Kuuntelin pari viikkoa sitten Johanna Iivanaisen esittävän Hiski Salomaan iki-ihanan klassikkon (tosi hauska!), ja haluisin laulella itekin (en julkisesti), mutta vähiin jää:
"Minä vaan tiskaan astioita ja luudalla lakasen lattioita,tili-tili-tili-tili tit-tat-taa, kyllä torstai meitä nyt lohduttaa.
...ämmät ne huutaa, juo ja mässää, minä vaan astioita tiskaan tässä...
.. rouva se huutaa piikaa piika ovikello riikaa…"
Tää ois niin ihana osata kokonaan!! Osaako joku sanat tai tietäis mistä opuksesta (kirjastosta) se vois opetella? Kiitos etukäteen!
Tiskarin polkan sanat kokonaan?
12
7396
Vastaukset
- tai toinen
No pistetään yleisimmin kirjastoista löytyvät (muitakin on, joista tämä löytyy) eli
Suomipopin helmiä 3
Suuri Toivelaulukirja 6 - voit ainakin
kuunnella kappaleen:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=96&t=605&a=2727 - SANAT LÖYTÄVÄ
Etsi TAKKIRAUTA: TISKARIN POLKKA
- Yggdred
Noissa kaikissa lyriikkaversioissa on selvä virhe yhdellä rivillä.
"mun sille pittäis tervata, vaihtaa," Tuo rivi on väärin!
Rivi kuulostaa oikeasti tältä (tiedän ettei sanoissa ole järkeä, mutta silti tältä se kuulostaa):
"Mun kiile pitäisi venan alla taittaa."
Vain sanat "pitäisi" ja "taittaa" (ei siis "vaihtaa") ovat varmasti oikein.
Mitä ihmettä Hiski lauloi tuossa. Onko ideoita? - Western logger
Yggdred kirjoitti:
Noissa kaikissa lyriikkaversioissa on selvä virhe yhdellä rivillä.
"mun sille pittäis tervata, vaihtaa," Tuo rivi on väärin!
Rivi kuulostaa oikeasti tältä (tiedän ettei sanoissa ole järkeä, mutta silti tältä se kuulostaa):
"Mun kiile pitäisi venan alla taittaa."
Vain sanat "pitäisi" ja "taittaa" (ei siis "vaihtaa") ovat varmasti oikein.
Mitä ihmettä Hiski lauloi tuossa. Onko ideoita?Minä taas kuulin sen näin:
"Munkille pitäisi pinanoa taittaa"
En kyllä tiedä, mille munkille ja mikä on "pinano"
Veikkaan että jotakin leipää tai ehkä lakanoita - Yggdred
Western logger kirjoitti:
Minä taas kuulin sen näin:
En kyllä tiedä, mille munkille ja mikä on "pinano"
Veikkaan että jotakin leipää tai ehkä lakanoitaPitäisi taltioida tuo rivi tietokoneelle ja toistaa eri nopeuksilla. Se "munkille" on ehkä kuitenkin "mun sille".
Mun sille pitäisi pinan alla taittaa? (Piirakka, "pie"???)
No, jatkan analysointia... kyllä tämä ratkeaa, eihän ole kulunut kuin 86 vuotta alkuperäisen levytyksen jälkeen...
- TimppaJee
http://takkirauta.blogspot.fi/2009/02/tiskarin-polkka.html
Tuolta se löytyy - tosin muutamin virhein. Pitää osata käyttää nettihakua :)- Tyko sallinen
Nythän on niin, että et tuonut mitään valaistusta tuohon ongelmakohtaan.
Kaikkihan ny hakumoottorit taitaa, mutta kun nuo muutamat sanat eivät selviä tallenteista, ja noissa teksteissä ne on ihan väärin - amerikan suomalainen
Tyko sallinen kirjoitti:
Nythän on niin, että et tuonut mitään valaistusta tuohon ongelmakohtaan.
Kaikkihan ny hakumoottorit taitaa, mutta kun nuo muutamat sanat eivät selviä tallenteista, ja noissa teksteissä ne on ihan väärinTimppa, Tyko ja muut taman laulun sanojen parissa askaroivat. Tama laulu on amerikansuomalasen sanoittama. Siina on paljon fingelskaa, eli suomen ja englanninkielen sekoitusta.
- H.Salomaa
Munk on se papukaija (monk parakeet), joka huutaa "piikaa,piikaa" ja pinano on papuja eli (green)beans (esim. haricot beans), jotka pitää keittää ja paloitella ennen kuin ne tarjoillaan munkille. - Anonyymi
Kaikkien laulukirjojen ja lyrics-saittien sanat Tiskarin polkalle menevät väärin!
Vuonna 2013 täällä Suomi24:ssa esitetty versio "Munkille pitäisi pinanoa taittaa" on oikein!
Kuten edellä on mainittu, munkki on monk parakeet, eli papukaija. Sen sijaan pinano ei ole papu! Pinano on nimittäin amerikansuomalainen väännös banaanista. (kts. Pentti Virtarannan Amerikansuomen sanakirja, s. 142: pananus - panano - penaano -pinaana - pinana - pinaani - pinaanu jne.)
Eli "papukaijalle pitää banaania taittaa".
Eihän tässä mennyt kuin suurin piirtein 14 vuotta, että saatiin tämä ongelma ratkaistua!- Anonyymi
Kuulen tuon ensimmäisen sanan "munkinen" ja kolmannen sanan "penamalla".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992