lapsen silmät

miten periytyy

Lapsen isä on ruskea silmäinen ja koko hänen sukunsa myös. Ei asu suomessa. Minulla on vihreät silmät. Yllätys yllätys tyttärellä on todella tumman siniset silmät. Tyttö 4,5 kk, voiko väri vielä vaihtua. Isältään tyttö ottanut kyllä hiusten värin.

17

2776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullut

      että lapset syntyvät aina sinisilmäisinä. Väri vaihtuu myöhemmin. veikkaisin että lapsesta tulee ruskeasilmäinen. Monesti ruskea peittää muut alleen.

      • ...

        Teoriasi on omasi?

        Terkuin,
        kolmen ruskeasilmäisenä syntyneen äiti


      • mutta monet kuitenkin.
        ... kirjoitti:

        Teoriasi on omasi?

        Terkuin,
        kolmen ruskeasilmäisenä syntyneen äiti

        Suurin osa valkoisista lapsista syntyy sinisilmäisinä sekä osa aasialaisista ja mustista lapsistakin. Sininen väri saattaa olla kirkas tai tumma, jopa lähes musta. Sinisilmäisyys johtuu siitä, että silmien pigmentaatio ei ole valmis vielä synnyinhetkellä.


      • Baby watching
        mutta monet kuitenkin. kirjoitti:

        Suurin osa valkoisista lapsista syntyy sinisilmäisinä sekä osa aasialaisista ja mustista lapsistakin. Sininen väri saattaa olla kirkas tai tumma, jopa lähes musta. Sinisilmäisyys johtuu siitä, että silmien pigmentaatio ei ole valmis vielä synnyinhetkellä.

        Kaikki vauvoilla on tumman siniharmaat silmät.

        Lukekaa oheinen kirja, niin saatte tietää miksi.


    • tiiperitaaperi

      Lapsen silmien lopullinen väri näkyy yleensä vasta 3-vuotiaana, eli vielä voi vaihtua. Tai voi olla, ettei vaihdukaan.

      Itsekin olen vähän samanlaisia ajatuksia päässäni pyöritellyt, kun pojallamme (7kk) on todella syvänsiniset silmät. Kummallakin vanhemmalla on vihreät (vihreä on dominoiva siniseen nähden). Tosin silmien muodon poika on perinyt minun äidiltäni, joten voi olla, että värinkin.

      Hiuksissakin on se hassu juttu, että nekin lapsilla vaihtavat väriä (vastasyntyneillä on lähes aina mustat hiukset, vaikka vauvoista kasvaisikin blondeja), itselläni hiusten väri muuttui aikoinaan yhdessä kesässä 12-vuotiaana. Pikkuveljeni ja mieheni olivat blondeja yläasteelle saakka, nykyään kummallakin todella tumma tukka. Meidän pojalla ei ole tällä hetkellä hiuksia lähes lainkaan x) mutta luultavasti tulee äitiinsä: ensimmäiseen vuoteen ei mitään ja lopulta on paksu tumma tukka ja viiden ihmisen hiukset päässä. Toivottavasti :) Tosin luonnonkikkarat saisivat jäädä pois, mutta niin vaan kylvyn jälkeen nuokin haituvat kihartuvat (tosin kiharakin on dominoiva).

      Periytymisessä mikään vaan ei ole kiveen hakattu ja piirteet ja värit voivat hyppiä sukupolvien yli, tai olla hyppäämättä. Itseäni aihe kiinnostaa kovasti :) kuten varmasti huomaa.

      Jos joku tietää vielä enemmän, kiinnostaisi myös tietää, onko ripsien kaartuvuus dominoiva vai peittyvä piirre? Itselläni on kaartuvat ripset, samoin pojalla mutta miehellä on piikkisuorat. Onko murphyn laki, jos joskus aikojen saatossa saan tyttären, tuleeko hänelle miehen rumat suorat ja lyhyet ripset? :P

    • silmien värin muodostumiseen
      • wikipedia

        se vasta onkin se luotettava lähde... Anna mun kaikki kestää..


    • pikkuvauvoilla

      on tummansiniset silmät, jotka siitä joko haalistuvat harmaankukertaviksi tai muuttuvat ruskeiksi.
      Nyt ei auta muu kuin odotella!

    • ihmeiden tekijät

      Meilläpä on lapsella vaaleat hiukset ja siniset silmät, aivan kuin minulla.
      Mieheni on espanjalainen, jolla musta tukka ja ruskeat silmät.
      Tytär on jo 12 vuotias, eli enpä usko että vaihtaa väriä enää tuossa iässä.
      Lapsen vaaleus on kovasti puhuttanut koko sukua ja ystäviä vuosien varrella, mutta onneksi väriä lukuun ottamatta lapsi on muuten kuin isänsä. Muuten olisin kai joutunut kovempaankin kuulusteluun...

      • 4 ja 6

        Kuulimme kun lapsi on 9 vuotias ei hiustenkaan väri muutu enää.Molemmilla silmät olivat syntyessä siniset mutta alkoivat sitten muutaman kuukauden kuluttua muuttumaan vaimon ruskeiksi.

        Ruskea väri on usein voittava silmien väreissä.


      • rikkarokassa
        4 ja 6 kirjoitti:

        Kuulimme kun lapsi on 9 vuotias ei hiustenkaan väri muutu enää.Molemmilla silmät olivat syntyessä siniset mutta alkoivat sitten muutaman kuukauden kuluttua muuttumaan vaimon ruskeiksi.

        Ruskea väri on usein voittava silmien väreissä.

        Varmasti voi hiusten väri muuttua 9:n ikävuoden jälkeen. Ainakin itselläni oli vielä 9-vuotiaana vaalean ruskeat hiukset ja nyt kolmekymppisenä todella tumman ruskeat, lähes mustat hiukset.
        Molemmat vanhempani ovat suomalaisia, isä (ja muitakin sukulaisia) muuten vain todella tummahiuksinen.
        Ja saapa nähdä jos muuttuu vielä vaaleammaksi... harmaaksi ;-D jossain vaiheessa, toivottavasti ei ihan vielä...


    • minä...........

      Luinpa jostain aikoinani, että vauvat syntyy aina sinisilmäisinä (afrikkalaiset vauvat ruskeasilmäisinä) ja myöhemmin tämä siis vaihtuu mahdollisesti.

      Ai niin, lapsilla on syntyessään aina tai ainakin useimmiten oikein tummansiniset silmät, jotka aikaa myöden haalistuvat tai kuten sanoin vaihtavat väriä.

    • Tummat silmät

      HEi!
      Minun tytär syntyi tummansinisilmäisenä, minäkin sitä jonkin aikaa ihmettelin.. kun yleensä se ruskea on vahvempi väri joka voittaa jos toisella vanhemmalla sen väriset ovat. N. 1vuoden ikäisenä tais olla vähän vanhempikin ne yllättäen alkoi tummenee ja ovat nyt ihan ruskeat. Että toden totta silmien väri voi muuttua:)

    • syntyivät molemmat tummanruskeilla silmillä eikä väri mielestäni ole siitä muuttunut. Ovat nyt 9- ja 14-vuotiaat.Isällä tummanruskeat ja minulla vihreät.

    • perheessä näin

      pojalla syntyessä syvän siniset silmät ja 6kk pikkuhiljaa muuttuivat ruskeiksi.varmaankin pari kuukautta ihmettelimmme et mihinköhän suuntaan väri on menossa. isällä ruskeat(koko suku) ja mulla siniset (koko suku)

    • mies turkkilainen

      koko sukunsa omistaa veljeään lukuunottamatta (jolla turkoosit!!!) vihreät silmät. Minulla ruskeat.
      Ensimmäinen lapsi syntyi sinisilmäisenä ja kaljuna, myöhemmin väri muuttui vihreäksi kuten isällään. Toinen lapsi syntyi tummaslmäisenä ja tumma tukkaisena. Vanhempi lapsi on kuin ilmetty isänsä, nuorempi tumma kuten minäkin.

      • isä on pohjois-afrikasta

        pojalla ruskeat silmät,kuten isällään ja molemmilla tytöillä siniset,kuten äidillään:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe