Elikkä olen miettimässä seuraavaksi koirakseni belgianpaimenkoira Groenendaelia.
Olen lukenut rodusta paljon jo entuudestaan, mutta nyt haluaisinkin kuulla rodunomistajilta hieman rodusta. Eli jos omistat kyseisen rodun , niin olisitko halukas siitä hieman minulle kertomaan? Omista kokemuksistasi jne.
Minulla on koirakokemusta hieman yli 20vuotta.
Ja haussa olisikin nimenomaan harrastuskoira agilityyn, tokoon tms.
kokemuksia on seuraavista roduista:
(osa on ollut minulla sijaiskodissa, odottamassa ja etsimässä pysyvää kotia, ne olen merkinnyt*)
-PK collie
-Suomenlapinkoira
-LK Mäyräkoira
-PK Mäyräkoira *
-Karjalankarhukoira sekoitus *
-Dobermanni sekoitus *
-Katalonianpaimenkoira sekoitus *
-noutajamainen sekoitus
-Alaskanmalamuutti
-bordercollie
Groenendael
6
4451
Vastaukset
- terveempiä
Lyhytkarvainen versio terveempi. Pitkä karva on epähygieeninen, mm. takkuuntuu ja aiheuttaa monenlaisia tulehduksia koirille. Osa niistä voi olla vakavia. Siksi malikka on paljon käytännöllisempi.
- groku
Mutta olen groenendaelia miettimässä.
Itsellä ollut useita pitkäkarvaisia koiria; pk collie, malamuutti, lapinkoira, kataloniansekoitus jne.
Mitään ongelmia ei ole ollut turkin kanssa, toki ei sillä etteikö niitä voisi tulla nykyisille koirilleni saatika sitten mahdolliselle tulevalle.
Jos turkkia harjaa säännöllisesti, pitää puhtaana ja kuivaa pesun / sateen jälkeen niin välttyy iho-ongelmilta. :)
Iho-ongelmat tulevatkin etenkin silloin kun iho "ei saa happea" / mahdollinen hiekka tms. muhii pohjavilloissa / karvoissa.
- gronttu
En tiedä olenko oikea ihminen vastaamaan,sillä meidän gronttu on vasta puolivuotias.Mutta kerronpas oman mielipiteeni.
Päivääkään en ole katunut,että päädyin kyseiseen rotuun. Koira on juuri sitä mitä halusinkin. Energinen ja palvelualtis. Toki koira vaatii todella paljon liikuntaa ja virikkeitä ettei se turhaudu.
Aloitamme syksyllä tokoilun ihan kisamielessä ja tarkoitus on myös aloittaa jälkitreenit,koska koiralla on taipumusta käyttää todella paljon kirsua. Kun ikää koiralla on tarpeeksi niin aloitamme agilityn. Agility taisikin olla yksi suurimmista syistä miksi päädyin belggariin ja gronttu muunnos vain miellytti eniten silmääni.
Pentu on loistanut tokotreeneissä ja saanut paljon kehuja siitä kuinka nopeasti oppii uudet asiat ja on miellyttämishaluinen,toki yksilöissä on eroja.
Jos sinulla on mahdollisuus tule lauantaina 19.7 kangas-alalle belgien erikoisnäyttelyyn. Siellä on valtava joukko belgien edustajia ja pääset suoraan kysymään kasvattajilta ja muilta belgien omistajilta omaa mielipidettä rodusta.=) - nekkuli84
Moicca
Meillä on 1,5 vuotias Groenendael uros. Turkki on tosi vaivaton, ei se takkuunnu yhtään.. joskus harjaa ja pesee, niin hyvä on. Kuivaakin suhteellisen nopeasti. Ei sen epähygieenisempi kun muutkaan.
Energiaa tosin on niin hurjasti, että kannattaa heti satsata koulutukseen ja jos meinaa ottaa sellaisen, niin harrasta sen kanssa. Ei väliä mitä teet, se oppii kaiken kyllä! =) Mutta se että jaksat olla aktiivinen niin se on se juttu. Energiaa on oikeasti niin paljon, että jos sitä ei kulutu jollain tapaa niin sse alkaa tekemään pahojaan.
Kyllä sä pärjäät hyvin Belgin kanssa kun sulla on jo noin paljon muutenkin kokemusta.- groksux*
Kiitos vastauksestasi.
Tosiaan nimenomaan käyttökoiraa halauan.
Nykyisten (sekarotuinen, malamuutti ja bordercollie)
kanssa puuhaan vetoharrastusten (malamuutti), jäljen, agilityn ja tokoilun merkeissä.
Maalla asuessamme myös pitkät metsälenkit kuuluvat päivittäiseen liikuntaan aidatulla pihalla juoksemsemisen lisäksi.
Omistaja kun on erittäin aktiivinen metsässä tempoaja, niin taitaa tälläiset käyttö/ liikunnalliset koirat sopia paremmin kuin molossit yms. :)
Bordercollien omistajana tiedän myös mitä on jos koira ei saa tarpeeksi liikuntaa ja aivojumppaa. ;)
osaatko suositella mitään hyviä kenneleitä? - 11v. likka,lenkittäny 1,5 v.
groksux* kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Tosiaan nimenomaan käyttökoiraa halauan.
Nykyisten (sekarotuinen, malamuutti ja bordercollie)
kanssa puuhaan vetoharrastusten (malamuutti), jäljen, agilityn ja tokoilun merkeissä.
Maalla asuessamme myös pitkät metsälenkit kuuluvat päivittäiseen liikuntaan aidatulla pihalla juoksemsemisen lisäksi.
Omistaja kun on erittäin aktiivinen metsässä tempoaja, niin taitaa tälläiset käyttö/ liikunnalliset koirat sopia paremmin kuin molossit yms. :)
Bordercollien omistajana tiedän myös mitä on jos koira ei saa tarpeeksi liikuntaa ja aivojumppaa. ;)
osaatko suositella mitään hyviä kenneleitä?Kyllä belksulle kelpaa elää!!Belgianpaimenkoira tarvitsee paljon liikuntaa ja aktiviteetteja,joten agility ja toko sopivat todella hyvin!olen vasta 11 vuotias tyttö,mutta tiedän,koska asun kerrostalossa ja samassa talossa lenkitän groenendaelia!Muutenkin lenkitän Mäyräkoiraa sekä Itäsiperianlaikaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399