Groenendael

mielessä......

Elikkä olen miettimässä seuraavaksi koirakseni belgianpaimenkoira Groenendaelia.
Olen lukenut rodusta paljon jo entuudestaan, mutta nyt haluaisinkin kuulla rodunomistajilta hieman rodusta. Eli jos omistat kyseisen rodun , niin olisitko halukas siitä hieman minulle kertomaan? Omista kokemuksistasi jne.

Minulla on koirakokemusta hieman yli 20vuotta.
Ja haussa olisikin nimenomaan harrastuskoira agilityyn, tokoon tms.
kokemuksia on seuraavista roduista:
(osa on ollut minulla sijaiskodissa, odottamassa ja etsimässä pysyvää kotia, ne olen merkinnyt*)

-PK collie
-Suomenlapinkoira
-LK Mäyräkoira
-PK Mäyräkoira *
-Karjalankarhukoira sekoitus *
-Dobermanni sekoitus *
-Katalonianpaimenkoira sekoitus *
-noutajamainen sekoitus
-Alaskanmalamuutti
-bordercollie

6

4247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveempiä

      Lyhytkarvainen versio terveempi. Pitkä karva on epähygieeninen, mm. takkuuntuu ja aiheuttaa monenlaisia tulehduksia koirille. Osa niistä voi olla vakavia. Siksi malikka on paljon käytännöllisempi.

      • groku

        Mutta olen groenendaelia miettimässä.
        Itsellä ollut useita pitkäkarvaisia koiria; pk collie, malamuutti, lapinkoira, kataloniansekoitus jne.
        Mitään ongelmia ei ole ollut turkin kanssa, toki ei sillä etteikö niitä voisi tulla nykyisille koirilleni saatika sitten mahdolliselle tulevalle.
        Jos turkkia harjaa säännöllisesti, pitää puhtaana ja kuivaa pesun / sateen jälkeen niin välttyy iho-ongelmilta. :)
        Iho-ongelmat tulevatkin etenkin silloin kun iho "ei saa happea" / mahdollinen hiekka tms. muhii pohjavilloissa / karvoissa.


    • gronttu

      En tiedä olenko oikea ihminen vastaamaan,sillä meidän gronttu on vasta puolivuotias.Mutta kerronpas oman mielipiteeni.

      Päivääkään en ole katunut,että päädyin kyseiseen rotuun. Koira on juuri sitä mitä halusinkin. Energinen ja palvelualtis. Toki koira vaatii todella paljon liikuntaa ja virikkeitä ettei se turhaudu.

      Aloitamme syksyllä tokoilun ihan kisamielessä ja tarkoitus on myös aloittaa jälkitreenit,koska koiralla on taipumusta käyttää todella paljon kirsua. Kun ikää koiralla on tarpeeksi niin aloitamme agilityn. Agility taisikin olla yksi suurimmista syistä miksi päädyin belggariin ja gronttu muunnos vain miellytti eniten silmääni.

      Pentu on loistanut tokotreeneissä ja saanut paljon kehuja siitä kuinka nopeasti oppii uudet asiat ja on miellyttämishaluinen,toki yksilöissä on eroja.

      Jos sinulla on mahdollisuus tule lauantaina 19.7 kangas-alalle belgien erikoisnäyttelyyn. Siellä on valtava joukko belgien edustajia ja pääset suoraan kysymään kasvattajilta ja muilta belgien omistajilta omaa mielipidettä rodusta.=)

    • nekkuli84

      Moicca

      Meillä on 1,5 vuotias Groenendael uros. Turkki on tosi vaivaton, ei se takkuunnu yhtään.. joskus harjaa ja pesee, niin hyvä on. Kuivaakin suhteellisen nopeasti. Ei sen epähygieenisempi kun muutkaan.

      Energiaa tosin on niin hurjasti, että kannattaa heti satsata koulutukseen ja jos meinaa ottaa sellaisen, niin harrasta sen kanssa. Ei väliä mitä teet, se oppii kaiken kyllä! =) Mutta se että jaksat olla aktiivinen niin se on se juttu. Energiaa on oikeasti niin paljon, että jos sitä ei kulutu jollain tapaa niin sse alkaa tekemään pahojaan.
      Kyllä sä pärjäät hyvin Belgin kanssa kun sulla on jo noin paljon muutenkin kokemusta.

      • groksux*

        Kiitos vastauksestasi.

        Tosiaan nimenomaan käyttökoiraa halauan.
        Nykyisten (sekarotuinen, malamuutti ja bordercollie)
        kanssa puuhaan vetoharrastusten (malamuutti), jäljen, agilityn ja tokoilun merkeissä.
        Maalla asuessamme myös pitkät metsälenkit kuuluvat päivittäiseen liikuntaan aidatulla pihalla juoksemsemisen lisäksi.
        Omistaja kun on erittäin aktiivinen metsässä tempoaja, niin taitaa tälläiset käyttö/ liikunnalliset koirat sopia paremmin kuin molossit yms. :)

        Bordercollien omistajana tiedän myös mitä on jos koira ei saa tarpeeksi liikuntaa ja aivojumppaa. ;)

        osaatko suositella mitään hyviä kenneleitä?


      • 11v. likka,lenkittäny 1,5 v.
        groksux* kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Tosiaan nimenomaan käyttökoiraa halauan.
        Nykyisten (sekarotuinen, malamuutti ja bordercollie)
        kanssa puuhaan vetoharrastusten (malamuutti), jäljen, agilityn ja tokoilun merkeissä.
        Maalla asuessamme myös pitkät metsälenkit kuuluvat päivittäiseen liikuntaan aidatulla pihalla juoksemsemisen lisäksi.
        Omistaja kun on erittäin aktiivinen metsässä tempoaja, niin taitaa tälläiset käyttö/ liikunnalliset koirat sopia paremmin kuin molossit yms. :)

        Bordercollien omistajana tiedän myös mitä on jos koira ei saa tarpeeksi liikuntaa ja aivojumppaa. ;)

        osaatko suositella mitään hyviä kenneleitä?

        Kyllä belksulle kelpaa elää!!Belgianpaimenkoira tarvitsee paljon liikuntaa ja aktiviteetteja,joten agility ja toko sopivat todella hyvin!olen vasta 11 vuotias tyttö,mutta tiedän,koska asun kerrostalossa ja samassa talossa lenkitän groenendaelia!Muutenkin lenkitän Mäyräkoiraa sekä Itäsiperianlaikaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe