Hei!
Olemme menossa Müncheniin parin viikon päästä ja ajattelimme vuokrata auton ja käydä katselemassa maisemia alpenstrassella. Onko Saksan liikenteessä mitään sellaista mitä pitäisi ottaa huomioon Suomen liikenteeseen tottuneella? Erilaisia liikennesääntöjä tms..?
Myös vinkkejä auton vuokraukseen otetaan vastaan. Kannattaa ilmeisesti vuokrata etukäteen netistä..?
Autolla Saksassa
5
912
Vastaukset
- Automatkailija
on menossa perjantaisin ja lauantaisin parin viikon päästä pahat ruuhkat etelään menevillä moottoriteillä ja solateillä. Niiltä teiltä kannattaa pysyä pois perjantai- ja lauantaipäivät. Niissä ruuhkissä lähinnä seisotaan ja välillä siirrytään vähän eteenpäin.
Meidän pahin kokemus on ollut, kun 8 tunnin aikana matka eteni yhteensä 160 km.
Pysäköinnissä saksalainen arkisin (Werktags) tarkoittaa päiviä maanantaista lauantaihin. Lyhytpysäköinti (Kurzparkering) tarkoittaa enintään 15 min parkkeerausta.
Liikenne Münchenin tienoilla alkaa olla jo Pohjois-Saksaa huolettomampaa ja menevämpää, joten tarkkana sietää olla etenkin, kun on autossa saksalaiset kilvet, jolloin odotetaan normaalia liikennetuntemusta. - valtov
Mootoritiellä osa autoista ajaa 280 km/t ja ne eivät odota että joku tulee eteen, eli ssuomalainen
tapa laittaa vilkku päälle ja siirtyä ohittamaan johtaa Saksassa kolariin. Käsittääkseni takaa tulevaa kuuluu väistää ja etten ajava on syyllinen jos kolisee ?- Saksassa autoillut
Hidas antaa aina tietä. Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla.
Poikkeus edelliseen: autobaanalle liittymästä tulevalle annetaan tietä väistämällä vasemmalle jos vain mahdollista.
Yleisesti ottaen nopeat reaktiot ovat tarpeen. Ja herrasmiesmäisyys paikallaan, ruuhkassa annat aina tietä toisille ja otat huomioon mihin joku muu mahdollisesti haluaa. Jos sinulle annetaan tietä, niin kiität aina kättä heilauttamalla.
Päivällä ei pidetä valoja päällä kuin sumussa ja tunnelissa tai tosi harmaalla sateella. Jos joudut autobaanalla nopeasti jarruttamaan kovasta vauhdista, kuuluu väläyttää hätävaloja tai jarruvaloa pumppaamalla muutaman kerran jotta jäljessä tuleva varmasti tajuaa jarruttaa myös.
Varaudu ruuhkiin. Pidä aina juomaa ja jotain syötävää mukana staun varalta. Mieti myös miten hoidat vessatarpeet pakon edessä. Tuntien jonotus on normaalia. Jos olet menossa lennolle, varaa vähintään tunti per 100 km ekstra-aikaa. Koskaan ei tiedä. Saksassa EI VOI laskea matka-aikoja samalla tavalla kuin Suomessa, vaan aina on mietittävä plan B jos sattuu tulemaan stau juuri omalle reitille. Niistä ei pääse ympäri. - juitsari_evp
Saksassa autoillut kirjoitti:
Hidas antaa aina tietä. Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla.
Poikkeus edelliseen: autobaanalle liittymästä tulevalle annetaan tietä väistämällä vasemmalle jos vain mahdollista.
Yleisesti ottaen nopeat reaktiot ovat tarpeen. Ja herrasmiesmäisyys paikallaan, ruuhkassa annat aina tietä toisille ja otat huomioon mihin joku muu mahdollisesti haluaa. Jos sinulle annetaan tietä, niin kiität aina kättä heilauttamalla.
Päivällä ei pidetä valoja päällä kuin sumussa ja tunnelissa tai tosi harmaalla sateella. Jos joudut autobaanalla nopeasti jarruttamaan kovasta vauhdista, kuuluu väläyttää hätävaloja tai jarruvaloa pumppaamalla muutaman kerran jotta jäljessä tuleva varmasti tajuaa jarruttaa myös.
Varaudu ruuhkiin. Pidä aina juomaa ja jotain syötävää mukana staun varalta. Mieti myös miten hoidat vessatarpeet pakon edessä. Tuntien jonotus on normaalia. Jos olet menossa lennolle, varaa vähintään tunti per 100 km ekstra-aikaa. Koskaan ei tiedä. Saksassa EI VOI laskea matka-aikoja samalla tavalla kuin Suomessa, vaan aina on mietittävä plan B jos sattuu tulemaan stau juuri omalle reitille. Niistä ei pääse ympäri."Jos takaa tuleva kiilaa takapuskuriin kiinni ja vilkuttaa valoja olet jo mokannut. Eli pysy oikealla jos et ole valmis painamaan kaasua kunnolla."
Et ole mokannut, jos olet ohittamassa toista
hitaammin liikkuvaa, vaikka joku siellä takana osoittaisikin mieltään. Hän vain haluaa vaarantaa oman ajokorttinsa. Kyllä Saksassa rekatkin käyttävät ohituskaistaa nopeuden ollessa max n. 90 km/t.
Valojen käyttö päivällä on yleistynyt myös Saksassa ja yleistyy edelleenkin. Minulle ei ole enää liki 20 vuoteen vilkuteltu valoja, vaikka aiempien ruotsalaisvalmisteisten autojen ominaisuuksiin kuului ajovalojen "pakkokäyttö".
Ruuhkiin kannattaa varautua, mutta jos hallitsee paikallisen kielen, ne on mahdollista monissa kohdin kiertää. Kannatta pitää radio auki.
Nykyisin on Suomessakin myynnissä navigaattoreita, jotka vastaanottavat liikennetiedotteet ja voivat suunnitella reitin, millä välttää pahimmat ruuhkat. Näistä on testi Tekniikan Maailman viimeisimmässä numerossa, juttu löytyy myös TM:n nettisivuilta. Miten nuo sitten toimivat Saksassa, sitä en vielä tiedä, mutta ensi maanantaina tiedän varmasti.
- käyttänyt
www.autoeurope.com toimii mainiosti. Lisäksi tarkennuksen soitti suomea puhuva henkilö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2425546Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k273970Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,192354Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2872192Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481441Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611289Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1321182Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1271109- 35963
- 164846