Tarinaa Laureasta

yksi opiskelija

Täällä meillä lähes kaikki opintojaksoille kuuluvat työt ovat suurempaan loppuraporttiin kuuluvia tiimitöitä. Syksyllä ja keväällä omansa. Yksilötöitä on aivan liian vähän. Itse inhoan tiimitöitä ja kun olin sekä syksyllä ja keväällä "ylijäämää" eli kukaan ei oikeasti halunnut tehdä töitä kanssani. Syksyllä jouduin samaan tiimiin sellaisten kanssa, jotka eivät olleet vielä missään tiimissä. Huonostihan siinä kävi. Pari tyyppiä lopetti opintonsa alkuunsa ja lopulta meitä oli vain kaksi. Käytännössä tiimityö oli kuitenkin sitä, että minä tein kaiken ja tämä toinen ei tehnyt mitään. Kukaan opettajista ei kiinnittänyt mitään huomiota siihen, että jouduin tekemään työn käytännössä kokonaan yksin. Otin asian lopulta puheeksi, mutta mitään ei tapahtunut ja jouduin tekemään työn kuitenkin yksin. Kaiken huipuksi tämä toinen tyyppi mustamaalasi minua selkäni takana ja näytti sekä arvosteli tekemiäni töitä muille. Kerran satuin näkemään ja kuulemaan. Kaiken huippuna tuo tyyppi kehtasi tulla päättötapahtumaan ja paikalla ollut koulutusalavastaava (tai joku vastaava) vaati, että minun piti esittää työ tuon tyypin kanssa, vaikka ei ollutkaan tehnyt mitään. Minulla oli likainen ja hyväksikäytetty olo. Ymmärtääkseni tuo tyyppi ei kuitenkaan saanut arvosanaa minun tekemästä työstä. Se nyt olisi ollut kaiken huippu. Kaiken lisäksi eräs opettaja kehtasi haukkua minua ainakin tiimityöskentelytaitojen puutteesta. Mutta minkä minä nyt tilanteelle voin ?

Keväällä olin taas ylijäämää ja jouduin tekemään työn tiimien jakotilaisuudesta poissaolleiden kahden ihmisen kanssa (eri tyypit kuin syksyllä). Työskentely sujui hieman syksyä paremmin, mutta taas nämä kaksi muuta ilmeisesti olettivat, että minä kirjoitan työn. Keväällä tehtävänä oli kaksi erillistä raporttia ja vaikka kaksi muuta tiimin jäsentä osoittivatkin jonkinlaista kiinnostusta töitä kohtaan tein minä siitä suurimman osan, ainakin kirjoitin siitä suuren osan. Noh, en kerro tarkemmin saadusta arvosanasta tai palautteesta, koska joku voi tunnistaa minut sen perusteella, mutta sanon vain, että ilman minun kanssa työskentelyä he tuskin olisivat suinkaan sellaista arvosanaa tai palautetta saaneet. Korostan lopuksi, että en kuitenkaan tehnyt tätä työtä kokonaan yksin ja kaipa hekin saadun arvosanan ansaitsevat.

Ensi syksynä yritän kaikkeni, että saan tehdä työn alusta saakka syksyn. Ärsyttää tuollaiset "siivillä eläjät”.

Lisäksi ainakin Leppävaaran toimipisteessä ruoka on niin pahaa, että sitä ei voi syödä. Sen valmistavat paikan restonomi-opiskelijat, eivät siis alan ” ammattilaiset”. Tosin kadun toisella puolella aivan vastapäätä Laureaa on toinen koulu, jossa voi käydä syömässä. Tosin sielläkin ruoka on melko pahaa. Oman kokemukseni mukaan useimmiten vähemmän pahaa. Voihan sitä myös käydä Sellossa syömässä, jos rahat vaan riittää.

Tässä jotakin ensimmäisen vuoden ohjelmasta:

syksy:
klusterit (luentoja, pienryhmiä, tiimitehtävä loppuraporttiin, käsitetentti)
kansantalous (luentoja, pienryhmiä, tiimitehtävä loppuraporttiin, 2 tenttiä)
talousmatematiikka (pienryhmiä, erillinen yksilötyö, tentti)
taloushallinto/kirjanpidon perusteet (pienryhmiä, tentti)
tutkimus (luentoja, pienryhmiä, tutkimus valittuun klusteriin liittyen loppuraporttiin)
prosessit ja logistiikka (luentoja, pienryhmiä, tentit molemmista, tehtävä loppuraporttiin)
englanti (kaikenlaisia tehtäviä)
Excell (pienryhmiä, erillinen yksilötyö)
turhaakin turhempaa projektinhallintaa (luentoja, pienryhmiä, projektisuunnitelma)
oikeutta
ja jotakin muuta, joka ei tule mieleen

kevät:
loppuraportti sisältäen:
jonkin uuden tuotteen ideointi
kaupalliset arvioinnit
erilaiset arviot tekeleistä
markkinatutkimus ideoidulle tuotteelle
kaupallistamissuunnitelma
markkinointisuunnitelma (tehtynä SPS- ohjelmalla)
lanseeraus
juridiset seikat
kustannuslaskenta
kaupallistaminen= markkinointi luennot, pienryhmät, 2 tenttiä
liiketoimintasuunnitelma (eri työ useine osioineen)
taloushallintoa (pienryhmiä, tentti)
yritysoikeutta (luentoja, pienryhmiä, tentti)
Access-ohjelma
ruotsi (kaikenlaisia tehtäviä, pienryhmiä, tentti)
ja kai sitä muutakin oli

Että näin.

53

7356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten oikein mättää?

      Tiimitaidoissasi taitaa kuitenkin olla hieman "hiomisen" varaa, koska tunnut aina jäävän "ylijäämäksi". Sinua myös selkeästi käytetään hyväksi, johtuen ilmeisesti osittain siitä, että annat siihen mahdollisuuden. Koulutuksen aikana on todella tärkeää oppia työskentelemään tiimissä, koska sitä tulet varmasti tarvitsemaan työelämässä. Myös työelämässä on niitä, joiden yli "röyhkeämmät ja rohkeammat" marssivat - älä suostu tähän vaan opettele tiimityöskentelyn jalot taidot!
      T. Tiimityöläinen työelämästä

    • toinen opiskelija

      Te ilmeisesti saatte itse valita ryhmänne, tikon ko:ssa ryhmät usein arvotaan. Usein samaan ryhmään päätyy kavereita, jotka tekevät projektia "salaa" keskenään sulkien kaveriporukkaan kuulumattomat ryhmän ulkopuolelle. "Ryhmätapaamisia" saatetaan järjestää jonkun himassa ja tyypit kirjaavat itselleen jostain ryyppyillasta ns. action point-pisteet. Jos ryhmään sattuu kuulumaan joku hiljaisempi "ressukka", joka ei osaa pitää puoliaan, tälle kirjataan action point-rekisteriin nollia vaikka henkilölle ei ole edes annettu mahdollisuutta osallistua projektiin.

      Meillä ei kukaan saa ryhmätyöstä arvosanaa, jos ei todellakaan ole tehnyt mitään. Eri asia sitten, jos muut ryhmäläiset ovat halunneet tehdä suurimman osan työstä keskenään eikä jollekin ole annettu mahdollisuutta osallistua. Sellaisessa ryhmässä voi ns. päästä helpolla, mutta toisaalta ei myöskään opi mitään. Laureassa kun oppimisen pitäisi tapahtua noiden typerien ryhmätöiden avulla.

      Lähes jokaiseen opintojaksoon kuuluu pakollinen ryhmätyö, koska niissä muka opitaan työelämässä tarvittavia tiimityötaitoja. Ryhmätyöt menevät perseelleen, kun tyypit eivät osaa kommunikoida tai edes vastata sähköpostiin. Isommissa ryhmissä on käynyt niin, että jokin homma on tehty kahteen kertaan koska kommunikaatio ei ole toiminut ja ryhmä on tavallaan jakautunut kahtia. Itselläni on paljon kokemusta tiimityöskentelystä eri työpaikoista ja työt on aina saatu hoidettua, vaikka henkilökemiat eivät olisikaan toimineet ja joskus kulttuurierot ovat hankaloittaneet työskentelyä. Laureassa tiimityöt menevät usein päin v*ttua, vaikka mitä tekisi.

      Itse olen päättänyt tehdä viimeisen opiskeluvuoteni projektit yksin , mikäli vain mahdollista. Useimmille riittää arvosanaksi "ykkönen", jolloin tiimityöt tehdään deadlinea edeltävänä yönä. Opiskelukaverit ovat joko epäsosiaalisia nörttejä tai sitten "hällä väliä"-tyyppejä, jotka suorittavat kurssit rimaa hipoen "saadakseen edes jonkin tutkinnon". Ilman työkokemusta on hankala saada alan töitä, mikäli todistus on täynnä ykkösiä...

      Lepuskin restonomiopiskelijoiden tekemät safkat ovat usein ala-arvoista paskaa. Ruoka on niin rasvassa liotettu, ettei sitä pysty syömään. Salaatti voi koostua pelkistä kurkkusuikaleista ja leipänä on paksuudeltaan 1 cm kuivia patonginpaloja. Saisivat vaihtaa nuo kuivat patonkisiivut näkkäriin. Tosin "ammattilaiset" eivät tee sen parempaa safkaa sillä laitoskeittiöissä safkat ovat pakasteina ja keittäjien hommana on vain sulattaa ne.

      • yksi opiskelija

        Tiimit sai valita itse, pääpiirteissään. Ne, jotka eivät olleet vielä missään tiimissä tai poissa joutuivat keskenään tiimiin. Kevään tiimien jakotilaisuudessa paikalla olleista minä olin ainoa, joka ei päässyt mihinkään tiimiin paikalla olleiden kanssa. Ensimmäisenä vuonna meidät laitettiin tutorryhmiin sukunimen perusteella. Toiseksi vuodeksi saimme itse valita mihin ilmoittauduimme. Koska kukaan ei kysynyt mihin ilmoittauduin niin pelkään joutuvani samaan tutorryhmään 19-kesäisten kanssa eli kaikkien eri tyyppien kanssa kuin viime lukuvuonna. Itse olen vähän vanhempi ja 19-kesästen kanssa en nyt mistään hinnasta työskentele.

        Itse en tiedä tuosta "salatyöskentelystä" tai kyllähän minä työskentelin itseni kanssa "salaa" pakon edessä. Muuten työt eivät olisi valmistuneet. Ilmeisesti kevään aikana nämä kaksi muuta tiimiläistä soittelivat keskenään ja puhuivat ties mitä, ilmeisesti minustakin. En todellakaan voisi haukkua muita kun en itsekään ole täydellinen, mutta sanon silti, että toisella oli ties mitä ongelmia ja kaikesta piti jauhaa ja toinen oli hyvin paljon töissä. Itsellänikin on ongelmia, mutta olisin halunnut, että kaikki mahdollinen aika käytetään töiden tekemiseen ei turhan jauhamiseen.

        Koska tänne on ilmeisesti niin helppo päästä, on opiskelijoina jos jonkinlaista tyyppiä. Suurin osa ei siis todellakaan ota opintojaan tosissaan. Kerran muistan jonkun kehuskelleen käytävällä, kuinka pääsi jostakin läpi 1:llä ilman, että oli yhdelläkään luennolla tai pienryhmässä. Itse olin paikalla varmaan 95 prosenttisesti, koska haluan todella oppia. Olen sitä mieltä, että nuo "siivelläeläjät" pitäisi laittaa samaan tiimiin. Mitäköhän siitäkin tulisi ? En tosiaan ymmärrä sitä, että opettajat hyväksyt epäreilut tiimit ja antavat hyviä arvosanoja tiimitöistä sellaisille, joille ne eivät kuulu jonkun toisen ansioilla.

        En itsekään ole hyvä ruotsissa, mutta joiden "äijämeininki" on kovimmillaan juuri ruotsissa. Ei liene yllättävää, että miedän tutorryhmässä suurin osa näistä "siivilläeläjistä" "äijämeininki"- tyypeistä on miehiä.


      • lienemmekö tuttuja?
        yksi opiskelija kirjoitti:

        Tiimit sai valita itse, pääpiirteissään. Ne, jotka eivät olleet vielä missään tiimissä tai poissa joutuivat keskenään tiimiin. Kevään tiimien jakotilaisuudessa paikalla olleista minä olin ainoa, joka ei päässyt mihinkään tiimiin paikalla olleiden kanssa. Ensimmäisenä vuonna meidät laitettiin tutorryhmiin sukunimen perusteella. Toiseksi vuodeksi saimme itse valita mihin ilmoittauduimme. Koska kukaan ei kysynyt mihin ilmoittauduin niin pelkään joutuvani samaan tutorryhmään 19-kesäisten kanssa eli kaikkien eri tyyppien kanssa kuin viime lukuvuonna. Itse olen vähän vanhempi ja 19-kesästen kanssa en nyt mistään hinnasta työskentele.

        Itse en tiedä tuosta "salatyöskentelystä" tai kyllähän minä työskentelin itseni kanssa "salaa" pakon edessä. Muuten työt eivät olisi valmistuneet. Ilmeisesti kevään aikana nämä kaksi muuta tiimiläistä soittelivat keskenään ja puhuivat ties mitä, ilmeisesti minustakin. En todellakaan voisi haukkua muita kun en itsekään ole täydellinen, mutta sanon silti, että toisella oli ties mitä ongelmia ja kaikesta piti jauhaa ja toinen oli hyvin paljon töissä. Itsellänikin on ongelmia, mutta olisin halunnut, että kaikki mahdollinen aika käytetään töiden tekemiseen ei turhan jauhamiseen.

        Koska tänne on ilmeisesti niin helppo päästä, on opiskelijoina jos jonkinlaista tyyppiä. Suurin osa ei siis todellakaan ota opintojaan tosissaan. Kerran muistan jonkun kehuskelleen käytävällä, kuinka pääsi jostakin läpi 1:llä ilman, että oli yhdelläkään luennolla tai pienryhmässä. Itse olin paikalla varmaan 95 prosenttisesti, koska haluan todella oppia. Olen sitä mieltä, että nuo "siivelläeläjät" pitäisi laittaa samaan tiimiin. Mitäköhän siitäkin tulisi ? En tosiaan ymmärrä sitä, että opettajat hyväksyt epäreilut tiimit ja antavat hyviä arvosanoja tiimitöistä sellaisille, joille ne eivät kuulu jonkun toisen ansioilla.

        En itsekään ole hyvä ruotsissa, mutta joiden "äijämeininki" on kovimmillaan juuri ruotsissa. Ei liene yllättävää, että miedän tutorryhmässä suurin osa näistä "siivilläeläjistä" "äijämeininki"- tyypeistä on miehiä.

        Jotenkin niin tutulta kuulostaa nuo teidän itkuvirret, että en lainkaan ihmettelisi, jos olette juuri niitä opiskelijoita, joiden kanssa olen ollut tekemisissä.

        Kaikesta stressataan ihan helvetisti, yritetään mielistellä opettajaa, valitetaan kun toiset eivät tee mitään. YRITTÄKÄÄ YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KAIKKIA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA OLLA TUOLLA VÄÄNTÄMÄSSÄ JOTAIN RYHMÄTÖITÄ, TOISET HALUAA VAIN TUTKINNON JA SILLÄ SIPULI. ON NAURETTAVAA, ETTÄ JOKU YRITTÄÄ KOROTTAA RYHMÄSSÄ ITSENSÄ MUIDEN YLITSE TEKEMÄLLÄ ENEMMÄN, KUN VÄHEMPIKIN RIITTÄISI. EI KIINNOSTA KOKO ALA ENSINNÄKÄÄN, JA SITTEN KUN PITÄÄ VIELÄ SYÖDÄ JOTAIN RESTONOMIPASKAA, NIIN PAKOSTAKIN TULEE MIELEEN, ETTÄ OMA ALA ON JOSSAIN AIVAN MUUALLA.

        Löysätkää hieman sitä pipoa ja ajatelkaa vähän muitakin. Niillä arvosanoilla ja koulussa opitulla ei ole mitään väliä, kaikki riippuu ihan ihmisest.


      • jaa?
        yksi opiskelija kirjoitti:

        Tiimit sai valita itse, pääpiirteissään. Ne, jotka eivät olleet vielä missään tiimissä tai poissa joutuivat keskenään tiimiin. Kevään tiimien jakotilaisuudessa paikalla olleista minä olin ainoa, joka ei päässyt mihinkään tiimiin paikalla olleiden kanssa. Ensimmäisenä vuonna meidät laitettiin tutorryhmiin sukunimen perusteella. Toiseksi vuodeksi saimme itse valita mihin ilmoittauduimme. Koska kukaan ei kysynyt mihin ilmoittauduin niin pelkään joutuvani samaan tutorryhmään 19-kesäisten kanssa eli kaikkien eri tyyppien kanssa kuin viime lukuvuonna. Itse olen vähän vanhempi ja 19-kesästen kanssa en nyt mistään hinnasta työskentele.

        Itse en tiedä tuosta "salatyöskentelystä" tai kyllähän minä työskentelin itseni kanssa "salaa" pakon edessä. Muuten työt eivät olisi valmistuneet. Ilmeisesti kevään aikana nämä kaksi muuta tiimiläistä soittelivat keskenään ja puhuivat ties mitä, ilmeisesti minustakin. En todellakaan voisi haukkua muita kun en itsekään ole täydellinen, mutta sanon silti, että toisella oli ties mitä ongelmia ja kaikesta piti jauhaa ja toinen oli hyvin paljon töissä. Itsellänikin on ongelmia, mutta olisin halunnut, että kaikki mahdollinen aika käytetään töiden tekemiseen ei turhan jauhamiseen.

        Koska tänne on ilmeisesti niin helppo päästä, on opiskelijoina jos jonkinlaista tyyppiä. Suurin osa ei siis todellakaan ota opintojaan tosissaan. Kerran muistan jonkun kehuskelleen käytävällä, kuinka pääsi jostakin läpi 1:llä ilman, että oli yhdelläkään luennolla tai pienryhmässä. Itse olin paikalla varmaan 95 prosenttisesti, koska haluan todella oppia. Olen sitä mieltä, että nuo "siivelläeläjät" pitäisi laittaa samaan tiimiin. Mitäköhän siitäkin tulisi ? En tosiaan ymmärrä sitä, että opettajat hyväksyt epäreilut tiimit ja antavat hyviä arvosanoja tiimitöistä sellaisille, joille ne eivät kuulu jonkun toisen ansioilla.

        En itsekään ole hyvä ruotsissa, mutta joiden "äijämeininki" on kovimmillaan juuri ruotsissa. Ei liene yllättävää, että miedän tutorryhmässä suurin osa näistä "siivilläeläjistä" "äijämeininki"- tyypeistä on miehiä.

        onko laurea oikeesti noin perseestä? Miten niin "huonompi koulu"?


      • toinen opiskelija
        lienemmekö tuttuja? kirjoitti:

        Jotenkin niin tutulta kuulostaa nuo teidän itkuvirret, että en lainkaan ihmettelisi, jos olette juuri niitä opiskelijoita, joiden kanssa olen ollut tekemisissä.

        Kaikesta stressataan ihan helvetisti, yritetään mielistellä opettajaa, valitetaan kun toiset eivät tee mitään. YRITTÄKÄÄ YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KAIKKIA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA OLLA TUOLLA VÄÄNTÄMÄSSÄ JOTAIN RYHMÄTÖITÄ, TOISET HALUAA VAIN TUTKINNON JA SILLÄ SIPULI. ON NAURETTAVAA, ETTÄ JOKU YRITTÄÄ KOROTTAA RYHMÄSSÄ ITSENSÄ MUIDEN YLITSE TEKEMÄLLÄ ENEMMÄN, KUN VÄHEMPIKIN RIITTÄISI. EI KIINNOSTA KOKO ALA ENSINNÄKÄÄN, JA SITTEN KUN PITÄÄ VIELÄ SYÖDÄ JOTAIN RESTONOMIPASKAA, NIIN PAKOSTAKIN TULEE MIELEEN, ETTÄ OMA ALA ON JOSSAIN AIVAN MUUALLA.

        Löysätkää hieman sitä pipoa ja ajatelkaa vähän muitakin. Niillä arvosanoilla ja koulussa opitulla ei ole mitään väliä, kaikki riippuu ihan ihmisest.

        "YRITTÄKÄÄ YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KAIKKIA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA OLLA TUOLLA VÄÄNTÄMÄSSÄ JOTAIN RYHMÄTÖITÄ, TOISET HALUAA VAIN TUTKINNON JA SILLÄ SIPULI."

        Valitettavasti sitä tutkintoa ei saa ellei "väännä" niitä saatanan ryhmätöitä. Koko Laurea on täynnä kaltaisiasi, typeriä amispellejä jotka osaavat hädin tuskin kirjoittaa. Pakollisiin ryhmätöihin ei osallistuta, kun "ei jaksa eikä huvita". Useimpia muitakaan ei hirveästi kiinnosta mutta kun ne ryhmätyöt on vaan pakko tehdä. Jos ei kiinnosta osallistua niin turha sitten itkeä kun saa hylätyn.

        Sitten ovat nämä stanan nörtit, jotka väsäävät projektia itsenäisesti melkein aamusta iltaan ja haluaisivat pitää (turhia) ryhmätapaamisia vähintään joka toinen päivä. Usein nämä nörtit asuvat vanhempiensa luona vaikka ikä lähentelisi kolmeakymppiä, joten heidän ei tarvitse käydä töissä. Muut ryhmäläiset ovat sitten epäaktiivisia, kun esim. eivät töiden takia pääse johonkin typerään tapaamiseen. Jotkut nörtit ovat omasta mielestään "kaikkitietäviä" ja (älyllisesti) muiden yläpuolella, jolloin asioista on vaikea neuvotella. He pitävät myös usein itsestäänselvyytenä, että kaikilla muillakin on aikaa väsätä jtn kouluprojekteja perjantai-illasta sunnuntai-iltaan.

        Ketjun aloittajalla ongelmana taisi pääasiassa olla se, ettei huolita mihinkään ryhmään. Kuitenkin Laureassa nuo lukuisat ryhmätyöt ärsyttävät suurinta osaa opiskelijoista, varsinkin kun uusimman ops:in mukaan oppimisen pitäisi tapahtua ryhmissä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jokaiseen opintojaksoon sisältyy yksi tai useampi ryhmätyö joidenkin idioottien kanssa, eikä opettajilta saa tarvittavaa opastusta. Tätä ryhmätöiden "ihanuutta" ei voi ymmärtää, ellei itse opiskele kys. paskapuljussa.


    • jatkuu

      Opintoihini ja tehtävien tekemiseen sekä tentteihin lukemiseen meni minulta paljon aikaa. Kuulemani ja näkemäni perusteella keneltäkään muulta ei kulunut tähän niin paljon aikaa. Toki minähän tein hyvin paljon yksin pyrkien noudattamaan tehtävänantoa niin hyvin kuin mahdollista. Annoin ja tulen jatkossakin varmasti antamaan opinnoilleni kaikkeni ja vielä enemmän. Minulla on vielä paljon parantamisen varaa. Minulta kesti kauan päästä ylipäätään amk:hon, joten koska annoin tälle paljon niin haluan myös opiskella kunnolla ja saada hyviäarvosanoja. Minä en siis mennyt amk:hon todellakaan bailaamaan, hankkimaan uusia ystäviä jne. vaan opiskelemaan. Ensimmäisenä vuonna sain kaikista opintokokonaisuuksista loppuarvosanaksi 3 tai 4. Niin, eihän se kovin hyvin ole.

      Onneksi opinnot ovat koko elämäni. Koska en siis käy opintojen ohella töissä minun onkin mahdollista antaa opinnoilleni kaikkeni. Toisaalta, jos olisin käynyt töissä en olisi pystynyt tähän.

      Yhtään ystävää en saanut. En tainut edes haluta sitä. Joka tapauksessa minusta ei selvästikään pidetty ja harva edes puhui minulle. Jätettiinhän minut kylmästi kaiken ulkopuolelle. Olen kuitenkin jo tottunut tähän ennestään. En odota tilanteen muuttuvan syksyllä. Olen itsenäinen ja viihdyn yksin. Toivonkin tosissani saavani tehdä syksyn projektin alusta saakka yksin. Niin kukaan ei voi käyttää minua hyväkseen ja olla minun "siivelläeläjä".

      En halua, että kukaan saa väärää käsitystä kirjoituksestani. Pidän opiskeluistani hyvin paljon. En vain pidä niiden toteuttamistavasta. Tiedän olevani erilainen kuin muut. En ole koskaan tavannut ketään kaltaistani.

      En sitten tiedä, millaista opiskelu paremmassa amk:ssa on. Olen monta kertaa pyrkinyt, mutta en koskaan päässyt, joten piti ottaa suunnitelma b käyttöön. Olen jutellut joidenkin kanssa aiheesta ja moni kertoi hakeneensa Haaga-Heliaan Pasilaan, mutta ei päässyt. Samahan se minulla on. Sillähän ne kaikki businesshikarit on.

      • tilanteesi

        paranisi koulua vaihtamalla - ns. "paremmassa" AMK:ssa olisit myös erilainen. Älä syytä koulua ja muita opiskelijoita, syytä on myös itsessäsi. Kuulostat todella yksinäiseltä nörtiltä ilman ystäviä ja minkäänlaista sosiaalisuutta - tällaisiin ihmisiin on muiden vaikea tutustua ja heitä lähestyä. Monilla opiskelijoilla on muutakin elämää kuin pelkkä opiskelu, ei se tee heistä sinua huonompia menestyjiä.


      • mime

        Itse olen ymmärtänyt että amk:n opiskelutekniikkana on juuri nuo ryhmätyöt. itsekin olen kaksi vuotta nyt amk:ssa opiskellut, enkä ihan hirveästi ryhmätöistä pidä, mutta enemmänkin se johtuu aina ryhmätöiden päätteeksi pidettävistä luokan edessä esiintymisistä.
        Yliopisto-opiskelijoihin verrattaen, he opiskelevat paljon itsenäisemmällä tyylillä, joten jos sellainen sopii sinullekin paremmin, oletko harkinnut yliopistoon siirtymistä? Jos pääsykokeet hirvittää, avoimen kautta opintojen suorittaminen voi olla mielekkäämpää - ja taatusti itsenäisempää.
        Ymmärrän ryhmätyötuskasi tosiaan, itse opettelin siitä eroon mutta nykyisin en koe oppivanikaan yhtä paljon kuin aiemmin itsekseni puurtuan. Toisaalta, ryhmätöiden kautta olen tutustunut uusiin ihmisiin, jotka ovat muuten mukavia, vaikka välillä laiskoja tekemään niitä ryhmätöitä. Muista, että työelämäkin on suhteellista, ja sielläkin on pakko ottaa vastaan tietoa myös muiden suista ja usein työn tulokset tehdään useamman tekijän kanssa yhteistyössä.


      • aina erillainen

        moi. Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Aloitin opinnot juuri enkä haluaisi keskeyttää samantien mutta pahalta vaikuttaa. Opettajat hehkuttavat ryhmätyöskentelyä ja "ryhmäytymisen" tärkeyttä niin että pää hajoaa!


    • börnebaba

      jos koet olevasi ylijäämää niin kannattaa ensi kerralla itse yrittää olla aktiivinen ryhmiä valittaessa ja itse vaikuttaa siihen ettet ole ylijäämää. olet varmaan ahkera ja teet työsi hyvin, mutta tarvitset vähän muutosta yhteistyössä niin että sinä ja ryhmäsi saatte parhaan mahdollisen tuloksen ilman että kukaan jää yksin tai muutoin huonosti kohdelluksi. tsemppiä vaan!
      Ruoka koulussa on pahaa tosiaan ja siksi tuon yleensä omat evääni koska ei ole rahaa aina syödä esim ravintolassa. mutta hyvä idea tuo toisessa koulussa syöminen! ei ole tullut ennen mieleen, mutta nyt taidan itsekkin tulla sinne maistelemaan onko se makoisampaa:)

    • yksi opiskelija, aloittaja

      Nyt ei ole edes tietoa, milloin koulu alkaa. Koulun, eikä toimipisteen sivuilla ei ole mitään tietoa tästä. Kaipa se joskus 25.8 paikkeilla alkaa. Olisi kuitenkin mukavaa saada jotain tietoa aikatauluista, varsinkin kun paikkansa voi menettää, jos ei tule ensimmäiselle tunnille. Toivottavasti opetus alkaa heti, eikä ole näitä turhia "orientaatiopäiviä".

      • toimipiste ja

        linja niin jos voisin auttaa asiassa?


      • Laureasta valmistuva
        toimipiste ja kirjoitti:

        linja niin jos voisin auttaa asiassa?

        Oli pakko näin kuukausia myöhässäkin tulla kommentoimaan tämän ketjun aloittajan kirjoitukseen.

        Ensinnäkin, jos olet itsenäistä työtä rakastava ja epäsosiaalinen, on AMK - myös Laurea- aivan väärä paikka sinulle (ellet sitten halua oppia olemaan erilainen). Asun kommuunissa, jossa on väkeä eri amkeista, ja aika selväksi on tullut, että ihan samoja ryhmätyöongelmia on kaikissa amkeissa, alasta riippumatta.

        Tiimityötaidoiltaan huonojen - ja niitä kehittämään haluttomien - näkökulmasta kyse on tietenkin turhasta asiasta, joka hankaloittaa heidän elämäänsä. Itse näen, että tiimityötaidot ovat paitsi väline, myös opittava asia: jos olisit huono matematiikassa, et kai heittäisi hanskoja tiskiin vain siksi, ettei se ole sinulle helppoa? (Minäkin olin kouluun tullessani itsenäistä työtä rakastava ja tiimejä vihaava ihminen, nyt valmistuessani taas tiedän pärjääväni tiimissä kuin tiimissä - hankalassa ja lusmuilevassakin. Itse olen ratkaissut asian neuvottelemalla heti kättelyssä, mitä numeroa ollaan suurin piirtein hakemassa, ja vaihtanut ryhmää, jos tavoitteet ovat aivan erilaiset. Ei se niin vaikeaa ole.)

        On totta, että kaikki eivät ole maailman motivoituneimpia, itsekin kuuluun joukkoon "ykkösellä läpi" (vaikka harvemmin sitä ykköstä kuitenkaan tulee) monissa aineissa - huonoilla kursseilla äänestän jaloillani, ja koska koulun, työn ja muu elämän yhteen sovittaminen on haasteellista, on kaikki priorisoitava. Huono kurssi ei mene minkään edelle, vaan siellä mennään siitä, mistä aita on matalin (tosin vain, jos en samalla vie muiden arvosanoja alas). Tälläkin taktiikalla on keskiarvoni pysynyt yli nelosen: pitää tehdä sitten täysillä, kun sen aika on. Itse olen toisaalta aina ollut nopea, tehokas ja hyvämuistinen, joten koulu on ollut minulle helppo ja "vaivaton".

        Eivät muuten ne kaikki "bisneshikarit" (hauska termi:) ) ole Heliassa (öm, lienevät itse asiassa ihan kauppakorkeassa), ei sinnekään ole vaikea päästä keskiverrolla lukiotodistuksella. (Itsekin olisin päässyt, Laureaan päädyin yksikön pienuuden ja sijainnin vuoksi.) Ihmisillä on monia syitä koulun valintaan. Itse asennoiduin aluksi niin, että kaikki muut olivat varmasti tosi tyhmiä (olin erittäin AMK-kielteinen) ja arvelin työskenteleväni lähinnä 19-vuotiaiden merkonomien kanssa. Ensimmäisen ryhmätyön porukan kanssa kyräiltyämme pari viikkoa tulivat taustat puheeksi, ja kävi ilmi, että neljän hengen tyttöporukkamme olivat kaikki kirjoittaneet lähinnä laudatureja:)

        Isoja eroja sitten onkin: itseäni on rasittanut tehdä työtä ammattikoululaisten kanssa, joiden äidinkieli on aivan mitä sattuu (älkää suuttuko, mutta osan todella on), mutta toisaalta, jos kaikki olisivat hyviä samassa asiassa, mitä järkeä tiimityössä olisi.

        Muita AMK:ja en ole käynyt, joten en osaa verrata, mutta hyvin olen duunia saanut ja niissä pärjännyt, kovasti tunnen kouluaikana oppineeni - ehdottomasti eniten tiimityötaitoja, esiintymisvalmiuksia, itsevarmuutta, organisointi- ja sopeutumiskykyä - eikä kaduta yhtään, vaikkei liiketalous unelmieni ala ollutkaan - olipahan jotain, mihin tuli haettua, kun ei muualle enää ehtinyt sinä keväänä hakea kun koulu alkoi maistua.

        On Laureassa monta huonoa maikkaa, järjetöntä kurssia ja typerää tehtävääkin (eikö kaikkialla?). Toisaalta siellä on myös erinomaisia opettajia, hyviä kursseja ja ihmisiä, joiden kanssa voi oikeasti tehdä asioita, jos vain itse on innostunut. Ilmapiiri on pieni, leppoinen ja rento, hyvin olen viihtynyt.

        Parjattu ruoka ihmetyttää, ainakin oma luokkani ja ystäväni kaikki pitävät siitä tosi paljon - itse käyn edelleen koululla syömässä usein, vaikka jo töissä olenkin, ja ainakin kasvisruoka on aina ollut tosi hyvää. Sen sijaan meillä on ollut yleinen mielipide, että Evtekin ruoka on aivan syömäkelvotonta.

        Parasta ruokaa saa muuten varmasti Tikkurilan Laureastan, nami:) (Ja hinta-laatu -suhteeltaan parasta Haaga-Heliassa, jossa on hävyttömän halpa ruoka...)


      • yksi opiskelija
        Laureasta valmistuva kirjoitti:

        Oli pakko näin kuukausia myöhässäkin tulla kommentoimaan tämän ketjun aloittajan kirjoitukseen.

        Ensinnäkin, jos olet itsenäistä työtä rakastava ja epäsosiaalinen, on AMK - myös Laurea- aivan väärä paikka sinulle (ellet sitten halua oppia olemaan erilainen). Asun kommuunissa, jossa on väkeä eri amkeista, ja aika selväksi on tullut, että ihan samoja ryhmätyöongelmia on kaikissa amkeissa, alasta riippumatta.

        Tiimityötaidoiltaan huonojen - ja niitä kehittämään haluttomien - näkökulmasta kyse on tietenkin turhasta asiasta, joka hankaloittaa heidän elämäänsä. Itse näen, että tiimityötaidot ovat paitsi väline, myös opittava asia: jos olisit huono matematiikassa, et kai heittäisi hanskoja tiskiin vain siksi, ettei se ole sinulle helppoa? (Minäkin olin kouluun tullessani itsenäistä työtä rakastava ja tiimejä vihaava ihminen, nyt valmistuessani taas tiedän pärjääväni tiimissä kuin tiimissä - hankalassa ja lusmuilevassakin. Itse olen ratkaissut asian neuvottelemalla heti kättelyssä, mitä numeroa ollaan suurin piirtein hakemassa, ja vaihtanut ryhmää, jos tavoitteet ovat aivan erilaiset. Ei se niin vaikeaa ole.)

        On totta, että kaikki eivät ole maailman motivoituneimpia, itsekin kuuluun joukkoon "ykkösellä läpi" (vaikka harvemmin sitä ykköstä kuitenkaan tulee) monissa aineissa - huonoilla kursseilla äänestän jaloillani, ja koska koulun, työn ja muu elämän yhteen sovittaminen on haasteellista, on kaikki priorisoitava. Huono kurssi ei mene minkään edelle, vaan siellä mennään siitä, mistä aita on matalin (tosin vain, jos en samalla vie muiden arvosanoja alas). Tälläkin taktiikalla on keskiarvoni pysynyt yli nelosen: pitää tehdä sitten täysillä, kun sen aika on. Itse olen toisaalta aina ollut nopea, tehokas ja hyvämuistinen, joten koulu on ollut minulle helppo ja "vaivaton".

        Eivät muuten ne kaikki "bisneshikarit" (hauska termi:) ) ole Heliassa (öm, lienevät itse asiassa ihan kauppakorkeassa), ei sinnekään ole vaikea päästä keskiverrolla lukiotodistuksella. (Itsekin olisin päässyt, Laureaan päädyin yksikön pienuuden ja sijainnin vuoksi.) Ihmisillä on monia syitä koulun valintaan. Itse asennoiduin aluksi niin, että kaikki muut olivat varmasti tosi tyhmiä (olin erittäin AMK-kielteinen) ja arvelin työskenteleväni lähinnä 19-vuotiaiden merkonomien kanssa. Ensimmäisen ryhmätyön porukan kanssa kyräiltyämme pari viikkoa tulivat taustat puheeksi, ja kävi ilmi, että neljän hengen tyttöporukkamme olivat kaikki kirjoittaneet lähinnä laudatureja:)

        Isoja eroja sitten onkin: itseäni on rasittanut tehdä työtä ammattikoululaisten kanssa, joiden äidinkieli on aivan mitä sattuu (älkää suuttuko, mutta osan todella on), mutta toisaalta, jos kaikki olisivat hyviä samassa asiassa, mitä järkeä tiimityössä olisi.

        Muita AMK:ja en ole käynyt, joten en osaa verrata, mutta hyvin olen duunia saanut ja niissä pärjännyt, kovasti tunnen kouluaikana oppineeni - ehdottomasti eniten tiimityötaitoja, esiintymisvalmiuksia, itsevarmuutta, organisointi- ja sopeutumiskykyä - eikä kaduta yhtään, vaikkei liiketalous unelmieni ala ollutkaan - olipahan jotain, mihin tuli haettua, kun ei muualle enää ehtinyt sinä keväänä hakea kun koulu alkoi maistua.

        On Laureassa monta huonoa maikkaa, järjetöntä kurssia ja typerää tehtävääkin (eikö kaikkialla?). Toisaalta siellä on myös erinomaisia opettajia, hyviä kursseja ja ihmisiä, joiden kanssa voi oikeasti tehdä asioita, jos vain itse on innostunut. Ilmapiiri on pieni, leppoinen ja rento, hyvin olen viihtynyt.

        Parjattu ruoka ihmetyttää, ainakin oma luokkani ja ystäväni kaikki pitävät siitä tosi paljon - itse käyn edelleen koululla syömässä usein, vaikka jo töissä olenkin, ja ainakin kasvisruoka on aina ollut tosi hyvää. Sen sijaan meillä on ollut yleinen mielipide, että Evtekin ruoka on aivan syömäkelvotonta.

        Parasta ruokaa saa muuten varmasti Tikkurilan Laureastan, nami:) (Ja hinta-laatu -suhteeltaan parasta Haaga-Heliassa, jossa on hävyttömän halpa ruoka...)

        Maanantaina alkaa taas uusi lukuvuosi. EVTEK:kkiä ei ole enää olemassa, vaan siitä on tullut Metropolia. Kovalla vaivalla löysin netistä, että ruoan tähän kouluun tekee Palmia. Se on Helsingin kaupungin firma ja ruoka ilmeisesti kaikista kamalinta. Siis paljon Sodexhoa ja Leppävaaran Laurean ruokaa kamalampaa. Ruokatauko on ilmeisesti yhä tunnin, vaikka koulun sisäisestä tiedotuskanavasta löytämässäni aikataulussa onkin ristiriitaisuuksia. Ei siinä ajassa kerkeä Tikkurilan Laureaan, Otaniemeen tai Haaga-Heliaan syömään. Jos on päivän aikana sopivaan aikaan pidempi tauko, aion kyllä kokeilla jotakin noista. Lisäksi kun hinta on noussut 2,60 euroon aion ottaa omia eväitä mukaan.

        Joka tapauksessa odotan koulun alkua innolla, sillä olen ollut lomalla jo toukokuun puolesta välistä saakka. Olen kuitenkin nähnyt monia painajaisia asiaan liittyen ja kaikki on epäselvää niin kuin Laurean kanssa aina, kun tiedottaminen on puutteellista ja jätetään viime tippaan.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että pitäisi löytää tiimi, jolla on samanlaiset tavoitteet. Noh, se on vähän vaikeaa, kun jää ylijäämäksi, eikä siis saa valita tiimiä, kun kukaan ei halua työskennellä minun kanssani. Tosin, keväällä tapahtui asioita, joiden perusteella osakkeideni luulisi olevan edes vähän nousussa, mutta tuskin niin kuitenkaan on. En edes tiedä ketään, joka on ilmoittautunut samaan toteutusryhmään kuin minä. Kukaan ei sitä edes minulta kysynyt. Valitsin ryhmän, johon ajattelin olevan tulossa vähiten porukkaa. Moni muukin taisi ajatella noin, sillä tämä ryhmä näyttää olevan kaikkein suurin. Toivon, että ne tyypit, joiden kanssa olen jo "työskennellyt" eivät tähän ryhmään ole tulossa. Näin vältyn kiusallisilta tilanteilta.

        Kesän aikana olen yrittänyt miettiä keinoja, joilla saisin tehdä työn alusta saakka yksin. Minä kun haluan hyviä arvosanoja ja olen valmis tekemään töitä niiden eteen, mutta en halua muiden saavan niitä "siivilläni". Aikaisemmin työn tekeminen kun ei ole muita tiimin jäseniä juuri kiinnostanut ja kun minä olen halunnut hyvän arvosanan, on se jäänyt minun vastuulle.

        Edellinen kirjoittaja puhui paikan hyvistä ja huonoista opettajista. Olen samaa mieltä, että opettajien välinen tasoero on jyrkkä. Paikassa on muutama hyvä opettaja (esim. taloushallintoa opettava keski-ikäinen nainen, markkinointia opettava räväkkä keski-ikäinen nainen, matemaattisia aineita ja muutakin opettava eläkeiässä oleva mies, keski-ikäinen ruotsin opettaja nainen, niin ikään keski-ikäinen englannin opettaja nainen ja oikeutta opettava nainen), mutta myös omitakeisia opettajia (kuten vähän kaikkeä opettava keski-ikäinen mies) ja luokattoman huonoja opettajia (käytännöstä mitään tietämätön, minuakin muille oppilaille haukkunut, selvästi hyvin toimeentuleva nainen, joka opettaa turhia juttuja sekä eräs paljon poissaollut mies, josta ei saa mitään irti). En tietenkään voi sanoa täällä näiden nimiä, mutta uskon, että jos edellinen kirjoittaja vielä täällä käy viestejä lukemassa, niin tunnistaa kyllä tyypit.

        Tiimityöt pois ja yksilötöitä tilalle. Se on kaikkein reiluinta.


      • sorge
        yksi opiskelija kirjoitti:

        Maanantaina alkaa taas uusi lukuvuosi. EVTEK:kkiä ei ole enää olemassa, vaan siitä on tullut Metropolia. Kovalla vaivalla löysin netistä, että ruoan tähän kouluun tekee Palmia. Se on Helsingin kaupungin firma ja ruoka ilmeisesti kaikista kamalinta. Siis paljon Sodexhoa ja Leppävaaran Laurean ruokaa kamalampaa. Ruokatauko on ilmeisesti yhä tunnin, vaikka koulun sisäisestä tiedotuskanavasta löytämässäni aikataulussa onkin ristiriitaisuuksia. Ei siinä ajassa kerkeä Tikkurilan Laureaan, Otaniemeen tai Haaga-Heliaan syömään. Jos on päivän aikana sopivaan aikaan pidempi tauko, aion kyllä kokeilla jotakin noista. Lisäksi kun hinta on noussut 2,60 euroon aion ottaa omia eväitä mukaan.

        Joka tapauksessa odotan koulun alkua innolla, sillä olen ollut lomalla jo toukokuun puolesta välistä saakka. Olen kuitenkin nähnyt monia painajaisia asiaan liittyen ja kaikki on epäselvää niin kuin Laurean kanssa aina, kun tiedottaminen on puutteellista ja jätetään viime tippaan.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että pitäisi löytää tiimi, jolla on samanlaiset tavoitteet. Noh, se on vähän vaikeaa, kun jää ylijäämäksi, eikä siis saa valita tiimiä, kun kukaan ei halua työskennellä minun kanssani. Tosin, keväällä tapahtui asioita, joiden perusteella osakkeideni luulisi olevan edes vähän nousussa, mutta tuskin niin kuitenkaan on. En edes tiedä ketään, joka on ilmoittautunut samaan toteutusryhmään kuin minä. Kukaan ei sitä edes minulta kysynyt. Valitsin ryhmän, johon ajattelin olevan tulossa vähiten porukkaa. Moni muukin taisi ajatella noin, sillä tämä ryhmä näyttää olevan kaikkein suurin. Toivon, että ne tyypit, joiden kanssa olen jo "työskennellyt" eivät tähän ryhmään ole tulossa. Näin vältyn kiusallisilta tilanteilta.

        Kesän aikana olen yrittänyt miettiä keinoja, joilla saisin tehdä työn alusta saakka yksin. Minä kun haluan hyviä arvosanoja ja olen valmis tekemään töitä niiden eteen, mutta en halua muiden saavan niitä "siivilläni". Aikaisemmin työn tekeminen kun ei ole muita tiimin jäseniä juuri kiinnostanut ja kun minä olen halunnut hyvän arvosanan, on se jäänyt minun vastuulle.

        Edellinen kirjoittaja puhui paikan hyvistä ja huonoista opettajista. Olen samaa mieltä, että opettajien välinen tasoero on jyrkkä. Paikassa on muutama hyvä opettaja (esim. taloushallintoa opettava keski-ikäinen nainen, markkinointia opettava räväkkä keski-ikäinen nainen, matemaattisia aineita ja muutakin opettava eläkeiässä oleva mies, keski-ikäinen ruotsin opettaja nainen, niin ikään keski-ikäinen englannin opettaja nainen ja oikeutta opettava nainen), mutta myös omitakeisia opettajia (kuten vähän kaikkeä opettava keski-ikäinen mies) ja luokattoman huonoja opettajia (käytännöstä mitään tietämätön, minuakin muille oppilaille haukkunut, selvästi hyvin toimeentuleva nainen, joka opettaa turhia juttuja sekä eräs paljon poissaollut mies, josta ei saa mitään irti). En tietenkään voi sanoa täällä näiden nimiä, mutta uskon, että jos edellinen kirjoittaja vielä täällä käy viestejä lukemassa, niin tunnistaa kyllä tyypit.

        Tiimityöt pois ja yksilötöitä tilalle. Se on kaikkein reiluinta.

        Ei ole mitään syytä kehua laureaa.

        Nää "ompas ihanaa" tyypit on niin syvältä että huh huh..mitään ei haluta kritisoida.

        Onko niin vaikeeta sanoa lehtoreille päin naama että tää on perseestä. No älkää vaan sanoko niin ei tule mitään muutoksia.


      • Voiko olla totta
        Laureasta valmistuva kirjoitti:

        Oli pakko näin kuukausia myöhässäkin tulla kommentoimaan tämän ketjun aloittajan kirjoitukseen.

        Ensinnäkin, jos olet itsenäistä työtä rakastava ja epäsosiaalinen, on AMK - myös Laurea- aivan väärä paikka sinulle (ellet sitten halua oppia olemaan erilainen). Asun kommuunissa, jossa on väkeä eri amkeista, ja aika selväksi on tullut, että ihan samoja ryhmätyöongelmia on kaikissa amkeissa, alasta riippumatta.

        Tiimityötaidoiltaan huonojen - ja niitä kehittämään haluttomien - näkökulmasta kyse on tietenkin turhasta asiasta, joka hankaloittaa heidän elämäänsä. Itse näen, että tiimityötaidot ovat paitsi väline, myös opittava asia: jos olisit huono matematiikassa, et kai heittäisi hanskoja tiskiin vain siksi, ettei se ole sinulle helppoa? (Minäkin olin kouluun tullessani itsenäistä työtä rakastava ja tiimejä vihaava ihminen, nyt valmistuessani taas tiedän pärjääväni tiimissä kuin tiimissä - hankalassa ja lusmuilevassakin. Itse olen ratkaissut asian neuvottelemalla heti kättelyssä, mitä numeroa ollaan suurin piirtein hakemassa, ja vaihtanut ryhmää, jos tavoitteet ovat aivan erilaiset. Ei se niin vaikeaa ole.)

        On totta, että kaikki eivät ole maailman motivoituneimpia, itsekin kuuluun joukkoon "ykkösellä läpi" (vaikka harvemmin sitä ykköstä kuitenkaan tulee) monissa aineissa - huonoilla kursseilla äänestän jaloillani, ja koska koulun, työn ja muu elämän yhteen sovittaminen on haasteellista, on kaikki priorisoitava. Huono kurssi ei mene minkään edelle, vaan siellä mennään siitä, mistä aita on matalin (tosin vain, jos en samalla vie muiden arvosanoja alas). Tälläkin taktiikalla on keskiarvoni pysynyt yli nelosen: pitää tehdä sitten täysillä, kun sen aika on. Itse olen toisaalta aina ollut nopea, tehokas ja hyvämuistinen, joten koulu on ollut minulle helppo ja "vaivaton".

        Eivät muuten ne kaikki "bisneshikarit" (hauska termi:) ) ole Heliassa (öm, lienevät itse asiassa ihan kauppakorkeassa), ei sinnekään ole vaikea päästä keskiverrolla lukiotodistuksella. (Itsekin olisin päässyt, Laureaan päädyin yksikön pienuuden ja sijainnin vuoksi.) Ihmisillä on monia syitä koulun valintaan. Itse asennoiduin aluksi niin, että kaikki muut olivat varmasti tosi tyhmiä (olin erittäin AMK-kielteinen) ja arvelin työskenteleväni lähinnä 19-vuotiaiden merkonomien kanssa. Ensimmäisen ryhmätyön porukan kanssa kyräiltyämme pari viikkoa tulivat taustat puheeksi, ja kävi ilmi, että neljän hengen tyttöporukkamme olivat kaikki kirjoittaneet lähinnä laudatureja:)

        Isoja eroja sitten onkin: itseäni on rasittanut tehdä työtä ammattikoululaisten kanssa, joiden äidinkieli on aivan mitä sattuu (älkää suuttuko, mutta osan todella on), mutta toisaalta, jos kaikki olisivat hyviä samassa asiassa, mitä järkeä tiimityössä olisi.

        Muita AMK:ja en ole käynyt, joten en osaa verrata, mutta hyvin olen duunia saanut ja niissä pärjännyt, kovasti tunnen kouluaikana oppineeni - ehdottomasti eniten tiimityötaitoja, esiintymisvalmiuksia, itsevarmuutta, organisointi- ja sopeutumiskykyä - eikä kaduta yhtään, vaikkei liiketalous unelmieni ala ollutkaan - olipahan jotain, mihin tuli haettua, kun ei muualle enää ehtinyt sinä keväänä hakea kun koulu alkoi maistua.

        On Laureassa monta huonoa maikkaa, järjetöntä kurssia ja typerää tehtävääkin (eikö kaikkialla?). Toisaalta siellä on myös erinomaisia opettajia, hyviä kursseja ja ihmisiä, joiden kanssa voi oikeasti tehdä asioita, jos vain itse on innostunut. Ilmapiiri on pieni, leppoinen ja rento, hyvin olen viihtynyt.

        Parjattu ruoka ihmetyttää, ainakin oma luokkani ja ystäväni kaikki pitävät siitä tosi paljon - itse käyn edelleen koululla syömässä usein, vaikka jo töissä olenkin, ja ainakin kasvisruoka on aina ollut tosi hyvää. Sen sijaan meillä on ollut yleinen mielipide, että Evtekin ruoka on aivan syömäkelvotonta.

        Parasta ruokaa saa muuten varmasti Tikkurilan Laureastan, nami:) (Ja hinta-laatu -suhteeltaan parasta Haaga-Heliassa, jossa on hävyttömän halpa ruoka...)

        "Eivät muuten ne kaikki "bisneshikarit" (hauska termi:) ) ole Heliassa (öm, lienevät itse asiassa ihan kauppakorkeassa), ei sinnekään ole vaikea päästä keskiverrolla lukiotodistuksella. (Itsekin olisin päässyt, Laureaan päädyin yksikön pienuuden ja sijainnin vuoksi.)"

        Jos tuo kirjoittamasi on totta, olet kyllä yksi typerimmistä ihmisistä, joita tiedän.


    • laurealainen

      Olisiko ehkä kannattanut tutustua laurean konseptiin ennen hakemista? Ryhmätyöt kuuluvat suurena osana laureaan. :DD

      Olisiko ehkä yliopisto tms. ollut sinulle parempi vaihtoehto? Siellä saa yksin puurtaa mielin määrin.

      • ...

        Ja tuliko mieleen, että Lauressa ruokkaa ilmaiseksi tekevät opiskelijat, jotka vetävät viikkoja putkeen täyttä päivää palkatta, koska keittiöjakso kuuluu restonomien ja palvelun tuottajien linjaan..ei se ruoka voi kauhean hyvää ollakkaan, kun sitä vääntävät ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat, joilla monella ei ole mitään aikaisempaa kokemusta keittiöhommista.

        Tosin, ei se ruoka sen kummempaa ole siellä tien toisella puolellakaan. Jos kunnon sapuskaa haluatte, niin kannattaa ehkä suosia lähialueen ravintoloita. Olen syönyt myös ammattikoulun ruokalassa muutaman vuoden ja voin sanoa, että Laurean ruoka on siihen verrattuna monin kerroin parempaa.

        Opiskelin Laureassa muutaman vuoden ja juuri tuo tiimityöskentely jäi mieleen. Se joko sopii tai sitten ei. Olen ollut ryhmissä, jotka eivät toimi ja myös ryhmissä, joissa kaikki tekevät hommansa. Loppuvaiheessa hakeuduin tietoisesti ryhmiin, joissa tiesin ihmisten tekevän hommansa ja tein itsekin. Eipä juuri kuitenkaan ko.koulusta paljon hyviä muistoja jäänyt..onneksi pääsin vaihtamaan "parempaan":)


      • tää laurea
        ... kirjoitti:

        Ja tuliko mieleen, että Lauressa ruokkaa ilmaiseksi tekevät opiskelijat, jotka vetävät viikkoja putkeen täyttä päivää palkatta, koska keittiöjakso kuuluu restonomien ja palvelun tuottajien linjaan..ei se ruoka voi kauhean hyvää ollakkaan, kun sitä vääntävät ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat, joilla monella ei ole mitään aikaisempaa kokemusta keittiöhommista.

        Tosin, ei se ruoka sen kummempaa ole siellä tien toisella puolellakaan. Jos kunnon sapuskaa haluatte, niin kannattaa ehkä suosia lähialueen ravintoloita. Olen syönyt myös ammattikoulun ruokalassa muutaman vuoden ja voin sanoa, että Laurean ruoka on siihen verrattuna monin kerroin parempaa.

        Opiskelin Laureassa muutaman vuoden ja juuri tuo tiimityöskentely jäi mieleen. Se joko sopii tai sitten ei. Olen ollut ryhmissä, jotka eivät toimi ja myös ryhmissä, joissa kaikki tekevät hommansa. Loppuvaiheessa hakeuduin tietoisesti ryhmiin, joissa tiesin ihmisten tekevän hommansa ja tein itsekin. Eipä juuri kuitenkaan ko.koulusta paljon hyviä muistoja jäänyt..onneksi pääsin vaihtamaan "parempaan":)

        Kai täältä nyt joltain jotain positiivista sanottavaa koulusta löytyy... alkaa vähän ahdistaa kun olen tavallaan pakkotilanteen edessä, pisteet ei riittäny muualle ja koska olen jo 26, en aio odottaa puolta vuotta tms. että hakisin muualle(eikä matkailuun voi edes hakea syksyllä). Mulla oli kolme hakutoivetta matkailuun ja sitten tämä hotelli- ja ravintola-ala.. sain slaagin ekan kerran kun kuulin tosta keittiöharjottelusta, en ole ikinä ollut mitenkään kiinnostunut tästä puolesta, mutta eiköhän se nyt mene siinä pari viikkoa.. Suunnitelmani on junailla itseni hyvään yliopistoon Keski-Eurooppaan tokana vuonna vaihtoon, ja jos tykästyn opiskeluun siellä, jään sinne. ;)

        Kai se yks vuosi menee nyt vaikka päällä seisten, omasta asenteesta se kai on eniten kiinni.. Vaikka tietysti alhaiset pistemäärät tarkoittavat myös joukkoa ihmisiä, jotka eivät ole koulussa tosissaan, ryhmätöissä tämä varmasti näkyy.

        Itsellä veri vetää ulkomaille, joten jos harjoittelut (yht. 6kk?) tekee ulkomailla ja kokonaisen vuoden vaihdossa, niin itse koulussa tekisi vain puolet tutkinnosta..


      • tytto_86
        tää laurea kirjoitti:

        Kai täältä nyt joltain jotain positiivista sanottavaa koulusta löytyy... alkaa vähän ahdistaa kun olen tavallaan pakkotilanteen edessä, pisteet ei riittäny muualle ja koska olen jo 26, en aio odottaa puolta vuotta tms. että hakisin muualle(eikä matkailuun voi edes hakea syksyllä). Mulla oli kolme hakutoivetta matkailuun ja sitten tämä hotelli- ja ravintola-ala.. sain slaagin ekan kerran kun kuulin tosta keittiöharjottelusta, en ole ikinä ollut mitenkään kiinnostunut tästä puolesta, mutta eiköhän se nyt mene siinä pari viikkoa.. Suunnitelmani on junailla itseni hyvään yliopistoon Keski-Eurooppaan tokana vuonna vaihtoon, ja jos tykästyn opiskeluun siellä, jään sinne. ;)

        Kai se yks vuosi menee nyt vaikka päällä seisten, omasta asenteesta se kai on eniten kiinni.. Vaikka tietysti alhaiset pistemäärät tarkoittavat myös joukkoa ihmisiä, jotka eivät ole koulussa tosissaan, ryhmätöissä tämä varmasti näkyy.

        Itsellä veri vetää ulkomaille, joten jos harjoittelut (yht. 6kk?) tekee ulkomailla ja kokonaisen vuoden vaihdossa, niin itse koulussa tekisi vain puolet tutkinnosta..

        minulla on jonkin verran tuttuja ja kavereita laureassa eri koulutusohjelmissa ja hyvin paljon on itsestä miten koulussa viihtyy, niinkuin aina. jos on avoin ja valmis ryhmätyöskentelyyn nii laurea on oikein mukava paikka opiskella. itse pääsin myös leppävaaraan ja lähen hyvillä mielin opiskelemaan ;)


      • tää laurea
        tytto_86 kirjoitti:

        minulla on jonkin verran tuttuja ja kavereita laureassa eri koulutusohjelmissa ja hyvin paljon on itsestä miten koulussa viihtyy, niinkuin aina. jos on avoin ja valmis ryhmätyöskentelyyn nii laurea on oikein mukava paikka opiskella. itse pääsin myös leppävaaraan ja lähen hyvillä mielin opiskelemaan ;)

        Ok, kiva kuulla, että siellä ei kaikki oo 18-kesäsiä ja ruikuttajia..:D Mitä sä alat lukemaan?


      • opiskelija x
        ... kirjoitti:

        Ja tuliko mieleen, että Lauressa ruokkaa ilmaiseksi tekevät opiskelijat, jotka vetävät viikkoja putkeen täyttä päivää palkatta, koska keittiöjakso kuuluu restonomien ja palvelun tuottajien linjaan..ei se ruoka voi kauhean hyvää ollakkaan, kun sitä vääntävät ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat, joilla monella ei ole mitään aikaisempaa kokemusta keittiöhommista.

        Tosin, ei se ruoka sen kummempaa ole siellä tien toisella puolellakaan. Jos kunnon sapuskaa haluatte, niin kannattaa ehkä suosia lähialueen ravintoloita. Olen syönyt myös ammattikoulun ruokalassa muutaman vuoden ja voin sanoa, että Laurean ruoka on siihen verrattuna monin kerroin parempaa.

        Opiskelin Laureassa muutaman vuoden ja juuri tuo tiimityöskentely jäi mieleen. Se joko sopii tai sitten ei. Olen ollut ryhmissä, jotka eivät toimi ja myös ryhmissä, joissa kaikki tekevät hommansa. Loppuvaiheessa hakeuduin tietoisesti ryhmiin, joissa tiesin ihmisten tekevän hommansa ja tein itsekin. Eipä juuri kuitenkaan ko.koulusta paljon hyviä muistoja jäänyt..onneksi pääsin vaihtamaan "parempaan":)

        Mä tykkään Laurean sapuskoista! Käyn syömässä 2 paikkakunnan Laurean yksiköissä, kun mulla on kursseja molemmissa. (Tikkurila, Hyvinkää).
        Hintakin edullinen verrattuna pizzeriaan.


    • Lähiopetus

      Ainevalikoimasta päätellen opiskelet liiketaloutta. Metropolian liiketalousyksikössä ei tarvitse stressata tiimitöillä. Opetus on vanhanaikaista lähiopetusta, joka sopii kaltaisellesi ahkeralle puurtajalle kuin nenä päähän. Vaihda Metropoliaan.

      • kokemusta on.

        Ainevalikoimasta päätellen opiskelet liiketaloutta. Metropolian liiketalousyksikössä ei tarvitse stressata tiimitöillä. Opetus on vanhanaikaista lähiopetusta, joka sopii kaltaisellesi ahkeralle puurtajalle kuin nenä päähän. Vaihda Metropoliaan.


        Ei se parane metropoliaankaan vaihdettaessa.Opiskelin ensimmäisen vuoden liiketaloutta Laureassa, toisen vuoden Metropoliassa.Ero oli hyvin pieni, lähen olematon.En lähtisi toiste moista vaivaa näkemään.Jos todella haluat panostaa ja opiskella liiketaloutta niin suosittelen sinulla kauppakorkeakoulua.Sinne ei niin helpolla pääsekkään.


      • International Business
        kokemusta on. kirjoitti:

        Ainevalikoimasta päätellen opiskelet liiketaloutta. Metropolian liiketalousyksikössä ei tarvitse stressata tiimitöillä. Opetus on vanhanaikaista lähiopetusta, joka sopii kaltaisellesi ahkeralle puurtajalle kuin nenä päähän. Vaihda Metropoliaan.


        Ei se parane metropoliaankaan vaihdettaessa.Opiskelin ensimmäisen vuoden liiketaloutta Laureassa, toisen vuoden Metropoliassa.Ero oli hyvin pieni, lähen olematon.En lähtisi toiste moista vaivaa näkemään.Jos todella haluat panostaa ja opiskella liiketaloutta niin suosittelen sinulla kauppakorkeakoulua.Sinne ei niin helpolla pääsekkään.

        Ainakin Metropolian ja Haaga-Helian välillä oli minusta tosi suuri ero. Metropoliassa opetus on tosi normaalia (olkoon sitten jonkun mielestä vanhanaikaista) ja yksin puurtamista on paljon. Tykkään opiskella asiat asioina ilman mitään turhia ryhmätyökiemuroita. Monet asiat ovat sellaisia, että niitä ei opi seurustelemalla vaan opiskelemalla.

        Sitä paitsi osa Metropolian opettajista opettaa myös kauppakorkeassa, ja he ovat sanoneet että käsittelemme samoja asioita kuin sielläkin.


    • yksi opiskelija

      Syksyllä minulla alkaa 3.vuosi Laureassa. Toinen opiskeluvuoteni oli ihan samanlaista menoa, joiltain osin vielä pahempaa kuin 1.vuonna. Päättyneen lukuvuoden aikana kukaan muu opiskelija ei tullut juttelemaan kanssasi edes sen vertaa, mitä ensimmäisenä vuonna. Monet muut minua paljon nuoremmat opiskelijat tuntuivat lisäksi halveksivan minua. Taaskaan kukaan ei auttanut minua mitenkään. Kyllä minä tiedän, että olen erilainen, mutta olisihan se mukavaa, jos joku edes yrittäisi tutustua minuun. Toisaalta samanlainen meno on jatkunut jo noin 10 vuoden ajan riippumatta siitä, mitä koulua olen käynyt. Joskus 8.-9.luokan paikkeilla minulla oli vielä jonkinlaisia ystäviä, eikä kukaan näistäkään ole pitänyt minuun mitään yhteyttä.

      Toisten opiskelijoiden vihamiehinen suhtautuminen minuun ei kukaan ollut kaiken huippu. Monesti näytti myös siltä, että opettajatkin pitivät minua ihan tyhmänä jne. Tietysti jouduin tekemään aivan kaikki työt yksin, mutta eihän se minun vika ole jos kukaan ei halua olla kanssani missään tekemisissä. Lisäksi sain ilmeisen vahingossa selville, että myös opettajat ovat puhuneet minusta pahaa ja naureskelleet minulle. Kukaan opettajista ehkä yhtä poikkeusta lukuunottamatta ei kuitenkaan ollut valmis auttamaan minua. Toisaalta samanlaista kyttäystä vailla avun tarjontaa olen kohdannut yhteiskunnan taholta ja muualtakin jo pitkään. Lisäksi vaikuttaa myös siltä, että kaikki tahot, niin opettajat kuin muut opiskelijatkin olettavat kyseenalaistamatta minun selviytyvän yksin joskus jopa ylitsepääsemättömästä työtaakasta. Tuskin he itse pystyisivät sellaisiin suorituksiin, joihin minä olen pakon saattelemana yltänyt. Kukaan muu opiskelija ei ole koskaan ihmetellyt sitä, miten olen pystynyt tekemään suuritöiset työt yksin. Tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että pitävät sitä luonnollisena.

      Ruoka on edelleen pahaa ja koulun "ruokalan" palvelu huonoa. Kyllähän koulun opiskelijat tästä palautetta antavat, mutta se ei tunnu vaikuttavan mihinkään.

      Olen teoriassa suorittanut kaikki tutkintooni kuuluvat opinnot, vain työharjoittelu ja opinnäytetyö puuttuu. Otin kuitenkin syksyksi 20 ov lisäopintoja. Suurin este valmistumiselleni ensi keväänä onkin tuo työharjoittelujen puute. Minä kun en ole suorittanut kumpaakaan tutkinnon työharjoitteluista, eikä tuossa suhteessa ole näkyvissä mitään toivoa. Tästä asiasta olen keskustellut monen opettajan kanssa, mutta millään tavalla eivät ole olleet minua auttaneet.

      On totta, että hakiessani Laureaa en tutustunut koulun opetussuunnitelmiin jne. Minun oli kuitenkin haettava huonoon kouluuun, koska useasta yrityksestäni huolimatta en ollut koskaan päässyt Haaga-Heliaan. Tällaisen huonon lukion päästötodistuksen/yo-todistuksen saaneen kuin minä näyttää olen pakko tyytyä huonoon. Kevään 2009 amk-haussa hain Haaga-Heliaan restonomi-linjalle. En tietenkään päässyt. Sen sijaan keväällä 2009 ylioppilaaksi kirjoittanut siskoni pääsi Haaga-Helian liiketalouteen ensimmäisellä yrityksellään, eikä edes hyppinyt riemusta, suri vain kuin ei päässyt Pasilaan. Lisäksi pikkusiskoni on onnistunut saamaan ihan kunnolliselta vaikuttavan työpaikan yrityksestä, johon itse olen hakenut useita kertoja, tuloksetta. Totta kain olen kateellinen, kun vuosia nuorempi siskoni on jo saanut ilman kärsimystä sen, mitä itse olen havitellut jo vuosia tuloksetta.

      Menemättä tarkemmin yksityiskohtiin elämäni on ollut vaikeaa, enkä ole saanut mitään ilmaiseksi. Ainoita asioita, joita olen vuosiin enää halunnut on ollut hyvän koulutuksen hankkiminen ja sen edellytyksenä pääsy hyviin kouluihin. Ensi keväänä haen kyllä niin moneen kouluun, että johonkin on pakko päästä. "Varsinaisen liiketalouden" jätän kyllä taakseni heti valmistumiseni jälkeen. Minulla on mielessä ihan muita juttuja.

      • toivokas epäonnistuja

        kuulostat ahkeralle opiskelijalle, mutta ehkä sinun pitäisi tässä asiassa siskoasi koskien muistaa, että on myös ihmisiä jotka eivät yrityksistä huolimatta saa mitään amk paikkaa.. olisit ylpeä, kun kouluun pääsit ja ymmärrettävästi siellä kokonaisuudessa pärjäät, vaikkeivät ryhmätyöt herkkua olekaan. itse hain taas kerran kouluun, mutta paikka jäi taas haaveeksi, vaikka en mihinkää "hyviin" kouluihin hakenutkaan.
        kadehtimisen sijaan neuvoisin keskittymään oleelliseen, ole iloinen siskosi ja lisäksi itsesi puolesta. ehkä voitte hyödyntää toinen toistenne neuvoja ja mietteitä? työpaikasta sanon viellä sen verran, että ei muuta kun hakemuksia lähettämään. laman takia niitä paikkoja ei tuoda kotiovelle valitettavasti, pää pystyyn! (itse olen siivoojana, paska työ mutta kuitenkin rahaa tulee ja olen tyytyväinen kun edes jotain työtä sain)


    • kuules nyt

      vaan elämää ja luonnonlakia :) Amerikkalaisen yliopiston tekemän laajan tutkimuksen mukaan jo peruskoulussa alkaa näkyä tulevat päälliköt ja johtajat työntekijöiden joukosta. Eritoten ylemmässä koulutuksessa ne jotka teettävät muilla hommat, ovat työelämässä yleisesti johtavassa asemassa ja ne jotka ovat tunnollisia, eli orjia, ovat heidän alaisiaan esim sihteereitä, jolloin he voivat jatkaa jo koulussa tutuksi tullutta kuviota, eli tehdä kaikki hommat.

      Get used to it, koskapa olet jo puolesi osoittanut :)

      • yksi opiskelija

        Etpä ole tainut paljoa miettiä tuota viestiä kirjoittaessasi. Olkoon totuus mikä tahansa, niin tuo selvästi ivalliseen sävyyn kirjoitettu viesti loukkaa minua. Kuulostat ihan monilta meidän koulun opiskelijoita, joiden mielestä tilanne on oikein ja siltä, että kaikki minulle tapahtunut on omaa syytäni. Meidän koulussa vallitsee monessa suhteessa sellainen teinimeininki, jossa kaikki vähänkin erilaiset jätetään kaiken ulkopuolelle, minkä minä sille voin. Et selvästikään ymmärrä sitä, mitä yritin sanoa. Enkä minä "puoltani" ole valinnut, asiat ovat vain menneet näin. En myöskään enää pitkään aikaan ole tehnyt mikään kenellekään. En tiedä totuutta, mutta vaikutat myös häikäilemättömältä siivilläeläjältä, jonka mielestä on oikein, että muut tekevät työt. Kyllä se kylmä maailma sinullekin vielä valkenee.


      • pirjoke
        yksi opiskelija kirjoitti:

        Etpä ole tainut paljoa miettiä tuota viestiä kirjoittaessasi. Olkoon totuus mikä tahansa, niin tuo selvästi ivalliseen sävyyn kirjoitettu viesti loukkaa minua. Kuulostat ihan monilta meidän koulun opiskelijoita, joiden mielestä tilanne on oikein ja siltä, että kaikki minulle tapahtunut on omaa syytäni. Meidän koulussa vallitsee monessa suhteessa sellainen teinimeininki, jossa kaikki vähänkin erilaiset jätetään kaiken ulkopuolelle, minkä minä sille voin. Et selvästikään ymmärrä sitä, mitä yritin sanoa. Enkä minä "puoltani" ole valinnut, asiat ovat vain menneet näin. En myöskään enää pitkään aikaan ole tehnyt mikään kenellekään. En tiedä totuutta, mutta vaikutat myös häikäilemättömältä siivilläeläjältä, jonka mielestä on oikein, että muut tekevät työt. Kyllä se kylmä maailma sinullekin vielä valkenee.

        Heips! Pikkusisareni opiskelee kanssa Laureassa ja olen saanut kuulla mitä hirveämpi tarinoita sieltä! Ryhmätyöt on hanurista ja porukka elää ku pellossa!


      • en kirjoittanut
        yksi opiskelija kirjoitti:

        Etpä ole tainut paljoa miettiä tuota viestiä kirjoittaessasi. Olkoon totuus mikä tahansa, niin tuo selvästi ivalliseen sävyyn kirjoitettu viesti loukkaa minua. Kuulostat ihan monilta meidän koulun opiskelijoita, joiden mielestä tilanne on oikein ja siltä, että kaikki minulle tapahtunut on omaa syytäni. Meidän koulussa vallitsee monessa suhteessa sellainen teinimeininki, jossa kaikki vähänkin erilaiset jätetään kaiken ulkopuolelle, minkä minä sille voin. Et selvästikään ymmärrä sitä, mitä yritin sanoa. Enkä minä "puoltani" ole valinnut, asiat ovat vain menneet näin. En myöskään enää pitkään aikaan ole tehnyt mikään kenellekään. En tiedä totuutta, mutta vaikutat myös häikäilemättömältä siivilläeläjältä, jonka mielestä on oikein, että muut tekevät työt. Kyllä se kylmä maailma sinullekin vielä valkenee.

        tuota ivalliseen sävyyn tai haukkunut sinua. Tutkimus se vaan oli ja valitettavan oikeassa vielä.

        Kylmä maailma on jo jotakin opettanut minulle. Valmistuin ammattikorkeasta jo vuosia sitten ja olen ollut työelämässä hyvän aikaa. Kokemukseni mukaan opiskeluaika ei ole vielä mitään ja todellinen ketutus tulee vastaan sitten kun valmistut ja päädyt 10 kertaa stressaavampaan työelämän oravanpyörään. Siellä ei olla niin helläkätisiä sitten ketään kohtaan, kuten vielä koulussa, joten suosittelen jo nyt opettelemaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos systeemiä ja kasvattamaan sietokykyä törkeääkin meininkiä vastaan. Samanlaiset tyypit ne siellä työpaikallakin on vastassa, ei ne mihinkään koulun jälkeen katoa tai muutu.

        Syy miksi intouduin kirjoittamaan sinulle oli tietynlainen testaus huvikseni... testaus jota et läpäissyt. Oikea suhtautuminen olisi ollut nauraa tuolle ja unohtaa sen jälkeen. Taidat olla jotenkin tosi herkkänahkainen ja loukkaannut vähän joka asiasta ja analysoit ihan liikaa kaikkea ja kaikkia suhteessa itseesi. Miksi otat niin paljon itseesi joka asiasta? Opettele tuntemaan itsesi paremmin, arvosta itseäsi, pidä omia puoliasi ja älä ota itseesi joka asiasta. Hyväksikäyttö, perusteeton negatiivinen arvostelu ja kuppikuntien hylkiminen on vain pieni osa tulevaisuuttasi työelämässä. Jollet sitten pistä pystyyn omaa lafkaa ja ole itsesi herra, mutta sittenkin sidosryhmien kanssa on vääntämistä ja luovimista ihan tarpeeksi.

        Ja oikein, et tiennyt totuutta minusta ihmisenä...


      • kiva keskustelu muuten :D

        yleensä kyllä ne, jotka peruskoulussa teetättävät työt muilla eli laiskottelevat kun ahkerat ja tunnollise tekevät työt, ovat hieman heikompitasoisia ja menevät ammattikouluun - josta tunnetusti ei johtotason ihmisiä valmistu. puhun siis vain omista kokemuksistani, peruskoulusta ja sen jälkeenkin. työnteolla täällä asema saavutetaan, joten ei varmaan hirveästi auta luistaa ryhmätöistä jos johtajan pallia tavoittelee...


    • mitä meininkiä

      hakekaapa vaihtoo otaniemen laureaan, se on rakkaus! itehän tosin opiskelen fysioterapiaa, eikä nakerra! :)

    • jatkoa keskusteluun

      Tekisi niin kovasti mieli kertoa omien kokemuksieni perusteella koulun kamalimman ja ilmeisesti myös vihatuimman opettajan nimi. Mutta enhän minä voi sitä täällä tehdä. Toteampa vain, että ko. henkilöllä on samat nimikirjaimet kuin toisella nykyään formula 1- sarjassa ajavalla suomalaisella.

      • Opiskeleva nuori

        Laureassa on omat huonot puolensa kuten muissakin paikoissa joissa on ihmisiä. Opettajia ja opiskelijoita mahtuu moneen junaan. Valitettavasti kaikki eivät pidä Laurean LbD tavasta opettaa. Valitettava tosiasia on, että Laureasta valmistuvat ihmiset joutuvat jatkossakin tekemään työelämässä töitä ryhmissä.

        Jos teillä on valitettavaa opetuksen laadusta tai koette saaneenne epätasapuolista kohtelua neuvoisin teitä kääntymään opiskelijakunnan puoleen. Heidän lakiin perustuva oikeus ja velvollisuus on valvoa opiskelijoiden etuja.


      • äänestä jaloillasi
        Opiskeleva nuori kirjoitti:

        Laureassa on omat huonot puolensa kuten muissakin paikoissa joissa on ihmisiä. Opettajia ja opiskelijoita mahtuu moneen junaan. Valitettavasti kaikki eivät pidä Laurean LbD tavasta opettaa. Valitettava tosiasia on, että Laureasta valmistuvat ihmiset joutuvat jatkossakin tekemään työelämässä töitä ryhmissä.

        Jos teillä on valitettavaa opetuksen laadusta tai koette saaneenne epätasapuolista kohtelua neuvoisin teitä kääntymään opiskelijakunnan puoleen. Heidän lakiin perustuva oikeus ja velvollisuus on valvoa opiskelijoiden etuja.

        On erittäin kuluttavaa ryhtyä hakemaan oikeutta oikeusteitse tai oppilaskunnan kautta. Valituksen jälkeen on hankalaa tehdä töitä yhdessä kyseisen opettajan tai tämän kollegoiden kanssa. Huomattavasti vähemmällä pääsee kun vaihtaa vähin äänin oppilaitosta. Laurean strategiassahan on keskeistä asiakaslähtöisyys. Opiskelija on asiakas, ja jos tarpeeksi moni asiakas äänestää jaloillaan, niin ehkä tästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä.


      • Opiskeleva nuori
        äänestä jaloillasi kirjoitti:

        On erittäin kuluttavaa ryhtyä hakemaan oikeutta oikeusteitse tai oppilaskunnan kautta. Valituksen jälkeen on hankalaa tehdä töitä yhdessä kyseisen opettajan tai tämän kollegoiden kanssa. Huomattavasti vähemmällä pääsee kun vaihtaa vähin äänin oppilaitosta. Laurean strategiassahan on keskeistä asiakaslähtöisyys. Opiskelija on asiakas, ja jos tarpeeksi moni asiakas äänestää jaloillaan, niin ehkä tästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä.

        Jos valitus menee opiskelijakunnalle, he harvoion menevät keskustelemaan yksittäisen opettajan kanssa opiskelijan asiasta ellei sitä ole erikseen pyydetty.

        Laurea on noin 8000 opiskelijan ammattikorkeakoulu. Toimipisteitä löytyy 7. Laureassa toimii opiskelijakunta LAUREAMKO. Sillä on neljä vakituista työntekijää, noin 10 hengen hallitus ja jokaisessa toimipisteessä jaosto johon kuuluu 5-20 opiskelijaa.

        LAUREAMKO:ssa hallitus on keskeisessä roolissa. He tapaavat koulun johtoa säännöllisesti ja osallistuvat eri työryhmiin, jotka käsittelevät kaikille toimipisteille yhteisiä asioita. Opiskelijakunnalla on muös oikeus nimetä edustajansa kaikkiin koulun monijäsenisiin työryhmiin.

        LAUREAMKO:n jaostot keskittyvät paikallisiin asioihin ja tapaavat yksikköjen johtoa sekä käyvät yksikköjen työryhmissä.

        Opiskelijakunta pitäisi varmasti suotavana, että heidän tietoonsa tuotaisiin epäkohtia. Muuten erityisesti hallituksen jäsenet ovat epäsuotuisessa tilanteessa, koska he eivät voi puuttua asioihin työryhmien kokouksissa. Suurin osa Laurean ongelmista on lähtöisin Tikkurilan ylimmästä kerroksesta ja niissä on rehtorin nimi alla.

        Yksinkertaisempaa on tietenkin vaihtaa oppilaitosta, mutta etenkin näin rajun toimenpiteen kohdalla olisi hyvä kertoa opiskelijakunnalle syistä. Tämä palvelisi yhteistä hyvää ja antaisi heille faktatietoa asioihin puuttumiseen.


    • yksi opiskelija

      Uusi kouluvuosi alkaa siis 1 kuukauden ja muutaman päivän kuluttua. Vaikka koulussa onkin paljon epäkohtia, olen jo pitkään odottanut koulun alkua, koska nyt kesällä minulla ei ole ollut mitään tekemistä. Sama tilanne oli viime kesänä ja monena sitä ennen, mutta jostain syystä tämä kesä on mennyt nopeammin. Minulla on ollut paljon aikaa miettiä asioita. Tiedän, että koulussa mikään tuskin muuttuu, enkä edes uskalla toivoa sitä.

      Käsittääkseni syksyn opintojaksoillani opettaa vain mukavia ja ok-opettajia, tosin joukossa taitaa olla henkilö, jonka kanssa en ole aikaisemmin ollut tekemisissä. Onneksi opinto-ohjelmani puitteissa minulla ei näytä olevan mitään yhteyttä koulun kamalimpiin opettajiin. Tuota opettajaa, jolla on samat nimikirjaimet kuin toisella nykyisistä suomalaisista formulakuskeista pyrin kuitenkin välttämään kaikin tavoin. Jos tulee käytävällä vastaan, yritän livahtaa tilanteesta niin nopeasti kuin mahdollista. Onneksi en kuitenkaan ole ainoa jolla on huonot välit tähän henkilöön, vaikka tuntuukin ottaneen erityisesti minut silmätikukseen. Samasta paikasta löytyy kuitenkin myös kaksi aivan toisenlaista mukavaa ja auttavaista opettajaa, josta kaikki tuntuvat pitävän. Ei näidenkään nimiä voi täällä julkaista, mutta opettavat sellaisia asioita, että uskon monien vähintäänkin liiketalouden opiskelijoiden joutuvan näiden mukavien opettajien kanssa tekemisiin. Tosin juttu taitaa olla sama myös tuon kamalan opettajan kanssa ...

      Onneksi minulla ei myöskään ole viikossa kovinkaan montaa sellaista päivää, jolloin minun pitäisi syödä koulussa. Joskus tällaisinä päivinä taidan jopa syödä koulussa, joskus menen Selloon syömään.

      Vaikka koulua pitäisikin mielestäni kehittää monessa suhteessa, odotan siis kuitenkin koulun alkua. Koulun alettua pääsen myös aloittamaan myös opinnäytetyöni tekemisen. Onneksi aihe on suunnilleen tiedossa, mutta mikään muu siihen liittyvä ei sitten olekaan.

      Ymmärtääkseni jotkut Laureassa ja nimenomaan Leppävaarassa nyt syksyllä opintonsa aloittavat ovat lukeneet tätä keskustelua. Tarkoituksenani ei ollut pelotella, vaan kertoa "totuus" kaiken takaa. Totuus on kuitenkin, että itse en tiennyt koulusta juuri mitään opinnot aloittaessani. Kyllä Laureassakin pystyy oppimaan kaikenlaista, kunhan asennoituu niin, että haluaa oppia kaikesta eteen tulevasta kurasta huolimatta. Tietysti uskon kuitenkin, että olisin oppinut kokonaisuudessaan paremmin jossakin "paremmassa" koulussa, jossa monet oppimistuloksia edistävät asiat, kuten "perinteiset opetusmetodit", oikeanlainen opettaja ja oppilasaines sekä esim. tarjottavan ruoan laadukkuus olisivat kunnossa. Ovathan korkeakouluopinnot ja tutkinnon suorittaminen sinällään jokin saavutus, vaikka nykyisellään tällainen tutkinto ei näytäkään tuovan työpaikkaa.

      • Kunniaan Laureassa

        Viittasit tuossa edellisessä viestissäsi, että sulla olisi ideoita miten Laureaa tulisi kehittää. Voisitko ystävällisesti lähettää ne opiskelijakunnan koulutuspoliittiselle vastaavalle niin hän voisi ajaa niitä eteenpäin. Osoite löytyy opiskelijakunnan sivuilta kohdasta organisaatio -> hallitus


    • fiona79

      Olen myös opiskellut kyseisessä opinahjossa liiketaloutta, mutten opiskele enää, koska jätin opintoni kesken reilut puoli vuotta sitten. Myönnettäköön, että omalla kohdallani oli hätiköity päätös lähteä opiskelemaan liiketaloutta, koska ala ei kuitenkaan ole se, mikä minua eniten kiinnostaa. Seuraavaksi aionkin pyrkiä kouluun ja alalle, johon todella haluan, vaikka pääseminen sinne onkin vaikeampaa.

      Pystyn osittain allekirjoittamaan nuo negatiiviset kokemukset, mitä täällä on Laureasta kirjoitettu. Ryhmätöistä muistuu mieleen niin hyviä kuin huonojakin puolia. Kerran sain tehdä lähes kaiken yksin, kun muita ryhmän jäseniä ei näkynyt tai kuulunut yhteisiin tapaamisiin, eivätkä he vastanneet yhteydenottoihinkaan. Puhuin asiasta opettajille, jotka vastasivat tuolloin käynnissä olleesta ryhmätyöstä, mutta heitäpä ei ongelmani kiinnostanut. Kuitenkin valitettuani tuosta epäoikeudenmukaisuudesta tarpeeksi ja ylemmille tahoille, tulin lopulta kuulluksi. Ei pidä antaa periksi noiden siivelläeläjien kanssa. Niitä on varmasti muissakin kouluissa ja työelämässä myös! Ymmärrän, että on kuluttavaa ja rasittavaa joutua tekemään muiden työt ja sitten vielä saada epäoikeudenmukaista kohtelua opetushenkilökunnan taholta, mutta täytyy pitää puolensa ja olla sinnikäs. Oman kokemukseni mukaan tulee parhaiten kuulluksi esittämällä asiat rauhallisesti ja määrätietoisesti sekä mielellään kasvotusten, kelle sitten oletkin puhumassa.

      Yhden opettajan kanssa oli myös huomattavan paljon ongelmia niin minulla kuin muillakin opiskelijoilla. En tiedä, onko tuo opettaja enää Laurean leivissä, toivottavasti ei. Hän sanoi monta kertaa suoraan, ettei hänen työnsä kiinnosta häntä p*skan vertaa ja viljeli muutenkin kaikenlaisia asiattomuuksia ja loukkauksia. Tällaisessa tapauksessa ei pidä jäädä vain jupisemaan tumput suorina, vaan antaa palautetta. Itse kerroin opettajan käytöksestä Laurean ylemmille tahoille (taisin tulla tutuksi siellä;) ja toivon palautteellani olleen vaikutusta.

      Kuten nyt kuitenkin näkyy, näin lopulta parhaaksi erota Laureasta. Osittain syynä oli vääräksi kokemani ala ja osittain itse koulu. En ole sen tyyppinen ihminen, että valittaisin ja kitisisin siitä, kuinka maailma kohtelee minua väärin, vaan tartun toimeen ja teen jotain asioiden eteen. Siispä erosin koulusta. Mielestäni minun ei kannattanut jäädä sinne, koska motivaationi ei ollut enää kovin korkealla ja olisin vain tehnyt hallaa niin itselleni kuin muillekin. Korkeakouluopiskelu on kuitenkin vapaaehtoista ja kouluja sekä aloja on lukuisia, joten aina voi yrittää vaihtaa.

    • HeRi

      Kyllä... Joskus ryhmätyöt ottavat pattiin. Mutta ajattelitko työpaikkaakin vaihtaa aina, kun työtoverin naama ei miellytä. Se nyt on vaan fakta, että ryhmätöitä pitää oppia tekemään. Miten voit saada ryhmätyöstä arvosanan, jos olet tehnyt sen yksin? Yksi tarkoitusperähän tässä on juuri se , että opit tekemään töitä erilaisten ihmisten kanssa.

      Ja jos pidät yksin työskentelystä ja olet valmist tekemään paljon töitä menestyksesi eteen, niin miksi valitat siipeilijöistä. Mitä luulet heidän saavuttavan koskaan työelämässä, jos kerta eivät ole koulun penkillä viihtyneet. Mitä tekee tutkintotodistuksella, jos käytännön taidot ovat nolla. Ole ylpeä itsestäsi ja osoita osaamisesi! Hätätilassa PUHU RYHMÄSI KANSSA, älä valita. Näin me ollaan paljon ongelmia ratkaistu hyvissä väleissä!

      Mitä ruokaan tulee, niin kovin monta kertaa en ole Leppävaarassa syönyt (tulin Järvenpään toimipisteestä Leppävaaraan!), mutta enpä usko kouluruoan maineen koskaan olleen mitää gourmet mättöä! Eli sama valitushan tämä on, kuin ala-asteelta lähtenyt kumiperunakeskustelu, nyt vain vanhempien ihmisten suusta. Jos ruoasta maksaa 2,6 e, niin mitään sisäfilettähän sillä ei saa, vaikka kelan tuet siihen päälle vielä tulevatkin. Kokeilkaa itse ostaa lämmin ateria, salaatti, leivät ja juomat tuolla hinnalla! Puuroksi menee, jos meinaa pärjätä!

      Laureassa tehdään paljon ryhmätöitä. Sopii heille, jotka pitävät ryhmätöistä tai haluavat kehittyä niiissä. Te, jotka ette pidä niistä: miksi ylipäätään haitte kouluun? Olisi monta vaivaa säästynyt, kun olisi viitsinyt ottaa selvää.

      Ja vieläpä teille, jotka sanotte, ettei parempaakaan päässy, ni sitten tonne. Mitäpäs, jos minä sanon, että poikaystäväni on aika hinari, mut ku ei hitto parempaakaan saanut, ni pakko ottaa se, vaikka joka päivä vituttaakin... Niinpä...

      Laurea vaatii opiskelijoilta paljon oma-aloitteisuutta. Mutta joustaa myös todella paljon. Miksi harjottelupaikka pitäisi saada opettajan kautta? Kyllä meillä JOKAINEN on ihan itse paikkansa etsinyt ja homman hoitanut kunnialla kotiin. Yläasteella etsittiin jo TeT-paikat itse. Mikä nyt on, kun aikuiset ihmiset eivät työelämään uskalla lähteä, vaikka jo yläasteikäiset ovat niin rohkeita!

      Tsemppiä heille kaikille, jotka kaikesta huolimatta jaksavat yrittää. Koulussa olette vain itsenne takia, ette opettajien tai muiden opiskelijoiden. Loppujen lopuksi se painaa eniten, mitä sinne korvien väliin on painunut ja kuinka paljon on yli kolmen vuoden aikana elämästä oppinut. Ei se, mitä naapuripöydän Liisa ajattelee. On mukavaa, kun tulee toimeen kaikkien luokkakavereiden kanssa. Se vaattii itseltä vain vähän yritystä ja ymmärrystä :) Jos kukaan ei sano sinulle moi aamulla, niin mikset itse vaikka tekisi aloitetta...

      • Steglitz

        Fiona79:n kirjoitus tuntui kuin olisin itse kirjoittanut sen koskien merkonomi opintojani 2000 luvun taitteessa jolloin ne lopetin. myöhemmin tosin kävin ne loppuun eri oppilaitoksessa.

        Mutta nyt minulla on paikka amk:hon ja aloitan tammikuussa. olo todella epävarma, mutta siitä oma otsikkonsa kysymyksineen tuolla.


      • Laureasta
        Steglitz kirjoitti:

        Fiona79:n kirjoitus tuntui kuin olisin itse kirjoittanut sen koskien merkonomi opintojani 2000 luvun taitteessa jolloin ne lopetin. myöhemmin tosin kävin ne loppuun eri oppilaitoksessa.

        Mutta nyt minulla on paikka amk:hon ja aloitan tammikuussa. olo todella epävarma, mutta siitä oma otsikkonsa kysymyksineen tuolla.

        on tämä: ryhmätöitä!!!!! Aloitin juuri opinnot tänä syksynä ja tiesin kyllä jo ennakkoon mitä on odotettavissa..mutta tässä määrin!? mietin voiko tämä enään olla edes totta? tällä hetkellä olen n.20 eri ryhmässä! Pelkästään ruotsinkurssilla olen 5 eri ryhmässä ja lisää on varmasti tulossa... olen niiiin sekaisin etten varmasti läpäise yhtäkään kurssia..sekoan ryhmistä ja niiden tehtävistä.. ajattelin lopettaa tämän pelleilykoulun (jossa KAIKKI on älyttömän sekavaa!!!) jouluun.. katselen sitten keväällä uutta paikkaa ja aikuispuolelle kiitos(vaikka joudunkin vaihtamaan alaa)! Tämä oli oma kokemukseni kyseisestä koulusta!muutakin negatiivista kerrottavaa löytyisi lisää..mutta tämä nyt tärkeimpänä.


    • yksi opiskelija

      On se kummaa, miten opiskelija jätetään oman onnensa nojaan. Olen tehnyt opinnäytetyönikin ja sain siitä parhaan arvosanan. Minä en ole kuitenkaan vieläkään saanut mitään työharjoittelupaikkaa ja näin ollen työharjoitteluni on vieläkin suorittamatta. Kukaan tuolta koulusta ei kuitenkaan ole auttanut tässä asiassa mitenkään,vaikka olen puhunut asiasta ties kuinka monen koulun opettajan jne. kanssa. Minua on vain haukuttu tymäksi ja laiskaksi. On se kurjaa jos joudun lopettamaan koulun pelkän työharjoittelun puuttumisen takia, mutta en todellakaan tiedä, mitä muutakaan tekisin. Haluaisin toisaalta saada tutkinnon suoritettua, vaikka tiedänkin sen olevan aivan turha. En siis tiedä, mitä teen. Ketään ei näytä kiinnostavan ongelmani.Kaipaisin todella apua, en haukkuja. Inhoan koko koulua entistä enemmän. Sinne ei todellakaan kannata hakea. Toisaalta en ole ollut koskaan palkkatyössä ja monta vuotta nuorempi pikkusiskoni on jo toisessa työpaikassaan. Olen jo hyväksynyt sen, että en koskaan tule palkkatyötä saamaan. Haluaisin ehkä koulutukseen, johon ei sisälly työharjoittelua.

      • diudiudiuuu

        Työharjoitteluun joudut kyllä niin missä tahansa ammattikorkeassa, ammattikoulussa kuin yliopistossakin. Laureassa järjestetään myös useissa pisteissä markkinointiassistentin/kv-assistentin tms. palkallisia harjoittelupaikkoja vuosittain, että ainakin liiketalouden puolella koulu avustaa tuossa asiassa.

        Harjoittelupaikat ovat kyllä kiven alla, mutta koen niistä olleen kyllä hyötyä eikä ole ollut mitään pakkopullaa. Palkkaa on harjoittelusta turha odottaa kovinkaan paljon, itse kävin työharjoitteluni toisella paikkakunnalla ja jouduin maksamaan matkakuluja lähes 200e/kk 400e/kk palkastani. Ainakin omassa harjoittelussani (liiketalouden alalla) sain todella hyvää kokemusta työelämästä. Vaikka suurimmaksi osaksi tein myös ihan perustoimistohommia (postitukset, puhelinvaihde, asiakasrekisteripäivitykset), pääsin myös mukaan useampaan markkinointikampanjan sekä markkinointimateriaalien suunnitteluun ja olemaan mukana uusasiakashankinnassa ja pääsin mukaan esim. palavereihin, messuille ja kerran isompaan konferenssiinkin.


    • Tyytyväinen op.

      Mun mielestä Laurea on hyvä koulu. Ja tarjoaa hyvät resurssit ja puitteet opiskelulle. Ihmisillä tuntuu olevan niin sairaan kova halu aina valittaa kaikesta. Minä opiskelin Mamkissa aiemmin ja nyt todellakin tuntuu hyvältä, kun opettajat on motivoituneita ja kiinnostuneita opettamaan - toisin kuin siellä Etelä-Savossa. Olen huomannut omissa vuosikurssin opiskelijoissa samanlaisia kaikkeen tyytymättömiä valittajia, jotka ei ymmärrä tappavansa toisten oppimismotivaation jatkuvalla valittamisella ja tunneilla pölpöttämisellä. Me ollaan ihan aikuisikäisiä ihmisiä, voitaisko alkaa joskus käyttäytymään sen tavoin. Tämä koulunkäynti on ihan vapaaehtoista hommaa.

    • valmistunutttt

      Opiskelin itse Laureassa ja valmistuin viime kuussa. Luokkamme oli tosi pieni (enkunkielinen koulutusohjelma) ja kaikki tuli kaikkien kanssa toimeen, joten ryhmätehtävät yms. eivät olleet ongelmallisia. Kuitenkin itselle jäi vähän huono maku tuosta opettamisesta, sillä oma tuo oma koulutusohjelmani lopetettiin sinä vuonna, kun aloitin koulussa (olimme siis viimeinen opetusryhmä tässä ohjelmassa, eikä tätä mitenkään "mainostettu" ennen koulun alkua, tuli ainakin itselle yllätyksenä). Tämä tarkoitti sitä, että opettajat vaihtoivat toisiin kouluihin ekan vuoden aikana ja viimeisenä vuonna meillä olikin yksi opettaja, joka piti käytännössä kaikki ko. ohjelman kurssit. Itselläni opinnäytetyön aloittaminen venähti vuodella eteenpäin, koska jouduin vaihtamaan toimipistettä, kun minulle ei löytynyt ohjaajaa! Kaikki kuitenkin kääntyi parhain päin kun pääsin tuohon toiseen toimipisteeseen, mutta kyllä tuo vatvominen tuolla ekassa pisteessä ärsytti, kun jouduin luopumaan ekasta opinnäytetyöprojektistani (tein yritykselle ja käytin paljon aikaa taustatyöhön, mutta aikataulut eivät toimineet) siksi, ettei ohjausta vain tarjottu.

    • yksi (ex) opiskelija

      Erosin kyseisestä koulusta jo vuosi sitten. Vielä senkin jälkeen olen yrittänyt selvittää mahdollisuutta suorittaa tutkinto loppuun jollakin tavalla. Mitään ei kuitenkaan ole ilmaantunut. Kyllähän se harmittaa, että tutkinnon suorittaminen jäi niin vähästä kiinni. Välini kouluun ovat kuitenkin täysin katkenneet, joten kaipa minun on vihdoinkin lopullisesti hylättävä ajatus siitä, että joskus suorittaisin tuon tutkinnon loppuun. Koulusta eroamisen jälkeen olen ollut työttömänä vailla juuri mitään tekemistä.

      Nyt jälkikäteen kaduttaa tietysti eroaminen, mutta vielä kauemmaksi ajateltuna koko kouluun hakeminen, vaikka hainkin kouluun, koska en aikaisemmilla hakukerroilla ollut päässyt parempiin kouluihin. Enää en siis tuohon kouluun hakisi. Nykyisiä ja tulevia ammattikorkeakouluun hakijoita kehotan ottamaan kunnolla selvää itseään kiinnostavasta ammattikorkeakoulusta kaiken sen hakumainonnan ja materiaalin takaa. Joskus kuitenkin mietin, millaista meno kyseisessä koulussa nykyään.. Tuskin ainakaan parempaa.

    • Anonyymi

      ENTÄS NYT MEININKI VUONNA 2020 ? PÄIVITYSTÄ KAIVATTAISIIN

      • Valmistuin Laureasta pari vuotta sitten. Ryhmätöitä eli LBD-projekteja oli kieltämättä aika paljon, ja välillä oli niiden kanssa hermot kireällä etenkin, kun vapaamatkustajia oli lähes joka ryhmätyössä mukana. Tärkeää olisikin koettaa löytää jo opintojen alussa samanhenkisiä kavereita ryhmätöitä tekemään. Oman alan töissä olen ollut jo ennen valmistumista, ja nyt parin vuoden jälkeen olen sitä mieltä, että ei sillä ole niin väliä, mistä koulusta paperinsa on hankkinut....työelämä opettaa kuitenkin eniten.


      • Anonyymi

        Laurean sosionomi-linjalta päivitystä. Aikaisempien vuosien kokemuksista tutuilta kuulostivat ryhmätyöt ja opetuksen/opettajien vaihteleva taso. Luokan ryhmäytyminen ja yhteishenki vaikuttavat aikuispuolellakin opiskelumotivaatiota lisäten tai heikentäen. Ketjun aloittajallakin nämä - tai niiden puute - olivat merkittävässä roolissa. Ikävää, että hänellä jäi aikanaan tutkinnon suorittaminen niin vähästä kiinni. Toivottavasti on oma tie löytynyt : )

        Ryhmä-, tiimi- ja projektitöihin on opiskelu- ja työelämässä opeteltava, vaikka ne eivät kaikkien mieleen olisikaan. Tiimityötaitoja tarvitaan lähes kaikilla aloilla. Liika tunnollisuus tai laiskuus voivat kumpikin haitata ryhmätöitä. Tarvitaan joustavuutta ja riittävästi YHTEISTÄ puhetta, jotta tavoite ja toteutustapa ovat kaikille selviä. Ei niin että kaveriklikit vaan puhuvat keskenään ja joku jätetään ulkopuoliseksi. Joku voi tietysti jättäytyä ulkopuolelle ihan oma-aloitteisesti ja olla perässäraahattava, mutta jokainen valitsee itse, jaksaako/haluaako toisen taakkaa kantaa.

        Mielenkiintoista on havainnoida, minkä roolin kukin ryhmätyössä ottaa. Omakin roolini on vaihdellut sen mukaan, keitä on ryhmässä ja kuinka kiinnostava aihe on ollut. Itseltä kannattaa vaatia vähintään samaa panosta kuin toisilta, niin sopu säilyy. Pääasia, että pitkässä juoksussa kukin tekee keskimäärin parhaansa : )


    • Anonyymi

      minä valmistuin tradenomiksi projektinjohtamisen linjalta nyt keväällä, projektit olivat hyviä ja opettaivaisia, niiden avulla sain kaksi aivan loistavaa työharkkapaikkaa, oppari tuli myös tehtyä toiseen. Sanoisin että olen saanut parhaat valmiudet työelämään Laureasta! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe