Kissan kynnet täytyy leikata

catwoman

Tuolla oli yksi viestiketju jossa pohdittiin laikataanko vaiko ei kissan kynsiä. No sisäkissan kynnet täytyy leikata. siihen ei auta raapimispuu aikä mikään huonekalun repiminen. Sitäpaitsi kissan kynsien "teroitus" ei ole kuolleen solukon irrottamista varten vaikka sitäkin tietysti tapahtuu siinä samalla, vaan se on reviirikäyttäytymistä. Varpaiden väli erittää ainetta, joka viestii toisille kissoille että tämä on merkattu alue. Sisäkissan kynet leikataan viimeistään silloin kun niissä on neulanterävä kärki ja se esim. tarttuu mattoon kiinni kävellessä. Nipsaistaan se terävä kärki pois. Toisille kissoille riittää kerran kuussa leikkaus toisia täytyy leikata melkein viikottain. Asiaan toki vaikuttaa se, kuinka paljon kissa kiipeilee eli käyttää kynsiään. Toki ne kuluvat käytössä. siksi esim. ulkokissan kynsiä harvemmin täytyy leikata.

21

5330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masi

      Meidän kissa on sisäkissa joka tosi valjaissa usein käy ulkona kiipeilemässä joka puussa, jep luit oiken, se käy todellakin joka puussa. =) Sisälläkin on pari erikokoista kiipeilypuuta jotka ovat hyvin ahkerassa käytössä. Kertaakaan en ole kynsiä leikannut eikä ne edes pitkiä ole. (Viimeistään äsken kävin katsomassa ja kolli kyyläsi mua että mitä sä nyt oikein meinaat hurja ilme naamassa :) ) Joten eiköhän se ole ihan yksilöllistä tarviiko kissan kynsiä leikata vai ei.

    • mamma40

      Kissan kynnet eivät kulu käytössä, vaan "teroittaminen" irrottaa kynnen kuolleen osan ja alta paljastuu uusi, terävä kynsi.

      Kissa "teroittaa" siis kynsii koska se saa näin irti tuon kuolleen kerroksen ja samalla se myöskin merkkaa reviiriään polkuanturoiden eritteellä.

      Kynnet ovat kissan kiipeilyvarustus sekä puolustusmekanismi pääasiassa. Merkkaus on myöskin puolustautumista, etukäteen.

      Kissan kynnet eivät kasva samalla tavalla kuin koiran (ne on pakko leikata, ettei varpaisiin tule virheasentoja). Koira joka on paljon ulkona ja kaivaa kynsillään, kuluttaa kynttä mutta kissan kynnet eivät kasva näin. Kissan kynnet kasvavat kerroksittain ja siksi leikkaus on tehtävä riittävän usein jos aikoo pitää kynnet lyhyinä. Koiran kynnet kasvaa kuten ihmisten, ellei ne kulu riittävästi, ne kasvavat ylipitkiksi ja voivat aiheuttaa pahojakin varpaiden virheasentoja=>jalan asentomuutos=>selän vaivat jne.

      Näyttelykissan kynsien on oltava leikatut tai se voidaan diskata näyttelystä. Syy miksi näin; sillä pyritään estämään mahdolliset vahingot eläinlääkäreille, assistenteille, tuomareille sekä omistajille.

      Sisäkissa jolla ei ole mahdollisuutta "teroittamiseen" voi olla vaikeuksissa. Ellei kynnen kuoriosa irtoa, voi kynsi alkaa kääntyä anturoita vasten ja lopulta jopa painuu anturan sisään aiheuttaen kiputiloja sekä tulehduksia. Useimmiten näin käy ns. peukalon kynnelle jota kissa käyttää vähemmän kuin muita kynsiään.

      • mina

        Mitäs sitten tehdään kun kissa ei anna leikata vaan raapii kädet verille ja rimpuilee henkensä edestä? Täytyykö sitten harkita sen tainnuttamista halolla?


      • Tabby
        mina kirjoitti:

        Mitäs sitten tehdään kun kissa ei anna leikata vaan raapii kädet verille ja rimpuilee henkensä edestä? Täytyykö sitten harkita sen tainnuttamista halolla?

        Meillä ei yleensä tule Lakun kynsien leikkaamisesta yhtikäs mitään. Avokki ei saa neidin kynsiin koskeakaan, vaikka kissa onkin enemmän avokin kuin minun perään. Pekun kynnet avokki ja minä saamme leikata kumpikin.

        Lakun kynnet olen leikannut siten, että kissan nukkuessa nipsin muutama kynsi kerrallaan, tai vaikka vain yksi kynsi kerrallaankin pikku hiljaa, niin ei suutu niin kovin =). Silloin tällöin myös tätini, jolla on huomattavasti minua enemmän kokemusta kissoista, on leikannut Lakun kynnet ilman verisiä haavoja käsissä.


      • mamma40
        mina kirjoitti:

        Mitäs sitten tehdään kun kissa ei anna leikata vaan raapii kädet verille ja rimpuilee henkensä edestä? Täytyykö sitten harkita sen tainnuttamista halolla?

        tainnuttaa;) Kissan kynsiä ei ole pakko leikata ellei halua, tai kynnen vanha kuoriosa jostain syystä ei irtoa.

        Kissalla pitää olla paikka johon sillä on mahdollisuus "teroittaa" kynsiään, siis irroitella noita kuoriosia.

        Itse en leikkaa kissojen kynsiä kuin vain näyttelyihin ja pesuihin, muuten ne hoitavat kyntensä itse. Tsekkaan vain säännöllisesti, että kynnet on kunnossa.

        Jos haluaa pelastaa huonekalunsa, on syytä leikata kynnet - mikäli kissa siihen suostuu. Yleensä opettaminen tulisi tehdä pienestä pitäen, kuten rotupennuille pääsääntöisesti tehdäänkin.


      • se..
        mina kirjoitti:

        Mitäs sitten tehdään kun kissa ei anna leikata vaan raapii kädet verille ja rimpuilee henkensä edestä? Täytyykö sitten harkita sen tainnuttamista halolla?

        ..pyyhkeen sisälle tiukasti ja otat käpälän jostain reunan alta ja leikkaat kynnet.samalla lailla kaikki tassut..ei juokse karkuun eikä räävi


    • Mr. Black

      aikoinaan kysyin eläinlääkäriltä kynsien leikkuuusta... Hänen mukaansa ei saa leikata vaikka on sisäkissoja.

      • Heh

        Onneksi nykyään tiedetään kissanhoidosta enemmänkin... ;)


      • Tabby

        ... ehkä mahdollisesti vaihtaa eläinlääkäriin, joka on asiantuntevampi? Tai vaikkapa sellaiseen, jolla ei ole masokistisia ominaisuuksia ;)? Luulisi nimittäin eläinlääkärin kannaltakin olevan mukavampaa, kun kissojen kynsistä on terävät kärjet nipsaistu pois.

        Hieman makuasia varmaankin tuo kynsien leikkaaminen, mutta minä jatkan leikkaamista edelliseen malliin. En halua, että kummaltakaan kissalta menee jalka sijoiltaan, kun koukkukynsi tarttuu johonkin kiinni ja kissa alkaa riuhtoa sitä - vaikkapa silloin, kun ovat kahdestaan kotona kun itse olen koulussa ja avokki töissä.

        Mikä tämä aikoinaan muuten on? Katsos kun tulee lisää tietoa, niin silloin nämä aikoinaan kysytyt jutut ja niihin saadut vastaukset ovatkin jo vanhentuneita. Onhan näitä vanhentuneita uskomuksia olemassa paljonkin.


      • mamma40
        Tabby kirjoitti:

        ... ehkä mahdollisesti vaihtaa eläinlääkäriin, joka on asiantuntevampi? Tai vaikkapa sellaiseen, jolla ei ole masokistisia ominaisuuksia ;)? Luulisi nimittäin eläinlääkärin kannaltakin olevan mukavampaa, kun kissojen kynsistä on terävät kärjet nipsaistu pois.

        Hieman makuasia varmaankin tuo kynsien leikkaaminen, mutta minä jatkan leikkaamista edelliseen malliin. En halua, että kummaltakaan kissalta menee jalka sijoiltaan, kun koukkukynsi tarttuu johonkin kiinni ja kissa alkaa riuhtoa sitä - vaikkapa silloin, kun ovat kahdestaan kotona kun itse olen koulussa ja avokki töissä.

        Mikä tämä aikoinaan muuten on? Katsos kun tulee lisää tietoa, niin silloin nämä aikoinaan kysytyt jutut ja niihin saadut vastaukset ovatkin jo vanhentuneita. Onhan näitä vanhentuneita uskomuksia olemassa paljonkin.

        etteks te nyt honaa, lääkäri tietää kaiken;)


      • Tabby
        mamma40 kirjoitti:

        etteks te nyt honaa, lääkäri tietää kaiken;)

        Kiitos kun valaisit asiaa, nyt minäkin sitten tiedän sen ;).


      • kissaemäntä
        Tabby kirjoitti:

        ... ehkä mahdollisesti vaihtaa eläinlääkäriin, joka on asiantuntevampi? Tai vaikkapa sellaiseen, jolla ei ole masokistisia ominaisuuksia ;)? Luulisi nimittäin eläinlääkärin kannaltakin olevan mukavampaa, kun kissojen kynsistä on terävät kärjet nipsaistu pois.

        Hieman makuasia varmaankin tuo kynsien leikkaaminen, mutta minä jatkan leikkaamista edelliseen malliin. En halua, että kummaltakaan kissalta menee jalka sijoiltaan, kun koukkukynsi tarttuu johonkin kiinni ja kissa alkaa riuhtoa sitä - vaikkapa silloin, kun ovat kahdestaan kotona kun itse olen koulussa ja avokki töissä.

        Mikä tämä aikoinaan muuten on? Katsos kun tulee lisää tietoa, niin silloin nämä aikoinaan kysytyt jutut ja niihin saadut vastaukset ovatkin jo vanhentuneita. Onhan näitä vanhentuneita uskomuksia olemassa paljonkin.

        En ole koskaan leikannut kissani kynsiä, eikä ole jalka tahi tassu vielä sijoiltaan mennyt. Eikös tuo nyt ole hieman liioittelua?


    • MaineCoon

      Levossa kissan kynsi ei saa näkyä. Vain kirkkaasta osasta milli painaen polkuanturaa pehmeästi. Kissoja ei aina huvita leikkaaminen joten viilaan kärjet ja vain koputtelen pikkusen saksil kerran kuussa et tottuu touhuun. Tietenkin sit jos kynsi jää kiinni pahasti jonnekkin kankaaseen tai raapimapuuhun on yksi kynsi hoidettava tai käytävä eläinlääkärissä. Ison kissan tassu sattuu kun se voimalla tassaa kynsien leikkauksen yhteydessä vaikka ei kynsiä käyttäskään, huh muuten ois naama verillä.

    • catwelfare

      Minä leikkaan 3n kissani kynnet kerran kuussa, tosin vain etutassujen. Se vähentää vaaraa, että tarttuvat johonkin pahasti, ja myös, että raapaisevat toisiaan pahasti esim. silmään leikkiessään ja nahistellessaan. Se on hyvä tapa siksikin, että kissa oppii käsittelyä, samoin kuin turkin harjaaminen, silmien rähmän puhdistaminen, hampaiden pesu, lääkkeiden anto jne. Mitä nuorempana käsittelyt aloittaa, ja mitä säännöllisemmin niitä tekee, sen paremmin ne yleensä sujuvat.

    • siamese

      Minulla tuli vuosi sitten aikuinen kodinvaihtaja joka elänyt aina sisäkissana. Entinen omistaja sanoi ettei kynsiä ole koskaan tarvinnut leikata, kun kysyin käsittelystä.

      Kun kotiuduimme niin huomasin että kynnet olivat järkyttävän pitkät takajaloissa. Kissa ei saa vedettyä niitä piiloon ja ovat todella paksutkin vielä, osuivat melkein lattiaan kissan istuessa paikallaan. Raapii kyllä hyvin paljon raapimapuutaan, mutta harvemmin kiipeilee niin että takajalkojen kynnetkin saisivat hoitoa. Siksi niitä pitää leikata 1-2 kertaa kuukaudessa reippaasti lyhyemmäksikin. Kissa oppi nopeasti ja parin harjoittelun jälkeen antoi leikata kynnet marisematta.

      • tapauskohtaista

        Mulla oli kissa reilu 22vuotta.Nuorena siltä leikattiin kynsiä,kun oli sisäkissana ensimmäiset vuotensa.Sitten kun asuttiin jo maalla, kissa kävi ulkona,ei leikelty kynsiä,että pystyy tarvittaessa puolustautumaan.No, silti sen kimppuun joku kävi,onneksi ei käynyt pahasti,pieni ruhje vain.
        Kissaa pidettiin sitten viimeiset reilu 18vuotta ihan sisäkissana,joka ulkoili tietysti myös, mutta vain vahdittuna kun olimme itsekkin pihalla.Aina perheestä joku, vahti kissaa, yksin ei enää jätetty.Ja se vahtiminen meni helposti, kissa viihtyi hyvin ihmisen lähellä ja mukana pihatöissä.
        Kynsiä ei leikattu viimeiseen sen 18 vuoden aikana kertaakaan.Kiipeilypuu sillä sisällä oli, mutta eihän vanhemmat kissat kauheasti kiipeile, naruun kävi joskus etujalkojaan raapimassa.Kynnet, sillä oli silti ihan hyvän mittaiset, melko lyhyet.Ei ollut tarvettakaan niitä leikkailla.Ehkä karheahko laattalattiat niitä lyhensi, ulkona liikkuminen tai sitten se salaa raapi niitä kiipeilypuussaan.Mutta ei mitään niille tarvinnut tehdä.On varmaan ihan kissasta,ja ympäristöstäkin kiinni,onko kissan kynsien leikkuulle tarvetta.


    • ei tarvitse leikata sisäkissankaan kynsiä, jos ei halua. jokaisen kissan omistajan oma asia leikkaako vai ei.

      • kissakyntensäpitäköön

        Ei mielestäni eläinlääkäritkään sitä suosittele.Koirien kynnet on leikattava, muuten ne kasvaa liianpitkiksi, kissoilla hiukan eri juttu.Kissa tarvitsee kynsiään, jos tulee puolustustilanne.Jos joku sitä uhkaa kun on valjaissa ulkilemassa, kurjaa olis sillon jos kynnet olis tyngät vaan, henki vois mennä.


    • kikkaroita

      Ei tähän ole mitään vastausta "joo" tai "ei tarvitse". Se pitää katsoa iha tarpeen mukaan. Kuten joku tuolla kirjoittikin, niin kissankin kynnet voivat kasvaa liian pitkiksi.

      Vaikka minulla on ulkokissa, sen kynnet kasvavat ihan hurjaa vauhtia. 2 viikon välein pitää vähän nippaista pois. Muuten kasvavat niin pitkiksi ettei saa vedettyä niitä sisään, jää mattoihin ja sohvaan niistä kiinni.

    • Ninni29v

      Mulla on kissat 8v ja 5kk. Molemmat hyväluontosia sisäkissoja. En näe tarpeelliseksi leikata kynsiä. Miks leikkaisin? Meillä kynsiä revitään vaan raapimapuuhun ja se riittää kynsien hoitoon hyvin

      • Ninni29v

        Eikä ole tassuissa virheasentoja eikä muutakaan lässyn lässyn. Eläinlääkäriki kehuu vuosittaisissa tarkastuksissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe