Lomittajien palkat työhön nähden todella kurjat. Matkoihin kuluu satoja kilometrejä päivässä, ainakin täällä pohjoisessa. Töihin täytyy lähteä tavallaan kaksikertaa päivässä ja matkoihin kuluva aika lasketaan vapaa-ajaksi. Polttoaineen hinnat huipussaan, mutta muutosta toisesta matkasta saatavaan korvaukseen ei kuulu eikä näy.
Työtä voidaan teettää 12pv yhteen putkeen, hurjaa touhua! Lomittajat ovatkin sairaseläkkeellä ennen normaalia eläköitymisaikaa. On kuulemma vielä tapaturma-alttein työ suomessa. Täytyy ajatella omaa parastaan ja ruveta miettimään muita töitä.
maatalous
23
1476
Vastaukset
- emäntä rukka
jos ei työ miellytä vaihda alaa,sulla on yhtä pitkä kesä-loma kuin mulla kertyy vuodessa loma päiviä ....
- ........................
mites olis kaupan kassa? siinä sulle siisti sisätyö!
- kyllä..
........................ kirjoitti:
mites olis kaupan kassa? siinä sulle siisti sisätyö!
en tuonkummempaa reaktiota odottanutkaan. Alalla oltu jo 25v, on kokemusta kaikesta. On ihmisiä jotka ymmärtää ja niitä jotka ei edes yritä!!!
- ja lomitettais nurisematta
Niin kansantulo nousisi,maitopula loppuisi
ja ihmiset eivät niin passivoituisi kuin
jouten-ja sossun tukia vahdatessa! - palkoista tai
muista tuloista/eduista, mutta ei käy kateeksi.
Valitettavasti lomittajista, erityisesti HYVISTÄ lomittajista on huutava pula.
Uusia nuoria lomittajia ei alalle meinaa tulla ja oma kokemukseni alle 25 v lomittajista on:
Nuori mies oli extra hyvä lomittaja, mutta valitettavasti vaihtoi alaa.
Vastaavasti saman ikäinen tytön tyllerö, ei ole kovinkaan lupaava tulokas.
Ei jaksa raskasta työtä ja työn laatu ja omatoimisuus on niin ja näin.
Mistä saataisiin lisää lomittajia? Ulkomailta?
Siihen taas ei viranomaiset oikein suostu.
Mistä saataisiin lomittajille parempi palkka?- Lomitus hyvin
Mut mää hommaankin lomittajan itse,ja maksankin myös.
- kredit
niinhän se valitettavasti on. Mitä suuremmiksi lomituspiirit menevät, sen hullummaksi touhu, ja lomittajat saavat tarpeekseen. Johto ei enää tunne alaisiaan, ja heidän kykyjään. Moni lomittaja olisi se "hyvä lomittaja", jos saisi työskennellä omilla vahvuusalueillaan, eikä riepatettaisi minne sattuu. Sitä palkkatyöläisen "iloa" meistä tilallisista moni kai on kokeillut niin kauan sitten, ettei enää muista, ettei ole herkkua olla aina se käskytettävä. Palkkaus kaipaisi remonttia. Toivotan voimia kaikille säädyille.
- Nuori lomittaja
Itse olen 24vuotias lomittaja nainen ja alalla ollut nyt 5vuotta, aikoinaan suoraan koulupenkiltä työelämään. Pidän työstäni ja suurin osa "omista" tiloistani (minulla rengas) ovat todella mukavia ja ihmiset tiloilla ihania. Nyt alan vaihdos alkaa kuitenkin kiinnostaa, ihan vain jo sen takia, että rahaa tästä hommasta ei elämiseen tarpeeksi saa. Osa-aikaisena, kuten minä, vielä vähemmän. 120h/jakso ei riitä, mutta kun enempääkään tunteja ei saa. Ja ihan harrastuksenomaisestikaan ei viitsisi töissä käydä. Toisekseen, kulut nousevat järkyttävän suuriksi näillä bensan hinnoilla ja se, miten paljon auto kuluu ja esim. renkaat, niin ei hyvää päivää... Pienimpänä ongelmana pidän sitä, että vapaa-aikaa kuluu autossa istumiseen päivittäin ihan älyttömästi, mutta harmittaahan tuokin toki. Vasta avioituneena olisi mukavaa joskus edes ehtiä viettää aikaa oman miehenkin kanssa. Nyt siihen ei juurikaan aika riitä, kun mies on päivätöissä ma-pe, itsellä vapaapäivät pääsääntöisesti arkena ja työpäivinä olen illalla kotona vasta 19-20. Jollei muuta, niin parisuhteen tällä työllä saa ainakin pilattua.
Jos yrittää vaihtaa vapaapäivää toiseen paikkaan, kun olisi menoa, saa vaan huuto- ja valitusryöpyn niskaansa, vaikka itse olen aina yrittänyt joustaa jos vain mahdollista. Ei ole kovinkaan mukavaa.
Yhdenkään tilallisen housuissa en haluaisi olla, kateeksi ei käy ja hattua nostan kaikille, jotka jaksavat työnsä tehdä hyvin. Yhtään en ihmettele, että tilat vähenee ja nuoret eivät enää tilojen pitoa jatka.
Itse työn puolesta jatkaisin tätä vaikka hautaan saakka, pidän eläimistä ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta pakko sitä vaan on ajatella, että rahaakin olisi saatava, ettei oma huusholli mene konkurssiin... - Nuori lomittaja
Nuori lomittaja kirjoitti:
Itse olen 24vuotias lomittaja nainen ja alalla ollut nyt 5vuotta, aikoinaan suoraan koulupenkiltä työelämään. Pidän työstäni ja suurin osa "omista" tiloistani (minulla rengas) ovat todella mukavia ja ihmiset tiloilla ihania. Nyt alan vaihdos alkaa kuitenkin kiinnostaa, ihan vain jo sen takia, että rahaa tästä hommasta ei elämiseen tarpeeksi saa. Osa-aikaisena, kuten minä, vielä vähemmän. 120h/jakso ei riitä, mutta kun enempääkään tunteja ei saa. Ja ihan harrastuksenomaisestikaan ei viitsisi töissä käydä. Toisekseen, kulut nousevat järkyttävän suuriksi näillä bensan hinnoilla ja se, miten paljon auto kuluu ja esim. renkaat, niin ei hyvää päivää... Pienimpänä ongelmana pidän sitä, että vapaa-aikaa kuluu autossa istumiseen päivittäin ihan älyttömästi, mutta harmittaahan tuokin toki. Vasta avioituneena olisi mukavaa joskus edes ehtiä viettää aikaa oman miehenkin kanssa. Nyt siihen ei juurikaan aika riitä, kun mies on päivätöissä ma-pe, itsellä vapaapäivät pääsääntöisesti arkena ja työpäivinä olen illalla kotona vasta 19-20. Jollei muuta, niin parisuhteen tällä työllä saa ainakin pilattua.
Jos yrittää vaihtaa vapaapäivää toiseen paikkaan, kun olisi menoa, saa vaan huuto- ja valitusryöpyn niskaansa, vaikka itse olen aina yrittänyt joustaa jos vain mahdollista. Ei ole kovinkaan mukavaa.
Yhdenkään tilallisen housuissa en haluaisi olla, kateeksi ei käy ja hattua nostan kaikille, jotka jaksavat työnsä tehdä hyvin. Yhtään en ihmettele, että tilat vähenee ja nuoret eivät enää tilojen pitoa jatka.
Itse työn puolesta jatkaisin tätä vaikka hautaan saakka, pidän eläimistä ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta pakko sitä vaan on ajatella, että rahaakin olisi saatava, ettei oma huusholli mene konkurssiin...Niin, vielä jatkaakseni hyvänä esimerkkinä. Tänään oli palkkapäivä ja laskujen maksun ja lainan maksun jälkeen rahaa jäi kuukaudeksi 300e. Eihän se riitä edes bensoihin! Ja syödäkin kaiketi jotain pitäisi... Onneksi mies on parempipalkkaisessa työssä, että voi sponsoroida minun työmatkojani...
- Hieman vanhempi lomari
Nuori lomittaja kirjoitti:
Itse työn puolesta jatkaisin tätä vaikka hautaan saakka, pidän eläimistä ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta pakko sitä vaan on ajatella, että rahaakin olisi saatava, ettei oma huusholli mene konkurssiin...tuota ettei saa tehdä enempää tunteja kuin tuo sanomasi 120.
Olen nimittäin itse juuri samanlailla osa-aikainen ja joka ikisessä listassa tunteja on 135-150.
Jotka myös maksetaan, joten itse pärjään vielä ihan kohtalaisesti.
Tuo rengas kyllä varmaan aika paljon määrää tunteja, sen takia en itse rengaslomittajaksi ryhdy, ja pidän muutenkin kiertämisestä....
Ukkoa saa nähdä muutenki, mutta penskojen puolesta joskus harmittaa kun ei voi kuskailla kerhoihin, ku sattuu ukkokin olemaan samalla alalla.
Niinhän se on klo. 20-21 kotona, joskus on menny puolille öinkin ja ennen kuutta takas. - Nuori lomittaja
Hieman vanhempi lomari kirjoitti:
tuota ettei saa tehdä enempää tunteja kuin tuo sanomasi 120.
Olen nimittäin itse juuri samanlailla osa-aikainen ja joka ikisessä listassa tunteja on 135-150.
Jotka myös maksetaan, joten itse pärjään vielä ihan kohtalaisesti.
Tuo rengas kyllä varmaan aika paljon määrää tunteja, sen takia en itse rengaslomittajaksi ryhdy, ja pidän muutenkin kiertämisestä....
Ukkoa saa nähdä muutenki, mutta penskojen puolesta joskus harmittaa kun ei voi kuskailla kerhoihin, ku sattuu ukkokin olemaan samalla alalla.
Niinhän se on klo. 20-21 kotona, joskus on menny puolille öinkin ja ennen kuutta takas.No just siitä renkaasta toi johtuu, kun sikalassa ei tunteja niin paljoa kerry... Silloin onkin mukavaa palkkapäivänä, jos on jostain saanut revittyä ylimääräisiä tunteja :) mulla taas rengas on oikeastaan ehdoton olla, mulla ei kestä pää eikä vatsa kiertoa. Olin aina ekan 1,5v. kiertävänä ja olin todella stressaantunut koko ajan :(
Meillä ei lapsia vielä ole, mutta en kyllä tämän työn aikana niitä aio edes yrittää tehdä, enhän mä ehtisi niien kanssa koskaan olla.
Ja todellakin, välillä menee todella myöhäseenkin, mutta aina vaan sitä sitten ajattelee, että jokainen tunti on taas lisää rahaa, vaikka ei kamalasti naurata, kun isäntä/emäntä soittaa klo. 22 et nyt se sika on alottanu porsimaan, et alahan tulla. Sit olet aamuyöstä neljän ja puol viien väliä kotoa ja kuudeksi taas takaisin. huhhuh... - Lomittajana yli 10v
Harva ajattelee asiaa tuolta kantilta, ymmärrät mitä merkitsee nämä suuret lomituspiirit.Kaipaan niitä pienempiä tiloja,jotka valitettavasti hyvin useat ovat luopuneet karjanpidosta.Ei ole herkkua istua autonratissa jopa kolme tuntia päivässä, jotkut vielä kauemminkin.Lomittajan työ on tullut paljon vaativammaksi, kun vertaan siihen, kun aloitin lomitustyöt.Tilakoot on kasvanu, tietotekniikkaa joutuu käyttämään/opettelemaan paljon enemmän ja kaikki muu,mitä mm.EU on tuonut tullessaan.
Ennen oli mukavempaa, kun tiesi tutut tilat ja niiden toimintamallit.Nyt saatat lähteä yhä useammin aivan uuteen paikkaan, se ei ole niin helppoa,kaikki saa opetella uudessa paikassa.Saattaa olla vielä niin, että vaihdat tilaa jopa kolmekin kertaa viikossa, jos on sairastapauksia ja sinut määrätään sinne ensihätiin.Väliin sattuu ja tapahtuu pienellä aikaa.
Rasittavaa on myös se, ettet tiedä, mihin sinut on laitettu töihin.Työlistassa lukee vain, että töitä on, mutta paikkaa ei ole määritetty.On väliin hankala suunnitella omaa päiväohjelmaansa, kun ei tiedä, onko tila 5km vai 50km päässä ja mikä on työaika.
Arvostan silti suuresti kaikkia tilallisia ja heidän arvokasta työtään, syöminen on ollut maailmansivun pakollista, jos on meinannut elää.
Homma ei ole helppoa,säiden armollaon monen asian onnistuminen, vastusta lisää EU.n aiheuttama epätietoisuus tulevasta.joka keväinen paperiralli....lomakkeita joutuu kirjoittamaan ja sitoutumaan eri ehtoihin, vaikka kaikkea ei ole vielä edes päätetty...
Haluan antaa yrittäjille edes muutaman huilipäivän...hyvin ansaittua lomaa, jotta saisin vielä huomennakin kaupasta suomalaista ruokaa:) - kredit
Lomittajana yli 10v kirjoitti:
Harva ajattelee asiaa tuolta kantilta, ymmärrät mitä merkitsee nämä suuret lomituspiirit.Kaipaan niitä pienempiä tiloja,jotka valitettavasti hyvin useat ovat luopuneet karjanpidosta.Ei ole herkkua istua autonratissa jopa kolme tuntia päivässä, jotkut vielä kauemminkin.Lomittajan työ on tullut paljon vaativammaksi, kun vertaan siihen, kun aloitin lomitustyöt.Tilakoot on kasvanu, tietotekniikkaa joutuu käyttämään/opettelemaan paljon enemmän ja kaikki muu,mitä mm.EU on tuonut tullessaan.
Ennen oli mukavempaa, kun tiesi tutut tilat ja niiden toimintamallit.Nyt saatat lähteä yhä useammin aivan uuteen paikkaan, se ei ole niin helppoa,kaikki saa opetella uudessa paikassa.Saattaa olla vielä niin, että vaihdat tilaa jopa kolmekin kertaa viikossa, jos on sairastapauksia ja sinut määrätään sinne ensihätiin.Väliin sattuu ja tapahtuu pienellä aikaa.
Rasittavaa on myös se, ettet tiedä, mihin sinut on laitettu töihin.Työlistassa lukee vain, että töitä on, mutta paikkaa ei ole määritetty.On väliin hankala suunnitella omaa päiväohjelmaansa, kun ei tiedä, onko tila 5km vai 50km päässä ja mikä on työaika.
Arvostan silti suuresti kaikkia tilallisia ja heidän arvokasta työtään, syöminen on ollut maailmansivun pakollista, jos on meinannut elää.
Homma ei ole helppoa,säiden armollaon monen asian onnistuminen, vastusta lisää EU.n aiheuttama epätietoisuus tulevasta.joka keväinen paperiralli....lomakkeita joutuu kirjoittamaan ja sitoutumaan eri ehtoihin, vaikka kaikkea ei ole vielä edes päätetty...
Haluan antaa yrittäjille edes muutaman huilipäivän...hyvin ansaittua lomaa, jotta saisin vielä huomennakin kaupasta suomalaista ruokaa:)joka tekee päivätyönsä muualla, tullakseen kotiin töihin. En siis tee mitään, kuten kylän "vanhat" emännät, ja jotkin isännätkin, sanovat. Näen asian molemmat puolet, työntekijänä ja työnantajana, sekä kotona isännän yksinpuurtamisen uuvuttavuuden sijaiskärsijänä.
Toivon, että osaisin olla omille asiakkailleni, kollegoille ja alaisilleni, sekä tälle tilan suurelle viiteryhmälle, avuksi ja tueksi taitojeni mukaan, ja toivottavasti siedettävä esimies, vaimo, äiti ja emäntäkin, siinä sivussa.
Lomittajille toivon voimia, tilallisille palvelua. Itsekin toivon tutun lomittajan tulevan, muutoin aika menee opettamiseen.
Henkisen työhyvinvoinnin takia olisi suotavaa työlistoissa lukevan edes alustavasti tila (muutoksia sattuu aina), jotta voisi valmentautua tulevaan rupeamaan. Tämä totemus ihan oman ammattini kautta, lomittajien esimiehen työstä ei ole kokemusta, eikä koulutusta.
Ajamisen määrä on tietenkin raskas lisä työpäivään, mutta toisaalta ymmärrän, että lomittajan olisi hyvä olla edes naapurikylältä asti, jotta tilan väki ei tuntisi oloaan kiusalliseksi "liian tutun" henkilön läsnäollessa. Tarkoitan, että naapuria voisi olla vaikea "käskyttää". On kuitenkin kohtuutonta ajattaa lomittajia naapurikunnan äärirajoille, kuten nykyisin tapahtuu.
Eräs uusi ilmiö on ohjauksen puute, eli lomatoimistolla tunnutaan kuvittelevan tutun lomittajan osaavan kirjallisten ohjeiden avulla tehdä työnsä. Todellisuudessa ko. lomittaja on ollut ehkä parillakymmenellä tilalla edellisen käyntinsä jälkeen, tilan tapahtumat muuttuneet, eläimet sairastuneet, poikineet, jne. Koen tämän kohtuuttomaksi, koska esimerkiksi omassa työssäni en voisi aloittaa päivää ilman raporttia. - Lomittajana yli 10v
kredit kirjoitti:
joka tekee päivätyönsä muualla, tullakseen kotiin töihin. En siis tee mitään, kuten kylän "vanhat" emännät, ja jotkin isännätkin, sanovat. Näen asian molemmat puolet, työntekijänä ja työnantajana, sekä kotona isännän yksinpuurtamisen uuvuttavuuden sijaiskärsijänä.
Toivon, että osaisin olla omille asiakkailleni, kollegoille ja alaisilleni, sekä tälle tilan suurelle viiteryhmälle, avuksi ja tueksi taitojeni mukaan, ja toivottavasti siedettävä esimies, vaimo, äiti ja emäntäkin, siinä sivussa.
Lomittajille toivon voimia, tilallisille palvelua. Itsekin toivon tutun lomittajan tulevan, muutoin aika menee opettamiseen.
Henkisen työhyvinvoinnin takia olisi suotavaa työlistoissa lukevan edes alustavasti tila (muutoksia sattuu aina), jotta voisi valmentautua tulevaan rupeamaan. Tämä totemus ihan oman ammattini kautta, lomittajien esimiehen työstä ei ole kokemusta, eikä koulutusta.
Ajamisen määrä on tietenkin raskas lisä työpäivään, mutta toisaalta ymmärrän, että lomittajan olisi hyvä olla edes naapurikylältä asti, jotta tilan väki ei tuntisi oloaan kiusalliseksi "liian tutun" henkilön läsnäollessa. Tarkoitan, että naapuria voisi olla vaikea "käskyttää". On kuitenkin kohtuutonta ajattaa lomittajia naapurikunnan äärirajoille, kuten nykyisin tapahtuu.
Eräs uusi ilmiö on ohjauksen puute, eli lomatoimistolla tunnutaan kuvittelevan tutun lomittajan osaavan kirjallisten ohjeiden avulla tehdä työnsä. Todellisuudessa ko. lomittaja on ollut ehkä parillakymmenellä tilalla edellisen käyntinsä jälkeen, tilan tapahtumat muuttuneet, eläimet sairastuneet, poikineet, jne. Koen tämän kohtuuttomaksi, koska esimerkiksi omassa työssäni en voisi aloittaa päivää ilman raporttia.Se on todella kumma asia, että emäntää, joka käy tilan ulkopuolella töissä, pidetään "huonona emäntänä" Minä en kyllä yhdy tuohon lauselmaan, mutta ikäväkseni olen saanut kuulla noita lauselmia..."Naapurin emäntäkin käy muualla töissä ja isäntä painaa niska limassa...jne.."
Tiedän ehkä paremmin kuin hyvin, kuinka vaativa on emännän arki oman leipätyönsä lisäksi maalaistalossa.Sitä voisi joskus se "naapurikin"
kokeilla...ne "vanhat" Eukot..heh..
Mutta sama se on lomittajalla, toinen lomittaja haukutaan toiselle, kuka sitten sattuukin lomitusjaksoa tehdäkkään.Tarkoitan siis tälläisissä paikoissa, jossa arvostellaan mm. sitä naapurin emäntää, joka tekee leipätyösä muualla.
Olen sanonut lomatoimistolla, että ihan naapuriin en halua mennä lomittamaan, ei ole mielekästä, josko se naapurisopukin pysyisi parempana:)
Toi ohjauksen puute on enemmän kuin totta!
Ilman opastspäivää tilalle, jossa olet ollut kerran muutama vuosi sitten..."kyllähän sinä jo tiedät, kun olet siellä ollut" on yleisin vastaus, kun kyselen opastuspäivästä.
Samaten, kun nyt juuri ihmettelen, ettei lomatoimisto ole ottanut toisen lomittajan ohjeistusta huomioon, kun teemme täällä pitkää sijaisapua(6kk-1v), ei siitä tule mitään, että heikolla lappuohjeilla vaihdetaan lomittajaa.Pitäisi olla ainakin yksi askarkerta samaanaikaan.Menee kiimantarkkailut ja kaikki päin p...tä.Lehmiä pitää saada tiineeksikin, ei ole varaa heittää siemennyksiä 3vk sinnetänne.
Lomittajia pidetään muutama päivän jaksoissa ja taas vaihto...Lomatoimistolla ei selvästikkään käsitetä, mikä homma on saada seuraava lomittaja jyvälle, missä mennään.Lisäksi liian monta lomittajaa on "soppaa sotkemassa" Pitäisi saada pyörimään pidemmissä jaksoissa/per lomittaja.Tilanne on kuitenkin toimistolla tiedossa.
Lisäksi ei tunnu olevan selvää lomatoimessa, paljonko on kaikkea työtä tilalla, jossa on pitkä sijaisapu.Aitatyöt, peltohommat, laitumien niitot, eläiten siirrot, valvontatyöt:sairaat, poikivat..jne.Olisko aika lomatoimesta tutustua tilan töihin, ettei pääse totuus unohtuun?
Ja eräs tärkeä seikka....lomittajan tulee olla konekäsittelyn taitava henkilö....kun kyse on sijaisavusta ja konetyöt on lomittjan tehtävänä.
Joskus saa näistä stressikohtauksen. - kredit
Lomittajana yli 10v kirjoitti:
Se on todella kumma asia, että emäntää, joka käy tilan ulkopuolella töissä, pidetään "huonona emäntänä" Minä en kyllä yhdy tuohon lauselmaan, mutta ikäväkseni olen saanut kuulla noita lauselmia..."Naapurin emäntäkin käy muualla töissä ja isäntä painaa niska limassa...jne.."
Tiedän ehkä paremmin kuin hyvin, kuinka vaativa on emännän arki oman leipätyönsä lisäksi maalaistalossa.Sitä voisi joskus se "naapurikin"
kokeilla...ne "vanhat" Eukot..heh..
Mutta sama se on lomittajalla, toinen lomittaja haukutaan toiselle, kuka sitten sattuukin lomitusjaksoa tehdäkkään.Tarkoitan siis tälläisissä paikoissa, jossa arvostellaan mm. sitä naapurin emäntää, joka tekee leipätyösä muualla.
Olen sanonut lomatoimistolla, että ihan naapuriin en halua mennä lomittamaan, ei ole mielekästä, josko se naapurisopukin pysyisi parempana:)
Toi ohjauksen puute on enemmän kuin totta!
Ilman opastspäivää tilalle, jossa olet ollut kerran muutama vuosi sitten..."kyllähän sinä jo tiedät, kun olet siellä ollut" on yleisin vastaus, kun kyselen opastuspäivästä.
Samaten, kun nyt juuri ihmettelen, ettei lomatoimisto ole ottanut toisen lomittajan ohjeistusta huomioon, kun teemme täällä pitkää sijaisapua(6kk-1v), ei siitä tule mitään, että heikolla lappuohjeilla vaihdetaan lomittajaa.Pitäisi olla ainakin yksi askarkerta samaanaikaan.Menee kiimantarkkailut ja kaikki päin p...tä.Lehmiä pitää saada tiineeksikin, ei ole varaa heittää siemennyksiä 3vk sinnetänne.
Lomittajia pidetään muutama päivän jaksoissa ja taas vaihto...Lomatoimistolla ei selvästikkään käsitetä, mikä homma on saada seuraava lomittaja jyvälle, missä mennään.Lisäksi liian monta lomittajaa on "soppaa sotkemassa" Pitäisi saada pyörimään pidemmissä jaksoissa/per lomittaja.Tilanne on kuitenkin toimistolla tiedossa.
Lisäksi ei tunnu olevan selvää lomatoimessa, paljonko on kaikkea työtä tilalla, jossa on pitkä sijaisapu.Aitatyöt, peltohommat, laitumien niitot, eläiten siirrot, valvontatyöt:sairaat, poikivat..jne.Olisko aika lomatoimesta tutustua tilan töihin, ettei pääse totuus unohtuun?
Ja eräs tärkeä seikka....lomittajan tulee olla konekäsittelyn taitava henkilö....kun kyse on sijaisavusta ja konetyöt on lomittjan tehtävänä.
Joskus saa näistä stressikohtauksen.Vikahan on pääasiassa siinä, ettei ymmärretä (lue: tiedetä) millaista juoksua se on palkkatyössäKIN. Toinen syy saattanee olla kateus, ei ole itse uskallettu lähteä tilalta, ettei ne naapurit puhuisi. Tiedä tuota, "huonolta emännältä" ei onneksi odoteta muuta lähtemistä.
- Vara Kaani
kredit kirjoitti:
Vikahan on pääasiassa siinä, ettei ymmärretä (lue: tiedetä) millaista juoksua se on palkkatyössäKIN. Toinen syy saattanee olla kateus, ei ole itse uskallettu lähteä tilalta, ettei ne naapurit puhuisi. Tiedä tuota, "huonolta emännältä" ei onneksi odoteta muuta lähtemistä.
Itse näen asian näin, mikäli tilan ulkopuolelta palkkatyöstä tulee parempi palkka, niin sitä kannattaa harkita vakavasti.
Tilan tuotantosuuntaa voi vaikka muuttaa, jotta toinen pääsee "paremmalle palkalle", sillä kysymys on loppujenlopuksi aina rahasta.
Eihän raha tietenkään kaikkea merkitse ja jos taloudellinen tilanne on hyvä, niin ei sen perässä ehkä tarvitse niin juosta, jos ei jostakin muusta syystä halua tehdä töitä jossakin muualla. - järkähtämättömänlevoton
Vara Kaani kirjoitti:
Itse näen asian näin, mikäli tilan ulkopuolelta palkkatyöstä tulee parempi palkka, niin sitä kannattaa harkita vakavasti.
Tilan tuotantosuuntaa voi vaikka muuttaa, jotta toinen pääsee "paremmalle palkalle", sillä kysymys on loppujenlopuksi aina rahasta.
Eihän raha tietenkään kaikkea merkitse ja jos taloudellinen tilanne on hyvä, niin ei sen perässä ehkä tarvitse niin juosta, jos ei jostakin muusta syystä halua tehdä töitä jossakin muualla.mikä ratkaisee työpaikan valinnassa. On niitä monia muitakin. Elämä heittelee monin eri tavoin. Itsekin olen tehnyt eri vaiheissa elämää erilaisia päätöksiä. Nyt on taas tilanne sellainen, että voisi harkita ulkopuoliseen työhön lähtöä.
- kredit
Vara Kaani kirjoitti:
Eihän raha tietenkään kaikkea merkitse ja jos taloudellinen tilanne on hyvä, niin ei sen perässä ehkä tarvitse niin juosta, jos ei jostakin muusta syystä halua tehdä töitä jossakin muualla.opiskellut lienee haluaa tehdä omaa työtäänkin, varsinkin kun niitä opintolainoja on saanut maksella hikihatussa. Ei aina ole kyse rahasta, vaan esimerkiksi toisen ammatin arvostuksesta ja oikeudesta omaan ammattiin. Maajussin tai -jussittaren naiminen ei lienee tarkoita oman elämän lopettamista.
- entinen lomittaja
Itse juuri lomittajan työstä irtisanoutuneena, voin kertoa, että tuntuu siltä, kuin olisi saanut elämänsä takaisin. Uudessa työssäni menen töihin vain kerran päivässä, siellä on vessa ja työturvallisuus asiat kunnossa. Ei tarvitse tehdä töitä viikonloppuisin, että saa enemmän rahaa tullakseen toimeen, sillä palkka on parempi.
Meidän lomitusalueella on käynyt aikamoinen kato lomittajissa viime aikoina syinä lähinnä nämä jatkuvat kuntien yhdistämiset yhä suurempiin alueisiin, pitenevät työmatkat ja järjetön polttoaineen hinnan nousu. Lomittajien oletetaan olevan kiitollisia siitä, että on työpaikka ja kulkevan herrojen päätösten mukaan aamunavetalle viideksi, vaikka kaksi sataa kilometriä.
Hyvälle työntekijälle löytyy aina töitä, joten voin kannustaa kaikkia lomittajia etsimään muita töitä. Suotta uhraatte elämäänne, kun ei siitä saa edes kunnon korvausta!- Kyrsiintyny
On suurimmat viat lomitusjärjestelmässä.
- oikeassa
Kyrsiintyny kirjoitti:
On suurimmat viat lomitusjärjestelmässä.
Pätkätöihin kyllä kelpaa muttei vakkariksi, vituttaa pitää lomat silloin ku johdolle passaa eli keskellä talvea....
- kesällä. Lapsetkin on silloin
oikeassa kirjoitti:
Pätkätöihin kyllä kelpaa muttei vakkariksi, vituttaa pitää lomat silloin ku johdolle passaa eli keskellä talvea....
kotosalla ja voitaisiin käydä vaikka jossain reisussa. Vaan haavetta se on yleensä.
- vaan..
niin P....tä koko touhu!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047