dukkha

pikku-buddha

Dukka on hyvin keskeinen käsite buddhalaisuudessa, sillä Buddha käytti sitä ensimmäisen jalon totuuden yhteydessä ja neljä jaloa totuuttahan ovat buddhalaisuuden ydin.
Dukkha käännetään usein kärsimykseksi, jolloin ensimmäinen jalo totuus kääntyisi muotoon "elämä on kärsimystä". Tämä on kuitenkin aivan liian kapea käännös, sillä dukkha tarkoittaa oikeastaan kaikenlaisia kielteisiä tunteita/mielentiloja aina lievästä tyhjyyden tunteesta fyysiseen tai henkiseen tuskaan. Parempi käännös ensimmäiselle jalolle totuudelle olisi siis esim. "elämä on epätyydyttävä". Ajatus siis on sanoa että elämä ei koskaan voi olla täydellistä eikä asiat oikeastaan koskaan mene täysin odotusten mukaisesti.
Buddhalaiset eivät siis suinkaan usko että elämä olisi silkkaa kärsimystä. Onhan elämässä hyvätkin hetkensä. Hyvien tunteiden ja asioiden väliaikaisuus kuitenkin tekee niistä dukkhaa, epätyydyttäviä. Siksi mihinkään väliaikaiseen ei tulisi takertua.
Asioista saa toki nauttia, mutta ei pidä kuvitella että mikään hyvä kestäisi ikuisesti ja tarrautua siihen. Dukkhan käsite opettaa arvostamaan sitä hyvää mitä elämässä on ja hyväksymään väistämättömät kärsimykset.

Lisää tietoa dukkhasta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dukkha

6

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väistämättömät

      kärsimykset. Ihminen, joka ei halua mitään on tyytyväinen. Ihminen, joka haluaa, mutta ei kuuntele sisintään esimerkiksi minä, kulkee väärää tietä. Kenenkään toisen elämää ei pidä rajoittaa tai köyhdyttää. Ketään ei pidä pitää tunkiona tai varalla. Esimerkiksi avioliitto ei ole toisen omistamista.

    • turhaa

      Takertumisen kohteet ovat pysymättömiä niin kuin kaikki muukin.Kaikki on tavallaan turhaa ja kaikki tekeminenkin turhauttavaa. Kärsimys - turhauma.

    • sankarassa

      Krishnamurti kayttaa sanaa 'ehdollistunut' kuvatessaan dukkhaa. Kaikki on ehdollistunutta, vain nibbana on vapaa. Aivan kuten mainitset pikku-buddha. Ja sankarassa ei ole kaukoputkea, milla voisi nahda nibbanan.

      Kun tulin takaisin Thaimaasta ensimmaiselta retreatiltani, kysyin lukioikaiselta veljentyttarelta, miten heille selitettiin 4 jaloa totuutta. Sitten kerroin, miten ne on ymmarrettava. Mutta se on vaikeaa jopa Aasian buddhalaisille.

    • test test

      testing testing

    • testing testing

      test test test test

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      79
      4237
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3174
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3112
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2937
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2864
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      2609
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2603
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      233
      2283
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2126
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2057
    Aihe