tuli mieleen, että

kukko.T

miksi kannattaa aloittaa freenä tai miksi taas tavallisella kortilla tienaaminen on kantsittavampaa? Miksi?

2

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä roikkuu

      Meinaatko että toimittajana aloittaa? Free vs. palkkatyö? Vai mitä tarkoitat, vähän laajasti muotoiltu tuo kysymyksesi.

      Mutta jos tarkoitat tuota miten ymmärrän, että free vs. palkallinen, niin selvähän se:

      Vapaus ja vastuu. Nousetko aamulla kuudelta vai yhdeksältä. Kirjoitatko kolme vai kymmenen tuntia. Ansaitsetko 1500 vai 4500... Vai joka toinen kk töitä ja joka toinen reissussa...

      Riippuu siitäkin onko elätettäviä vai ei. Jos ei ja tykkää seikkailla, niin free. Jos on ja ei tykkää, niin palkkalistoille.

    • ..puolensa

      Itse olen free enkä toistaiseksi näe mitään syytä pyrkiä palkka- ja päivätyöhön. Tienaan freenä helposti kaksi kertaa sen verran mitä rivitoimittajana, ja vähemmällä työllä.

      Päätän itse, mitä teen ja mihin. Homma pysyy freesinä ja mielenkiintoisena, kun asiakkaita on useita. Niitä voi myös aina haalia lisää ja feidata huonot asiakkaat pois elämästäni. Tulojen epäsäännöllisyys on sekin minusta jollain oudolla tavalla mukavaa (tuloni ovat joka tapauksessa korkeammat kuin koskaan palkkatyöläisenä). Kuuluu free-tyypin luonteenlaatuun. Se, että kaikki päivät ja kuukaudet ovat erilaisia (ja pitkälti omassa vallassa) on hienoa.

      Verokikkailu on helpompaa. Jos ostan itselleni jotain, mitä käytän kerran elämässäni työntekoon, voin vähentää sen verotuksessa.

      Jos huomenna on krapula eikä viitsi tehdä mitään, niin sitten nukutaan myöhään eikä tehdä mitään. Tehdään jotain sitten ylihuomenna.

      Tähän pisteeseen pääseminen vei minulta tosin yli puoli vuosikymmentä. Tätä ennen piti haalia työkokemusta palkattomilla harjoitteluilla, naurettavan huonopalkkaisilla free-keikoilla, pätkätyösuhteilla ja niin edelleen. En pystynyt elättämään itseäni freenä siinä vaiheessa, kun ei ollut tarpeeksi kokemusta, osaamista, näyttöjä, kontakteja ja tunnettuutta oman alan piireissä. Tuskin kukaan pystyy.

      Rivitoimittajuus sopii säntillisemmälle ja järjestelmällisemmälle ihmiselle, joka arvostaa varmoja ja säännöllisiä tuloja. Se sopii niille, joilla on kokemusta vain yhdestä tai muutamasta lehdestä. Sopii niille, jotka arvostavat sitä, että joku muu hoitaa heidän lomarahansa, työterveydenhuoltonsa, vakuutuksensa ja niin edelleen. Ja kyllä kai joissain lehdissä ja paikoissa voi neuvotella itselleen hyvätkin tulot. Itse olen vielä siinä asemassa, että palkkatyöläisenä joutuisin vielä pitkään tekemään pätkätöitä sillä liiton kuppaisella minimipalkalla.

      Ihme, jos ei joku vastaa tähän jotain tosi kyynisen nokkelaa, että "joo joo friikuks vaan jos tykkää nähä nälkää ja on sitä mieltä että 50 euroo per sivu on hyvä palkkio ja nauttii riistokapitalisti pää toimittajien naurusta matkalla pankkiin"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe