Autolla Saksassa

automatkaaja

Hei!

Olemme menossa Müncheniin parin viikon päästä ja ajattelimme vuokrata auton ja käydä katselemassa maisemia alpenstrassella. Onko Saksan liikenteessä mitään sellaista mitä pitäisi ottaa huomioon Suomen liikenteeseen tottuneella? Erilaisia liikennesääntöjä tms..?

Myös vinkkejä auton vuokraukseen otetaan vastaan. Kannattaa ilmeisesti vuokrata etukäteen netistä..?

5

944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automatkailija

      on menossa perjantaisin ja lauantaisin parin viikon päästä pahat ruuhkat etelään menevillä moottoriteillä ja solateillä. Niiltä teiltä kannattaa pysyä pois perjantai- ja lauantaipäivät. Niissä ruuhkissä lähinnä seisotaan ja välillä siirrytään vähän eteenpäin.
      Meidän pahin kokemus on ollut, kun 8 tunnin aikana matka eteni yhteensä 160 km.
      Pysäköinnissä saksalainen arkisin (Werktags) tarkoittaa päiviä maanantaista lauantaihin. Lyhytpysäköinti (Kurzparkering) tarkoittaa enintään 15 min parkkeerausta.
      Liikenne Münchenin tienoilla alkaa olla jo Pohjois-Saksaa huolettomampaa ja menevämpää, joten tarkkana sietää olla etenkin, kun on autossa saksalaiset kilvet, jolloin odotetaan normaalia liikennetuntemusta.

    • valtov

      Mootoritiellä osa autoista ajaa 280 km/t ja ne eivät odota että joku tulee eteen, eli ssuomalainen
      tapa laittaa vilkku päälle ja siirtyä ohittamaan johtaa Saksassa kolariin. Käsittääkseni takaa tulevaa kuuluu väistää ja etten ajava on syyllinen jos kolisee ?

      • Saksassa autoillut

        Hidas antaa aina tietä. Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla.

        Poikkeus edelliseen: autobaanalle liittymästä tulevalle annetaan tietä väistämällä vasemmalle jos vain mahdollista.

        Yleisesti ottaen nopeat reaktiot ovat tarpeen. Ja herrasmiesmäisyys paikallaan, ruuhkassa annat aina tietä toisille ja otat huomioon mihin joku muu mahdollisesti haluaa. Jos sinulle annetaan tietä, niin kiität aina kättä heilauttamalla.

        Päivällä ei pidetä valoja päällä kuin sumussa ja tunnelissa tai tosi harmaalla sateella. Jos joudut autobaanalla nopeasti jarruttamaan kovasta vauhdista, kuuluu väläyttää hätävaloja tai jarruvaloa pumppaamalla muutaman kerran jotta jäljessä tuleva varmasti tajuaa jarruttaa myös.

        Varaudu ruuhkiin. Pidä aina juomaa ja jotain syötävää mukana staun varalta. Mieti myös miten hoidat vessatarpeet pakon edessä. Tuntien jonotus on normaalia. Jos olet menossa lennolle, varaa vähintään tunti per 100 km ekstra-aikaa. Koskaan ei tiedä. Saksassa EI VOI laskea matka-aikoja samalla tavalla kuin Suomessa, vaan aina on mietittävä plan B jos sattuu tulemaan stau juuri omalle reitille. Niistä ei pääse ympäri.


      • juitsari_evp
        Saksassa autoillut kirjoitti:

        Hidas antaa aina tietä. Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla.

        Poikkeus edelliseen: autobaanalle liittymästä tulevalle annetaan tietä väistämällä vasemmalle jos vain mahdollista.

        Yleisesti ottaen nopeat reaktiot ovat tarpeen. Ja herrasmiesmäisyys paikallaan, ruuhkassa annat aina tietä toisille ja otat huomioon mihin joku muu mahdollisesti haluaa. Jos sinulle annetaan tietä, niin kiität aina kättä heilauttamalla.

        Päivällä ei pidetä valoja päällä kuin sumussa ja tunnelissa tai tosi harmaalla sateella. Jos joudut autobaanalla nopeasti jarruttamaan kovasta vauhdista, kuuluu väläyttää hätävaloja tai jarruvaloa pumppaamalla muutaman kerran jotta jäljessä tuleva varmasti tajuaa jarruttaa myös.

        Varaudu ruuhkiin. Pidä aina juomaa ja jotain syötävää mukana staun varalta. Mieti myös miten hoidat vessatarpeet pakon edessä. Tuntien jonotus on normaalia. Jos olet menossa lennolle, varaa vähintään tunti per 100 km ekstra-aikaa. Koskaan ei tiedä. Saksassa EI VOI laskea matka-aikoja samalla tavalla kuin Suomessa, vaan aina on mietittävä plan B jos sattuu tulemaan stau juuri omalle reitille. Niistä ei pääse ympäri.

        "Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla."

        Et ole mokannut, jos olet ohittamassa toista
        hitaammin liikkuvaa, vaikka joku siellä takana osoittaisikin mieltään. Hän vain haluaa vaarantaa oman ajokorttinsa. Kyllä Saksassa rekatkin käyttävät ohituskaistaa nopeuden ollessa max n. 90 km/t.

        Valojen käyttö päivällä on yleistynyt myös Saksassa ja yleistyy edelleenkin. Minulle ei ole enää liki 20 vuoteen vilkuteltu valoja, vaikka aiempien ruotsalaisvalmisteisten autojen ominaisuuksiin kuului ajovalojen "pakkokäyttö".

        Ruuhkiin kannattaa varautua, mutta jos hallitsee paikallisen kielen, ne on mahdollista monissa kohdin kiertää. Kannatta pitää radio auki.

        Nykyisin on Suomessakin myynnissä navigaattoreita, jotka vastaanottavat liikennetiedotteet ja voivat suunnitella reitin, millä välttää pahimmat ruuhkat. Näistä on testi Tekniikan Maailman viimeisimmässä numerossa, juttu löytyy myös TM:n nettisivuilta. Miten nuo sitten toimivat Saksassa, sitä en vielä tiedä, mutta ensi maanantaina tiedän varmasti.


    • käyttänyt

      www.autoeurope.com toimii mainiosti. Lisäksi tarkennuksen soitti suomea puhuva henkilö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      60
      7052
    2. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      143
      6624
    3. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      69
      5607
    4. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      100
      5385
    5. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      20
      5333
    6. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      106
      4995
    7. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      9
      4804
    8. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      24
      4667
    9. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      77
      4593
    10. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      77
      4203
    Aihe