FreeBSD

tietoturva

Onko FreeBSD:ssa joku vastaava apt-get update/upgrade toiminto kuin Debian Linuxissa?

cvsup on hidas ja epäluetettava, make world sujui ongelmitta, mutta bootin jälkeen kone ei enää käynnistynyt.

Ja mieluummin haluaisin asentaa binäärit ilman kääntämistä. Pitäähän olla joku helpompikin tapa asentaa uusimmat tietoturvapäivitykset, ilman koko järjestelmän kääntämistä?

3

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p__

Itse en ole havainnut cvsupin kanssa mitään luotettavuus ongelmia. Hidas se on jos sen ajaa
      harvoin. Minulla cvsup ajo crontabissa, joten
      hitaus ei haittaa, sillä se ajetaan silloin kun olen töissä.

En ole varma mitä haluat päivitää, mutta kaikki (ainakin melkein) käyttiksen ulkopuoliset ohjelmat
      saa pkd_add komennolla.

Jos kerneliin täytyy tehdä tietoturvapäivitys niin
      sehän on pakko kääntää uudestaan. :( userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma. Sen ei pitäisi kauaa kestää.

Jos rekisteröityy secure listalle niin saa tiedon milloin reikiä on paikattau ja ohjeet miten paikkaus tehdään.

Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

• päivittäminen

>Minulla cvsup ajo crontabissa

Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa? cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat? Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka crontabissa?

> En ole varma mitä haluat päivitä

No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).

>saa pkd_add komennoll

En käytä pkg_add paketteja vaan käännän kaikki ohjelmat portseista

>userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma.

Userland ?

>Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se stabile?

• p__
        päivittäminen kirjoitti:

>Minulla cvsup ajo crontabissa

Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa? cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat? Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka crontabissa?

> En ole varma mitä haluat päivitä

No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).

>saa pkd_add komennoll

En käytä pkg_add paketteja vaan käännän kaikki ohjelmat portseista

>userland päivityksiin ei tietenkään tarvita kääntää muuta kuin päivitettävä ohjelma.

Userland ?

>Kannattaa käyttää stable haaraa niin kone käynnistyy myös päivityksen jälkeen.

Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se stabile?

>Mitä sinulla on tarkalleen crontabissa?
        Tämä

0 6 * * 3 root /usr/local/bin/cvsrun | sendmail root

cvsrun on shell script.
        --------
        #!/bin/sh
        echo Subject: `assem` weekly cvsup run output
        /usr/local/bin/cvsup -g -L 2 /usr/local/etc/cvsup/sup/all-supfile
        ---------

all-supfile on yhdistelmä ports kokoelman ja käyttiksen sorsien hakemiseen. refuse tiedostolla
        kiellän esim. Japanin kielisten kilkkeiden hakemisen.

>cvsuphan vain hakee uusimmat sorsat netistä? Sen jälkeen pitää vielä kääntä koko käyttis? Vai voiko jotenkin kääntä vain muuttuneet ohjelmat?

Kyllä hakee vain sorsat.
        Ei tarvitse kääntää koko käyttistä.
        Voi kääntää vain muuttuneet.

>Ja vielä jotenkin automaattisesti, vaikka >crontabissa?

En ole uskaltanut niin suuria operaatioita kuin
        kääntäminen laittaa crontabiin vaan käännän käsin.
        esim. käännetään libc_r

$ cd /usr/src/lib/libc_r
        $ make
        $ kill 1 1 /* single user modeen */
        # cd /usr/src/lib/libc_r
        # make install

>No vaikka nämä sendmailissa ja ssh:ssa olevat >aukot. Eli uusimmat aukot (ei kernel aukot).
        Rekisteröidy secure postituslistalle niin saat
        postia kun patcheja tietoturva aukkoihin ilmaantuu. Mailissä tulee tarkat ohjeet miten paikkaus suoritetaan.

>Userland ?

Tarkoitan Userlandillä ei kerneliin kuuluvaa tavaraa, joka tulee käyttöjärjestmän sorsien mukana. Esim libc. Joka sisältää printf() ymm.
        standardikirjastot. sendmail kuuluu tähän userland
        tavaraan. Se toimitetaan käyttöjärjestelmän mukanam, joten sitä ei tarvitse portseista kääntää.

>Tämä olisi kiva :) Minulla on versio 5.1, onko se >stabile?

Haaroja on kaksi CURRENT ja STABLE.
        supfileen täytyy kertoa kumman haaran sorsia haluat. STABLE on nimensä mukaan STABLE.
        CURRENT on uuden tavaran koekenttä.

supfileen tällainen rivi niin pitäisi tulla stablen koodit.

*default release=cvs tag=RELENG_5_1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3585
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      114
      2480
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      593
      2273
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2026
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      76
      1730
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1658
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1648
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1546
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1446
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      94
      1427
    Aihe