Siistijä vai siivooja?

mariann83

Haluaisin tietää mitä eroa on siistijällä ja siivoojalla. Onko työtehtävissä, työn vaativuudessa, palkkauksessa jne eroja? Vai ovatko siistijä ja siivooja sama asia?

42

14830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on eroja

Minulle tulee nämä mielikuvat:
      SIISTIJÄ: siistii vähän sieltä täältä paikkoja jos näkee jotain likaista - ei ammattilainen. Sutii sieltä täältä, mutta ei pysty ammattimaiseen toimintaan.

SIIVOOJA: ammattitaitoinen, joka osaa puhdistaa perusteellisesti järjen kanssa kaiken.

• mieltä

Ai että särähtää korvaan ja suoraansanoen v***ttaa, kun minua nimitellään siistijäksi.

• edellisiin
        mieltä kirjoitti:

Ai että särähtää korvaan ja suoraansanoen v***ttaa, kun minua nimitellään siistijäksi.

täälläkin siivooja. ei höpsykän kanssa kulkeva siistijä.

• mona1

siistijä on nimenomaan ammattinimike,joilla on koulutus työhön(vähintään laitoshuoltaja)
        siivooja on vain siivooja

• juupeliskuukelis

Ei välttämättä mitenkään liity ammattitaitoon. Voi olla että joku on keksinyt kuvaavamman nimikkeen työkohteeseen. Siivoaja tekee perusteellista työtä, mutta siistijä ottaa pahimmat pois. Esimerkiksi katujen "siivous", kukaan ei oleta että alat imuroimaan katupölyä tai moppaamaan. Toisaalta tästä vaikuttaa olevan mielipiteitä enemmän kuin päitä. Miksi ei kysyisi vaikka asian esittäneeltä siellä työpaikalla ja saisi tietää mitä hän tarkoitti.
        (Tiedän että on vanha kysymys mutta tää on muita tänne eksyviä varten)

• Anonyymi
        mieltä kirjoitti:

Kiroileva siivooja, katsoppas kun ei kakkuileva leipuri ...

• sollihan nimittää kaikkia "siivoojia" palveluvastaaviksi, koska nehän sitä palvelua tuottaa eli siistii..

• eroa..

Palkassa on eroa, siistijällä on parempi palkka. Tosin nuo mielikuvat ovat tosiaan mielikuvia, kyllä siistijältäkin odotetaan ammattitaitoista jälkeä.

Olen ollut molemmissa työrooleissa ja käytännössä siivoojan ja siistijän työt eivät varmaan eroa kovinkaan paljoa, ainut on siis palkka. Siistijänä olen ollut korkeatasoisessa kohteessa ja on tosiaan odotettu ehkä parempaa jälkeäkin kuin joissakin siivoojan töissä sekä kielitaitoa, hyvää käyttäytymista, asiakaspalvelua...

• kun kuulen

tästä erosta. Ettei vain olisi johtunnut nimenomaan paikasta?

• ---------

jopa oli selityksen kukkanen.....
        Mistä TES:istä sä löydät sellaisen ammattinimikkeen kuin "siistijä" ja mikä ne palkkojen erot muka määrittäisi ?

• ja pöh

No tuo nyt on täyttä puppua: Palkassa on eroa, siistijällä on parempi palkka
        Sama siivooja se nimike on.

Esim. Palmialla käyttivät koulusiivoojista ennen nimikettä kouluhuoltaja, nykyisin toimitilahuoltaja. Samaa paskaa siivousta se, vaikka nimike olis kurataiteilija.

• tsippadaa...

korkeatasoiset kohteet...siivooja hoitaa ne eikä mikään siistijä.kielitaitoa toki vaaditaan jossain kohteissa,mutta se että vaikka osaat ranskan kieliopin,ei pelasta sitä jollet tiedä kuinka ja missä järjestyksessä niin tuikitavallinen tila kuin vessa pestään.siistijällä ja siivoojalla ei palkaneroa.

• sellainen, että
        --------- kirjoitti:

jopa oli selityksen kukkanen.....
        Mistä TES:istä sä löydät sellaisen ammattinimikkeen kuin "siistijä" ja mikä ne palkkojen erot muka määrittäisi ?

hän on ollut jossain paikassa siivooja nimikkeellä siivoustöissä ja sen jälkeen työllistynyt toiseen firmaan jossa nimike on ollut siistijä...ja siellä firma on vain maksanut parempaa palkkaa siis vähän yli sen mitä tes-edellyttää. Muuta mahdollisuutta tuskin on koska tuolle siistijä nimikkeelle ei ole määritelty mitenkään erikseen palkkaa vaan se olisi ollut siivoojan palkka jos firma ei olisi sattumalta vain halunut maksaa enempi.

• minunkin mielestäni

Itse olen koulutukseltani laitoshuoltaja, teen töitä samassa paikassa viidettä vuotta työsopimuksen mukaan siivooja-nimikkeellä, mutta hiljattain näin yhdessä henkilökunnan nimilistassa itseni siistijä-nimikkeellä. Minua se ei mitenkään ärsyttänyt, vaan enempi huvitti.
        Toimistosihteerin mielestä siistijä ilmeisesti oli sopivampi nimitys kuin siivooja, olettaakseni sen takia koska työpaikkamme on yleisesti ottaen siisti, ehkä jopa hienomman puoleinen materiaaleiltaan jne.

En usko, että nimikkeellä on mitään merkitystä työn laatuun tai osaamiseen. Eiköhän tiedot ja taidot kerry koulutuksen ja kokemuksen myötä. Tuskin nimike vaikuttaa palkkaankaan, sekin lienee enempi neuvottelukysymys ja riippuu työnantajasta. Minulla on onni olla yksityisen palveluksessa.

• 44444444444466666666
        minunkin mielestäni kirjoitti:

Itse olen koulutukseltani laitoshuoltaja, teen töitä samassa paikassa viidettä vuotta työsopimuksen mukaan siivooja-nimikkeellä, mutta hiljattain näin yhdessä henkilökunnan nimilistassa itseni siistijä-nimikkeellä. Minua se ei mitenkään ärsyttänyt, vaan enempi huvitti.
        Toimistosihteerin mielestä siistijä ilmeisesti oli sopivampi nimitys kuin siivooja, olettaakseni sen takia koska työpaikkamme on yleisesti ottaen siisti, ehkä jopa hienomman puoleinen materiaaleiltaan jne.

En usko, että nimikkeellä on mitään merkitystä työn laatuun tai osaamiseen. Eiköhän tiedot ja taidot kerry koulutuksen ja kokemuksen myötä. Tuskin nimike vaikuttaa palkkaankaan, sekin lienee enempi neuvottelukysymys ja riippuu työnantajasta. Minulla on onni olla yksityisen palveluksessa.

Miten nykyisin voi koulutuksen saanut laitoshuoltaja olla nimikkeellä siivooja, jos minä olisin käynyt laitoshuoltajan ammattitutkinnon en todellakaan hyväksyisi että mua sanottaisiin siivojaksi.
        Tottakai jos sulla on paperi tutkinnosta saat varmaa parempaa palkaa kuin että olisit pelkkä siivooja.

• siivooja kans

minäkin, netissä oli jossain, että siistijällä on parempi palkka kun siivoojalla. Kummallista kun siistijä ammattinimikettä ei ole olemassakaan. Luulen että aikoinaan siistijä oli jotenkin kauniimpi nimi siivoojalle joten nimikettä alettiin käyttää. Vieläkin joissakin pienemmissä siivousliikkeissä haetaan työpaikkailmoituksissa siistijää, tosi ammattimaista.

• Nunnuka3
        siivooja kans kirjoitti:

minäkin, netissä oli jossain, että siistijällä on parempi palkka kun siivoojalla. Kummallista kun siistijä ammattinimikettä ei ole olemassakaan. Luulen että aikoinaan siistijä oli jotenkin kauniimpi nimi siivoojalle joten nimikettä alettiin käyttää. Vieläkin joissakin pienemmissä siivousliikkeissä haetaan työpaikkailmoituksissa siistijää, tosi ammattimaista.

ainakin kun olet töyttömyyskassaan liittymässä ja kysytään ammattia niin lukee Siistijä ja Siivooja peräkkäin listassa...

• Anonyymi

No, siistijä on ammatti nimike. Siivooja vanhentunut. Ne jotka ei arvosta..toimistoväki nimittää siivoojaksi. Olin koululla vuosia, 15 , siellä oli ihana henkilökunta. Koskaan ei kukaan sanonut siivooja . Mutta voin olla myös laitoshuoltaja. Tutkinnon suorittaneet on.

• Valtion siivooja

Siistijä ei ole mkään ammattinimike käsittääkseni, muutenkin se kuulostaa idioottimaiselta hienostelulta. Minä en ainakaan pidä jos mua sanotaan siistijäksi.

• ...

siivoojat pidä titteleistä

• se kertoo

jo kilometrin päähän, että ainakaan firmassa ei ole ammattimaista siivouksenjohtoa. Siistijä nimike on annettu muilta kuin siivoojilta. Se sopii hyvin toimistotyöntekijöille. Ei ole niin ikävän näköinen listoissa. Eihän heillä siivota vaan hieman vaan siistitään silleen fantsusti ja niin edelleen...pikkurilli pystyssä. Minä olen laitoshuoltaja ja muut voi kutsua myös minua laitoshuoltajaksi. Minäkään en sitten nimittele muita ja keksi heille omia ammattinimiä mitä ei oikeasti ole.

• iskikö kateus taas
        se kertoo kirjoitti:

jo kilometrin päähän, että ainakaan firmassa ei ole ammattimaista siivouksenjohtoa. Siistijä nimike on annettu muilta kuin siivoojilta. Se sopii hyvin toimistotyöntekijöille. Ei ole niin ikävän näköinen listoissa. Eihän heillä siivota vaan hieman vaan siistitään silleen fantsusti ja niin edelleen...pikkurilli pystyssä. Minä olen laitoshuoltaja ja muut voi kutsua myös minua laitoshuoltajaksi. Minäkään en sitten nimittele muita ja keksi heille omia ammattinimiä mitä ei oikeasti ole.

Vaikka minua toimistosihteeri nimittikin siistijäksi, niin ei minulla ole pelkästään toimistojen siivousta. On myös ravintolan keittiö, jonka lattiaa ja lattiakaivoja ei todellakaan pestä "pikkurilli pystyssä"...
        On myös saunoja, pukuhuoneita, vessoja ja muita asiakastiloja, mutta ei mitään tehdashalleja, jotka varmaan jossain tapauksissa ovat likaisempia.
        Se ammattimainen siivouksenjohto olen myöskin minä laitoshuoltajana ja minulla 2 apulaista, meidän esimiehemme on toimitusjohtaja, joka edellyttää siistiä jälkeä vaikka ei (onneksi) olekaan ammattilainen siivouksessa.

Ei minun arvoani alenna yhtään jos joku haluaa käyttää minusta siistijä-nimikettä, mutta en myöskään saa siitä yhtään lisää palkkaa.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että siistijä ja siivooja on aivan sama asia, eri firmat vaan käyttää eri nimikkeitä.

• mun mielipide

Työkohteenani ISO yritys, meitä on 25-30 työntekijää siivoamassa. Kaikki olemme siivoojia. Ei meitä ole eritelty siistijöiksi ja siivoojiksi.

Asiakas tosin joskus on käyttäny minusta siistijä nimikettä kun on esim. pyytänyt minulta jotain.

Itse en ole edes ajatellut koko nimitystä, että asiakas ei pitäisi minun työtäni kunnollisena koska tuolla nimellä minua kutsunut?! Ohhoh.

Itse olen käsittänyt, että siistijällä ja siivoojalla ei ole eroa. Siistijä on vain nykyaikaisempi ja fiksumman kuulosempi titteli että joku helvetin siivooja.

Tämä minun mielipiteeni.

• nimikkeenä

entäs Laitoshuoltaja olisiko se tulevaisuuden yhteinen nimike nykyiselle siivoojalle? Ainakin tuolla terveyskeskuksessa niin tutkintoa suorittamattomat kuin sen suorittaneetkin on saman nimikkeen alaisuudessa. Eräillä kaupungeillakin kaikkien siivoustyötä tekevien nimike on tämä samainen Laitoshuoltaja riippumatta koulutuksesta.

• toimitilahuoltaja?

Kaupungilla tämä nimitys on aika yleinen?

• ---
        toimitilahuoltaja? kirjoitti:

Kaupungilla tämä nimitys on aika yleinen?

perustutkinnon suorittanut henkilö. Sitä ylempänä on laitoshuoltaja, joka on ammattitutkinto.
        Siistijä nimensä mukaan siistii. Avaa ikkunat, järjestää paperit pinoon ja vie mukin tiskiin. Eli siistijä vain siistii, mutta ei varsinaisesti siivoa. Ehkä roskat voi viedä.

Siivooja on taas ihminen joka siivoaa. Siivoojaksi voi kutsua kouluttamatontakin siivoavaa henkilöä. Siivooja ei tarvitse koulutusta vaan on näitä "käytäntö opettaa työntekijöitä".

• siisti siivoojaolli

te jaksatte jauhaa TÄMMÖSTÄ PASKAA?! eikö se ny oo iha sama ootko siistijä vai siivooja? säälittävää.

• ex-siivooja

Sana siivooja on se ainoa ja oikea. Siitä tietää kuka on ja mitä tekee-toimitilahuoltaja-laitoshuoltaja-laitosapulainen-varmaan jää monelle epäselväksi mitä teet. Minä laitan aina ammatikseni siivooja vaikka olen laitoshuoltaja koulun käynyt. Tosin en enää edes siivoa on senverran raskas ammatti että "ura" päättyi 27 vuoden jäkeen selkä ymm vaivoihin.

• sillä siisti
        ex-siivooja kirjoitti:

Sana siivooja on se ainoa ja oikea. Siitä tietää kuka on ja mitä tekee-toimitilahuoltaja-laitoshuoltaja-laitosapulainen-varmaan jää monelle epäselväksi mitä teet. Minä laitan aina ammatikseni siivooja vaikka olen laitoshuoltaja koulun käynyt. Tosin en enää edes siivoa on senverran raskas ammatti että "ura" päättyi 27 vuoden jäkeen selkä ymm vaivoihin.

Työnantaja kaupunki, siivoojia toistakymmentä eri työpisteissä. Yhteisnimike: siistijä!
        Tätä käyttää työnantaja, kun puhuu siivoojista. Siihen olemme tyytyväisiä.

• siivooja kans
        sillä siisti kirjoitti:

Työnantaja kaupunki, siivoojia toistakymmentä eri työpisteissä. Yhteisnimike: siistijä!
        Tätä käyttää työnantaja, kun puhuu siivoojista. Siihen olemme tyytyväisiä.

ei ole olemassakaan, koko "titteli"on alentava oikeille siivoojille sanoo työnantajasi mitä tahansa.

• sillä siisti
        siivooja kans kirjoitti:

ei ole olemassakaan, koko "titteli"on alentava oikeille siivoojille sanoo työnantajasi mitä tahansa.

Kyllä mekin olemme "oikeita siivoojia" vaikka työnantajan käyttämä nimike on siistijä. Ei se meitä haittaa ollenkaan. Eikös siivooja ole jo vähän kulahtanut nimike, tulee mieleen sankkoa ja moppia raahaava mimmi huivi päässä. Meillä on oikeasti monta nimiketta: on laitoshuoltajaa, laitossiivooja, monialakoulutuksen saaneita ja myös pari siivoustyönohjaajaa. Työnantajan on helpoin kutsua meitä kaikkia yhdellä nimikkeellä. Ja se on siistijä! Ja sillä siisti!

• siivooja kans
        sillä siisti kirjoitti:

Kyllä mekin olemme "oikeita siivoojia" vaikka työnantajan käyttämä nimike on siistijä. Ei se meitä haittaa ollenkaan. Eikös siivooja ole jo vähän kulahtanut nimike, tulee mieleen sankkoa ja moppia raahaava mimmi huivi päässä. Meillä on oikeasti monta nimiketta: on laitoshuoltajaa, laitossiivooja, monialakoulutuksen saaneita ja myös pari siivoustyönohjaajaa. Työnantajan on helpoin kutsua meitä kaikkia yhdellä nimikkeellä. Ja se on siistijä! Ja sillä siisti!

tietämättömyyttä jos heillä on "siistijöitä" palkkalistoilla, kukaan itseään ja työtään arvostava ei pidä "siistijä" nimikettä oikeana. Koko nimike kuullostaa naurettavalta.

• Siistin tekevä

Siivohan se poistetaan, siistiä tehden, siistijä sopisi paremmin...
      Vai mitä olisitte mieltä nokeejasta, jne... Ne on nuo sanojen alkuperät vähän jänniä...
      ei se siistijäkään minkään pölyhuiskun kanssa pese ikkunoita, tai halleja putsaa, tai muuten vaan kuraa ja ryönää, kyllä se ihan tavan menetelmiä käyttää.

• Anonyymi

Minua kutsutaan siivoojaksi. Teen laitoshuoltajan töitä teollisuudessa. Ei merkitystä.

• Anonyymi

Kuntien palkkatilastosta (kt.fi) löytyy useampia käytössä olevia tehtävänimikkeitä, joista laitoshuoltaja on yleisin. Tässäpä luetteloa. nimikķeen perässä on lukumäärä ja keskimääräinen kokonaispalkka
      Laitoshuoltaja 5987 kpl 2285 €
      Laitossiivooja 13 kpl 2140 €
      Siistijä 116 kpl 2085 €
      Siivooja 1385 kpl 2092 €
      Toimitilahuoltaja 72 kpl 2176 €

• Anonyymi

Mua ahdistaa kun kutsutaan siistijäksi.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Älä ota vakavasti, työ tekijäänsä kiittää. (liksasta huolimatta) Pölyn määrä on vakio.

• Anonyymi

Haluatko vertailla siivojan tarkemmat hinnat tai tarvitsetko apua sisäilmatutkimuksen hankinnassa? kodinplaza.fi/ auttaa, koska sen avulla tavoitat alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.

• Anonyymi

Tästä keskustellaan jatkuvasti Facebook ryhmässä Siivoojan arkipäivää. Toki keskustellaan muustakin alaan liittyvästä. Useimmat haluavat olla siivoojia. Tervetuloa mukaan ryhmään

• Anonyymi

Sama asia mutta ala arvoinen nimitys.

• Anonyymi

siivooja tulee paikalle kun joku on sotannut paikat. Tarvitsee kottikärryt. lapion ja katuluudan. Haaalarit ja kumisaappaat.
      Siistijä puolestansa ei isosti siivoa vaan siistitsee muutoin ihan
      kelpoiset paikat. Vähän hipsauttaa pölyhuiskulla pölyä kirjahyllystä ja keikuttelee
      lanteitansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe