkkärissä oma ohjaaja joka on perehtynyt tietyn ammattisen alan asioihin. Olen itse ammatinvaihtaja mutta valitettavasti en ole päässyt kouluun olen lähinnä hakenut työkkärin kautta opiskelemaan lähihoitajaksi useammn kerran mutta minua ei olla koskaan valittu. Olen käynyt aina välillä kursseilla ja välillä ollut eri hoitoalan työpaikoissa harjoitteluissa työkkärin kautta minua ei ole niihin pakotettu olen itse oma aloitteisesti halunnut mennä harjoittelemaan. Työkkäristä väittivät,että minun pitäisi hankkia lisää työkokemusta se olisi kriteeri heillä,että minut valittaisiin opiskelemaan. Yritän tässä nyt hakea vielä 10kertaa samaan kouluun jos pääsisi. En luouta. :)

Orjatyöläisen kastiin joutuneen ei pidä pyrkiä ulos lestistään. Sinun kuuluu "hankkia työkökemusta", eli jatkaa orjatyön tekemistä. ???

• habitti78

Minulla sama homma, tuntuu, että kun on työttömänä, niin silloin voi kohdella ihmistä miten haluaa ja pompotella paikasta toiseen.. karenssit paukkuu vaan kokoajan ja automaattisia lausuntoja tulee titokoneen lähettäminä, joihin ei saa hakea valitusoikeutta, nyt siellä tiedoissa lukee minun hyvin vaikea elämäntilanteeni, joudun nukkumaan lehtiroskiksissa ja kellareissa, miten kyseisen asian kaikille kuuluttaminen edistää työni saantia? Varsinkin työnantajalle??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      39
      2311
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      59
      764
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      41
      731
    4. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      80
      569
    5. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      7
      529
    6. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      62
      522
    7. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      184
      519
    8. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      16
      514
    9. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      42
      510
    10. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      45