muutama kysymys kaneista

etsivä löytää

Siis minä olen harkinnut kanin hankintaa jo ainakin 10 vuotta ja ajattelin, että nyt olisi aika hankkia kani (tai siis miuluummin kaksi.. tuolla marsupalstalla sanotaan aina, että pitää olla KAKSI marsua, niin tykkäävätkö kanitkin, että on "useampi" [siis kaksi, eikä vain yksi], siis tulevatko toimeen esim kaksi urosta samasta pentueesta vaiko kaksi naarasta samasta pentueesta).

(Ja ihan mielenkiinnosta minkä kokoisen häkin vain yksi kani tarvitsee?)

Voiko kaneille rakentaa taikakuutioista häkin ja minkä kokoisen häkin tarvitsee kaksi leijonanharjaskania? Kannattaako suoraan ostaa kaupasta vai rakentaa itse vaikka juuri noista taikakuutioista? Kanit siis pääsisivät liikkumaan jonkun verran vapaanakin ja erityisesti kesällä olisi tuolla ulkona tarha.

Voisiko joku suositella jotain hyvää kirjaa kanien hoidosta? Mie olen etsinyt, mutta.. Jos joku voisi kokemuksella sanoa, että "se ja se on hyviä", niin auttaisi paljon.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen ja hyvää kesää kaikille Teille ja kaneillenne!

5

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaunehimpi

Kaneja tulee olla kaksi. Varmimmin tulee toimeen leikattu uros ja naaras. Saman poikueen kaksi naarasta saattavat tulla toimeen... tai sitten eivät. Siksi leikattu uros naaras on aina varmin vaihtoehto!

Kani ei ole häkkieläin. Se vaatii vapaana juoksutusta useita tunteja päivässä. Parhaan (ja halvan!) häkin saat kanille itse rakentamalla joko taikakuutioista tai kompostikehikoista :) Kaksi kania vaatii 140cm tehdashäkin tai itse tehtynä suunnilleen vastaavan kokoisen alueen.

Kanien hoidosta ei valitettavasti ole uusia ja hyviä kirjoja. Parhaat ohjeet saat selailemalla netin asiantuntevia kanisivustoja, ja kanifoorumia puput.netiä.

http://www.ranskanluppa.net/tietoa.html
      http://sonja.iki.fi/sonja/kani/kaninhoito.shtml
      http://www.lurppa.net/kani/index.html

• sanottavan myös

että aluksi kannattaa ottaa yksi kani, niin se leimautuu ihmisiin ja kesyyntyy hyvin. Tietysti sen kanssa pitää silloin olla paljon.

• ...
        sanottavan myös kirjoitti:

että aluksi kannattaa ottaa yksi kani, niin se leimautuu ihmisiin ja kesyyntyy hyvin. Tietysti sen kanssa pitää silloin olla paljon.

jos ottaa aluksi yhden.. Niin miten vaikeaa on tutustuttaa sutten myöhemmin uusi kani siihen ns vanhempaan kaniin? Onnistuuko vaiko mahdotonta..?

• kokokoko

mielellään kahta urosta. en suosittele. nimimerkki huonoja kokemuksia

• sara

Terhi laurilan-kanimme kirja on erittäin hyvä josta itse olen oppinut kaikki asiat.Voit varata sen kirjastosta www.helmet.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      266
      5341
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      65
      4566
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4315
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3740
    5. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      46
      3734
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3677
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      76
      3048
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      53
      2888
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      28
      2863
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2626
    Aihe