miksi kannattaa aloittaa freenä tai miksi taas tavallisella kortilla tienaaminen on kantsittavampaa? Miksi?
tuli mieleen, että
kukko.T
2570
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
Vastaukset 2
Vanhimmat
Meinaatko että toimittajana aloittaa? Free vs. palkkatyö? Vai mitä tarkoitat, vähän laajasti muotoiltu tuo kysymyksesi.
Mutta jos tarkoitat tuota miten ymmärrän, että free vs. palkallinen, niin selvähän se:
Vapaus ja vastuu. Nousetko aamulla kuudelta vai yhdeksältä. Kirjoitatko kolme vai kymmenen tuntia. Ansaitsetko 1500 vai 4500... Vai joka toinen kk töitä ja joka toinen reissussa...
Riippuu siitäkin onko elätettäviä vai ei. Jos ei ja tykkää seikkailla, niin free. Jos on ja ei tykkää, niin palkkalistoille.
Itse olen free enkä toistaiseksi näe mitään syytä pyrkiä palkka- ja päivätyöhön. Tienaan freenä helposti kaksi kertaa sen verran mitä rivitoimittajana, ja vähemmällä työllä.
Päätän itse, mitä teen ja mihin. Homma pysyy freesinä ja mielenkiintoisena, kun asiakkaita on useita. Niitä voi myös aina haalia lisää ja feidata huonot asiakkaat pois elämästäni. Tulojen epäsäännöllisyys on sekin minusta jollain oudolla tavalla mukavaa (tuloni ovat joka tapauksessa korkeammat kuin koskaan palkkatyöläisenä). Kuuluu free-tyypin luonteenlaatuun. Se, että kaikki päivät ja kuukaudet ovat erilaisia (ja pitkälti omassa vallassa) on hienoa.
Verokikkailu on helpompaa. Jos ostan itselleni jotain, mitä käytän kerran elämässäni työntekoon, voin vähentää sen verotuksessa.
Jos huomenna on krapula eikä viitsi tehdä mitään, niin sitten nukutaan myöhään eikä tehdä mitään. Tehdään jotain sitten ylihuomenna.
Tähän pisteeseen pääseminen vei minulta tosin yli puoli vuosikymmentä. Tätä ennen piti haalia työkokemusta palkattomilla harjoitteluilla, naurettavan huonopalkkaisilla free-keikoilla, pätkätyösuhteilla ja niin edelleen. En pystynyt elättämään itseäni freenä siinä vaiheessa, kun ei ollut tarpeeksi kokemusta, osaamista, näyttöjä, kontakteja ja tunnettuutta oman alan piireissä. Tuskin kukaan pystyy.
Rivitoimittajuus sopii säntillisemmälle ja järjestelmällisemmälle ihmiselle, joka arvostaa varmoja ja säännöllisiä tuloja. Se sopii niille, joilla on kokemusta vain yhdestä tai muutamasta lehdestä. Sopii niille, jotka arvostavat sitä, että joku muu hoitaa heidän lomarahansa, työterveydenhuoltonsa, vakuutuksensa ja niin edelleen. Ja kyllä kai joissain lehdissä ja paikoissa voi neuvotella itselleen hyvätkin tulot. Itse olen vielä siinä asemassa, että palkkatyöläisenä joutuisin vielä pitkään tekemään pätkätöitä sillä liiton kuppaisella minimipalkalla.
Ihme, jos ei joku vastaa tähän jotain tosi kyynisen nokkelaa, että "joo joo friikuks vaan jos tykkää nähä nälkää ja on sitä mieltä että 50 euroo per sivu on hyvä palkkio ja nauttii riistokapitalisti pää toimittajien naurusta matkalla pankkiin"