mitä ajokoiran kanssa voi harrastaa?

äikky

voiko ajokoiran kanssa harrastaa muutakin kuin metsästystä? saako aktivoitua muunlaiseenkin harrastuksiin vai viekä metsästysvietti aina voiton ja keskittymisen? toko ,agility, koirahiihto yms.

8

2578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttamutta

esimerkiksi tokossa voi olla, ja on, enemmän työtä. Motivointia kehiin ja metsästykoirahan pysyy tyytyväisenä kun pääsee toteuttamaan metsässä juoksentelua johon se on jalostettu. Tyytyväisen metsästyskoiran kanssa taas on helpompi harrastaa.

Siis säännöllisesti metsään niin onnistuu kyllä muutkin lajit.

• killer kid

Mejä on hyvä harrastus ajokoiralle. Kaikki muutkin liikunnalliset lajit sopivat.

Mielestäni voit harrastaa mitä vain ajokoiran kanssa. Mutta on kuitenkin muistettava, että se on pohjimmiltaan metsästyskoira joten esim. agilityssä irti pitäminen saattaa olla hankalaa. Mutta koiria on monen laisia, joten rohkeasti vain kokeilemaan, mitä mieleen tulee!! Ja voit sitä metsästys viettiä käyttää apuna motivoinissa..

• Tomme

Meidän ajokin kans harrastetaan agilitya, tokoa ja hakua. Jälki on nyt syksyllä tarkoitus aloittaa. Kaikki tekeminen pohjautuu peruskoulutukseen, jolloin esim. agilityradalla irti oleminen ei ole mikään ongelma. Samalla tavalla sieltä häipyy kouluttamaton koira, oli rotu mikä tahansa. Ja koira tykkää. Harrastustahtia hiljennetään metsästysaikaan että koira saa tarpeeksi lepoa. Ja isäntä kans.

• Bodomgirl

Kyllä ajokoiran kanssa voi harrastaa melkeimpä mitä vain! Meillä on 2 ajokoiraa, mutta itse en harrasta niiden kanssa mitään (no älkää tyhmiä olko, tottakai sitä metsästystä :D). Mutta ajattelin, että voisin täällä kotona aloittaa niiden kanssa agilityä. Ja koira täytyy kouluttaa tietenkin kunnolla, jos esim. aloitat näyttelyissä käynnin, mätsäreissä yms. Sillä nämä ovat näitä riistaviettisiä koiria.

• annajj

niin siis ihan mitä mieleen vaan tulee. Motivointi vaan on helpompi tai vaikeampi, miten sen ottaa. Miellyttämisen haluahan ajokoirilla ei ole, mutta ruoalla niitä saa hyvin motivoitua. TOKOa, agilityä,mejää..yms. Kannattaa vaan esimerkiks agilityssä pitää koiran huomio ihmisessä, ettei tule mieleenkään lähtee haistelemaan minnekkään. :)
        Eli ihan niin kuin muillakin koirilla.

• uidapuida
        annajj kirjoitti:

niin siis ihan mitä mieleen vaan tulee. Motivointi vaan on helpompi tai vaikeampi, miten sen ottaa. Miellyttämisen haluahan ajokoirilla ei ole, mutta ruoalla niitä saa hyvin motivoitua. TOKOa, agilityä,mejää..yms. Kannattaa vaan esimerkiks agilityssä pitää koiran huomio ihmisessä, ettei tule mieleenkään lähtee haistelemaan minnekkään. :)
        Eli ihan niin kuin muillakin koirilla.

Ilman muuta niillä voi harrastaa. Itse harrastan ajokoirani kanssa: agilitya, tokoa, näyttelyitä, canicross:sia ja tietysti metsästystä. :]

• ajokoiratyttö
        uidapuida kirjoitti:

Ilman muuta niillä voi harrastaa. Itse harrastan ajokoirani kanssa: agilitya, tokoa, näyttelyitä, canicross:sia ja tietysti metsästystä. :]

Ajokoiran kanssahan voi harrastaa lähes mitä vain! Koska kyseessä on metsästyskoira, on syytä sijoittaa harrastukset, joissa koiraa pidetään irti, aidatulle alueelle, ettei satu vahinkoja.
        Tähän on nyt listattu koiraharrastuksia:

-toko (lyhenne sanasta tottelevaisuuskoe, mutta tarkoittaa myös tottelevaisuuskoulutusta. TOKO-kokeessa arvioidaan koiralle opetettujen asioiden hallintaa sekä koiran ja ohjaajan yhteistyötä.)

-agility (Agility on koirien esteratakilpailu, jossa koiraa ohjataan erilaisten esteiden yli.)

-näyttelyt

-mejä (metsästyskoirien jäljittämiskoe)

-koiratanssi (Koiratanssi on koiran kanssa musiikin tahdissa suoritettu tottelevaisuusohjelma. Se on liikkeiltään ja muodoiltaan vapaata.)

-vepe (vesipelastus, Vesipelastuksen tarkoituksena on ohjata koiraa toimimaan vedessä. )

-fly-ball (Koira lähtee ohjaajansa luota lähtölinjalta. Koira hyppää neljän esteen yli, minkä jälkeen se painaa tassullaan flyball-laatikkoa. Tassun painallus laukaisee tennispallon ulos laatikosta. Koira ottaa pallosta kopin ja palaa hyppyjen kautta ohjaajansa luokse. Kun koira on ylittänyt viimeisen esteen, saa joukkueen seuraava koira luvan lähteä.)

-canicross (Canicross eli koirajuoksu on Suomen Valjakkourheilijoiden liiton alainen kesälaji, jossa koira ja ohjaaja juoksevat yhdessä kelloa vastaan)

-koirahiihto

-kaverikoiratoiminta (Kaverikoiratoiminta on vapaaehtoista toimintaa, jonka tavoitteena on tuoda iloa ja antaa kokemuksia ihmisille, joilla ei ole omaa koiraa. Useimmiten kaverikoirat käyvät erilaisissa laitoksissa sekä kouluissa ja päiväkodeissa.)

-jäljitys (koira jäljittää ohjaajan kanssa esim. kolarissa haavoittuineita eläimiä)

-ja sitten tietenkin metsästys

Vepe ja flyball saattavat olla hankalia, jos koira ei pidä vedestä eikä ole kovin innostunut kantamaan suussaan mitään.

Oman koiran kanssa kokeiltu vähän kaikkea ja ihan hyvin toimii, kun jaksaa vaan toistaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe