Vahtikoira

Sissi

Kiinnostaa tietää kuinka teidän koiranne vahtii ? Onko se kuinka yleistä, miten suhtautuvat kotiovella vieraisiin, päästävätkö helposti sisälle ym.

16

2152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys...

      Meidän bertsu vahtii jonkinverran. Kaikkein parhaiten sitä kuvais varmasti se, että se varoittaa yllättävistä vieraista haukahtamalla kerran tai kaksi. Siis jos vieras astuu sisään soittamatta ovikelloa tai kolistelee ovella...
      Sen jälkeen, kun vieras on astunut ovesta sisään jatko riippuu paljon vieraasta. Jos vieras on koiraihmisiä eikä välitä tai välittää paljonkin positiivisessa mielessä, bertsu rauhoittuu aika nopeaa ja taahaa perässä kaivaten lähinnä rapsutuksia.
      MUTTA, jos vieras pelkää sitä niin haukkuminen voi jatkua. Meidän koira ainakin vaistoaa aran ihmisen todella nopeasti ja käyttäytyy itsekin sitten epäilevästi...Harmi kyllä. Se ei silti käyttäydy aggressiivisesti vaan ilmoittaa lähinnä, että kyseinen ihminen ei sen mielestä liiku meillä hyvissä ajatuksissa ja että sitä sietäisi vahtia.

      Tämä oli meidän koirasta. Erilaisia bertsuja tässä suhteessa löytyy varmasti. Toiset kasvattajat pitävät siitä, että bertsu vahtii jonkinverran toiset taas haluavat siitä enemmän kaikkien kaverin, joka vahtisi mahdollisimman vähän. Esim. virossa bertsuja käytetään lähinnä vahtikoirina...
      Tutustumalla kasvattajiin ja heidän koiriinsa löydät varmasti sen tyyppisiä bertsuja, joista itse pidät.

      Itse en varsinaisesti välitä bertsuni vahtimisesta, joskus se tuntuu turvallisemmalta, kun se varoittaa, mutta toisaalta se juuri saattaa pelottaa joitakin vieraita, kun iso koira haukahtaa oven takana ja sitten on paha selitellä, et ei se mitään tee.....!

      • uhkaavasti

        jos sisällä sattuu olemaan ja vieras ihminen tulee sisälle. Itse en tästä lainkaan pidä että on sellainen. Myös tarhassa jos on ja sitä vieras yrittää silitellä, saa pelätä että pian nappaa... Kuuluuko tämä bernhardilaisen luonteeseen, en tiedä.


      • tai agressiivinen
        uhkaavasti kirjoitti:

        jos sisällä sattuu olemaan ja vieras ihminen tulee sisälle. Itse en tästä lainkaan pidä että on sellainen. Myös tarhassa jos on ja sitä vieras yrittää silitellä, saa pelätä että pian nappaa... Kuuluuko tämä bernhardilaisen luonteeseen, en tiedä.

        käytös ei kuulu oikeaan luonteeseen sen enempää kuin arkakaan.
        Bernhardi on parhaimmillaan makaamassa oven edessä ja vieraat kävelee yli. Saa vain varottaa vieraita etteivät kompastu koiraan ;=)))


      • kirjoittaja...
        tai agressiivinen kirjoitti:

        käytös ei kuulu oikeaan luonteeseen sen enempää kuin arkakaan.
        Bernhardi on parhaimmillaan makaamassa oven edessä ja vieraat kävelee yli. Saa vain varottaa vieraita etteivät kompastu koiraan ;=)))

        Tuollaisesta bertsusta mäkin nauttisin, mikä makais vaan oven edes :D Voihan olla, et kun tuo tuosta vähän ikääntyy niin se pian onkin sellainen... ;)


      • nykyään
        kirjoittaja... kirjoitti:

        Tuollaisesta bertsusta mäkin nauttisin, mikä makais vaan oven edes :D Voihan olla, et kun tuo tuosta vähän ikääntyy niin se pian onkin sellainen... ;)

        tuollaiset bernhardilaiset .. tuppaavat vain melkolailla vahtia mitä olen kuullut.


      • niitä
        nykyään kirjoitti:

        tuollaiset bernhardilaiset .. tuppaavat vain melkolailla vahtia mitä olen kuullut.

        löytyy ! Tuossa takanani kaks likkaa vetää sikeetä, eikä eilenkään päätään edes nostanu vaikka puolituttu pariskunta tuli kylään. Vieraitten piti herätellä että saivat morjestaa, sitten lähtivät pihalle makoileen ja odotteleen lenkille lähtöö. Kyllä niistä sitten virtaa löytyy lenkillä kun irti pääsevät, menee se isokin koira lujaa ;=)))


      • ISOSC
        nykyään kirjoitti:

        tuollaiset bernhardilaiset .. tuppaavat vain melkolailla vahtia mitä olen kuullut.

        Meillä makoilee tuossa reilu 4 vuotias uros joka ei todellakaan vahdi.
        Eikä vastaa vaikka muut koirat sille rähjäis, kattoo vaan pää kenos ku kysyäkseen :"ootko hiukan tyhmä?"


      • Nallen mamma
        ISOSC kirjoitti:

        Meillä makoilee tuossa reilu 4 vuotias uros joka ei todellakaan vahdi.
        Eikä vastaa vaikka muut koirat sille rähjäis, kattoo vaan pää kenos ku kysyäkseen :"ootko hiukan tyhmä?"

        Nalle on samanlainen kuin edellisen viestin kirjoittjan bertsu. Ei hermostu eikä stressaa turhista. Tytyväisenä makoilee lattialla ja antaa muiden väistellä "häntä".


      • <<<<
        nykyään kirjoitti:

        tuollaiset bernhardilaiset .. tuppaavat vain melkolailla vahtia mitä olen kuullut.

        OLISI UPEAA OLLA JOSKUS BERNHARDILAISEN OMISTAJA < HANNIBALIN.ROMULUKSEN JA SITTEN NARTTUBERNHARDILAISEN ELIKKÄS CARAN OMISTAJA


      • purrut berhardilainen
        uhkaavasti kirjoitti:

        jos sisällä sattuu olemaan ja vieras ihminen tulee sisälle. Itse en tästä lainkaan pidä että on sellainen. Myös tarhassa jos on ja sitä vieras yrittää silitellä, saa pelätä että pian nappaa... Kuuluuko tämä bernhardilaisen luonteeseen, en tiedä.

        ollessani 10vanha käteeni saadessani luvan mennä silittämään tuota sukulaisen koiraa ja olen kuullut myös yhdestä bertsusta joka puri perheen ystävätärtä 15v kylkeen eli vakavasti kannattaa ottaa liiat uhittelut ettei käy noin...


      • minuakin purrut
        purrut berhardilainen kirjoitti:

        ollessani 10vanha käteeni saadessani luvan mennä silittämään tuota sukulaisen koiraa ja olen kuullut myös yhdestä bertsusta joka puri perheen ystävätärtä 15v kylkeen eli vakavasti kannattaa ottaa liiat uhittelut ettei käy noin...

        bernhardinkoira, mutta rotua en vaihda, vaan katson tarkkaan mistä pentuni otan ja pidän laumassani nokkimisjärjestyksen niin että koirat tietää paikkansa.
        Pitääkin tarkkaan katsoa mistä sen pentunsa ottaa; jos emä vähänkään murisee tai käyttäytyy rodulle sopimattomasti, niin jätä pentu ostamatta ja etsi paikka jossa narttu esittelee sinulle innolla pentujaan.
        Väärissä käsissä tästäkin "lullukasta" rodusta saa sekopään.


      • käyttävät vanhempina
        minuakin purrut kirjoitti:

        bernhardinkoira, mutta rotua en vaihda, vaan katson tarkkaan mistä pentuni otan ja pidän laumassani nokkimisjärjestyksen niin että koirat tietää paikkansa.
        Pitääkin tarkkaan katsoa mistä sen pentunsa ottaa; jos emä vähänkään murisee tai käyttäytyy rodulle sopimattomasti, niin jätä pentu ostamatta ja etsi paikka jossa narttu esittelee sinulle innolla pentujaan.
        Väärissä käsissä tästäkin "lullukasta" rodusta saa sekopään.

        jossa jo suvussa on vihaisuutta ollut ja lopetettu sen takia.


      • ^*^*^*^*^*^*^*
        käyttävät vanhempina kirjoitti:

        jossa jo suvussa on vihaisuutta ollut ja lopetettu sen takia.

        viserrä ! Missä on kasvattajan moraali. . . onko se vaan siel lompakossa. Pentuja pitää takoo vaikka mistä ja millä, sitten kun tulee ongelmia niin ne peitellään kiireesti ja puhujat vaiennetaan. Eikä missään nimessä puhuta totuuksia pennun ostajille, jos rehellisesti kertois ettei vanhempien luonteet ole ihan kohdallaan ei se olisi niin suuri yllätys uudelle omistajalle, kun herttanen "nallukka" alkaakin käyttäytymään kuin suojelukoira konsanaan.


      • bertsu
        minuakin purrut kirjoitti:

        bernhardinkoira, mutta rotua en vaihda, vaan katson tarkkaan mistä pentuni otan ja pidän laumassani nokkimisjärjestyksen niin että koirat tietää paikkansa.
        Pitääkin tarkkaan katsoa mistä sen pentunsa ottaa; jos emä vähänkään murisee tai käyttäytyy rodulle sopimattomasti, niin jätä pentu ostamatta ja etsi paikka jossa narttu esittelee sinulle innolla pentujaan.
        Väärissä käsissä tästäkin "lullukasta" rodusta saa sekopään.

        Rodusta riippumatta jokainen koira tulisi jo pentuaikana totuttaa erilaisiin ihmisiin ja eläimiin, ja nimen omaan ystävällisiin sellaisiin. Myös erilaisiin ympäristöihin tutustuminen on tärkeää. Terveenkin koiran saa pilattua helposti, joten pentuaikaan kannattaa todella panostaa. Luonnevika on tietysti asia erikseen, mutta ympäristölläkin on suuri vaikutus koiran kasvuun ja kehitykseen.


      • minua käteen
        minuakin purrut kirjoitti:

        bernhardinkoira, mutta rotua en vaihda, vaan katson tarkkaan mistä pentuni otan ja pidän laumassani nokkimisjärjestyksen niin että koirat tietää paikkansa.
        Pitääkin tarkkaan katsoa mistä sen pentunsa ottaa; jos emä vähänkään murisee tai käyttäytyy rodulle sopimattomasti, niin jätä pentu ostamatta ja etsi paikka jossa narttu esittelee sinulle innolla pentujaan.
        Väärissä käsissä tästäkin "lullukasta" rodusta saa sekopään.

        ollessani pieni sain 6tikkiä ja koira piti henkensä..josta pikkuisena koiraimmeisenä olin kaikesta huolimatta tyytyväinen mutta se joka puri kylkeen lopetettiin koska omistajat eivät enään luottaneet koiraan ja se ei ollut ainut kerta ja tapauksesta omistajan kanssa juteltuani oli se varmasti parempi kuitenkin ettei enään riskiä ottanut koska kyse on isosta paljon tuhoa aikaan saavasta koirasta jos sikseen käy. :(

        itselläni ei bertsua ole mutta terhakka terrieri mutta tuo oli tosiaan sukulaisen koira(ja ainoa koira joka on purrut minua) ja sen takia olen jutellut paljon bertsuistakin.


      • Mitä vaadit koirarodulta
        tai agressiivinen kirjoitti:

        käytös ei kuulu oikeaan luonteeseen sen enempää kuin arkakaan.
        Bernhardi on parhaimmillaan makaamassa oven edessä ja vieraat kävelee yli. Saa vain varottaa vieraita etteivät kompastu koiraan ;=)))

        Eikö olisi helpompaa ja halvempaa ostaa Citymarketista semmoinen tosi iso pehmoeläin? Ja asetella se sitten eteisen matolle jossa se voisi olla kaikkien tiellä mennen tullen.

        Harrastushan se on tietysti tuokin: pitää koiraa jotta se parhaimmillaan on eteisessä makaamassa. Eikä siis edes vahdi?? Ja idea on siis???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3986
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2151
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1654
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1438
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      21
      1353
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1238
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe