radonputkistoa asentamassa..radon tulee asentaa siis anturatason yläpuolelle täyttöihin..mikä merkitys on sillä mihin hiekkaan se upotetaan ? pitääkö olla katkoa (esim. salaoja "2" soraa) jonka sisässä putket ovat?
jos putket upotetaan siihen, niin pitääkö sitä kallista hiekkaa olla koko alalta patja vai riittäisikö, että tulee vain putkien kohdalle?
Onko radon putkisto laitettava katkoon?
4
1306
Vastaukset
- radonisti
radon kyllä kulkee missä vaan. Hiekalla ei merkitystä. kunhan ne putket siellä on.
- tehtävä
ei ole radonin poisto, vaan estää mahdollisesti täyttöön pääsevää vettä nousemasta lattiarakenteisiin ja pudottaa mahdollinen putkista tapahtuva vesivuoto pintasorasta alaspäin. Tuskin on niitä asioita, joissa kannattaa säästää.
- se aina
pitää laittaa kalliiseen sepeliin että kaasut virtaa hyvin putkiin. Toiset laittaa paremmin kuin toiset.
- radonisti
Radon on radioaktiivinen kaasu ja se kyllä kulkee myös hienomassa hiekassa. Jos nyt täytön kustannuksissa haluaa säästää niin kapillaarikatkoksi karkea tavara ja täyttö hiekalla ja pintakerros taas karkeampaa tavaraa johon sekaan radon putkisto. Sen putkiston tulisi olla >20cm eristeestä alaspäin. Näkemykseni mukaan ei merkitystä radonin kannalta vaikka täytön tekisikin hienolla hiekalla. Radon kaasuna kulkee kyllä pienestäkin "rakosesta". Itse putkisto ei tee talosta radon turvallistavaan mittauksen jälkeen imurin asennus tai sitten radonia ei ole ja voi olla ilmankin tyytyväinen. Ja vaikka naapurilla ei olisi radonia sitä voi olla sinulla koska se voi tulla täyttömaan mukana. En väittele kenenkään kanssa tästä kapillarikatko jutusta. talohan tulee tehdä luontaisesti kuivalle paikalle ja salaojat kunnossa talon ympärillä. Silloin talon sisällä ei kosteutta tule olla. Putkirikot asia erikseen, mutta mielestäni silloinkin suurin murhe ei ole se mitä hiekkaa olet täytössä käyttänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197