Tiskarin polkan sanat kokonaan?

Kuuntelin pari viikkoa sitten Johanna Iivanaisen esittävän Hiski Salomaan iki-ihanan klassikkon (tosi hauska!), ja haluisin laulella itekin (en julkisesti), mutta vähiin jää:

"Minä vaan tiskaan astioita ja luudalla lakasen lattioita,tili-tili-tili-tili tit-tat-taa, kyllä torstai meitä nyt lohduttaa.
...ämmät ne huutaa, juo ja mässää, minä vaan astioita tiskaan tässä...
.. rouva se huutaa piikaa piika ovikello riikaa…"

Tää ois niin ihana osata kokonaan!! Osaako joku sanat tai tietäis mistä opuksesta (kirjastosta) se vois opetella? Kiitos etukäteen!

13

8200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai toinen

No pistetään yleisimmin kirjastoista löytyvät (muitakin on, joista tämä löytyy) eli

Suomipopin helmiä 3
      Suuri Toivelaulukirja 6

• voit ainakin
    • SANAT LÖYTÄVÄ

Etsi TAKKIRAUTA: TISKARIN POLKKA

• Yggdred

Noissa kaikissa lyriikkaversioissa on selvä virhe yhdellä rivillä.

"mun sille pittäis tervata, vaihtaa," Tuo rivi on väärin!

Rivi kuulostaa oikeasti tältä (tiedän ettei sanoissa ole järkeä, mutta silti tältä se kuulostaa):
        "Mun kiile pitäisi venan alla taittaa."

Vain sanat "pitäisi" ja "taittaa" (ei siis "vaihtaa") ovat varmasti oikein.

Mitä ihmettä Hiski lauloi tuossa. Onko ideoita?

• Western logger
        Yggdred kirjoitti:

Noissa kaikissa lyriikkaversioissa on selvä virhe yhdellä rivillä.

"mun sille pittäis tervata, vaihtaa," Tuo rivi on väärin!

Rivi kuulostaa oikeasti tältä (tiedän ettei sanoissa ole järkeä, mutta silti tältä se kuulostaa):
        "Mun kiile pitäisi venan alla taittaa."

Vain sanat "pitäisi" ja "taittaa" (ei siis "vaihtaa") ovat varmasti oikein.

Mitä ihmettä Hiski lauloi tuossa. Onko ideoita?

Minä taas kuulin sen näin:
        "Munkille pitäisi pinanoa taittaa"
        En kyllä tiedä, mille munkille ja mikä on "pinano"
        Veikkaan että jotakin leipää tai ehkä lakanoita

• Yggdred
        Western logger kirjoitti:

Minä taas kuulin sen näin:
        En kyllä tiedä, mille munkille ja mikä on "pinano"
        Veikkaan että jotakin leipää tai ehkä lakanoita

Pitäisi taltioida tuo rivi tietokoneelle ja toistaa eri nopeuksilla. Se "munkille" on ehkä kuitenkin "mun sille".

Mun sille pitäisi pinan alla taittaa? (Piirakka, "pie"???)

No, jatkan analysointia... kyllä tämä ratkeaa, eihän ole kulunut kuin 86 vuotta alkuperäisen levytyksen jälkeen...

• TimppaJee
      • Tyko sallinen

Nythän on niin, että et tuonut mitään valaistusta tuohon ongelmakohtaan.
        Kaikkihan ny hakumoottorit taitaa, mutta kun nuo muutamat sanat eivät selviä tallenteista, ja noissa teksteissä ne on ihan väärin

• amerikan suomalainen
        Tyko sallinen kirjoitti:

Nythän on niin, että et tuonut mitään valaistusta tuohon ongelmakohtaan.
        Kaikkihan ny hakumoottorit taitaa, mutta kun nuo muutamat sanat eivät selviä tallenteista, ja noissa teksteissä ne on ihan väärin

Timppa, Tyko ja muut taman laulun sanojen parissa askaroivat. Tama laulu on amerikansuomalasen sanoittama. Siina on paljon fingelskaa, eli suomen ja englanninkielen sekoitusta.

• H.Salomaa

Munk on se papukaija (monk parakeet), joka huutaa "piikaa,piikaa" ja pinano on papuja eli (green)beans (esim. haricot beans), jotka pitää keittää ja paloitella ennen kuin ne tarjoillaan munkille.

• Anonyymi

Kaikkien laulukirjojen ja lyrics-saittien sanat Tiskarin polkalle menevät väärin!

Vuonna 2013 täällä Suomi24:ssa esitetty versio "Munkille pitäisi pinanoa taittaa" on oikein!

Kuten edellä on mainittu, munkki on monk parakeet, eli papukaija. Sen sijaan pinano ei ole papu! Pinano on nimittäin amerikansuomalainen väännös banaanista. (kts. Pentti Virtarannan Amerikansuomen sanakirja, s. 142: pananus - panano - penaano -pinaana - pinana - pinaani - pinaanu jne.)

Eli "papukaijalle pitää banaania taittaa".

Eihän tässä mennyt kuin suurin piirtein 14 vuotta, että saatiin tämä ongelma ratkaistua!

• Anonyymi

Kuulen tuon ensimmäisen sanan "munkinen" ja kolmannen sanan "penamalla".

• Anonyymi00013

Tietääkseni "munkki" tarkoittaa fingelskassa apinaa (monkey).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      42
      2210
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      65
      2078
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1940
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      392
      1696
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      104
      1655
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1484
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1102
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      935
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe