kumman valitsisin uudistaloni katemateriaaliksi?
Peltikatto vai tiilikatto
22
4204
Vastaukset
- jope
Itse valitsin tiilikaton. Paremman näköinen, hiljaisempi sateella, kestävämpi, ei lähde tuulen mukana niin helposti..
- maju
Meillä on peltikatto. Se on kevyempi ja kestävämpi. Kunnolla kiinnitettynä ei lähde tuulen mukaan.
Edellisessä talossa tiilikaton tiiliä sai olla halkeamisen takia koko ajan vaihtamassa.
Olen kuullut, että tiilikatto on ainoa katemateriaali, josta on korkeimman hallinto-oikeuden päätös, ettei sen tarvitse pitää vettä... - jope
maju kirjoitti:
Meillä on peltikatto. Se on kevyempi ja kestävämpi. Kunnolla kiinnitettynä ei lähde tuulen mukaan.
Edellisessä talossa tiilikaton tiiliä sai olla halkeamisen takia koko ajan vaihtamassa.
Olen kuullut, että tiilikatto on ainoa katemateriaali, josta on korkeimman hallinto-oikeuden päätös, ettei sen tarvitse pitää vettä...laitetaan sen takia, ettei vesi pääse sisälle?
- Määh
jope kirjoitti:
laitetaan sen takia, ettei vesi pääse sisälle?
Kuulostaa houkuttelevalta tuo aluskatteen varassa asuminen.
Jos joskus itse tekisin tiilikaton, niin minun pitäisi olla niin rikas, että voisin teettää alle ensin huopakaton. - sääh
Määh kirjoitti:
Kuulostaa houkuttelevalta tuo aluskatteen varassa asuminen.
Jos joskus itse tekisin tiilikaton, niin minun pitäisi olla niin rikas, että voisin teettää alle ensin huopakaton.Miksi aluskatetta käytetään myös peltikatossa ja tiilikatossa? Luulis, että joskus tiili voi haleta katolla josta pääsee kosteutta tiilen toiselle puolelle. Peltikatossa voi joskus joku naula nousta ylös josta pääsee vesi pellin toiselle puolelle. Rakentamatonhan ei ehkä ymmärrä.
- Anssi
maju kirjoitti:
Olen kuullut, että tiilikatto on ainoa katemateriaali, josta on korkeimman hallinto-oikeuden päätös, ettei sen tarvitse pitää vettä...Lämpöliikke nitkuttelee kyllä siihen peltiinkin naulojen/ruuvien kohdalle niin suuret reijät, että vesi sataa aika hyvin sisälle. Usein jo 20 vuotias peltikatto on vaihdon tarpeessa.
- määh
sääh kirjoitti:
Miksi aluskatetta käytetään myös peltikatossa ja tiilikatossa? Luulis, että joskus tiili voi haleta katolla josta pääsee kosteutta tiilen toiselle puolelle. Peltikatossa voi joskus joku naula nousta ylös josta pääsee vesi pellin toiselle puolelle. Rakentamatonhan ei ehkä ymmärrä.
Kyllä se tiilikatto tarvii aluskatteen ihan ilman halkeilevia tiiliäkin.
Niinkuin myös profiili/muotopelti katot.
Konesaumakatto taas ei välttämättä tarvitse jos vain tuuletus toimii välitilassa, eli kondensiovesi pääsee kuivumaan.
- Jone
tiilikatto on raskaampi, väri voi haalistua vuosien kuluessa.
tärkein syy on kuitenkin lumi. lumet jää sinne tiilikatolle. peltikatolta lumi tulee keväällä hyvin alas itsekseen. lumien pudiotus on välttämätöntä kun lunta on paljon. rakenteet ei kestä lumikuormaa kevättalvella.
Kiipeä sitten tiputteleemaan lumet ja siinä ohessa ne tiilet katoltasi.
Ääni ei ole merkittävä haitta,pientä ropinaa kuuluu kovalla sateella.- jope
riippuu katon kaltevuudesta tuleeko lumi katolta vai ei. Haalistuuhan peltikattokin. Katon paino ei ole ongelma, kun sen lujuuslaskelmat tehdään oikein. Eli "makuasioista ja mieltymyksistä" ei kannata kiistellä.
- maju
jope kirjoitti:
riippuu katon kaltevuudesta tuleeko lumi katolta vai ei. Haalistuuhan peltikattokin. Katon paino ei ole ongelma, kun sen lujuuslaskelmat tehdään oikein. Eli "makuasioista ja mieltymyksistä" ei kannata kiistellä.
Ei siinä ihan pelkästään ole makuasia eikä mieltymys, jos on huonoja kokemuksia jonkin kattomateriaalin kestävyydestä. Sitä paitsi, tottakai lujuuslaskelmat pitää tehdä, että talo kestää painavamman katon, mutta ei se lujempi katon tukeminen ainakaan halvempaa ole.
Ja alkuperäinen kysyjä halusi varmaankin juuri mielipiteitä puolesta ja vastaan oman päätöksensä tueksi. - painuu
maju kirjoitti:
Ei siinä ihan pelkästään ole makuasia eikä mieltymys, jos on huonoja kokemuksia jonkin kattomateriaalin kestävyydestä. Sitä paitsi, tottakai lujuuslaskelmat pitää tehdä, että talo kestää painavamman katon, mutta ei se lujempi katon tukeminen ainakaan halvempaa ole.
Ja alkuperäinen kysyjä halusi varmaankin juuri mielipiteitä puolesta ja vastaan oman päätöksensä tueksi.Nykyään rakenteet mitoitetaan niin hintsusti,
että ei ole lainkaan harvinaista, että
muutaman vuoden vanhan talon tiilikatto
on j painunut. Esim seuraappa eräitten
pakettien mukana tulevia päätykolmio
elementtejä. Ovat tosi hepposia. Ne painuu
heti uutena. - Tellu
painuu kirjoitti:
Nykyään rakenteet mitoitetaan niin hintsusti,
että ei ole lainkaan harvinaista, että
muutaman vuoden vanhan talon tiilikatto
on j painunut. Esim seuraappa eräitten
pakettien mukana tulevia päätykolmio
elementtejä. Ovat tosi hepposia. Ne painuu
heti uutena.halpaa ja hyvää pakettia, jossain kun on silloin jouduttu soveltamaan.
- Pyhätehti
Kattomateriaalin valinta riippuu tietenkin siitä, minkälaisia materiaalivalintoja olet muuten tekemässä ja minkänäköisen yleisvaikutelman haluat taloosi.
Molemmat ovat teknisesti ja taloudellisesti aivan käypiä. Oikein tehtynä pysyvät ja toimivat niinkuin pitääkin.
Jos haluat tiilikaton näköisen (klassinen ilme) tee tiilikatto. Jos haluat peltikaton näköisen (moderni ilme), tee peltikatto.- virhe?
Piti varmaankin olla pyhhätehti kahdella hoolla?
- Jappe
Ota myös huomioon mahdollinen lentomelu, jos alueella semmoista esiintyy, niin tiilikaton minä ainakin valitsin. Uskoisin olevan hiljaisempi, kuin peltikatto, tosin ei ole ollut varaa kokeilla ensin toista.
- Molemmista kokemus
Ehdottomasti Tiili!
Asun nyt vielä vähän aikaa talossa jossa on peltikatto. Rakennan uutta talosa jossa on nyt tiilkatto.
Peltikatto on täyttä helvettiä kesäkuumalla. Kaksi viimeistä kesää on sen niin selvästi osoittanut. Peltikaton lämpötila vaihtelee ulkolämpötilan mukaan ja nousee muutaman tunnin auringonpaisteen jälkeen niin kuumaksi, että ei paljalla jalalla kärsi astua. Kesällä välikaton lämpötila nouseen "saunan" lämpötiloihin ja sisälämpötila on vielä keski-yöllä 30 astetta. Pelti myös paukkuu kun lämpötila vaihtelee.
Peltikatto hikoilee aina ja on varsinainen homegeneraattori jos alla on tuulettumaton tila ja vajaakanttilaudoitus. Laudat ovat silloin poikkeuksetta aivan mustassa homeessa.
Jos joku väittää että tiilikatto ei kestä on varmaankin tiilissä ollut jokin valmistusvirhe. Peltikatto ei ainakaan tunnu kestävän jos on öljylämmitys. Rikkipitoiset palokaasut syövät huonossa maalissa olevan katon muutamassa vuodessa. Ylläpitokustannukset ovat peltikatolle korkeammat. Meillä maalalattu useita kertoja ja on todella epämiellyttävää puuhaa roikkua naruissa liukkaalla katolla.
Täytyy tietenkin muistaa, että peltilaatuja on jos jonkinlaisia. Meidän vajan katosta irtosi peltien muovipinta. Toiset pellit vaativat tiheää rimoitusta ettei mene lommolle kun päälle astutaan.- Määh
Mitä kummaa sinä siellä katolla paljain jaloin puuhailet?
- Määh
Jos alla on tuulettumaton tila, niin silloin pitää tietysti laittaa aluskate.
- taloton
Itse en kauheasti tiedä tuosta katon teknisestä toimivuudesta, mutta pieniin yksikerroksisiin taloihin sopii paremmin teräs/peltikate, kun taas isompiin taloihin sopii paremmin tiilikate...
Tiilikattohan tekee talosta huomattavasti massiivisemman oloisen, joten pienissä taloissa tiilikatto on aivan naurettavan näköinen... kun taas isommissa taloissa teräs/peltikatto tekee talosta tympeän ja puolivillaisen oloisen... - TOTUUS
Jos et osaa päättää niin laita toinen lape peltikattoa ja toinen tiiltä.
Etelänpuoleinen lape tiiltä niin ei pauku kuumalla ja lumet sulaa muutenkin nopeasti eikä tarvitse maalailla auringon polttamaa maalipintaa.
Pohjoisen puoleinen peltiä niin lumet valuu itsestään alas.
Saisinko 100 euroa neuvostani kiitos? - joo
Tiilikatto on kyllä hienon näköinen, mutta itse valitsin tulevaan talooni tiilikuvioidun pellin. Tiilikaton heikkouksina ovat paino (painaa helposti jopa 10 tonnia), tiilien rikkoutuminen, lumien jääminen katolle sekä sammaloituminen muutaman vuoden iässä. Peltikatossa pitää "niellä" tuo sateen aiheuttama suurempi melu, mutta ainakaan minua se ei vielä tähän mennessä ole haitannut. Esim. eräs pakettitalon toimittaja sanoi, että toimittavat varatiiliä jo talopaketin toimituksen yhteydessä, kun tiiliä särkyy aina alkuvaiheessa (painuminen).
Peltikatteillehan saa nykyään jopa 15 v takuun, eli ei luulisi olevan uusimiskunnossa aivan heti...
Jos valitset tiilikaton, muista oikea asennustapa (jos itse asentelet), eli molemmille lapeille tiilet tasaseen tahtiin etteivät kattorakenteet notkahda eri lappeilla vallitsevan painoeron vuoksi!- jaa
molemmat ovat hyviä ratkaisuja. Itse valitsin betonitiili katon. Syy, miksi tiiliä tulee paketin mukana ja yleensäkkin reilusti johtuu siitä, että kuljetuksen aikana niitä tuppaa jo hajoilee. Itselläni ollut nyt kaksi vuotta kattopäällä kahdessa eri rakennuksessa, eikä kummastakaan ole vielä yhtään tiiltä hajonut, eikä ruvennut sammaloitumaan. Varmastikkin tiiliä hajoilee katolla jos asentaa ruoteet huonosti eli tiili jää "killumaan" jolloin lumen paino rikkoo sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla702954Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "612558SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1042219Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851395Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341256Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o185940Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html82891Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m83883Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa
Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html143805Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52736